dual systeem loopt traag / niet lekker

Pagina: 1
Acties:

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben al weken aan het kloten maar ik kom er niet uit.

sys:
dual athlon mp 1800+, 1024 MB DDR ECC REG Kingston, Gigabyte dual bord 7dxpdw, antec 400 watt voeding, 80 gig maxtor dm9+ op promise of op gewone ide poort, dvd drive, ati 7500 kaartje.

problemen:
het systeem heeft een tijdje redelijk gedraaid, al weet ik niet hoe goed, misschien was de vorige gebruiker snel tevreden, dat kan. ik heb dit systeem na 6 maanden van diegene overgenomen. eerst had ik data corruptie problemen met 3x maxtor in raid 0. daarna heb ik 2x maxtor in raid 1 gezet en dat probleem was over.

het systeem wilde echter niet soepel lopen. voorbeeldje: bij installatie van programma's duurde het een gigantische tijd voor ik een reactie kreeg, het programma bleef dan een eeuwigheid actief op de achtergrond en opeens na een paar minuten kreeg ik dan de installatie voor mijn neus (een hele tijd blijven hangen in de voorbereiden van installatie balkje op 99%) dit had ik o.a. met adobe acrobat full en met vertias backup exec. dit alles was onder xp. toen ben ik overgegaan op 2k, en dat leek ff soepel te lopen, maar na een tijdje werd ik daar ook weer gek van. MS Word crashte op random momenten, en op een gegeven moment kreeg ik zelfs een bsod.

die bsod was de druppel en toen heb ik meteen een compleet ander systeem neergezet en daar al mijn troep op geinstalleerd (axp2000 met asrock sis 746 bordje) en meteen liep alles vlekkeloos. toen was ik er dus vrij zeker van dat het gewoon op de één of andere manier aan de hardware lag. ik draai nu 3 weken met de asrock en ben nog steeds zeer blij en tevreden.

nu heb ik dus het dual systeem weer gereanimeerd en op de testbank gezet.

wat ik allemaal al geprobeerd heb:
memtest 86: ok
k7 burn: geen crash
verschillende ossen.
nieuwste f6 bios.
hdd aan de gewone ide poort gehangen, maakt niks uit.

het is nogal vaag allemaal want ik krijg dus nooit lockups ofzo, maar het 'loopt gewoon niet lekker'

nu heb ik dus redhat 7.3 er op gegooid, en dat gaat ook niet soepel. hij crasht op sendmail, ok dat geloof ik wel, dus die heb ik geskipped met de 'i' optie. alleen alles loopt trááág. kde opstarten duurt een paar minuten en daartussen is hij ook tijden niks aan het doen, geen schijfactiviteit ofzo. als ik naar configuratie ga of konquerer opstart duurt dit allemaal tijden, onwerkbaar.

wie kan mij uit de brand helpen? zou dit bord gewoon gaar zijn?

ps:
dit systeem stond inderdaad te koop op de vraag en aanbod, maar ik zal heb hem er uit gegooid. ik dacht dat hij onder linux als server wel aardig zou draaien, maar helaas.

[ Voor 6% gewijzigd door smvs op 06-04-2003 23:19 ]

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Ik heb hier een A7M266-D met ook twee Athlon MP1800+ CPU's en een Antec 400 watt voeding. Het soort fouten doet op zich aan geheugen denken, ik gebruik in mijn bord een normale 512MB DDR DIMM. Als jouw bord dit ondersteund is het misschien de moeite waard om eens geheugen te swappen tussen onze systemen en te zien of de problemen meeswappen?
Mail me desnoods even, ik woon aan de andere kant van het land, maar ik heb wel een OV-kaart. (Als we de systemen naast elkaar zetten kunnen we aardig wat uitwisselen, en zien of het beter wordt. Maar ik denk dat we met een logistiek probleem zitten :/)

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• smvs
  • Niet online
helaas kan er alleen maar registered geheugen in het ding... (anders post ie niet eens) wel bedankt voor je aanbod.

er valt niet zoveel meer te swappen denk ik. dit lijkt me geen video kaart probleem ofzo, en die maxtor schijf die er nu in zit is helemaal vers.

[ Voor 54% gewijzigd door smvs op 06-04-2003 22:12 ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hmm, ik had ook soortgelijke problemen. Veel segfaults in Linux met wat gewoon surfen in Mozilla, en het compilen werkte al helemaal brak. Ik heb mijn bord samen met het geheugen opgestuurd en inmiddels draai ik al een halfjaar stabiel met een nieuw Tiger MPX bordje. Bij mij ging alles wel aardig snel, alleen crashde de helft. :{

Ik verdenk de voeding als 2e, aangezien het geheugen het blijkbaar niet kan zijn. Kloppen de voltage waardes een beetje?

