Ik snap niet wat je bedoelt met verantwoord genoeg, wildhagen.
RC5 is eigenlijk niet meer dan 'spelletje'. Een soort wedstrijd waar mensen tegen elkaar strijden. Het resultaat weten we nu al: 64-bit encryptie KAN gekraakt worden met genoeg brute kracht. Verder is het niks zinnigs dat gekraakt gaat worden (een of ander lame tekstje) en de conclusie is dat we maar 128 bits encryptie moeten gaan gebruiken. Om dat te kraken hebben we wel iets meer en snellere koetjes nodig. Maar het punt is dus dat om dit te bedenken het echt niet nodig is om uit te voeren. Je kan zo kijken naar het snelste computer (netwerk) dat de amerikaanse regering of weetikveel welke regering tot zijn beschikking heeft, of in elk geval een schatting maken (en dat komt niet in de buurt van dnet), en je kan uitrekenen hoelang zo'n computer erover zou doen om het te kraken (een schatting tenminste het hangt ook af van toeval).
Echter OGR is wel nuttig:
OGR's hebben veel toepassingsmogelijkheden waaronder sensorplaatsing voor Rontgen crystallografie en radio astronomie. Golomb Rulers kunnen ook een significante rol spelen in de combinatiekunde, de coderingstheorie en de communicatie. Dr. Golomb was een van de eersten die analyses maakte voor de toepassing van OGR's in deze vakgebieden
En daar wil ik dus wel aan meewerken. De belangrijkste reden waarom ik niet actief meedeed aan dnet was omdat ik het gewoon nutteloos vond. Nu is mijn koetje tenminste niet voor niets aan het grazen en heeft hij een doel op deze aarde en maakt hij deze aarde er ook (een heel klein beetje) beter van voor mij. Mijn RC5 koe heeft dit nooit gedaan.
RC5 wordt inderdaad natuurlijk wel afgemaakt. Maar ik denk niet dat DNET dan nog een keer keys gaat kraken als ze ook nuttige dingen kunnen doen. Daarbij zijn OGR-24 stats compatible met OGR-25 Stats (nodes/s). Ik denk dus dat de statistieken steeds overgenomen worden naar het volgende project, plus, OGR eindigt nooit. Waar kan je je koetjes dus beter voor inzetten? Een RC5 waar we nu al achterstand op hebben en binnen 2 jaar kapt (misschien hebben ze morgen de sleutel wel gevonden), of OGR, waarvan het einde nog niet in zicht is? Als we dat nu verwaarlozen dan lopen we waarschijnlijk weer een achterstand op die wellicht niet meer in te halen is.... Da's klote als je geen RC5 koeien meer kan laten grazen en we allemaal naar OGR moeten gaan...