Het viel mij op dat er hier op GoT nog maar heel weinig gediscusseerd is over het nieuwe bordje van ECS genaamd: L7S7A2 gebouwd rond de SIS 746 chipset.
Ik open dit topic in de hoop dat er meer mensen zijn die dit bordje bezitten zodat we ervaringen en eventuele problemen kunnen delen.
Voordelen van de L7S7A2:
FSB (per stapjes van 1mhz) instelbaar.
Vcore instelbaar (max 5%)
VDimm instelbaar (max 3%)
Multiplier instelbaar: 5.0x to 12.5x
PCI en AGP dividers passen zich automatisch aan zodat ze altijd op de normale frequentie lopen. (ook uit te zetten)
AGP 8x
DDR400
1394 on board (optioneel)
LAN onboard (optioneel)
6 x USB 2.0
6 channel audio
Hoge memory score
Geen extra fan op northbridge.
Zeer goedkoop, stabiel.
Leest de temperatuur van de processor uit via de sensor die in de Athlon XP ingebakken zit. (MBM Sis950/ITE8705F-1 Diode)
Ook voor overclocken is dit bord heel geschikt. Op ocworkbench.com zijn er al mensjes die de 200FSB halen en het geheugen draaid zelfs over de 200 Mhz !
Er is een mod verschenen waarmee je de VCore handmatig kan vehogen naar 2V en ook het voltage voor het geheugen weet men via een mod nog meer te verhogen. Zie: http://www.ocworkbench.co...ide/modguide/modguide.htm
Er zijn tot nu toe 2 verschillende versie van het bord op de markt verschenen:
Versie 0: 2 phase power supply met 6 mosfets, CNR slot, speaker onboard, 2 heatsinks (north en south) (north bridge heeft een grote orange heatsink).
Versie 2: (geleverd met card reader): 2 phase power supply met 4 mosfets en er missen een paar condensatoren, geen speaker onboard, geen CNR, 1 standard heatsink op de northbridge.
Mijn ervaringen:
Het bordje draaid zeer stabiel en kost vrijwel niets. Athlon XP 1800+ JIUHB 0312 draaid op 11,5x 190Fsb = 2200 Mhz (1,7Vcore)
Het geheugen draaid ook op 190Mhz (380DDR) Twinmos PC3200 cas 2,5 ultra.
Ik heb de Vcore mod toegepast op een vreemde mannier. Ik heb niet de eerste 5 pinnen door verbonden om 1,85V te krijgen... Ik heb alleen de eerste 2 pinnen verbonden zodat ik 1,7Vcore krijg. Geheugen draait op standaard voltage.
Volgens mij kan de processor en bord nog een heel stuk hoger. Ben er alleen nog niet aan toe gekomen.
De gratiz card reader die bij versie 2 van het bord wordt meegeleverd werkt helaas niet op versie 0. Op versie 2 werkt hij wel perfect. Volgens de ECS site is de card reader gelockt zodat deze niet op andere moederborden werkt. Kep ecs hier over gemaild en wacht nog op antwoord.
Ik heb gehoord dat Cheepoman aan het proberen is het bios te veranderen. Er is nog niets bekend hoe ver hij hier mee is en of er ook iets uitkomt.
verder zijn er tot nu toe 3 biossen verschenen:
Inmiddels zijn er ook een paar gemodde biossen uitgekomen op het forum van ocworkbench.com Bij de biossen zijn de hidden settings zichtbaar gemaakt. Het is nu bijvoorbeeld mogelijk om het agp op 77 of 88 mhz te laten werken.
Heb jij ook ervaringen / problemen met dit bordje ? Misschien komen we er samen uit ?
Drivers, manuals en officiele biossen zijn te vinden op:
www.ecsusa.com
www.ecs.com.tw
Voor vragen over processoren en het overclocken hiervan kan je het beste terecht in: [rml][ OC] Athlon XP1700-2100 Tbred Overclocking! (Deel 7)[/rml]
Voor vragen over het overclocken van geheugen, welk reepje het beste is etc kan je het beste terecht in: [rml][ OC] Het grote DDR geheugen topic (deel 2)[/rml]
Wanneer je pc niet meer wil booten omdat je de geheugen timings net iets te strak hebt ingesteld of de fsb te hoog hebt gezet kan je het volgende doen:
Bios reset: alle settings op default.
