Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] een TL ipv een CCFL

Pagina: 1
Acties:

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:45
Ok, ik heb het volgende probleem:

Na het vrijwel afronden van de aanpassingen aan mijn case, kwam men vader aanzetten met een klein TL etje voor achter mijn plexi glas.
Omdat ik er nog geen CCFL voor had, leek het me wel leuk om die TL er eerst achter te zetten.
Dus toen zijn we begonnen met het uit elkaar slopen van de behuizing waar de TL in zat.Hierin zat een spoel die zorgde voor de omzetting van 220 --> 12 v en nog een trafo voor het aansturen van de TL (dacht ik).
Zelf heb ik er weinig verstand van, maar mijn vader dacht genoeg te hebben.
Nu hebben we een klein probleem.
We hebben de volgende (zie foto's) mogelijkheid geprobeert, maar om de een of andere reden werkt het niet.
Nu was mijn vraag of iemand hier weet of welke manier je het beste zo'n TL kan aansturen.

P.S mischien is wat hier staat niet erg duidelijk, maar zoals ik al zei, ik snap er zelf ook niet veel van.

Hier zijn de foto's

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~saestzbc/SIMG0125.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~saestzbc/SIMG0126.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~saestzbc/SIMG0127.jpg

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

isse niet echt duidelijk zo allemaal.... Gebruik je wel of niet de transformator en gebruik je wel of niet dat printje??? (printje is een hoogspanningsgeneatoor d8 ik.... kijk dus uit! Je werk niet met 12 volt maar met veeeel meer volt...

correct me if i'm wrong...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Een TL werkt niet met 12V maar op ongeveer 400V met een hoge ontsteekspanning 1000-2000V welke uit een starter wordt verkregen. Aansluiten gaan meestal op 230V, maar in dit geval zie ik dat het door 13,8V vanuit een auto wordt gevoed (dus probeer het eens aan te sluiten op een losse voeding van 12-14 V).

FF iets anders, ik zou geen TL in je pc zetten, een TL buis wordt behoorlijk warm aan de uiteinden (zitten gloei spoelen in) dus dat komt niet echt ten goede van je temps.

Haal die CCFL nou maar ff of wacht er anders nog ff op ;)

System specs

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Even wat dingen die je moet weten voor TL:

- Ze genereren meer warmte dan CCFL
- Ze werken op een hoge spanning
- De smoorspoel (starter) word door je pc vaak niet als prettig ervaart
- De frequentie van die dingen kan behoorlijk vervelende gevolgen hebben op de stabiliteit van je pc

Met andere woorden: geef nou even die 16 euro uit aan een CCFL ;)

Verwijderd

dat van die storing valt wel mee als het ding uit europa komt voldoet hij als het goed is aan allerlei regels wat betreft storing aan andere aparaten.

dit is een aangepast buisje wat op een lagere spaning werkt zal iets rond de 100 a 200 volt zijn. anders word de stoomsterkte aan de 12 volt kant te groot. ik zou hem gewoon even proberen op een oude at[x] voeding om te kijken of hij brand en hoe heet hij word en ook dit zal wel mee vallen.

hoeveel wat hij is hier word 50% van omgezet in licht en de overige 50 in warmte dus dat zel wel meevallen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2003 18:11 ]

• Eddos
@apen-nootjes:
Op dat printje zitten de aansluitingen waarop de TL en dat 'ding' wat je in een sigaretten aansteker drukt in een auto om er 12v uit te krijgen(?!)

En @ de rest:
Het word zeg maar een kast waar een 133 in gaat, dus ik maak me niet echt zorgen over de warmte en stabiliteit, als het stuk gaat, stoppen we er een andere 133 configuratie in.
Het word zegmaar een low budget mod, tot nu toe heeft alleen de spuitbus geld gekost :P

En ik wil hem wel aan een ATX voedingke hangen, als iemand mijn kan uitleggen hoe.
Als er een manier is om die TL aan te sturen zonder het printje hoor ik dat ook graag.
En zoals jullie ook wel zien, deze TL is niet erg groot(Als je na gaat dat die tang die er naast ligt, niet veel korter is, dus hij zal ook wel minder spanning trekken en warmte produceren.

Verwijderd

oh dat veranderd de zaak. der inrammen met die zooi en we zien wel!

werkt waarschijnlijk gewoon.

Verwijderd

Hij hoeft toch niet per sé met je PC-voeding? Is denk ik een stuk makkelijker als je 'm gewoon op 220V aansluit...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 April 2003 @ 20:00:
Hij hoeft toch niet per sé met je PC-voeding? Is denk ik een stuk makkelijker als je 'm gewoon op 220V aansluit...
dan knalt ie uit elkaar het is een 12 volt tl buis. en op 230 v gaat dat echt flink mis.

