Tegenwoordig worden bij veel USB muizen een PS/2 convertertje geleverd. Nou vraag ik me alleen af of het voor en/of nadelen heeft om van zo'n convertertje gebruik te maken. Ik heb namelijk maar 2 USB poorten waarop mijn joystick en muis nu zijn aangesloten, maar ik heb nog een USB poort nodig, dus dacht ik dat ik het misschien zo op kan lossen. Maar heeft dat gevolgen voor de prestaties, en is er überhaupt een verschil tussen?
Dat hangt er van af wat voor een muis het is. Bij de Logitech Dual Optical werd verteld dat deze alleen op volle "snelheid" (het aantal dpi) draait als deze op USB is aangesloten.
Ook heb ik zelf ook het gevoel dat mijn MX500 iets trager reageert op PS/2, maar dat kan ook bij mij tussen de oren zitten.
Maar bij standaard muisjes maakt het niet zoveel uit of je 'm nou op PS/2 of op USB aansluit.
Ook heb ik zelf ook het gevoel dat mijn MX500 iets trager reageert op PS/2, maar dat kan ook bij mij tussen de oren zitten.
Maar bij standaard muisjes maakt het niet zoveel uit of je 'm nou op PS/2 of op USB aansluit.
'k heb dus een Logitech Dual OpticalAikeleer schreef op 06 april 2003 @ 21:00:
Dat hangt er van af wat voor een muis het is. Bij de Logitech Dual Optical werd verteld dat deze alleen op volle "snelheid" (het aantal dpi) draait als deze op USB is aangesloten.
Ik gebruik zo'n convertortje bij m'n Trust draadloze optische muis. Werkt probleemloos...
"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]
Volgens mij maakt het helemaal niks uit aangezien de muis alles omzet naar het ps/2 signaal of usb signaal en niet de gemaakte plaatjes ofzo.
Verwijderd
volgens mij maakt het ook helemaal niet uit. Signaal wordt niet aangepast voor usb dan wel ps/2.
Wij hebben thuis drie logitechs dual opticals en welke soms op usb, soms op ps/2 aangesloten worden, maar ik merk het verschil niet, vindt het alleen een verdomd handig muisje dat heerlijk in je hand ligt (maar dat is mijn mening). Iig ik kan mijn muis met gemak (op ps/2) pixel voor pixel bewegen en ik merk ook niet of er een delay op zit zo...
ik heb mijn logitech optical ding ook gewoon met convertertje op de ps/2 poort en hij werkt gewoon supernauwkeurig enzo. Ik merk iig geen verschil met USB, dus vind ik het dan wat zonde om er een usb poort voor op te offeren. Enige knelpunt zou kunnen zijn dat je de refreshrate van je ps/2 poort laag hebt staan. Dit is vooral bij oudere windows versies default 50Hz dacht ik, en dat beweegt aardig schokkerig. 100 of 200Hz werkt wel soepel.
Ik heb het eens geprobeerd of ik verschil kon merken, zowel met m'n Logitech Cordless Mouseman Optical (optical
) als met m'n Logitech Mouseman (met bal) merk ik wat.
edit:
De optical zit trouwens op de ps/2 poort om USB poorten te beparen en de niet opical zit op de usb poort zodat de (andere) computer verder naar achter geschoven kan worden.
De optical zit trouwens op de ps/2 poort om USB poorten te beparen en de niet opical zit op de usb poort zodat de (andere) computer verder naar achter geschoven kan worden.
[ Voor 42% gewijzigd door yogy op 07-04-2003 00:23 ]
Ik denk dat de PC veel sneller is in de verwerking, dan wij als trage mens kunnen waarnemen.
Met andere woorden, voor een PC-gebruiker zal het snelheidsverschil niet relevant zijn. ( Misschien juist negatief: een snellere muis kan misschien sneller tot RSI leiden).
Het voordeel zit 'm m.i. in het feit dat bij gebruik van een USB-muis de interrupt 12 (normaal gereserveerd voor PS2-muis) vrijgegeven kan worden voor andere hardware.
