• De_Delph
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik zat er net met iemand over te praten: Ik ging gisteravond/vannacht stappen en had heel veel lol... en dan sta je op en ben je best wel down. Komt natuurlijk door de alcohol, maar ik denk dat het met andere zaken ook zo is dat je een vast bedrag aan geluk/geld/liefde/<noem het op> hebt, alleen is de tijd dat je dat bedrag gebruikt bij iedereen verschillend.

Neem bijvoorbeeld een multimiljonair. Zo'n jongen heeft héél veel geld, maar wordt daar meestal weer minder gelukkig van (omdat hij alleen gekochte vriendschap heeft/omdat hij geen tijd heeft om leuke dingen te doen bijvoorbeeld).

Of neem de dakloze. Die heeft heel weinig aan geld, maar is daardoor vrij in doen en laten wat hij wil. Die heeft dus een heel groot bedrag aan vrijheid!

Wat ik dus duidelijk wil maken is dat iedereen (net als in videospelletjes trouwens) een vast aantal punten heeft, en die kan je dan invullen in categoriën als rijkdom, vriendschap, liefde, geluk enz.

Althans zo denk ik er dus over. En jij?

You can't drive your house, but you can sleep in your car!

Verwijderd

Ik denk van niet, dan zouden arme, eenzame, ongelukkige mensen zeker ook niet bestaan?(alle 3 tegelijk bedoel ik he)
Maar dat doen ze dus wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2003 13:47 ]

Verwijderd

Sorry, leuk idee. (mooie harmonieuze wereld met behoud van karma ofzo)

Maar ik zie het niet zo zitten. Je doet het leven op deze manier een groot onrecht en vooral je eigen invloed. Tuurlijk is alles een kwestie van afwegen. (elk nadeel heb z'n voordeel, zoals onze volksheld zegt) Maar ik zie niet waarom er behoudt zou moeten gelden, zeker niet voor een bepaald persoon.

Er zijn gewoon mensen die het over de hele breedte beter hebben, dan anderen. En er zijn mensen die het gewoon heel erg slecht hebben. (en het gros van de mensen ergens er tussen in) Je doet al deze mensen onrecht door te stellen, dat ze een bepaalde hoeveelheid geluk/geld/vrijheid/etc. hebben. In bepaalde mate beperk je hiermee tot een enorme mate de invloed die je eigen keus heeft.

Ik begrijp dat juist dat een goed gevoel geeft, het feit dat wat je kiest in wezen niks uitmaakt op het totaal, dat het alleen de verdeling van je "punten" beinvloed, en dat het dus niet zo is dat je door een bepaalde keus te maken je leven in het geheel verbeterd kan worden, of dat je juist de boel kan verpesten door een 'foute' keus te maken. Maar kom op, trek je kop uit het zand. Het enige dat je hebt is je keuze. Koester dat.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Aangezien je iemands leven nooit in wat getalletjes kan vangen lijkt dit me een stelling die je noch kan aantonen noch kan falsificeren. Verder sluit ik me aan bij Trias. :)

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

De beroemde wet van behoud van ellende. :)

Maar om eerlijk te zijn geloof ik er niet in. Er zijn mensen die heel veel mee hebben en mensen die heel veel tegen hebben. Er zijn genoeg mensen die slim en sportief zijn en er is geen maximum op de hoeveelheid geluk die je kunt hebben. Ik zeg wel eens voor de grap als iemand tegen mij zegt dat je niet alles kunt hebben, dat het wel kan, maar dat de kans erop heel klein is. Statistisch gezien is het logisch dat er veel mensen zijn die een bepaalde hoeveelheid geluk hebben, maar dat wil niet zeggen dat je niet meer of minder geluk kunt hebben.

• De_Delph
  • Niet online
Ok, er is dus geen vast aantal punten... maar in het begin als je baby bent wel neem ik aan... want dan heb je immers nog geen bezittingen, en kan je je naar hartelust vormen in welk persoon je ook maar wilt (nou ja, het wordt veelal bepaald door het milieu waar je mee in aanraking komt, maar ook dat kan je zelf bepalen). De 'punten' waar ik het over had kun je dus nog bijverdienen als je maar genoeg je best doet, heb ik het zo goed?

