Toon posts:

Geverfte Radiator Beter warme overdracht!

Pagina: 1
Acties:
  • 2.748 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:52
Na aanleiding van de nationale wetenschapsquiz kwam ik te weten dat een geschildere radiator beter warmte afstoot dan een blanke ongeschilderde. Voor de gene die verbaast zijn en de teorie er achter willen weten kijk onderaan.
Nu zit ik zwaar hard te denken om me maxxxpert radiator te gaan verfen, zijn er mensen die dit al gedaan hebben?
Specs?

Vraag11 nationale wetenschapsquiz jaar 2002:

Welke verwarmingsradiator geeft de minste warmte af?

A Een mat zwart geschilderde.
B Een glanzend wit geschilderde.
C Een blanke ongeschilderde.

Antwoord c is juist. Warmte is infrarode straling en is net als licht een vorm van elektromagnetische straling. Alleen heeft infrarode straling een veel grotere golflengte dan zichtbaar licht. Valt elektromagnetische straling op een materiaal, dan kan de straling worden geabsorbeerd. Daarbij worden de gebonden elektronen in het materiaal naar een hoger energieniveau gebracht. Omgekeerd kunnen gebonden elektronen met een hoog energieniveau terugvallen naar een lager niveau. Daarbij zenden ze straling uit. Een materiaal dat veel straling kan absorberen kan ook veel straling uitzenden.

Pigmentkorrels in verf hebben gebonden elektronen die bepaalde golflengtes absorberen. Zo komt de verf aan zijn kleur. Pigmentkorrels in verf absorberen bijna alle infrarode straling, onafhankelijk van de kleur van de verflaag. Omgekeerd zendt een verflaag, onafhankelijk van de kleur van de verflaag, ook veel infrarode straling uit. Voor de afgegeven hoeveelheid warmtestraling maakt het daarom vrijwel niets uit of je een cv-radiator zwart of wit verft, of groen, geel, rood of welke kleur dan ook.
Het is de verflaag die het hem doet. In een ongeverfde metalen radiator zitten vrije elektronen, die niet aan een atoom gebonden zijn. Zij absorberen derhalve vrijwel geen straling. Daardoor zendt een schoon, glad metaaloppervlak ook nauwelijks straling uit.
EEN GLIMMENDE METALEN RADIATOR ZENDT 5 TOT 10 KEER ZO WEINIG WARMTESTRALING UIT ALS EEN GEVERFDE RADIATOR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
"

WIE PAKT DE VERF

Acties:
  • 0Henk 'm!

• snars
  • Niet online
Ik denk dat bij een kachelradiator de warmte-afgifte door convectie van veel groter belang is dan de warmte-afgifte door straling. Een laag verf op de vinnetjes zal imho de convectie ernstig hinderen en de straling zal er nauwelijks door toenemen. Zwart anodiseren zal wellicht een klein beetje helpen, maar dat kan alleen met aluminium. Een verwarmingsradiator zoals je die in huis hebt (waar deze vraag ook op doelt) werkt gewoon anders dan een kachelradiator in je waterkoeling.

my 2 €-cents ;)

[Voor 27% gewijzigd door snars op 06-04-2003 19:25]

I reject your reality, and substitute my own.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Asprine
Tja en dat vraag ik me dus af, vandaar dit topic..

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 12052

Volgens mij hebben wij bij koeling niet echt iets te maken met straling. Het lijkt me dat bij water van 30-40 graden je niet kan spreken van straling. We staan de radiator te koelen dmv drukverschillen.
Kan het nie zo helder uitleggen, maar ik denk dat iemand hier wel op door kan breien :)
Just my 50 pence ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Asprine
warmte in de vorm van straling halen we weg met een fan op je radiator, right.
Ik zie niet helemaal wat het met druk verschillen te maken heeft, met peltiers, prometia enzo maak je echt gebruik van drukverschillen waarmee ze vervolgens iets heel koud/warm kunnen maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 18:35
Hmm het lijkt me allemaal heel stug, gewoon weg omdat verf isoleerd

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-08-2021
hier is al is een heeeeeeeeel uitgebreid topic over geweest (waarin ik het fout had)

*zoekt*

edit:
Stelling: Verbeterde koeling door verf?

[Voor 27% gewijzigd door BasieP op 06-04-2003 20:35]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Waarom is een koelkast keurig wit en het koelgedeelte achterop pizwart?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-06 10:42
teddybier schreef op 06 April 2003 @ 20:43:
Waarom is een koelkast keurig wit en het koelgedeelte achterop pizwart?
Je hebt ook zwarte koelkasten hoor ;)

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-05 12:27
Oke zal ik mijn idee es geven?

