Haloa, Ik zit met mijn Opel vectra 1.6 uit 1993 in zweden en het motor management lampje gaat steeds vaker branden. Nou zou ik dus graag zelf deze computer uitlezen. Ik kan er niets op google over vinden. Is er een manier om dit voor elkaar te krijgen? Bedankt!
Is het niet gewoon handiger om ff naar de garage te gaan? De meeste fabrikanten gebruiken nl "eigengemaakte" interfaces om die dingen uit te lezen en delen die info inderdaad niet, om tuners het leven zuur te maken.
Zelfs al zou je erin slagen om het ding uit te lezen is de kans groot dat je de output niet kun interpreteren.
Zoektip, kijk eens of je onder "tunen" iets kunt vinden?
Zelfs al zou je erin slagen om het ding uit te lezen is de kans groot dat je de output niet kun interpreteren.
Zoektip, kijk eens of je onder "tunen" iets kunt vinden?
Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...
Ik zou er eens mee naar de Opel garage rijden. De eerste keer toen bij ons het motormanagement lampje ging branden was er geen redden meer aan: 8 inlaat en 8 uitlaat kleppen aan gort door een geknalde distributieriem die 80.000 van de 90.000km had gedraaid wat later maar 60.000 mocht zijn aldus opel
(hebben ze bijgesteld, maar niemand op de hoogte gebracht, uiteraard zelf mogen dokken)
Dat lampje kan zo ontiegelijk veel zijn dat je zelfs met een eigen computer om het uit te lezen er niet wijs uit zult worden. Verder heeft Opel dat zooitje vast wel beschermd en is er op google idd niet veel te vinden. Voor zover ik weet kan je sommige auto's zelfs onbruikbaar maken als je zelf gaat prutsen met de boordcomputer.
Dat lampje kan zo ontiegelijk veel zijn dat je zelfs met een eigen computer om het uit te lezen er niet wijs uit zult worden. Verder heeft Opel dat zooitje vast wel beschermd en is er op google idd niet veel te vinden. Voor zover ik weet kan je sommige auto's zelfs onbruikbaar maken als je zelf gaat prutsen met de boordcomputer.
Over de interface zelf weet ik niet veel maar ik heb wel een keer gezien waar ze de aansluiting voor de werkplaats computer verstopt hebben.....
nl. onder het dekseltje onder de handrem in het middenconsole
nl. onder het dekseltje onder de handrem in het middenconsole
~~ meesterprutser ~~
60.000 en 75.000 zijn standaard waarden bij Opel (volgens mij zelfs zo'n beetje bij alle fabrikanten), dus hoe jij aan 90.000 komt_JGC_ schreef op 07 April 2003 @ 09:50:
Ik zou er eens mee naar de Opel garage rijden. De eerste keer toen bij ons het motormanagement lampje ging branden was er geen redden meer aan: 8 inlaat en 8 uitlaat kleppen aan gort door een geknalde distributieriem die 80.000 van de 90.000km had gedraaid wat later maar 60.000 mocht zijn aldus opel(hebben ze bijgesteld, maar niemand op de hoogte gebracht, uiteraard zelf mogen dokken)
En tuurlijk draai jezelf voor de kosten op, lijkt me eigenlijk ook niets meer dan logisch. Het klinkt meer als een zwak excuus van de garage eigenlijk.
Startte de wagen overingens nog wel gewoon?
[ Voor 4% gewijzigd door MeNTaL_TO op 07-04-2003 09:59 ]
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Een standaardwaarde is 100.000 KM, maar omdat die Opel troep vaak veel te snel kapot ging hebben ze die waarde terug gebracht naar 60.000 KM.
Bij een astra die ik een keer te leen had ging het motor managment lampje branden. Ik meteen naar de garage. Bleek het een sofware storing te zijn voor de hand rem in combinatie met het er niet op zittende ABS.
Verwijderd
Ik heb wel informatie voor je over vele soorten ECU's en hun diagnose aansluitingen. Als je intresse hebt zou het handig zijn als ik het exacte type + chassisnummer van je kan krijgen. Wordt wel even knutselen met ic's enzo maar moet een beetje technisch iemand wel lukken.
Bij mijn Nissan primera is het ook (net als bij mijn vorige wagen, de calibra) 75k of 5 jaar.Nielson schreef op 07 April 2003 @ 10:01:
Een standaardwaarde is 100.000 KM, maar omdat die Opel troep vaak veel te snel kapot ging hebben ze die waarde terug gebracht naar 60.000 KM.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Das heel aardig maar ik heb hier niet eens een soldeerbout oid. Ik hoopte eigenlijk dat het met een comm aansluiting ofzo al kon werken maar helaas. Iig bedankt!Verwijderd schreef op 07 april 2003 @ 10:10:
Ik heb wel informatie voor je over vele soorten ECU's en hun diagnose aansluitingen. Als je intresse hebt zou het handig zijn als ik het exacte type + chassisnummer van je kan krijgen. Wordt wel even knutselen met ic's enzo maar moet een beetje technisch iemand wel lukken.
Bij onze (Nieuwe) Vectra hadden wij trouwens ook een motor management lampje dat altijd brande, dit bleek dus een ondervoltage in de aiconditioning te zijn... DIE AUTO HEEFT HELEMAAL GEEN AIRCONDITIONIG!
Ik ga idd denk maar langs de garage
Bedankt voor de reply`s!