• smvs
  • Niet online
ik zal de voltages morgen eens checken.

het geheugen kan het eventueel ook nog zijn. memtest86 is niet feilloos. ik heb waaibomen oem geheugen (elixer) gehad wat geen fouten gaf in memtest maar wat wel hartstikke onstabiel was.

ahh, goddank heeft gigabyte een support gebeuren in nederland. ik zal ze maandag eens bellen en eens kijken wat ze voor me kunnen doen:

code:
1
2
3
4
5
6
Giga-Byte Technology B.V.

Tel: +31 40 290 2088  
 Fax: +31 40 290 2089  
 E-mail:info@giga-byte.nl  
 Web Address: http://www.giga-byte.nl

[ Voor 41% gewijzigd door smvs op 06-04-2003 23:18 ]

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Je hebt ECC geheugen zeg je, maar heb je ECC ook aangezet in je BIOS?
Zo nee, probeer het eens, als het dan wel goed draait, is er echt iets mis met je geheugen.

• smvs
  • Niet online
BrZ schreef op 06 April 2003 @ 23:29:
Je hebt ECC geheugen zeg je, maar heb je ECC ook aangezet in je BIOS?
Zo nee, probeer het eens, als het dan wel goed draait, is er echt iets mis met je geheugen.
hmm goeie. ik heb werkelijk geen flauw benul of dat aanstaat. ga ik ook morgen proberen.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
En gooi er eens wat benchmarks tegen aan die de onderdelen/subsystemen afzonderlijk testen. Op die manier kun je misschien de traagheid wat verder pinpointen :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• smvs
  • Niet online
Abbadon schreef op 06 april 2003 @ 23:32:
En gooi er eens wat benchmarks tegen aan die de onderdelen/subsystemen afzonderlijk testen. Op die manier kun je misschien de traagheid wat verder pinpointen :)
alweer een goeie tip.
moet ik wel weer windows installeren en ik heb geloof ik net de ghost weggelazerd van dit bord.

of zit er ook een mooie benchmark tool in knoppix? die ben ik nu toevallig aan het downloaden namelijk.

voor windows zat ik te denken aan aida32 en sandra.

[ Voor 6% gewijzigd door smvs op 07-04-2003 00:02 ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mja, je hebt eigenlijk geen 'echte' benchmarks die standaard bij Knoppix wordt geleverd. Je kan wel proberen te spelen met hdparm, hiermee kan je de disk write, read speed testen.

Helaas kan je niet met de standaard Knoppix 'install' met glxgears spelen, dit is wel een aardig bekend benchmark programmatje. Dan zal je direct rendering moeten hebben n.l. (en daarvoor heb je de ATi drivers nodig)

• smvs
  • Niet online
voltages:
3,3 v = 3,18v
5v = 4,91v
12v = 11,49v
-12v = - 12,61 v
-5v = - 5,20 v

ecc aanzetten maakt niks uit. ik heb gekozen voor checking + correcting en correcting + scrub (whatever that might be) maar het systeem wordt er niks sneller op. hij post nu alleen pas na een seconde of 10-15, maar volgens mij is dat normaal bij ecc (ik heb laatst ff gekwijld bij iemands Intel xeon servers, en kon gelukkig de opmerking maken dat mijn systeem in ieder geval sneller postte, want dat duurde ook een eeuwigheid)

ik ga er nu een processor uit trekken en kijken of hij wel goed werkt met 1 cpu.

ik heb er een cpu uit getrokken maar dat helpt ook niet.

goed ik heb nu het geheugen in een ander slot geramd (het is 1 stringetje van een gigabyte) en je gelooft het niet. hij deed het nu goed. 1 keer... hij startte pijlsnel op en programma's openen ging perfect. nu heb ik 1 keer gereboot en nu is alles weer als vanouds, volkomen kut dus.

[ Voor 33% gewijzigd door smvs op 07-04-2003 10:48 ]

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

dan ben ik toch bang dat er een paar printbanen om het moederbord aan gort zijn. Of de dimm sockets maken niet helemaal goed contact (dus iets los).
als je het geheugen nog eens in een ander slot steekt??