Een radiator neemt de warmte op in de buizen. Als je deze buizen verft "isoleer" je deze, omdat de verflaag een extra laag is waar de warmte doorheen zou moeten gaan. Ik denk niet dat het goed werkt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-02 21:25
Als jij een alu radiator hebt, en die anodiseer je zwart, dan werkt ie wel beter, omdat dat de warmteoverdracht niet belemmert.
Niet dat je er iets van zult merken in de praktijk :z

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Anoniem: 70777

Het is in ieder geval de bedoeling dat je em dan zwart verft en niet wit. Buizen worden idd wit geverfd omdat wit warmte afstoot en dus ook minder makkelijk warmte afgeeft. Zwart echter neemt warmte op en zal het dus ook beter afgeven.

• FragFrog
  • Laatst online: 23:10
Dat koelkasten wit zijn heeft overigens meer te maken met smaak: een witte koelkast oogt hygienischer, daarom zijn bijvoorbeeld wasmachines en vaatwassers ook vaak wit :)

[brugklasmode]Er bestaan 3 vormen van straling, te weten stroming, straling en geleiding. Een enkele of hooguit dubbelwandige radiator zoals gebruikt wordt bij kamerverwarming moet een hoop warmte kwijt aan de buitenkant, waar je zogezegd tegenaan zit te kijken. Het is handig als dit niet te sterk straling afgeeft, omdat dan de radiators uren nadat ze "uitgezet" zijn nog warmte afgeven.[/brugklasmode]

Nemen we nu een pjoeterradiator, dan zien we daarin vooral veel lamellen, plus 1 of 2 fans. Beide zorgen ervoor dat er per tijdseenheid een grote hoeveelheid lucht langs een zo groot mogelijk oppervlakte stroomt: met andere woorden, de radiator is bedoelt om z'n warmte af te geven via stroming. Straling helpt nauwelijks mee, temeer omdat alles wat je aan 1 kant afstraalt aan de andere kant weer net zo makkelijk wordt opgenomen.

Dus ga vooral je rad dofzwart verfen, ik ben benieuwd :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Anoniem: 71895

op mijn radiator die in mijn koolance kast zat zit ook zwarte verf achtige plakten;) ik dacht eerst gewoon kut afgewerkt maar toen ik de nationaleqwis zag , zag ik het ligt;)

• Cow_tipping
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 20:17

Cow_tipping

On the run for D.B.!

De verf die op de radiator van een koelkast zit dient ervoor om corrosie tegen te gaan. (KTL lak, aangebracht met behulp van een elektrische lading)
Dat geldt dus ook voor de meeste radiators die je ziet voor de waterkoeling zodat je daar de afwerking niet ziet (soldeer-/laspunten op een Black Ice Pro radiator bijvoorbeeld)

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

• Asprine
cornfred lezen:
"Voor de afgegeven hoeveelheid warmtestraling maakt het daarom vrijwel niets uit of je een cv-radiator zwart of wit verft, of groen, geel, rood of welke kleur dan ook."

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-06 10:56

KompjoeFriek

Statsidioot

Ik heb ongeveer een half jaar geleden op de televisie gezien dat deze stelling voor 100% klopt, en ze hebben met zo'n leuk apparaatje de warmte gemeten zie de radiator afstoot, en jawel hoor. De Witte radiator geeft het meeste warmte af, dan de zwarte, en als laatste pas de ongeschilderde radiator. Ze hadden ook een goede verklaring, maar zo goed is mijn geheugen ook weer niet. Ik ga ff searchen...

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:31

Steve

Krokodil \o/

Je moet even natuur-/scheikundig gaan denken, en dat is dus iets dieper als 'iets isoleren' :P

Wat is warmte (en elke vorm van energie)? Vrijkomende elektronen. Daarom worden steeds metalen gebruikt voor warmte- of elektriciteidsoverdracht, omdat hun atomen ionen zijn - ze zijn geladen. Enkel geladen stoffen zijn in staat elektriciteit of warmte te geleiden.

Het zou best kunnen dat verf geioniseerd is en de warmte goed geleidt.

Maar nu even naar de werkelijkheid: je zal echt bijna geen **** verschil merken met je PC'tje. Een rad kan toch al zoveel warmte kwijt dat het niet uitmaakt of hij nu geverfd is of niet. Als je er nu een zware hittebron op aansluit, kan je misschien wel verschil merken.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

Auchtahelweit!

Men nemen een stalen verwarmingsradiator. Men laat daar 90°C water doorheen stromen. En verder late men de luchtstroming ongemoeid. (Dat betekent dus dat er veel minder warmte door convectie ( = stroming ) afgevoerd wordt en veel meer door warmtestraling.)

Ok, ga nu een overstap maken naar je heatsink:

Men neme een koperen of aluminium heatsink. Men brenge een temperatuurverschil aan van ongeveer 30-40° C, en men blaze er grote hoeveelheden lucht overheen. (Dat betekent dus véél meer warmteafvoer door convectie, en veel minder door warmte straling.)

edit:
OF, je gaat kijken naar een rad van een PC waterkoelings set:

Men neme een koperen of alu radiator, daar laat men water van ongeveer 2 °C boven CPU temperatuur door lopen, en ook hier blaze men grote hoeveelheden lucht overheen.

