Linux: boot niet met 1GB ram

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Major 7
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09-2024
Ik heb een P4 met 2x 512 MB DDR er in en ik heb gemerkt dat ik in win98 veel Bluescreens kreeg en foutmeldingen over te weinig geheugen. Dat heb ik opgelost door Knowledge Base Article - 253912 , waarin staat dat veel geheugen met ook nog eens 128 MB AGP-VGA voor problemen zorgt.
Nu merk ik dat linux (Mandrake 9.1, maar ook anderen) hangen als ze willen starten.
Als ik er 512 uit haal, of ik zet er een simpel vga-kaartje in dan werkt het wel.
VRAAG: kan je linux op een bepaalde manier laten weten hoe met veel geheugen om te gaan? Of is dit een vraag voor de MOBO-afdeling?

(Eerder had ik al een vraag gesteld over een geschikte video kaart voor in linux, maar het probleem ligt wat subtieler, blijkbaar.)

UNFAQ --- Unfrequently Answered Question

Verwijderd

Als het wel werkt als je er een reepje ram uithaalt, dan lijkt me eerder dat dat reepje ram brak is

Edit : Test je mem es met het progje memtest

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2003 20:39 ]

• Cryonist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 11:04

Cryonist

- Something clever -

Als het ook opeens werkt als je lagere ram vid kaart erindoet lijkt het mij toch niet echt je ram zijn.

In the beginning there was nothing. God said, 'Let there be light!' And there was light. There was still nothing, but you could see it a whole lot better.
D3

Verwijderd

Linux ondersteudn ergens bij de 64GB als je in de kernel ff een optietje aanzet. Pas boven de 4GB moet je die aanzetten

conclusie, geheugen is brak

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-08-2024

wdekreij

Dubbelzinnig

Verwijderd schreef op 06 April 2003 @ 20:37:
Als het wel werkt als je er een reepje ram uithaalt, dan lijkt me eerder dat dat reepje ram brak is

Edit : Test je mem es met het progje memtest
hoeft niet.. als hij reepje 1 eruit haalt en reepje 2 laat zitten en hij werkt, en als hij 2 euit haalt en 1 erin laat en het werkt ook, dan is het duidelijk een probleem zoals hij zelf al aangeeft: hij kan gewoon niet met 1024 mb ram icm 128 mb videogeheugen overweg.

• Major 7
Nee, geheugen is al getest: 12 h met memtest 86, no errors.

Edit: Als het een BIOS-probleem is dan zal ik het verhuizen naar MOBO's etc?

[ Voor 41% gewijzigd door Major 7 op 06-04-2003 20:44 ]

Verwijderd

wdekreij schreef op 06 April 2003 @ 20:41:
[...]

hoeft niet.. als hij reepje 1 eruit haalt en reepje 2 laat zitten en hij werkt, en als hij 2 euit haalt en 1 erin laat en het werkt ook, dan is het duidelijk een probleem zoals hij zelf al aangeeft: hij kan gewoon niet met 1024 mb ram icm 128 mb videogeheugen overweg.
lijkt me dan eerder bios dan een linux probleem hoor

moet je niet linux de schuld geven :)

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2003 20:42 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:59
Dat weet ik nog zo net niet, of BIOS dan de de schuld is of Linux. Het is wel heel makkelijk om maar gewoon meteen het BIOS de schuld te geven.

Maar zonder informatie weet je dat natuurlijk nooit..op welk punt bij het booten blijft hij hangen dan? En als je in het BIOS de AGP Aperture Size verandert dan?

• Major 7
Het gaat mis zodra linux gebruik wil maken van een vesa-mode. Dat had ik met de install van Suse en van Mandrake 8.1 ook. Knoppix idem. Ik heb Mandrake 9.1 er opgezet met 512 er in, en toen ging het wel.
Ik zal eens kijken naar dat aperture size.
Je hoort er van.

edit: moet de aperture omhoog of omlaag?
Hij staat nu op 64 en de kaart heeft 128 MB.
Ik ga 'm eerst maar eens op 128 zetten, hoewel ik verwacht dat dat juist niet zal helpen. Waarschijnlijk is minder beter? Maarja 32 MB is dat niet weinig voor zo'n kaart?

