Chello in je kamerwoning, lastig, maar het moet kunnen toch?

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Enigma69855
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-03-2022

Enigma69855

Candle in my eye.......

Topicstarter
[Mensen die geen zin hebben in een inleidend verhaaltje en liever de vraag beantwoorden zonder wat extra achtergrond info, scroll ff naar beneden]

Sinds kort woon ik dan eindlijk op mezelf, weg uit het gat dat IJhorst heet. Ik mag mij nu Arnhemmer noemen. Naast een heleboel nadelen zoals wassen en koken ;) etc. ook een voordeel, breedband internet (eindelijk :)). Of toch niet??

Mijn huisbaas heeft van de kabel een beetje een zooitje gemaakt (lees een heel erg zooitje :(). Maar ik hoopte dat het allemaal geen probleem zou zijn en heb chello aangevraagd (doe-het-zelf pakket). Modem aangesloten, wachten tot de gegevens van UPC binnenkomen en internetten maar (dacht ik).

Niets bleek minder waar, mijn modem deed niet veel (iig niet genoeg), ik bellen en mailen met UPC. Ze zouden een monteur langs sturen, want er was waarschijnlijk iets mis met het signaal. Ik denk mooi, lossen we dus snel even op. Niet dus!

Monteur zag direct wat er mis was, ik zat niet direct op de hoofdkabel (groene kabel), maar op zo'n dunneren witte, en het doosje in mijn kamer was niet ok (dat ding met TV en R er op en twee coax aansluitingen). Hij heeft me uitgelegd wat er moest gebeuren aan de kabel, maar hij mocht zonder toestemming van zij baas er niet zomaar een goede splitter (en 2 meter kabel) tussen zetten. UPC zou me nog terugbellen zij die....... niet dus.

Ik zit nu bij mijn ouders thuis, en wat blijkt hebben we nog zo'n mooi stukje groene kabel en zo'n speciale splitter. Ga ik dus morgen even met de huisbaas mooi er tussen zetten..... Mis ik dus nog één ding, dat doosje (ook wel outlet genoemd volgens mij). Die monteur zij dat dat ding dat er nu zat niet goed was.

Ok tot zover het inleidende verhaal:

- Welke soorten outlets voor TV/RADIO/INTERNET kabel zijn er?
- Welke moet ik hebben om te kunnen internetten?
- Waar kan ik deze kopen?

Ik hoop dat er iemand hier antwoorden op weet, want ik ga liever voor kabel als voor ADSL (wegens de kosten voornamelijk). Maar als hieruit blijkt dat ik het beter niet kan doen dan zit er niets anders op.

Wegens verhuizing te koop gevraagd: Sociaal leven in omgeving Arnhem

• Bart-01
  • Laatst online: 13-04 22:03
Er zijn grofweg twee manieren:
1) je gebruikt een splitter direct vanaf het punt waar de kabel het huis binnen komt. Zo'n ding noemen ze een Abonnee Overname Punt, merk is Tratec Telecom type TRPR-10/MI-FF/60.
Dit is de beste methode.
2) je gebruikt zo'n TV/radio/data splitter. Nadeel van deze is dat hij aan het einde van de kabel in je huis zit en er dus mogelijk teveel signaal velies is.

Ik heb beiden geprobeerd. Methode 2 als eerste. Mijn computers staan op zolder en de tv kabel daar naar toe is dus lang. Het werkte wel, ik haalde ook de maximale up en download snelheden, maar als ik het modem moest resetten duurde het initialiseren lang.
Methode 2 werkt een stuk stabieler, ik hoef mijn modem niet zo vaak meer te resetten. Nadeel is nu wel dat het modem in de meterkast hangt en ik daar dus een netwerkkabel naartoe moest trekken.

De TV/radio/data splitter kreeg ik destijds van gelrevision (later overgenomen door chello/upc).

Het Abonnee Overname Punt kreeg mijn buurman van een aardige chello/upc monteur (hij had ook last van een te slecht signaal, inmiddels heeft hij zijn abbo opgezegd en werd alleen het modem opgehaald).