Oftewel:
  • Ander soort metaaloppervlak, met andere warmteweerstand
  • Ander temperatuursverschil (en dus ook andere oppervlaktetemperatuur)
  • Andere methode van warmte-afvoer.
Dus dat het verhaal van de Wetenschapsquiz opgaat betekent nog niet dat het een goed idee is om je radiator te gaan verven. Dat een CV radiator het moet hebben van warmte straling is prima hoor, maar een WC rad moet het niet hebben van straling (tenzij je een grote rad passief koelt) maar van convectie, dus opwarming van lucht, in plaats van warmte omzetten naar infra rood straling.

[Voor 23% gewijzigd door JumpStart op 07-04-2003 18:25. Reden: toevoeging]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• FragFrog
  • Laatst online: 23:10
Jupiler schreef op 07 april 2003 @ 18:13:
Je moet even natuur-/scheikundig gaan denken, en dat is dus iets dieper als 'iets isoleren' :P

Wat is warmte (en elke vorm van energie)? Vrijkomende elektronen.
*Beeeep* Fout ;)

Warmtestraling is electromagnetische straling. Zoals al gezegd in de startpost: het terugvallen van electronen naar een lager energienivo zorgt ervoor dat een energiepaketje wordt uitgezonden, grote vriend foton. Als grote vriend foton maar weinig energie meekrijgt van kleine vriend electron zal'ie minder snel trillen ( E = h * F met h de constante van Planck, 6.26207*10^-34 Js), met als gevolg een lagere golflengte, waardoor'ie in het bereik van infrarode straling komt. Als'ie wat meer energie krijgt zal'ie ook in het zichtbare spectrum straling afgeven, wat je normaal ziet wanneer een metaal gaat gloeien (Wie dat nog nooooit heeft gezien: zet een gloeilamp aan :)).

Maar dat een metaal dat beter kan dan andere materialen is onzin, metaal kan gewoon veel beter de warmte transporteren naar z'n oppervlak zodat'ie de energie sneller kwijt is :Y)

Sorry voor het lange verhaal, net een Na2 tentamen over gehad... :+

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Cow_tipping
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 20:17

Cow_tipping

On the run for D.B.!

JumpStart schreef op 07 April 2003 @ 18:14:
Dus dat het verhaal van de Wetenschapsquiz opgaat betekent nog niet dat het een goed idee is om je radiator te gaan verven. Dat een CV radiator het moet hebben van warmte straling is prima hoor, maar een WC rad moet het niet hebben van straling (tenzij je een grote rad passief koelt) maar van convectie, dus opwarming van lucht, in plaats van warmte omzetten naar infra rood straling.
Als een radiator van de centrale verwarming het moest hebben van straling hadden ze hem wel anders uitgevoerd. (Open en met een reflector aan de achterzijde) Vrijwel elke radiator in Nederland straalt met z'n achterkant naar een buitenmuur, dus dat zou warmte zijn die je kwijtraakt. En in het extreme geval; Ik heb thuis een convectorput met een radiator erin. Ik geloof ook niet dat als ik die ga verven mijn rendement omhoog gaat.

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

Auchtahelweit!

Cow_tipping schreef op 08 april 2003 @ 13:16:
[...]

Als een radiator van de centrale verwarming het moest hebben van straling hadden ze hem wel anders uitgevoerd. (Open en met een reflector aan de achterzijde) Vrijwel elke radiator in Nederland straalt met z'n achterkant naar een buitenmuur, dus dat zou warmte zijn die je kwijtraakt. En in het extreme geval; Ik heb thuis een convectorput met een radiator erin. Ik geloof ook niet dat als ik die ga verven mijn rendement omhoog gaat.
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat een verwarmingsradiator het meer moet hebben van stralingswarmte (ten opzichte van convectie) dan een heatsink of een WC radiator. Bij de laatsten ligt de nadruk veel meer op convectie.

En erhh, reken maar dat je behoorlijk wat stookkosten kan minderen als je reflecterende folie aanbrengt achter je CV radiatoren. Bij een beetje fatsoenlijke DHZ zaak te koop.

Oh, en is het je wel eens opgevallen dat een radiator uit een converctorput een heel ander ontwerp is dan een gewone radiator ? Afgelopen jaar is er bij mijn ouders zo'n bakbeest verwijderd (Buizen afgesloten, de put dichtgegooid met zand weggewerkt onder het parket.) en dan valt het je op: een convectieput radiator heeft heel veel dunne ongeverfde metalen platen, geribbeld voor meer oppervlak, geschoven/geklemd op (in dit geval) 3 doorlopende 4 cm dikke buizen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Anoniem: 53253

Goddamn zeg, weer die discussie, ga dan verder in dat oude topic :P

Het komt erop neer: Niet verven! De afgifte door straling is minimaal en verbetert dan ook minimaal. Maar als je het verft kan de warmte niet meer goed doorstromen omdat de verf isoleerd. En daarnaast neemt de oppervlakte ook nog af omdat je hoekjes dichtverft.

Je bent dus echt gek als je je rad schildert want dan koelt ie echt niet meer.

Zwart annoniseren zal echt amper iets schelen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee