Toon posts:

[java] MainFrame Probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een java programma maar als ik die ga compilen krijg ik deze error:

C:\School KNT02\Java 2\zooi>javac ArtistManager.java
ArtistManager.java:2: cannot resolve symbol
symbol : class MainFrame
import com.sun.j3d.utils.applet.MainFrame;
^
ArtistManager.java:75: cannot resolve symbol
symbol : class MainFrame
{ new MainFrame(new ArtistManager(), 400, 400);
^
2 errors

C:\School KNT02\Java 2\zooi>

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
het lijkt me dat je library/class/package com.sun.j3d... niet op je class path staat - is dit een c/p job? :)

Verwijderd

Topicstarter
hobbit_be schreef op 06 April 2003 @ 17:43:
het lijkt me dat je library/class/package com.sun.j3d... niet op je class path staat - is dit een c/p job? :)
Waar kan ik dat vinden (ben echt een kneus op programmeer gebied)? En wat is een c/p job? :)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 06 April 2003 @ 17:58:
[...]

Waar kan ik dat vinden
bij sun?
En wat is een c/p job? :)
copy&paste :P

Verwijderd

Topicstarter
Ja het is een c/p job ,stond op de website van school. Maar als ie het neit doet dan heb ik er niet veel aan.

Ik heb gezocht op sun maar kan het niet vinden.

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
copy paste job (ie je gebruikt iemands anders code zonder dat je begrijpt wat je doet - euh - dat is altijd de beste methode om iets te leren hoor - geen gekraak van mij :) (wat je dan leert hangt af van de code of course )).

kijk jouw code gebruikt 'andere' code , nu kent java veel van die bestaande code en dan gaat alles goed. Maar jij gebruikt code die niet standaard (toch niet deel van Java zelf, maar wel geprogrammeerd in java) bij java zit. Jouw code gebruikt een com.sun.j3c (is dit Java3D btw?) en dat is een hele 'brok' code die jij dus ook nodig hebt om te kunnen compileren - je moet er dus voor zorgen dat je compiler dat stuk code vind - en dat kan hij niet: je zult dus alvast Java3D van de sun site moeten downloaden en dan op je class-path zetten (dit class-path is waar Java gaat zoeken naar bestaande code , m.a.w je zult die .jar (een hele hoop stuk voorgeprogammeerde code in feite, in een directory moeten zetten waar je compiler gaat zoeken.. ) en dan gaat die 'import' (lees: importeer code die niet in deze file staat met name een specifiek stel 'classes'.

Verwijderd

Topicstarter
He heel erg bedankt voor jullie snelle replys. Het was inderdaad de java 3d plug in. Wel vreemd want het script gebruikt helemaal niets van 3d, maarja hij doet het dus daar gaat het om.

Als iemand het zelfde probleem heeft, hier is de link naar java3d:

http://java.sun.com/Download5

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 20:11
Als die geen 3D gebruikt kun je beter die regel weghalen. Classes importeren en niet gebruiken is namelijk zonde van je resources (geheugen, cpu, hd-ruimte).

• CyBoB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-12-2025

CyBoB

.::BURB::.

FlamerX schreef op 06 April 2003 @ 21:34:
Als die geen 3D gebruikt kun je beter die regel weghalen. Classes importeren en niet gebruiken is namelijk zonde van je resources (geheugen, cpu, hd-ruimte).
offtopic: import statements die niet worden gebruik, lees de geimporteerde class wordt niet gebruikt, worden dan ook niet in de bytecode meegenomen...

stel je voor het als je java.* (kan volgensmij niet maargoed) importeerd. zal slordig zijn als hij alle classes mee neemt :7

maar iid, als je toch die class niet gebruikt kan je net zo goed de import weghalen.

Verwijderd

Topicstarter
Maar zoals ik al eerder zei, ik ben geen programmeer expert. En dit was een voorbeeldje van school, dus ik neem aan dat het qua programmeer dinges wel goed zit.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 07 April 2003 @ 01:48:
Maar zoals ik al eerder zei, ik ben geen programmeer expert. En dit was een voorbeeldje van school, dus ik neem aan dat het qua programmeer dinges wel goed zit.
dan vraag je het toch even aan je docent, althans dat zou ik in zo'n geval doen, daar zijn die gasten immers voor betaald ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar het was gisteren weekend en dan zijn die gasten er niet, worden ze niet voor betaald :)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 07 April 2003 @ 15:21:
Ja maar het was gisteren weekend en dan zijn die gasten er niet, worden ze niet voor betaald :)
mja, je kan die opdracht dan toch niet maken, simpel ;)

Verwijderd

CyBoB schreef op 07 april 2003 @ 00:41:
[...]
stel je voor het als je java.* (kan volgensmij niet maargoed) importeerd. zal slordig zijn als hij alle classes mee neemt :7.
Misschien wel bekend bij je, maar de classes die niet gebruikt worden, maar wel ge-import worden worden gewoon niet meegenomen, dus het is niet per definitie "slordig".

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 07 April 2003 @ 16:09:
[...]

Misschien wel bekend bij je, maar de classes die niet gebruikt worden, maar wel ge-import worden worden gewoon niet meegenomen, dus het is niet per definitie "slordig".
het is hooguit verwarrend voor jezelf (of een ander natuurlijk) :+

Verwijderd

uhm wat is handiger dan?
Java:
1
2
3
import java.io.IOException;
import java.io.PrintStream;
import java.io.blahblah;

of
Java:
1
import java.io.*;

Laten we een deal sluiten: Jij mag de eerste kiezen, kies ik de 2e optie _/-\o_
Allebei weer blij :)

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 20:11
Als we dan toch over imports gaan zeuren:
Java:
1
import java.awt.*;

zal niet de classes in deze package importeren
Java:
1
import java.awt.event.*;

Dus import java.*; is zo-ie-zo onzin ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Postman op 07-04-2003 16:48 ]

Verwijderd

Wat op zich best achterlijk is vind ik, want die * betekent mijnsinziens toch echt alles, maar ja wie ben ik :?

Ik heb het dan alleen over die awt import, niet de java.*
import java.awt.* --> die * betekent toch alles zou je denken :?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2003 17:58 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 april 2003 @ 17:55:
Wat op zich best achterlijk is vind ik, want die * betekent mijnsinziens toch echt alles, maar ja wie ben ik :?
Maar dat is dus niet zo, zie hierboven.

Verwijderd

I know :)
Maar goed, gaat alweer offtopic...
Pagina: 1