Multiplier even veranderen: FSB en geheugen timings staan dan op default.
Reset de pc en hou alt en home ingedrukt: FSB en geheugen timings staan dan op default.
Verschil tussen SIS 746 en SIS 746FX: De FX kan PC400 geheugen aan. Echter kan de L7S7A2 dit ook dus is er geen verschil in deze chipsets.
Voor extra informatie over geheugen timing, latencies etc verwijs ik je door naar het volgende artikel: nieuws: Analyse van prestatieverschillen tussen geheugentimings
Based on official bios 030127 (better performance)
- Adjust timing for stability and compatibility
- FSB programming range extended from 133-200 MHz to 133-233MHz
- PCI/AGP clock selection added. Available settings are
33/66 MHz
34/68 MHz
35/70 MHz
36/72 MHz
37/74 MHz
38.5/77 MHz
40/80 MHz
- Full screen logo can be enabled/disabled via bios menu
http://www.ocworkbench.co...s7a2guide/bios/Chb127.zip
Based on official bios 030313 (better stability)
33/66 MHz
34/68 MHz
35/70 MHz
36/72 MHz
37/74 MHz
38.5/77 MHz
40/80 MHz
http://www.ocworkbench.co...s7a2guide/bios/Chb313.zip
Bron: http://www.ocworkbench.com/2003/ecs/l7s7a2guide/
Ik open dit topic in de hoop dat er meer mensen zijn die dit bordje bezitten zodat we ervaringen en eventuele problemen kunnen delen.
Voordelen van de L7S7A2:
FSB (per stapjes van 1mhz) instelbaar.
Vcore instelbaar (max 5%)
VDimm instelbaar (max 3%)
Multiplier instelbaar: 5.0x to 12.5x
PCI en AGP dividers passen zich automatisch aan zodat ze altijd op de normale frequentie lopen. (ook uit te zetten)
AGP 8x
DDR400
1394 on board (optioneel)
LAN onboard (optioneel)
6 x USB 2.0
6 channel audio
Hoge memory score
Geen extra fan op northbridge.
Zeer goedkoop, stabiel.
Leest de temperatuur van de processor uit via de sensor die in de Athlon XP ingebakken zit. (MBM Sis950/ITE8705F-1 Diode)
Ook voor overclocken is dit bord heel geschikt. Op ocworkbench.com zijn er al mensjes die de 200FSB halen en het geheugen draaid zelfs over de 200 Mhz !
Er is een mod verschenen waarmee je de VCore handmatig kan vehogen naar 2V en ook het voltage voor het geheugen weet men via een mod nog meer te verhogen. Zie: http://www.ocworkbench.co...ide/modguide/modguide.htm
Er zijn tot nu toe 2 verschillende versie van het bord op de markt verschenen:
Versie 0: 2 phase power supply met 6 mosfets, CNR slot, speaker onboard, 2 heatsinks (north en south) (north bridge heeft een grote orange heatsink).
Versie 2: (geleverd met card reader): 2 phase power supply met 4 mosfets en er missen een paar condensatoren, geen speaker onboard, geen CNR, 1 standard heatsink op de northbridge.
Mijn ervaringen:
Het bordje draaid zeer stabiel en kost vrijwel niets. Athlon XP 1800+ JIUHB 0312 draaid op 11,5x 190Fsb = 2200 Mhz (1,7Vcore)
Het geheugen draaid ook op 190Mhz (380DDR) Twinmos PC3200 cas 2,5 ultra.
Ik heb de Vcore mod toegepast op een vreemde mannier. Ik heb niet de eerste 5 pinnen door verbonden om 1,85V te krijgen... Ik heb alleen de eerste 2 pinnen verbonden zodat ik 1,7Vcore krijg. Geheugen draait op standaard voltage.
Volgens mij kan de processor en bord nog een heel stuk hoger. Ben er alleen nog niet aan toe gekomen.
De gratiz card reader die bij versie 2 van het bord wordt meegeleverd werkt helaas niet op versie 0. Op versie 2 werkt hij wel perfect. Volgens de ECS site is de card reader gelockt zodat deze niet op andere moederborden werkt. Kep ecs hier over gemaild en wacht nog op antwoord.
