Dubbele Fans op elkaar ....

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-01 01:07
Ik ben een beetje aan het knutselen en weet eigenlijk niet of dit idee wel kan

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=87049

zie schema.

Kan ik zo bv mijn cpu beter coolen>?
zo ja moet ik dan de 1ste (bovenste ) fan laten zuigen of blazen ?
en dan de 2de fan ook zuigen of blazen :?

ps tussen de heatsink en de onderste fan zit natuurlijk geen ruimte. :P
maar tussen de 2 fans ben ik van plan om 1 cm ? ruimte tussen te laten zetten?
iemand misschien hoe ik de beste cirulatie kan regelen?

ik heb geen andere fans in me case...(geen ruimte)

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-02 21:32
Is al best veel vraag naar geweest, resultaat:

-vrijwel geen verbetering
-meer herrie

Bovendien werkt de bovenste fan in jouw tekning belemerend voor de onderste.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:37

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Volgens mij werkt het idd niet echt... De herrie neemt gigantisch toe, maar van wat ik hier heb geprobeerd de flow niet tot nauwelijks...

Maar nooit echt op'm'n proc geprobeerd :)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Verwijderd

denk niet dat dit werkt...

er zijn wel vaker mensen geweest, die dachten dat dit beter zou werken..

simpel nadenkend, zou het moeten werken...

maar ik denk dat je nu een ''overkill'' aan lucht krijgt...

de heatsink kan dan niet alle ''verse'' lucht doorvoeren, waardoor het dan maar naar boven terug gestuwd wordt, met als gevolg dat er een tegendruk ontstaat.

Verwijderd

sterker nog, coolen neemt af meestal, wordt ie normaal 40 graden, met 2 fans bovenelkaar 41/42 graden... totale onzin dus 8)

• Scatman_II

Scatman_II

Is eigelijk ook logisch:

Met 1 fan die veel lucht verplaatst bovenop en minder beneden wordt de bovenste geremd,

met 1 fan die weinig lucht verplaatst bovenop en meer beneden wordt de onderste geremd.

Met 2 dezelfde fans maakt het niks uit aangezien die fan echt niet sneller draait doordat de lucht al snelheid heeft... En wederom dan moet wachten op de bovenste :)

Verwijderd

Met mijn koelertje kan ik er wel 2 'naast' elkaar plaatsen, dit zou dat ook leiden tot een kleinere uh minder grote hoeveelheid koele lucht? :? :P

Verwijderd

Nee, geen goed idee. Sorry dat ik het niet kan onderbouwen maar uit ervaring weet ik dat het echt niet een goed idee is. :/

Edit: is dus mijn ractie op de hoofdvraag, niet een reactie op de post van hierboven..

offtopic:
Tijd voor een nieuw Kastje, hoeft helemaal niet duur en dan heb je genoeg ruimte voor casefans... heb ik ook gedaan en het scheelt echt VEEL.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2003 19:01 ]

• Scatman_II

Scatman_II

Verwijderd schreef op 06 April 2003 @ 18:58:
Met mijn koelertje kan ik er wel 2 'naast' elkaar plaatsen, dit zou dat ook leiden tot een kleinere uh minder grote hoeveelheid koele lucht? :? :P
K'denket wel :)

Maar waarschijnlijk alleen omdat 1 fan alsie recht boven het koelblok hangt met de motor, die dus geen lucht verzet, direct boven de core hangt...

Met 2 fans hangt de buitenkant van beide fans over de core dus zal misschien iets beter coolen :)
[edit]

Waarom schreeuw er niemand gewoon PROBEREN!!! ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Scatman_II op 06-04-2003 19:00 ]

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Er gaat één fan boven zijn max draaien, dit heeft als gevolg dat de 4800RPM-fan de geest zal geven. Het antwoord in dit topic is al gegeven, het levert meer weerstand op dan dat er een goede airflow ontstaat, dit heeft dan weer te maken met het feit dat de fans niet even snel draaien.

Als je een betere airflow wilt hebben dan kun je beter een 80MM (of zelfs een 120MM) fan met een verloopstuk gebruiken. Dit werkt vele malen beter en is niet veel duurder. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• The Dolf
  • Niet online
???
Dit heeft wel degelijk effect. Alleen zal de tweede fan slechts voor 50% van zijn normale capaciteit leveren. Nauwelijks merkbaar dus alleen het geluids niveau gaat er wel op voorruit.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:43
probeer dit eens, dat de ene zuigt, en de andere blaast en zo eenb sterke luchtstroom DOOR je heatsink genereert.

dus van door de vinnen blaast :)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~icey/got/test.JPG

Verwijderd

Ik heb een gat in de zijkant van mijn behuizing en daar een cooler in, die zit ongeveer 10 cm van mijn processor koeler af en blaast er rechtstreeks op. Dus die koeler krijgt direct koude lucht. Dit werkt wel goed, temp is met 7 graden gedaald.