[ Voor 16% gewijzigd door Bart-01 op 06-04-2003 16:47 . Reden: aanvulling ]

Do as I say, don't do as I do.

• maontje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:43

maontje

better off Playing

Er zijn net zoveel einddozen als er verschillende aanbieders zijn maar die gevallen van siemens zijn best wel goed. Maar vind die van Tratec nog het beste dat zijn trouwens ook degene die upc en essent zelf gebruiken.

Wie kalm blijft in een panieksituatie................ is traag van begrip

Verwijderd

Ik zou m'n modem lekker beneden bij de inkomende (groene) kabel neerzetten. Goeie splitter erop (met F-connectors dus en GEEN gamma spul), ene kant naar je modem, andere kant naar de rest van 't huis. En dan UTP naar boven trekken. UTP mag ong. 100 meter lang zijn en dan heb je geen storing.

Zo'n doosje waar je het over hebt heet een WCD (Wand Contact Doos).
Maar die hoef je er in principe niet tussen te zetten (geeft alleen maar demping).
Op de kabel na je splitter voor de rest van 't huis kan je er wel een zetten. Je moet er dan eentje hebben met een enkele uitgang.

• Enigma69855

Enigma69855

Candle in my eye.......

Topicstarter
Bart-01 schreef op 06 april 2003 @ 16:44:
Er zijn grofweg twee manieren:
1) je gebruikt een splitter direct vanaf het punt waar de kabel het huis binnen komt. Zo'n ding noemen ze een Abonnee Overname Punt, merk is Tratec Telecom type TRPR-10/MI-FF/60.
Dit is de beste methode.
2) je gebruikt zo'n TV/radio/data splitter. Nadeel van deze is dat hij aan het einde van de kabel in je huis zit en er dus mogelijk teveel signaal velies is.

Ik heb beiden geprobeerd. Methode 2 als eerste. Mijn computers staan op zolder en de tv kabel daar naar toe is dus lang. Het werkte wel, ik haalde ook de maximale up en download snelheden, maar als ik het modem moest resetten duurde het initialiseren lang.
Methode 2 werkt een stuk stabieler, ik hoef mijn modem niet zo vaak meer te resetten. Nadeel is nu wel dat het modem in de meterkast hangt en ik daar dus een netwerkkabel naartoe moest trekken.

De TV/radio/data splitter kreeg ik destijds van gelrevision (later overgenomen door chello/upc).

Het Abonnee Overname Punt kreeg mijn buurman van een aardige chello/upc monteur (hij had ook last van een te slecht signaal, inmiddels heeft hij zijn abbo opgezegd en werd alleen het modem opgehaald).
Volgens mij moet ik idd zo'n abonnee overname punt hebben, die kan je zeker nergens krijgen :( behalve bij UPC....

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:55

Adm.Spock

Duik-Aap

In een goede electronica-zaak (Electroworld bijvoorbeeld) kunnen ze je haarfijn uitleggen hoe het zit met CAI-aansluitingen.

Nog niet zo lang geleden heb ik bij mij thuis het hele CAI gebeuren gerenoveerd. Allemaal Hirschmann spullen gebruikt. http://www.hirschmann.nl Dit in verband met de digitale TV die vanaf 2004 landelijk uit moet gaan zenden, en omdat ik m'n kabelmoden uit de meterkast wou hebben. (Mag oficieel niet eens van UPC, lekker toch gedaan })) Overal Coax-12 gebruikt (RG-6U kan ook, iets minder van kwaliteit, maar wel verkrijgbaar -- Lees: Goedkoper -- bij bouwmarkt). Vanaf AOP Naar de versterker (GHV 20/65) met retourkanaal, onmisbaar voor kabelinternet, want die goeikope bouwmarkt gevallen laten geen retoursignaal door. Deze versterkt 20dB wat in de meeste gevallen voldoende is. Bij twijfel aan de verkoper vragen of je eerst mag proberen of dat ook nij jou het geval is, want dan kun je ook nog voor de 30dB versie kiezen.
Van de versterker naar de multitap, dit voorkomt storingen in je signaal als iemand aan z'n doosje in z'n kamer aan het frunnikken is :)
En tot slot gebruik ook voor de aansluiting van al je apparaten de juiste kabel (Hier voldoet RG-6U uitstekend :)) en de juiste stekkers, bijvoorbeeld die van Hirschmann.