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
[TLG]Delphi schreef op 06 April 2003 @ 15:09:
Ok, er is dus geen vast aantal punten... maar in het begin als je baby bent wel neem ik aan... want dan heb je immers nog geen bezittingen, en kan je je naar hartelust vormen in welk persoon je ook maar wilt (nou ja, het wordt veelal bepaald door het milieu waar je mee in aanraking komt, maar ook dat kan je zelf bepalen). De 'punten' waar ik het over had kun je dus nog bijverdienen als je maar genoeg je best doet, heb ik het zo goed?
Waarom wil je met een puntentelling gaan werken? Dat lijkt me iets wat echt geheel onmogelijk is. Alsof je het zeer gevarieerde gevoelsleven van een mens even kan categoriseren en daar vervolgens wat punten aan uitdelen? Buiten het feit dat ik dit een lelijk idee vind (het systematiseren van het gevoelsleven) lijkt het me ook onmogelijk.

Verwijderd

Wablief?

Dit lijkt me nou niet bepaald een onderwerp, waar zoiets bestaat als een goed antwoord. Er zijn hooguit visies die nuttig zijn en eventueel ideeen die aantoonbaar niet goed zijn.

Verder zie ik niet zo best in, waarom je een punten telling voor het leven zou willen hanteren.

En natuurlijk lijkt de werkelijkheid enigzins op de systemen die RPG's hanteren. Maar dat zou ik niet willen beschouwen als een eigenschap van het leven willen hanteren. Dat is simpel weg omdat dergelijke spelsystemen ontworpen zijn om een enigzins realistisch afspiegeling van de werkelijkheid te zijn. In welke hoedanigheid zij eigenlijk van zelfsprekend te kort schieten. Als je daarna het leven terug gaat vergelijken aan zulke systemen ben je bezig aan een toch wel rare gedachte kronkel.
(Natuurlijk zou het best interessant kunnen zijn om te kijken welke visie op de mens dergelijke systemen representeren.)

• De_Delph
  • Niet online
't is ook wel een beetje een raar idee, maar ik liep hier dus al een tijdje mee rond en aangezien dit forumpje er speciaal voor ingericht is, wilde ik eens peilen of mijn visie een goeie is (niet dé goeie, maar eentje waar jullie in mee kunnen gaan, begrijp me goed).

Verwijderd

Ik denk dat jouw visie er wel een is die veel mensen delen (ik niet). Ik denk dat het ontstaat als een soort bescherming tegen jaloezie, je ziet iemand die iets heeft wat je niet hebt en dan is het een gerustellende gedachte dat die persoon op andere gebieden minder geluk heeft.

Het kan ook zijn dat het ontstaat door de uitspraak je kunt niet alles hebben. Jammergenoeg kan dit ook een self-fullfilling prophecy worden voor mensen die denken dat ze al veel hebben. Ze gaan dan niet proberen op andere gebieden ook gelukkig te worden.

Verwijderd

Dit gaat toch gewoon over kansberekening?
Je hebt in elke situatie een bepaalde hoeveelheid kans op slagen.
Heeft volgens mij niks met "bedrag" te maken.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Was dat maar waar. Dan had ik nog heel wat punten tegoed op het gebied van de liefde... ;(

maar als het klopt van wat jij zegt. Dan is er meteen ook een verklaring waarom sommige mensen zoveel geluk hebben. Ze kunnen dan immers iemands geluk "stelen".

dikzak

• Vold
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 07:16
Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat geld WEL gelukkig maakt (over het algemeen). Dus dan is je hele praatje alweer onzin...

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Vold schreef op 08 April 2003 @ 20:15:
Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat geld WEL gelukkig maakt (over het algemeen). Dus dan is je hele praatje alweer onzin...
Waar heb je dat vandaan? Kun je mij vertellen uit welke bron je die conclusie trekt? Ik geloof je best, maar zodra iemand roept dat wetenschappelijke studies iets hebben aangetoond, dan wil ik ook weten hoe ook. En op wat voor manier dan? Want geluk is nogal een breed begrip.

[ Voor 7% gewijzigd door Christiaan op 08-04-2003 20:27 ]

Verwijderd

Vold schreef op 08 April 2003 @ 20:15:
Geld maakt nooit gelukkig of ongelukkig, dat doe je zelf.
Goede keuzes, verkeerde keuzes, daar hangt je geluk vanaf.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Geluk en geld zijn absoluut niet te vergelijken met elkaar, dus al helemaal niet in elkaar uit te drukken. Als iemand een goede gezondheid, leuke baan, een lieve vrouw enz. heeft, maar 'normaal' geld, dan kan je zeggen: Hij is een rijk man. Maar iemand die in geld denkt, snapt dat niet, die zegt: Maar hij heeft helemaal niet zoveel geld?! Die ander kan dan zeggen: Nee, maar hij is wel gelukkig, en daarin ligt zijn rijkdom.