Nog even en ik doe die kaart er uit en neem een TNT2 kaartje met 32 MB... :'(

[ Voor 40% gewijzigd door Major 7 op 06-04-2003 21:53 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:24
Had hier ook problemen met 1024MB geheugen en idd grafische mode. Dingen die je kunt doen:
- HIGHMEM support in je kernel, alles boven de 896MB wordt met HIGHMEM geadresserd
- prutsen met je AGP aperture size
- Videokaart nemen die niet aan AGP doet, zoals een AGP Voodoo3

ik heb destijds voor optie 3 gekozen omdat mn Kyro2 niet meer wou werken. Pas toen ik een keer in dmesg keek zag ik staan dat ik een HIGHMEM kernel moest compilen wou ik de volle 1GB geheugen gebruiken.

• Major 7
AGP -aperture helpt niet. 32 MB getest en ook 64 en 128 en dat lost het niet op.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Wat trekken een hoop mensen weer snel de (voorbarige) conclusie "je ram is brak" B)

[rml]Operations in "[ Gentoo][ Linux-2.4.19] Linux kan niet te"[/rml]

Probeer eens te booten met "video=vga16:off" of "vga=ask" als boot-parameter.

• Major 7
@deadinspace: ga ik morgen proberen, moet vroeg! op....

(ik heb deze vraag ook in HW: MOBO lopen, omdat men dacht dat het een HW prob. zou zijn. )

[ Voor 47% gewijzigd door Major 7 op 06-04-2003 22:24 ]

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:43

MadEgg

Tux is lievvv

Je moet in ieder geval de HIGHMEM support in je kernel hebben, ook voor minder dan 4 GB. Bij 1 t/m 4 GB moet je HIGHMEM op 4 GB zetten, meer dan 4 GB moet je 'm op 64 zetten.

En de framebuffer werkt dus inderdaad niet meer met meer dan 1 GB RAM omdat hij het videogeheugen blijkbaar onder die 1GB probeert te mappen.

Tja

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:01
Nee, geheugen is al getest: 12 h met memtest 86, no errors.
Ik heb ook wel eens problemen gehad met mn geheugen, memtest zei dat het ok was maar toen ik ff gespeeld had met mn verschillende reepjes ram bleek dat het toch het geheugen was (maw: memtest zuigt)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:43

MadEgg

Tux is lievvv

Memtest heeft het hier altijd bij het rechte eind gehad tot nu toe...

Tja

Verwijderd

Je geheugen hoeft niet brak te zijn. Het kan ook gewoon zijn dat de 2 geheugen modules niet goed met elkaar willen werken. Heb ik namelijk ook al eens gehad met 2x 256 PC 266 Ze wouden nooit met elkaar werken.

Oplossing: Koop 1 Geheugen Moduul van 1024 en probleem opgelost

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Highmem in kernel op 4Gb bij 1Gb memory? hmm...heb hier afgelopen week die boel uitgezet bij m'n nieuwe kerneltje en hij wilde niet compilen....zal daar straks eens mee gaan spielen.......heb ik hier ook weer iets van geleerd :)

Verwijderd

En we gaan weer vrolijk verder :)

Verwijderd

1. Je moet inderdaad de 4GB geheugen optie in de kernel aanzetten
2. Je moet ook de optie 'mem=1024M' aan je kernel mee te geven, anders gebruikt linux zowiezo niet al het geheugen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:27

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik denk dat jullie allemaal verkeerd aan het zoeken zijn:
Het gaat mis zodra linux gebruik wil maken van een vesa-mode.
Probeer eens een kernel te bakken zonder vesa of framebuffer zooi. Je kunt ook de rivafb proberen. Probeer een Gentoo live-cd, die grebruikt geen fancy framebuffer dingetjes ;). Zolang je meer dan 4 GB memory hebt hoef je in de kernel ook niets speciaals aan te geven.

Dat win98 die 1024 MB niet leuk vind kan ik me voorstellen. Alles meer dan 256 is bij win98 tamelijk unnuttig...