Ik ga idd denk maar langs de garage
Ik gun je niet veel kans. Ik werk zelf bij Opel, en zit vaak genoeg mee te kijken met de monteurs als ze een auto uitlezen. De connector had ik zelf nog nooit gezien, het is iig geen gewone seriële aansluiting. Al zou het je lukken aan z'n connector te komen en een kabeltje te maken dan stuit je op het volgende probleem: de software. Waarmee lees je zoiets uit? Bij mijn weten bestaat er geen software voor dos/windows waarmee je zoiets kan uitlezen. Niet bij Opel althans. Wij gebruiken speciale handcomputers. Voor oudere auto's (zoals jouw Vectra) de Tech1, voor nieuwere de Tech2.
Ik denk dat je het beste gewoon langs een dealer kunt rijden, die hebben de apparatuur en de know-how
Ik denk dat je het beste gewoon langs een dealer kunt rijden, die hebben de apparatuur en de know-how
Heb ook al eens meegemaakt dat een dealer een bepaalde wagen niet eens met de juist spullen uit kon lezen (in dit geval een Vectra 2000 uit 91), ze kregen er gewoon geen info uit, dus zelfs met de juiste spullen hoeft het niet altijd te lukken.Timmert schreef op 07 April 2003 @ 11:49:
Ik gun je niet veel kans. Ik werk zelf bij Opel, en zit vaak genoeg mee te kijken met de monteurs als ze een auto uitlezen. De connector had ik zelf nog nooit gezien, het is iig geen gewone seriële aansluiting. Al zou het je lukken aan z'n connector te komen en een kabeltje te maken dan stuit je op het volgende probleem: de software. Waarmee lees je zoiets uit? Bij mijn weten bestaat er geen software voor dos/windows waarmee je zoiets kan uitlezen. Niet bij Opel althans. Wij gebruiken speciale handcomputers. Voor oudere auto's (zoals jouw Vectra) de Tech1, voor nieuwere de Tech2.
Nee, ok. Als je harddisk gecrashed is kan je er ook niet meer van lezen, das een beetje hetzelfde
Erm... als jij bij opel werkt: Waar geef je voor advies waar ik ff naar kan kijken? Weet je iets wat het meestal is ofzo? Een echte tweaker probeert zoiets eerst zelf te maken voor hij langs de dealer gaatTimmert schreef op 07 April 2003 @ 11:49:
Ehm, in het onderhoudsboekje van onze Vectra B 16V Sedan stond gewoon 90.000km, evenals in de onderhoudsboeken van de BOVAG en Lasualec. Heb het met eigen ogen gezien in het infoprogramma (HBase) toen ik bij een autoshop werkte.MeNTaL_TO schreef op 07 April 2003 @ 09:57:
[...]
60.000 en 75.000 zijn standaard waarden bij Opel (volgens mij zelfs zo'n beetje bij alle fabrikanten), dus hoe jij aan 90.000 komt
En tuurlijk draai jezelf voor de kosten op, lijkt me eigenlijk ook niets meer dan logisch. Het klinkt meer als een zwak excuus van de garage eigenlijk.
Startte de wagen overingens nog wel gewoon?
De garage heeft toen met een Opel dealer gebeld waarom dat ding 10K KM teveel knalde en die wist te vertellen dat die specs na veel kapotte riemen teruggeschroefd waren naar 60K ipv 90K. Garantie was niet mogelijk: hij had bij 60K gewoon vervangen moeten worden, aldus Opel. Overigens hebben we maar de helft van de revisiekosten aan de garage hoeven betalen: de rest hebben ze zelf betaald (of heeft de garageverzekering vergoed).
En nee, als de helft van je kleppen aan gort zijn start ie niet meer, al helemaal niet als je met een snelheid van 100km/h een knal hoort en je auto ineens heel hard afremt.
Verwijderd
Indien het lampje ook weer uit gaat, hoef je je geloof ik niet echt zorgen te maken. Bij echt belangrijke storingen gaat het lampje nooit meer uit...
Je meent het...Verwijderd schreef op 07 april 2003 @ 17:52:
Indien het lampje ook weer uit gaat, hoef je je geloof ik niet echt zorgen te maken. Bij echt belangrijke storingen gaat het lampje nooit meer uit...
Maar ff ontopic... Het sleutelen aan de bedrading van je auto is altijd gevaarlijk, maar vooral als je dit soort bedrading onder handen zou willen nemen.
Wel grappig dat auto's ook al onder de "overige hardware" vallen... Is er niet een grens tot waar Tweakers actief is? Dit bericht lijkt me meer op zn plaats op een site voor auto liefhebbers.
Maar het gaat hier over de onstekings/vermengings COMPUTER, dus tjacwppol schreef op 07 april 2003 @ 17:56:
[...]
Je meent het...
Maar ff ontopic... Het sleutelen aan de bedrading van je auto is altijd gevaarlijk, maar vooral als je dit soort bedrading onder handen zou willen nemen.
Wel grappig dat auto's ook al onder de "overige hardware" vallen... Is er niet een grens tot waar Tweakers actief is? Dit bericht lijkt me meer op zn plaats op een site voor auto liefhebbers.
Verwijderd
Voor alle motoren die door GM geleverd/geproduceerd worden voor gebruik in Californie is het verplicht om bij modellen vanaf laat '95 een zgn. ODB2 aansluiting te hebben. de odb2 aansluiting is voor de OnBoardDiagnostics.Timmert schreef op 07 April 2003 @ 11:49:
De oudere modelen van ca. 89 en hoger, hebben in elk geval een ALDL interface. de interface die je hiervoor moet gebruiken is als zelfbouw (schema gratis bij mij te verkrijgen), maar ook online als geheel te koop. Ook de opeldealer moet zijn spullen kopen....
Software om het 1 en ander uit te lezen is in verschillende varianten te vinden op het net . zowel dos, linux etc.
En voor de critici : een ecu is net zoveel computer als een router of een switch.. en ECU modden is ook erg leuk.. alleen lampjes en raampjes weet ik zo niet zeker.. hmmm..
Pagina: 1