Geld maakt vaak genoeg juist ongelukkig, doordat mensen er niet mee om kunnen gaan. Helaas is het een noodzakelijk kwaad door de tegenwoordige materialistische wereld, dus we moeten ermee leven.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

nee inderdaad denk ook niet dat geld en geluk met elkaar te vergelijken zijn, klinkt wel interessant maar het lijkt me niet. Het is ook maar hoe je alles intepreteert want er zijn ook mensen die het lekker en interessant vinden om ongelukkig te zijn.

Verwijderd

Het is niet geld, tijd, kinderen, ruimte of wat dan ook wat gelukkig maakt, maar eerder je verwachtingen. Of beter gezegd, het zijn te grote verwachtingen die je ongelukkig kunnen maken.

Een hoop mensen denken dat wanneer ze eenmaal veel geld hebben, alles een stuk makkelijker gaat. Ze denken dat ze nooit meer vervelende klusjes hoeven te doen, dat ze altijd kunnen luieren, dat ze duizenden vrouwen om zich heen hebben. De gene die hier te grote verwachtingen aan had, zal het ongelukkigst zijn als hij veel geld krijgt. Het leven valt hem dan tegen.

De zwerver die verwacht dat hij nooit meer zorgen heeft zal door deze te hoge verwachting ongelukkig kunnen worden.

Zolang je te hoge verwachtingen stelt aan je toekomst, zul je nooit gelukkig worden.

Een ander punt is jaloezie. Vooral bij zwervers en armen mensen, maar ook bij de rijkere.
De mens heeft een enorme drang om steeds meer te hebben en te bezitten. Steeds mooiere dingen. Het ene is nog niet verworven en men wil door. Zolang je vast zit aan dit verlangen, zul je nooit tevreden zijn. Je zult altijd jaloers zijn op degene die net weer wat meer hebt of je zult jaloers zijn op het beeld wat je van jezelf hebt waarin je wel alles bezit wat je maar kunt bedenken.

Zolang je hier niet vanaf kunt stappen zul je nooit gelukkig zijn

Daarnaast hebben we altijd een soort beeld van perfectie in ons hoofd. Daarin hebben we geen pijn, geen verdriet, geen ziekten. Als we ons teveel hechten aan dit perfecte beeld zal geluk ook nooit bereikt kunnen worden. Je zult het leven moeten accepteren zoals het komt.

Tot slot zijn we natuurlijk erg afhankelijk van hormonen en neurotransmitters ofzo. Affijn, een klein stofje kan ons gelukkig doen voelen of juist down. De één is hier wat gevoeliger voor dan de ander. Zowel geluk als down voelen zul je dus naar alle waarschijnlijkheid ook nooit uit kunnen bannen. Tenzij je gelooft dat een staat van verlichting mogelijk is te halen in het menselijke leven zoals de Boeddhisten geloven.

edit:
maar het werd weer veels te uitgebreid. Ik denk dus dat geld gelukkiger kan maken wanneer de rijkdom precies voldoet aan je verwachtingen. Met een beetje welvaart is dat vaak nog wel het geval, maar met echte rijkdom kloppen die verwachtingen vaak totaal niet meer met de realiteit. Daarom hoor je vaak ook dat welvaart geluk brengt, maar rijkdom niet. Het hangt van jezelf af

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2003 22:50 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
[TLG]Delphi schreef op 06 april 2003 @ 13:39:
Ik zat er net met iemand over te praten: Ik ging gisteravond/vannacht stappen en had heel veel lol... en dan sta je op en ben je best wel down. Komt natuurlijk door de alcohol, maar ik denk dat het met andere zaken ook zo is dat je een vast bedrag aan geluk/geld/liefde/<noem het op> hebt, alleen is de tijd dat je dat bedrag gebruikt bij iedereen verschillend.

Neem bijvoorbeeld een multimiljonair. Zo'n jongen heeft héél veel geld, maar wordt daar meestal weer minder gelukkig van (omdat hij alleen gekochte vriendschap heeft/omdat hij geen tijd heeft om leuke dingen te doen bijvoorbeeld).

Of neem de dakloze. Die heeft heel weinig aan geld, maar is daardoor vrij in doen en laten wat hij wil. Die heeft dus een heel groot bedrag aan vrijheid!

Wat ik dus duidelijk wil maken is dat iedereen (net als in videospelletjes trouwens) een vast aantal punten heeft, en die kan je dan invullen in categoriën als rijkdom, vriendschap, liefde, geluk enz.