• Eddos
Verwijderd schreef op 06 April 2003 @ 18:44:
oh dat veranderd de zaak. der inrammen met die zooi en we zien wel!

werkt waarschijnlijk gewoon.
Op welke manier dan?
Ik wil best wel expirimenteren hoor, zet ik de kast gewoon buiten neer en hang ik hem aan een verleng snoer :P

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

mmm... 'k denk dat ik nu een beetje onzin ga uitkramen maar misschien ook niet dus ik zeg het maar gewoon... is dat wat van zo'n autoaccu komt soms wisselstroom/gelijkstroom en van je voeding het andere??

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

• Eddos
Hij kan ook werken op 220V, dus dat lijkt me niet de reden.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Tentacle1 schreef op 06 april 2003 @ 17:33:
Een TL werkt niet met 12V maar op ongeveer 400V met een hoge ontsteekspanning 1000-2000V welke uit een starter wordt verkregen.
Niet helemaal ontopic, maargoed, toch even een reactie: Een tl werkt niet op 400V, maar veel minder.
De spanning die over de buis staat is eigenlijk geen vaste spanning, maar is afhankelijk van de tijd dat de lamp brand. In het begin is deze spanning zeer laag, en naar mate de lamp brand wordt deze hoger. Maximaal is deze zo'n 110-120 V meen ik me te herinneren.
De spoel die voor de TL zit (ook wel ballast genoemd) vangt de rest van de spanning op.

Ook de startspanning is meen ik lager. Bij andere gasontladingslampen (bijv. straatverlichting, maar ook stadion-verlichting is deze wel een 1-2 kV, of soms wel 5 kV in het geval van bijv. stadion-verlichting)

Tot zover een stukje theorie :)

• Eddos
En nu in de praktijk, hoe krijg ik mijn TL aan de praat?:p

• bramseltje
  • Laatst online: 28-11 08:37
Eddos schreef op 06 april 2003 @ 21:39:
En nu in de praktijk, hoe krijg ik mijn TL aan de praat?:p
Gewoon flink poetsen met een wollen doek :+

Verwijderd

hij loopt op 12 volt neem ik aan ?

zo ja

gewoon de + en - aan de gele+ en aan de zwarte draad - knopen en dan de pc aanzeten dan moet ik branden. zou je denken.

zo nee dan moet je nog maar eens duidelijk uitleggen wat voor een tl buis het is.

• Eddos
Ok, nog maar eens goed uitleggen.
De TL komt uit een pechlamp(?!) waarbij je de mogelijkheid hebt tussen 9v op batterijen, 12v op auto en 220 volt over het lichtnet.
De spoel die de 220--> 12v regelde, hebben we er tussenuit gehaald, omdat dat er toch niet op zou komen(dus onnodig).
Het enige wat daarna nog over is, waren de print en de TL zoals je hierboven ziet.

• Eddos
*schopt topic*
Zou het een optie zijn om eerst die gele en oranje draden van die TL ergens aan te hangen?

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Heb je nou al geprobeert om de 2 zwarte draden van je auto-stekker op 12V aan te sluiten? Da's de enige manier om het werkend te krijgen. Die print heb je simpelweg nodig om de inkomende spanning om te vormen dus de TL kan er nooit zonder mee werken.

System specs

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik zie ook nergens een ontsteker/starter of hoe zo'n ding ook wel mag heten... Wat je ook bij normale tl-balken ziet zitten... zo'n rond wit ding van 2 cm lang met twee van die pootjes eraan die je in de tl-balk kan draaien...

• Eddos
Dat zit gewoon aan het uiteinde van de TL, maar die zie je niet goed op de foto.
En we hebben hem al een 12v voeding gehangen, maar dat werkte niet.

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-11 20:23

t!mP

is inflatie gevoelig

houd er wel rekening mee dat zo'n ding warm wordt :/

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03:40

Felyrion

goodgoan!

het zou gewoon moeten werken als je de twee draadjes die naar dat stekkertje voor in de auto lopen op 12v aansluit (en het schakelaartje op de auto-stand?) anders heb je denk ik toch wat teveel weggesloopt :p

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Eddos
Volgens mij als ik het zo eens na lees had ik gewoon die spoel moeten laten zitten :P
Nou ja, morgen hele dag vrij, maar ff wat experimenteren:P
Pagina: 1