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

I reject your reality, and substitute my own.

• Scatman_II

Scatman_II

Icey schreef op 06 April 2003 @ 19:15:
probeer dit eens, dat de ene zuigt, en de andere blaast en zo eenb sterke luchtstroom DOOR je heatsink genereert.

dus van door de vinnen blaast :)

[afbeelding]
Dit lijkt idd erg goed te werken :) Volgens mij valt het echter wel tegen, omdat die luchtstroom je heatsink veel minder raakt, maar er gewoon langs / tussendoor waait....

• The Dolf
  • Niet online
Scatman_II schreef op 06 April 2003 @ 20:21:
[...]

Dit lijkt idd erg goed te werken :) Volgens mij valt het echter wel tegen, omdat die luchtstroom je heatsink veel minder raakt, maar er gewoon langs waait....
Is deze opmerking serieus bedoelt?

Gezocht!
Router

• Scatman_II

Scatman_II

The Dolf schreef op 06 April 2003 @ 20:26:
[...]

Is deze opmerking serieus bedoelt?
Euh, ja?....

Als je gewoon direct langs de koelvinnen blaast, er dus tussendoor...

Dan gaat de luchtstroom al niet direct over de 'bodem' van het koelblok heen...

Als de fan erboven hangt raak je volgens mij meer koelblok dan wanneer je d'r tussendoor blaast. Anders hadden ze toch die koelers wel anders gemaakt?
Ik heb wel es een cooler met dwarse fans gezien, maar ook die bliezen recht tegen een koelvin aan....

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-02 19:00
Jeez! Dit is nou echt een search vraag, ik denk dat er nu al 20 man is geweest die met dit soort theorien op de proppen zijn gekomen en tot nu toe is er altijd uit gekomen dat het totaal geen nut heeft!

• The Dolf
  • Niet online
Kwam een beetje dom over, sorry
Als je gewoon direct langs de koelvinnen blaast, er dus tussendoor...

Dan gaat de luchtstroom al niet direct over de 'bodem' van het koelblok heen...

Als de fan erboven hangt raak je volgens mij meer koelblok dan wanneer je d'r tussendoor blaast. Anders hadden ze toch die koelers wel anders gemaakt?
Ik heb wel es een cooler met dwarse fans gezien, maar ook die bliezen recht tegen een koelvin aan....
Het principe van koeling is dat de warmte van het blok word overgedragen aan de lucht. Of je de lucht nou tegen het element blaast of er langs maakt helemaal niks uit. Het is slechts de bedoeling dat de lucht ververst word. En hoe sneller dit gebeurt des te beter

Gezocht!
Router

• bredend
  • Laatst online: 14-02 16:04
of doe het zo :)

//.....\\
||||||||||

// = fan
||| = heatsink

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik heb zoiets

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/got/fanduct.bmp

Als ik die 70mm fan weghaal, is me cpu 3 graden warmer stressed.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Scatman_II

Scatman_II

The Dolf schreef op 06 april 2003 @ 20:52:
[...]
[...]
Het principe van koeling is dat de warmte van het blok word overgedragen aan de lucht. Of je de lucht nou tegen het element blaast of er langs maakt helemaal niks uit. Het is slechts de bedoeling dat de lucht ververst word. En hoe sneller dit gebeurt des te beter
Ik dacht dat ook het raakvlak er nog toe deed :) Maar dan lijkt het me alsnog dat je moet zorgen dat de fans 'laag' genoeg hangen, zodat je ook lucht langs de bodem blaast...

Ieg bedankt :)
Weer een stukje minder dom 8)7

• The Dolf
  • Niet online
Scatman_II schreef op 06 april 2003 @ 21:21:
[...]

Ik dacht dat ook het raakvlak er nog toe deed :) Maar dan lijkt het me alsnog dat je moet zorgen dat de fans 'laag' genoeg hangen, zodat je ook lucht langs de bodem blaast...

Ieg bedankt :)
Weer een stukje minder dom 8)7
De grootte van het oppervlak is wel van belang.
Het enigste waar je voor moet zorgen is dat alle opgewarmde lucht zo snel mogelijk ververst moet worden.