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Verwijderd

Was er niet een probleem met stof ophoping tussen/achter de dimms met die mpx bordjes ?
Ben het al een paar keer tegen gekomen hier op GOT dat iemand die stof opruimde en meteen weer een vlekkeloos systeem had.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Vaak is Windows ook de oorzaak van dit soort problemen. Het is gewoon een zooi geworden en dan duurt alles gewoon vredelijk lang... Maar als je veel BSOD's krijgt is dat vaak toch wel een hardware of driver probleem.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:32

Super_ik

haklust!

hij draait toch ook linux en heeft ook problemen zegt, windows de schuld geven is dus loos
alleen t probleem met die installers heb ik dus ook onder windows :? echt vaag :?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• smvs
  • Niet online
nou het bordje gaat gewoon retour leverancier. het zit wel goed. ik meld het nog wel als ik een nieuwe terug heb van de boys.

en over dat linux draaien: het klinkt heel stoer natuurlijk, linux draaien, maar ik stond al te juichen dat ik redhat kon installeren hoor.. verder weet ik er nog totaal niks van.

Verwijderd

Waarom trek je zo voorbadig conclusies. Ik zou gewoon wachtten tot Gigabyte een reactie geeft voordat je andere stappen onderneemt.

• smvs
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 April 2003 @ 15:41:
Waarom trek je zo voorbadig conclusies. Ik zou gewoon wachtten tot Gigabyte een reactie geeft voordat je andere stappen onderneemt.
gigabyte heeft al een reactie gegeven.
Geachte Bas,
Svp, controleer de volgende stappen:
1. Probeer met een andere REG ECC DDR ( zie de onderstaande geheugen test lijst).
2. Probeer de AleGr memtest 2.0 voor test (in de bijlage).
3. Controleer uw MB de CPU temperatuur.
mijn geheugen staat niet op de test lijst, dat is waar.

[ Voor 18% gewijzigd door smvs op 07-04-2003 20:06 ]

• smvs
  • Niet online
nou ik heb al mijn theoriën laten varen, want nu blijkt dat wanneer ik de netwerkkabel er uit trek (en dus de ethernet interface down is) alles soepel loopt. nu de boel nog aan de praat krijgen mét ethernet.

Verwijderd

dan lijkt mij het simpelste als je gebruik maakt van een netwerkkaart.

• smvs
  • Niet online
ik heb de onboard lan al uitgezet, er een realtek 8139 in geramd, en redhat opnieuw geinstalleerd, maar dat maakt niks uit.

Verwijderd

Vaaaaaaaaaag. Is er niet een netwerkapplicatie die roet in het eten gooit? Hoeveel % van de cpus wordt gebruikt als het systeem zo traag loopt en door welke processen?

/geeft zichzelf antwoord: Als het een netwerk app was, dan had je het waarschijnlijk niet met 3 verschillende OSen gehad. Waar hangt die kabel aan? Aan je modem of aan een netwerk?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2003 23:44 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Een kapotte disk kan ook zorgen voor een extreem traag systeem. Probeer eens de SMART waardes uit te lezen met een of ander proggie..

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• smvs
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 April 2003 @ 23:41:
Vaaaaaaaaaag. Is er niet een netwerkapplicatie die roet in het eten gooit? Hoeveel % van de cpus wordt gebruikt als het systeem zo traag loopt en door welke processen?

/geeft zichzelf antwoord: Als het een netwerk app was, dan had je het waarschijnlijk niet met 3 verschillende OSen gehad. Waar hangt die kabel aan? Aan je modem of aan een netwerk?
tis een netwerk. andere pc's doen het prima op die kabel.

hdd is zeker goed, dit is een geheel vers exemplaar.

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Is alles goed geaard??
Hier kunnen soms ook problemen door ontstaan. Zeker nu je problemen hebt zodra er een netwekkabel in geplugd word.
Verder zijn de waarden van de voeding ook niet helemaal strak dus misschien een combinatie van meer dingen :?

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• smvs
  • Niet online
nou hij gaat fijn weer terug naar de vorige gebruiker. die mag zich uitleven. ik heb al genoeg tijd in dit ding gestoken.

• smvs
  • Niet online
goed ik heb dit probleem dus ook op een heel ander systeem nu. zelfde verhaal: krijgt linux een ip van de dhcp server (draytek vigor 2200e) dan loopt het systeem extreem traag. het traag lopen probleem had dus niks met mijn mobo te maken. maar ik wil nu wel linux op dit ding krijgen. (andere pc)

sys: xp 2000, via kt266a, realtek 8139, 512 MB DDR.

maar dit hoort eigenlijk in Non windows gebeuren forum thuis.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
smvs schreef op 08 april 2003 @ 21:05:

maar dit hoort eigenlijk in Non windows gebeuren forum thuis.
Idd, maar ik denk dat je daar beter een nieuw topic kunt openen met in je topicstart een beknopte samenvatting van alles wat hier staat. Als ik 'm move moeten men zich eerst door veel 'vet' heenvreten alvorens de kern duidelijk wordt if you catch my drift :)

Je kan hier ook altijd nog heen linken. Doe ik deze dicht als je een andere hebt geopend (het wordt hier nu echt een non-PMG verhaal zo)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1