Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

Topicstarter
Ik ben student aan de hogeschool en door ziekte heb ik enkele lessen van electriciteit (over thevenin en norton) moeten missen.
Nu heb ik de notities van enkele collega's overgeschreven en bekeken en zijn er mij al enkele dingen duidelijk geworden maar bepaalde dingen zijn nog vrij duister voor mij( waarschijnlijk net de essentie).

Laat ik eerst vertellen wat ik weet over de wet van Thevenin en Norton:
De wet van Thevenin wordt gebruikt om een electrische schakeling van weerstanden en spanningsbronnen te vervangen door 1 bron en 1 vervangweerstand (in serie geschakeld).
Bij Norton wordt een systeem van spanningsbronnen en weerstanden vervangen door 1 stroombron en een weerstand die parallel is geschakeld is met de stroombron.

Ik kan de berekeningen uitvoeren voor systemen met 1 bron (vergelijkbaar met superpositie) maar ik kom in de problemen als ik moet werken met een systeem met meerdere spanningsbronnen.

Op dit vlak helpen de notities mij niet echt veel verder en de cursus evenmin.

wie kan mij helpen?

[ Voor 2% gewijzigd door Anoniem: 9942 op 07-04-2003 00:23 ]

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

modbreak: Ik heropen dit topic aangezien ik deze user van tevoren toestemming gegeven had om dit topic te openen. Al was dit niet helemaal de vorm waar ik op doelde... Het is te weinig concreet. Ik denk dat je, om duidelijk te maken over wat voor een probleem je het precies hebt, met een zo concreet mogelijk voorbeeld moet komen van een sommetje dat je niet op kan lossen, en geef aan wat je probleem in dat sommetje is... Zo is het namelijk nogal onduidelijk wat je precies wil weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

GeeBee

Oddball

Kon je dat niet oplossen met Kirchoff, of haal ik nu dingen door elkaar?
* GeeBee heeft al meer dan 10 jaar geen stroomkringen meer doorgerekend en zal zijn boek Elementary Electronics of zoiets eens onder het stof vandaan halen...

[ Voor 25% gewijzigd door GeeBee op 07-04-2003 01:15 ]

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ercewee
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-05 13:56

Ercewee

a.k.a. K

Als je zo'n systeem wilt doorrekenen kan je norton-thevenin omzettingen gebruiken. Oftewel door herhaaldelijk een stroombron om te zetten in een spanninsbron (en omgekeerd), en dan vervolgens 2 serie weerstanden of 2 parallel weerstanden samen te nemen. Vervolgens doe je weer hetzelfde.

Even kijken of ik een simpel netwerkje voor je neer kan zetten.

Stel je hebt een stroombron en een spanningsbron. Je rekent de spanningsbron om naar een stroombron. Dan kan je de geleidingen en de stroombronnen optellen. Resultaat 1 bron. Hetzelfde kan je uiteraard ook doen met grotere netwerken met meerdere bronnen.

50.110 144.300 432.200 1296.200 2320.200 3400.200 10368.200