En op je laatste zin ga ik niet eens op in >:)

Gezocht!
Router

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-02 18:55

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Wat ik me herinner uit de oude discussies hierover is dat het alleen werkt als je 2 fans hebt die in tegengestelde richting draaien en deze ongeveer 10 centimeter van elkaar af staan. Niet echt haalbaar dus, aangezien 95% van de fans dezelfde richting op draait en bovendien heb je meestal niet genoeg plek in je case om 2 fans op elkaar te stapelen met 10 cm tussenruimte.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Scatman_II

Scatman_II

The Dolf schreef op 06 April 2003 @ 21:24:
[...]

De grootte van het oppervlak is wel van belang.
Het enigste waar je voor moet zorgen is dat alle opgewarmde lucht zo snel mogelijk ververst moet worden.

En op je laatste zin ga ik niet eens op in >:)
Wat ik me dan afvraag:

Ik heb nu boven m'n koelblokkie een 92mm fan hangen, met een motorstuk van zo'n 3 cm denkik. Dat hangt dus recht boven de core.
Maar geleidt dat metaal nou goed genoeg om dus dat gat waar niet direct lucht overheen blaast ook goed te koelen?

offtopic:
Laatste zin: Idem :)

• FragFrog
  • Laatst online: 15-02 19:21
Icey schreef op 06 April 2003 @ 19:15:
Dat heb ik geprobeerd met mijn P3-500. Nouja, sort of: de ene fan blies van halverwege m'n kast naar boven, waar zo'n 15 - 20cm hoger een 2e fan de lucht m'n kast weer uitblies. Boxed P3 in het midden, die met beide fans aan 25 graden koeler werd dan voorheen :D

Maar dat is meer om koele lucht aan te voeren, en daarna de warme weer af te voeren. 'T waren overigens wel 2x 80mm delta, dus qua herrie schoot het ook niet op. En oach, 't beestje hoefde niet per se op 620MHz te draaien ;)

Wat veel beter werkt dan stacken: naast elkaar :)

[ Voor 3% gewijzigd door FragFrog op 06-04-2003 22:15 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 19:24

Shuriken

Life is all about priorities

Het "stacken" van fans word door bv. Compaq ook toegepast in hun servers. Dat doen ze denk ik niet voor niets....

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Het werkt, maar dan moeten ze wel dezelfde airflow leveren.

Dat het werkt heeft te maken met drukverschillen. Aan de ene kant van de fan krijg een hogere druk, aan de andere kant een lagere. Als je ze op elkaar plaatst combineer je een hoge met een lage druk, wat dus blijkbaar goed werkt :)

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-02 21:59
Ik denk niet dat het helpt. Bekijk het eens zo: een zeilboot heeft ook nooit twee zeilen van dezelfde grootte vlak achter elkaar staan. De voorste 'absorbeert' het grootste gedeelte van de wind uit het zeil van de achterste. Het werkt wel, alleen is het effect niet zó groot...

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• stamp
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Het werkt aleen als de luchtstroom zwaar wordt geblocked want je verhoogt op deze manier de mogelijke druk maar ik zou het niet doen want de fan met de minste doorvoer gaat er erg door slijten aangezien deze dan sneller gaat draaien dan waar ie voor gemaakt is

beste is dus 2 gelijke fan`s

en je verhoogt dus niet de hoeveelheid lucht aleen de druk en kan dus een uitkomst bieden als je een heatsink hebt waar de lucht erg slecht doorheen kan bv veel finnen die op elkaar staan

beter is een grotere fan met adapter

[ Voor 36% gewijzigd door stamp op 07-04-2003 12:55 ]

Then we ate some mescaline and went swimming - Hunter S. Thompson.

Verwijderd

Het beste is het gewoon proberen.

Dit is mijn ervaring :
a) zet de sterkste fan, die het meeste stroom verbruikt, onderop.
b) neem ook een fan als onderste die met meer toeren draait. (Die twee gaan niet altijd samen.)
c) als alles werkt krijg je geen verdubbeling maar een toename van ca. 20 tot 30 %.

De opgegeven CFM waardes zijn altijd bij een tegendruk van nul. Luchtstroming is altijd een functie van kracht die door de luchtstroom wordt uitgeoefend tegen de weerstand van de belasting. Wat inhoudt dat de onderste fan harder gaat draaien dan in het geval dat de bovenste fan er niet op zit.

Het verschil is eigenlijk gewoon dat de onderste fan in plaats van het in beweging brengen van stilstaande lucht, al begint met bewegende lucht. Uiteindelijk haal je dus een hogere stroomsnelheid van de uitgaande lucht.