[ Voor 26% gewijzigd door voodooless op 09-04-2003 09:41 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Boot 'm is over een console (optie is volgensmij console=/dev/ttyS0 of zo) misschien kan je dan net die ene belankrijke error zien :)
Memtes86 gebruikt zeer weinig hdd, cpu en video power, dus al die dingen worden ook niet warm......(warmte kan je geheugen beinvloeden)
Probeer is met mem=64M te booten kijken of dat wel werkt.
welke kernel probeer je te booten?

• Major 7
Ik heb het getest met Mandrake 9.1 , suse 7.1 en knoppix 3.2 (?).
Zodra ze met de setup beginen, na het booten, hangt hij.
Ik ga er nu eens slackware 9 op zetten, want daar kan ik wat meer zelf mee doen. Mandrake draaid de hele install automatisch af.
Ik heb overigens nog nooit een kernel gebakken, en de genoemde opties moet ik ook nog maar eens eerst zien te vinden, hoe dat moet.

Het woord framebuffer heb ik al enkele malen langs horen komen, ook daar van moet ik nog gaan uitzoeken wat dat is/doet. (sorry, ben nog niet lang bezig met linux)

[ Voor 2% gewijzigd door Major 7 op 09-04-2003 15:40 . Reden: typo's ]

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:08
Voor Mandrake kun je hier misschien een oplossing vinden:
http://personal.inet.fi/cool/ragnar.rosendahl/Cooker/

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 09 April 2003 @ 05:22:
1. Je moet inderdaad de 4GB geheugen optie in de kernel aanzetten
2. Je moet ook de optie 'mem=1024M' aan je kernel mee te geven, anders gebruikt linux zowiezo niet al het geheugen.
1 klopt, 2 is onzin :
Kernel command line: auto BOOT_IMAGE=linux ro root=301 BOOT_FILE=/boot/vmlinuz-2.4.21-acl-grsec lba32 nomodules

127MB HIGHMEM available.
896MB LOWMEM available.
een 64G kernel compilen is niet aan te raden, aangezien het dingen op vrij veel systemen niet wil booten.

• Major 7
@reinouts: dat ziet er idd nuttig uit, ga ik zeker lezen.
Update: Slackware9 boot zonder probs in de textmode met 1024MB RAM en 128MB VGA.
X-server start ook!! Wel niet zo'n fijne refresh, maar hij doet het, zelfs zonder er iets speciaals voor gedaan te hebben.
Hiermee is toch wel bijna zeker dat dit een OS aangelegenheid is een geen HW.
(Daar ging het me voornamelijk om: deze spullen had ik net gekocht en als er iets mee is moet je er niet te lang mee wachten om te reclameren).

• Koriel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-04 21:45
Hoidy,

Heb SUSE 8.2 Prof, als newbie had ik hem supersnel aan het draaien op mijn ouwe bak (P3-800, 256, GF2).

Echter bij het installeren op mijn P4-2.53, 1024RAM, Ti4200 (128) krijg ik bij het laden van de kernel een zwart scherm.

Hetzelfde krijg ik bij het draaien van knoppix 3.2 Met dit verschil dat knoppix achter dat zwarte scherm lekker doorboot en ik uiteindelijk wel in de X-server kom.

Er is dus niets met het geheugen aan de hand. Maar wel wat met de GUI die gebruikt wordt tijdens de install. Elementen zoals 1G+ geheugen en een nieuwere vid kaart komen altijd ter sprake als het om dit probleem gaat.

Ik mag dan wel nat achter de oren zijn mbt linux, ik heb echt gezocht naar een oplossing. er "schijnt" een mogelijkheid te zijn om een text based install te doen en vervolgens de kernel weer te compileren, maar dat gaat mij (nu) veel te ver. Mijn bestelling voor SUSE8.2 prof die ik had lopen heb ik dan ook geannulleerd. Mocht ik hem eventueel met gebruik van een switch aan het installeren kunnen kijgen dan ga ik me alsnog een legale versie kopen. Ik hoop nl wel dat linux uiteindelijk toch een goede concurrent van M$ zal kunnen zijn.

Ik ga even wat switches proberen die ik hier gelezen heb, en hoop dat ik er wat mee kan.