Te veel dungeons & dragons gespeeld?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

[TLG]Delphi schreef op 06 april 2003 @ 13:39:

Jing-Jang, dat je evenveel geluk als ongeluk heb, ofzo iets ??

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik geloof nooit dat alle mensen evenveel geluk hebben op een soort van bankrekening. Je kunt zoiets alleen suggereren in verband met reïncarnatie (wat je in het ene leven mist kun je in het andere leven krijgen of zo). Maar ja, dan kun je nog verkeerde keuzes maken waardoor je jezelf jarenlang (Wat? Lévens lang! ;)) in het ongeluk stort.

Er zijn echt mensen die altijd pech hebben. En niet iedereen heeft de kracht zich aan een negatieve spiraal (bijv. verslaving, of geweld) te ontworstelen.

Wees in ieder geval blij wanneer je tenminste een redelijk niveau van geluk (incl. geld, liefde, comfort, vriendschap, belevenissen etc.) hebt....

Ik wens iedereen véél geluk! :D

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

[TLG]Delphi schreef op 06 April 2003 @ 13:39:
Ik heb heel vaak heel veel lol en wordt 's morgens ook met een heel goed gevoel wakker hoor, gewoon een kwestie van je grenzen kennen en niet teveel vloeibare harddrugs naarbinnen gieten ;)
Het is een cliché om te roepen dat geld niet gelukkig maakt, ik ken genoeg mensen met heel veel geld die een gelukkig leven leiden.
Ja heerlijk om met 10 graden vorst onder een viaduct te moeten slapen, echt genieten, of heeft hij zijn portie geluk al eerder opgemaakt? |:(
Misschien speel je teveel video spelletjes? :/

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:11

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mja jouw definitie lijkt imo op een vertekend beeld van The Sims ;) Ik denk dat je net geluk moet hebben dat je rijk bent, dat word niet door jezelf (of iemand anders) bepaalt :)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Ik denk zelf dat dit met ontwikkeling te maken heeft. Als jij je goed hebt ontwikkeld door veel aan school te doen, ben je (slim).. tussen haakjes..
Als jij veel sociale contacten hebt, heb je veel vertrouwen. (niet altijd gaat dit op)
Als je arm bent, heb je ook weer andere voordelen.

door je ontwikkelingen ga je dingen als geluk anders zien. jij bent gelukkig als je een goed feest hebt gehad.. ik met een goed gesprek en iemand in afrika met een beker water! dus geluk is om het maar mooi te zeggen een relatief begrip!

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Looki schreef op 14 april 2003 @ 23:28:
Ik denk zelf dat dit met ontwikkeling te maken heeft. Als jij je goed hebt ontwikkeld door veel aan school te doen, ben je (slim).. tussen haakjes..
Als jij veel sociale contacten hebt, heb je veel vertrouwen. (niet altijd gaat dit op)
Als je arm bent, heb je ook weer andere voordelen.

door je ontwikkelingen ga je dingen als geluk anders zien. jij bent gelukkig als je een goed feest hebt gehad.. ik met een goed gesprek en iemand in afrika met een beker water! dus geluk is om het maar mooi te zeggen een relatief begrip!
Jah, maar stel je heb een brein waar je u tegen zegt, maar je ouders hebben geen
geld. Ze kennen je nog net te eten geven voeden zeg maar, nou dan kun je wel dag zeggen tegen de uni, of zelfs HBO...

ALs je 24/7 aan school besteed maar en IQ als een baksteen hebt, zit de Uni er ook niet in, en HBO mischien ook niet

ALs jij meer vrienden hebt(echte vrienden) dan pijpjes in een krant bier, en je onderhoud ze allemaal(ie. zo nu en dan filmpje pakken, ff lekker opscheppen over weiens pc sneller is, vrijdags naar de kroeg etc) dan kan het niet zo zijn dan dat je niet 24/7 aan je school etc. Of je zelfvertrouwen hebt, tja, vast wel meer dan het type dat elke dag zijn tas van het dak/uit de prullenbak mag halen, maar met vrienden genereer je geen zelfvertrouwen ;)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Rey Nemaattori schreef op 15 April 2003 @ 00:27:
Jah, maar stel je heb een brein waar je u tegen zegt, maar je ouders hebben geen
geld. Ze kennen je nog net te eten geven voeden zeg maar, nou dan kun je wel dag zeggen tegen de uni, of zelfs HBO...
Je krijgt extra subsidie als je ouders je studie niet kunnen betalen en als je zo slim bent en echt wilt studeren kun je genoeg bijbaantjes vinden.
Pagina: 1