Dat zou er voor pleiten een USB-hub aan te schaffen en te gebruiken (of een USB 2.0 kaartje in een vrij slot te plaatsen als de PC momenteel slechts USB 1.1. aankan)
Met andere woorden, voor een PC-gebruiker zal het snelheidsverschil niet relevant zijn. ( Misschien juist negatief: een snellere muis kan misschien sneller tot RSI leiden).
Het voordeel zit 'm m.i. in het feit dat bij gebruik van een USB-muis de interrupt 12 (normaal gereserveerd voor PS2-muis) vrijgegeven kan worden voor andere hardware.
Dat zou er voor pleiten een USB-hub aan te schaffen en te gebruiken (of een USB 2.0 kaartje in een vrij slot te plaatsen als de PC momenteel slechts USB 1.1. aankan)
[ Voor 5% gewijzigd door Brothar op 07-04-2003 00:32 ]
eagle
Bedenk zo:
USB is niet uitgevonden als vervanger van PS/2, maar meer als vervanger van alles, en moest dus alle goede eigenschappen van alle aansluitingen hebben.
(PS/2, serieel, parallel, game poort, (externe) scsi, .... )
Er is maar bijzonder weinig geouwehoerd over PS/2 refreshrate, en pas op het moment dat USB muisjes te verkrijgen waren. Geeft wel aan dat weinig mensen hun muis als "traag" zien.
PS/2 voldoet bij mij prima, maar gelukkig zijn er altijd mensen die PS/2 vinden zuigen en daarom USB pakken en andersom.
* TheGhostInc staat zich vaag iets van bij dat een PS/2 muis op max. refreshrate beter presteerd dan een USB muis, maar daarvoor zou ik moeten gaan rekenen en nadenken, en dat doen we morgen wel weer.
USB is niet uitgevonden als vervanger van PS/2, maar meer als vervanger van alles, en moest dus alle goede eigenschappen van alle aansluitingen hebben.
Er is maar bijzonder weinig geouwehoerd over PS/2 refreshrate, en pas op het moment dat USB muisjes te verkrijgen waren. Geeft wel aan dat weinig mensen hun muis als "traag" zien.
PS/2 voldoet bij mij prima, maar gelukkig zijn er altijd mensen die PS/2 vinden zuigen en daarom USB pakken en andersom.
* TheGhostInc staat zich vaag iets van bij dat een PS/2 muis op max. refreshrate beter presteerd dan een USB muis, maar daarvoor zou ik moeten gaan rekenen en nadenken, en dat doen we morgen wel weer.
[ Voor 3% gewijzigd door TheGhostInc op 07-04-2003 00:42 ]
ja zoiets stond mij ook bij... reken dat es even uitTheGhostInc schreef op 07 April 2003 @ 00:42:
USB is uitgevonden voor apparaten die geen snelheid nodig hebben. Een vervanger voor SCSI is het dus niet. Voor de snellere apparaten is firewire uitgevonden.TheGhostInc schreef op 07 april 2003 @ 00:42:
Bedenk zo:
En als je de ps/2 poort op zijn max zet dan is ie idd sneller dan een USB muis. Maar je merkt er niks van. Het grote verschil zit tussen de oren.
Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something
waarschijnlijk merk je het wel bij de duurdere muizen, logitech dual optical, microsoft intelli mouse explorer, dus de optical muizen. Ik zou voor USB gaan, bied gewoon meer snelheid... echt veel zal je er niet van merken, maar je perst ook elke MHz uit je CPU dus waarom niet uit je muis
-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net
Verwijderd
Ik merk wel degelijk verschil met mijn draadloze optische muis.
Het beweegt gewoon stukken smoother en vooral met spelletjes vind ik dat fijn.
Ik heb toch het gevoeld dat het smoother draait en het is niet iets tussen de oren.
Het beweegt gewoon stukken smoother en vooral met spelletjes vind ik dat fijn.
Ik heb toch het gevoeld dat het smoother draait en het is niet iets tussen de oren.
Pagina: 1