Ik heb gehoord dat Cheepoman aan het proberen is het bios te veranderen. Er is nog niets bekend hoe ver hij hier mee is en of er ook iets uitkomt.
verder zijn er tot nu toe 3 biossen verschenen:
Ik draai het nieuwste bios en dat werkt zeer stabiel. Al merk ik wel dat de geheugen performance met dit bios naar beneden is gegaan in Sisoft sandra.BIOS Type AMI® BIOS Release Date 2003/03/14
Version 03/13/2003 File Size 243KB
Release Note 1. Fix DDR x 3 DIMM unstable for L7S7A2 models
BIOS Type AMI® BIOS Release Date 2003/03/03
Version 02/27/2003 File Size 243KB
Release Note 1. Fix XP300+ & ATi9700 will occure the system unstabel
2. Add MB auto detect function
BIOS Type AMI® BIOS Release Date 2003/02/24
Version 02/19/2003 File Size 243KB
Release Note 1. Remove "BAK Fan Speed" option
2. Fix the system will show "NO NVRAM" message when you clear CMOS
3. Remove some BIOS item for standard models
Inmiddels zijn er ook een paar gemodde biossen uitgekomen op het forum van ocworkbench.com Bij de biossen zijn de hidden settings zichtbaar gemaakt. Het is nu bijvoorbeeld mogelijk om het agp op 77 of 88 mhz te laten werken.
Heb jij ook ervaringen / problemen met dit bordje ? Misschien komen we er samen uit ?
Drivers, manuals en officiele biossen zijn te vinden op:
www.ecsusa.com
www.ecs.com.tw
Voor vragen over processoren en het overclocken hiervan kan je het beste terecht in: [rml][ OC] Athlon XP1700-2100 Tbred Overclocking! (Deel 7)[/rml]
Voor vragen over het overclocken van geheugen, welk reepje het beste is etc kan je het beste terecht in: [rml][ OC] Het grote DDR geheugen topic (deel 2)[/rml]
Wanneer je pc niet meer wil booten omdat je de geheugen timings net iets te strak hebt ingesteld of de fsb te hoog hebt gezet kan je het volgende doen:
Bios reset: alle settings op default.
Multiplier even veranderen: FSB en geheugen timings staan dan op default.
Reset de pc en hou alt en home ingedrukt: FSB en geheugen timings staan dan op default.
Verschil tussen SIS 746 en SIS 746FX: De FX kan PC400 geheugen aan. Echter kan de L7S7A2 dit ook dus is er geen verschil in deze chipsets.
Voor extra informatie over geheugen timing, latencies etc verwijs ik je door naar het volgende artikel: nieuws: Analyse van prestatieverschillen tussen geheugentimings
Cheepo beta biossen zijn uit:De CAS Latency lijkt verbazingwekkend genoeg weinig invloed te hebben op de geheugenbandbreedte. Wanneer de CL werd aangepast van 3T tot 2T, of zelfs tot 1,5T, steeg de bandbreedte met niet meer dan 4MB/sec, een stijging van 0,002 procent. Bank Interleaving bleek meer effect te hebben. Een aanpassing van 'Disabled' tot 4-way nam een prestatiewinst van 80 tot 100MB/sec voor zijn rekening, wat neer komt op een stijging van twee tot acht procent. (Let op: 4-way Bank Interleaving is doorgaans alleen mogelijk op reepjes van tenminste 64MB!) Van alle andere timings is er geen één die meer dan een of twee procent invloed heeft op de totale prestaties. Er wordt dan ook geconcludeerd dat de hoogste bandbreedte gehaald kan worden door de timings iets minder agressief in te stellen en de kloksnelheid zo hoog mogelijk te kiezen.
Based on official bios 030127 (better performance)
33/66 MHz
34/68 MHz
35/70 MHz
36/72 MHz
37/74 MHz
38.5/77 MHz
40/80 MHz
http://www.ocworkbench.co...s7a2guide/bios/Chb127.zip
Based on official bios 030313 (better stability)
33/66 MHz
34/68 MHz
35/70 MHz
36/72 MHz
37/74 MHz
38.5/77 MHz
40/80 MHz
http://www.ocworkbench.co...s7a2guide/bios/Chb313.zip