Vervelend is wel dat je twee zoemtonen krijgt die gaan interfereren, van de twee fans. Net een soort tandartsen praktijk met twee tandartsen boren op een verschillend toerental.. :P

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:15

aKra

Intentionally left blank.

Afbeeldingslocatie: http://www.getfragged.nl/~nander/Fotos_voor_GoT/fansopelkaar/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.getfragged.nl/~nander/Fotos_voor_GoT/fansopelkaar/2.jpg

Zijn allemaal Delta 60HP's...

Was 'n heftige overklokpoging, was de eerste GeForce 3 (Geen Ti 200/500 dus) die uit was, van Leadtek... Pfieuw... Komen herinneringen naar boven ;)

Trouwens, scheelde iets van 8/9C dus heeft wel iets nut, maar bijna niks... Alleen herrie!

Je kan beter wat wel gelukt was hier een PVC buis maken, daar de fans in vastlijmen, en dan paar gaatjes boren dat hij extra lucht kan zuigen of eruit kan blazen en dan heb je ook +/- 10C verschil :)

[ Voor 3% gewijzigd door aKra op 07-04-2003 13:29 ]

Intentionally left blank.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

aKra schreef op 07 April 2003 @ 13:29:
[center
Was 'n heftige overklokpoging, was de eerste GeForce 3 (Geen Ti 200/500 dus) die uit was, van Leadtek... Pfieuw... Komen herinneringen naar boven ;)
Ik zie de HSF (of beter HS-F's :P) toch echt op je CPU en niet op je videokaart zitten..

• scorpio
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-01 19:00
Ipv dit fan stacking kun je beter en gat maken thv je cpu 9zijkant kast dus) en daar en fanduct in zetten (praxis/formido pvc koppelstuk ) scheelde mij 12 o C !! :9

Rechtstreeks koude lucht op je fan>koeler>cpu. _/-\o_

Kon van m'n volcano 7+ de fan afhalen en een coolermasterfan indrukken (stiller)
nu stiller 9t geheel ) als menig waterkoelend tweaker en nog steeds idle 39 stressed 47
Amd XP2400+ @ Xp 2900+
Om pc iets stiller te krijgen moeten we van het neurote temp gevoel af!
So what cpu 5 tot 10 graden warmer ?
Als ie maar niet TE warm wordt.
Ik vind dat er een ballans moet zijn (is) tussen stilte en temp. >:)

To be or not to be - Shakespeare/ -To be is to do - Aristotle/- do bi do bi do- Sinatra

Verwijderd

Jupiler schreef op 07 april 2003 @ 13:36:
[...]

Ik zie de HSF (of beter HS-F's :P) toch echt op je CPU en niet op je videokaart zitten..
Niet alleen dat, het is een Alpha 6035 en de fans blazen de verkeerde kant op ! :9

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2003 01:32 ]

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Met luchtkoeling kun je weinig experimenteren... Om je een voorbeeld te geven, mijn 6 fans op 12v maken een oorverdovende herrie, en op 5v zijn ze heel rustig (redelijk stille PC) en neemt de temperatuur met maar 2 graden toe (zowel proc als case). Een verschil dat op papier gigantisch moet zijn maakt eigenlijk bijna niets uit.

Nou dan weet ik het wel, 5v, koel, stil, yea baby yea.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

Zes (6!) casefans..?

Ik denk dat er dan toch wat teveel fans, en op de verkeerde plek, in die PC zitten..

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-02 14:13
Is hier al een paar keer verteld en ik blijf het zeggen. Veel warme lucht blijft om je cpu hangen. Dus een fan in de zijkant werkt het beste. Scheelt echt een hoop. Zorg alleen wel dat ze niet loodrecht tegen elkaar inblazen.

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• scorpio
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-01 19:00
Like I SAID ..FANDUCT..niet meer , is echt voldoende.
T geheel wordt door voedingfan en casefan afgezogen>buitenlucht geblazen ;-)

To be or not to be - Shakespeare/ -To be is to do - Aristotle/- do bi do bi do- Sinatra

Verwijderd

heeft het geen nut om bv een fan te nemen en een rad uit een fan en deze op de andere fan te plakken

zo kan je 2 vinnen boven elkaar of als verlengde van elkaar nemen

eerst zou je een fan met hoogte 2cm hebben ,erna eentje van 4cm

verplaatst dit dan niet meer lucht ?

Verwijderd

grootere vinnen betekend toch meer wind dat verplaatst wordt?

mss een goede manier om oude fan te recycleren?
Pagina: 1