Gegroet

Verwijderd

je hoeft suse niet te kopen, er is ook een ftp install mogelijkheid.
en je kan is kijken wat de optie "mem=512M" doet. (512Mb is genoeg voor de install)

• Kippenijzer
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Heel jammer dat er enorm veel gespeculeerd word hier zonder dat iemand echt zoekt naar dit probleem. Dit is nl. gewoon een bekend probleem dat zich voordoet bij framebuffers. Spijtig genoeg zijn de meeste framebuffers (iig vesafb, welke tegenwoordig in bijna elke std. distro installatie kernel zit ingebakken) geen samenwerking met HIGHMEM. Highmem is in dit geval meer dan 896MB gehuegen als ik het me goed herinner. En hiervoor is simpelweg geen oplossing. Highmeme support zorgt juist voor dit probleem, ik meen juist dat zonder highmem hij het wel gewoon doet, enkel kun je dan dus maar 896MB RAM gebruiken. Alternatief om toch je volle ram te gebruiken is dan om geen framebuffer voor je console te gebruiken (X via framebuffer is toch traag, en X heeft dit probleem verder niet).
vga=normal als bootoptie meegeven moet het in alle gevallen verder verhelpen, ware het niet dat je dan dus altijd met een 640x480 console zit (owkee, textmoden is gewoon 80x25 en geen pixelsize :+)
Verder kan het dus zijn dat andere framebuffers het probleem ondervangen, maar dan moet je dus zelf een kernel bakken en sptijig genoeg blijkt wel dat hiervan de meeste mensen hier weinig kaas hebben gegeten (anders zou je zelf waarschijnlijk iets meer onderzoek naar het probleem hebben gedaan en zelf deze oorzaak wel hebben gevonden denk ik zo :7)
1GB Ram of meer is dus gewoon een nono voor vesa-framebuffer. Verder doet je linux het wel degelijk, enkel zie je het niet, het is niet zoals de TS suggereerd dat hij crasht :P

• deadinspace
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Kippenijzer schreef op 23 May 2003 @ 00:11:
Heel jammer dat er enorm veel gespeculeerd word hier zonder dat iemand echt zoekt naar dit probleem. Dit is nl. gewoon een bekend probleem dat zich voordoet bij framebuffers.
deadinspace in "Linux: boot niet met 1GB ram"

Dat er dan door veel mensen overheen gelezen wordt... Tsja.

• Kippenijzer
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

deadinspace : Ik doelde hiermee natuurlijk niet op jou, ik had je post natuurlijk gezien, maar om nou speciefiek iedereen te noemen die ik er niet mee bedoel? :) Het is gewoon steeds vaker zo dat mensen een topic zien waarvan de title hun probleem wel ongeveer omschrijft, en dan zonder maar één regel te lezen hun probleem posten, wat doorgaans in een of twee posts daarboven net uitgelegd staat. Heel mooi voorbeeld is het KPN Mobile opzeggen topic wat nu loopt waar ik ook al effe mijn kots over dit type mensen heb uitgelaten (met de nodig smillies, om het minder ernstig over te laten komen, maar dan nog...)

Gewoon jammer dat niemand (ook hier weer, hiermee bedoel ik bepaalde mensen, lang niet iedereen :+) moeite wil doen, heb je GoT, dan heb je ook google, en dan kun je 99% zelf uitvinden...

Idee om met http_referrer te gaan werken dus, dat je als nieuwe bezoeker niets mag posten, en dat net als google.com/linux er dan een afspraak met google komt voor google.nl/tweakers, en dat je alleen indien je daar niet vind wat je zocht, en doorklik link naar GoT krijgt waarna je welgeteld één post mag doen, en als je dan een nieuw topic wilt, weer zo, tot je een bepaald aantal posts heb gemaakt waaruit blijkt dat je echt zelf ook wel je best ervoor wil doen... Goh, brilliante ideeen dacht ik zo :P

Verwijderd

offtopic:
@Kippenijzer:
Leuk idee, maar niet alle topics gaan over problemen. Er zijn b.v. ook discussie topics.
Er zou dus ook een topic type aagegeven moeten worden. Als topic titel dan 'probleem' is dan kan je met b.v. google gaan werken.
Maar dan moet je ook met ander search engines gaan werken. Ik (en meer mensen met mij) houden niet van monopolie posities en/of single vendor gedoe...
Pagina: 1