Als je dit dan vervolgens een beetje zorgvuldig aanlegd kun je overal de kabelmodem inprikken en internetten. Kan dit niet dan heeft Hirsmann ook een retourversterker (GRV 20/65) deze versterkt het retourkanaal van 5 tot 65 MHz zoals in gebruik bij oa UPC, Essent, enz. In het algemeen zal een retourversterker alleen in grote flats noodzakelijk zijn, en dan nog alleen als je helemaal bovenin de flat zit. (Nieuwe flats vanaf 2001 zijn inmiddels volledig voorbereid op kabelinternet, zoals beschreven in het bouwbesluit.)

AOP's kun je bij de Technische Unie verkrijgen tegen contante betaling. (Pinnen mag ook ;))

• Enigma69855

Enigma69855

Candle in my eye.......

Topicstarter
Adm.Spock schreef op 06 April 2003 @ 18:30:
In een goede electronica-zaak (Electroworld bijvoorbeeld) kunnen ze je haarfijn uitleggen hoe het zit met CAI-aansluitingen.

[lang verhaal over gehele installatie]

AOP's kun je bij de Technische Unie verkrijgen tegen contante betaling. (Pinnen mag ook ;))
Zo erg wil ik het nou ook weer niet maken, dat gaat me iets te veel kosten. Als de huisbaas het zou betalen heb ik er geen problemen mee, maar dat doet ie toch niet :(. Ik zie het al weer, ik zal de UPC monteur weer langs moeten laten komen, en zorgen dat ik dan die splitter er tussen heb, dan mag hij van mij die AOP installeren. Daar gaat dus wel weer een weekje overheen gaan :(.

• Viking Kvinne
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:06
Enigma69 schreef op 07 april 2003 @ 08:15:
[...]

Zo erg wil ik het nou ook weer niet maken, dat gaat me iets te veel kosten. Als de huisbaas het zou betalen heb ik er geen problemen mee, maar dat doet ie toch niet :(. Ik zie het al weer, ik zal de UPC monteur weer langs moeten laten komen, en zorgen dat ik dan die splitter er tussen heb, dan mag hij van mij die AOP installeren. Daar gaat dus wel weer een weekje overheen gaan :(.
Dat hoeft niet. Als je gewoon die datasplitter op de groene kabel zet, en op de data uitgang het modem en vanaf de andere je coax naar je kamer met wcd kan het niet misgaan. UTP naar modem>NIC KLAAR!

Heb zelf als installatiemonteur voor Casema/ Wanadoo aansluitingen gemaakt in studentenhuizen waar zoals jij beschrijft de kabeltv een zooitje was. Kijk wel uit met versterkers!!!! Die kunnen je tuner in je tv naar de ****** helpen.
8)

• Enigma69855

Enigma69855

Candle in my eye.......

Topicstarter
Das idd een id, moet ik nog ff ergens een splitter vandaan halen. Zo'n goede splitter kan ik denk ik wel krijgen bij de electroboer.

• Enigma69855

Enigma69855

Candle in my eye.......

Topicstarter
Goh dat ging nog sneller als gedacht, toen ik thuis kwam bleek de huisbaas al met een splitter bezig te zijn, dus ik heb het zelf met mijn splitter afgemaakt, en ik heb eindlijk chello (en een veel beter TV signaal :))

• SilentSimon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 22:15

SilentSimon

Have you been hopped?

zo zie je maar dat huisbazen soms zo slecht nog niet zijn :)

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:55

Adm.Spock

Duik-Aap

Had ie zelf zeker ook slecht beeld..... :+

Verwijderd

Geef mij ook zo'n huisbaas!
Ik heb ongeveer dezelfde situatie als bij jou, ook zo'n dunne kabel die m'n appartement binnnenkomt i.p.v. die groene. Gelukkig blijft er bij mij nog genoeg signaal over voor chello :)
Pagina: 1