Toon posts:

[Arcade] hoe regel je een monitor bij?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het eindelijk voor elkaar gekregen om de monitor (hantarex mtc 9110) in een arcade cabinet werkend te krijgen in combinatie met een xbox.

Nu mijn vraag. Ik krijg de beeldkwaliteit niet helemaal goed.

1) Boven in het beeld zijn twee dunne lichte lijnen te zien, net niet horizontaal.

2) het beeld in de hoeken krijg ik niet goed scherp gesteld terwijl de rest van het beeld heel scherp is.

3) het beeld is niet helemaal horizontaal

Kan ik het beeld weer horizontaal krijgen met de potmeter 'horizontal linearity"? Ik moet dit weten omdat de knop nogal weggestopt zit en ik heb inmiddels al twee keer een schok gekregen terwijl ik binnenin zat te rommelen. Als dit niet de juiste knop is dan hoef ik er nu geen moeite voor te doen.

De andere twee probleempjes, zijn die op te lossen door de monitor goed in te stellen of betekent dit dat ik de condensatoren op de printplaat moet vervangen (met een zgn 'capkit')?

Is er een standaard manier om zo'n monitor goed in te stellen. Er zijn zoveel regelaars dat ik niet weet waar ik moet beginnen. Ja, ik kan wel wat pielen maar dan zal ik nooit de beste beeldkwaliteit krijgen.

Bedank alvast :D

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
De andere twee probleempjes, zijn die op te lossen door de monitor goed in te stellen of betekent dit dat ik de condensatoren op de printplaat moet vervangen (met een zgn 'capkit')?
Oneffenheden in het beeld worden tegenwoordig vaak met een microprocessor opgelost omdat zomaar een condensator wijzigen ook op andere delen van het beeld invloed heeft.
Is er een standaard manier om zo'n monitor goed in te stellen?
Het moet in je OnScreenDisplay menu zitten, anders word het erg lastig.
Bijvoorbeeld IIyama monitoren hebben dit soort functies.

De meeste softwarematige oplossingen zijn enkel voor kleurcorrecties.

Mocht het niet lukken :
Kinorama heeft een aardige aanbieding voor Refurbished 19" en 21" monitoren van Dell (met Trinitron beeldbuis) op het moment. Een 19" kost iets van 240 euro als ik het goed heb.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat hier om een tien jaar oude arcade monitor. Geen OSD alleen een stuk of 15 potmeters op de printplaat en het nekbord. Geen microprocessor om de zaken te regelen.

Het is dus GEEN VGA monitor maar een 15 khz RGB monitor.

Wat ik graag wil weten is of de problemen die ik noem (wazige hoeken, twee dunne strepen bovenin beeld) op te lossen zijn door de monitor goed in te stellen of dat het hier gaat om 'slijtage' van de condensators. Er zijn setjes te koop met alle benodigde condensatoren in een zakje (de zgn 'cap kit')

De monitor te vervangen is wel erg kostbaar (het is een 25" scherm, zo'n 300 euro voor een refurbished en zo'n 500 euro voor een nieuwe) en lijkt me in ieder geval niet nodig.

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-07 20:28
inderdaad ik heb laatst een analoge monitor (philips 14") omgebouwd tot meetapperaat..
16 potmeters ongeveer... 2 laten zitten (hoogspanning en de 110v regelaar)
kleuren aan/uit schakelen, synchroniseren, voeding meten enzo...

in principe zou je eens een kastje aan moet hangen... wie verschillend patronen kan projecteren..bv een raster, r,g,b kleuren.. als die patronen goed zijn.. dat is de instelling goed. dan is het gewoon slijtage... en vraag eens een service manual op van die monitor.
erg handig in verband met positie van potmeters en functie ervan.