Toon posts:

ADSL aansluiten: wit en oranje? + dubbele aansluiting? + etc

Pagina: 1
Acties:
  • 371 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn broer heeft ADSL gekregen. Nu heeft hij een ISRA 1 aansluiting. Volgens de handleiding zit de huidige telefoonaansluiting daar met een rood en blauw draadje aan vast. Het witte en oranje draadje hangen los (dat kun je zien oop de foto in de Quickstart manual).

Maar...

1. In zijn geval zijn die witte en oranje draad ook aangesloten. Moet dat? Ik heb hier gesearched en het schijnt helemaal niet nodig te zijn. Kan hij die gewoon loslaten/negeren?

2. Er loopt ook een telefoonlijn naar z'n slaapkamer: in elk gaatje zitten nu dus twee draadjes gepropt! Lijkt me niet echt officieel... In ieder geval: op deze manier kan hij die draden toch niet laten zitten? Want dan zit er dus voor de splitter een andere aansluiting en dat mag toch niet? Als dit inderdaad niet kan...

3. ...hoe kan hij dan het simpelst alsnog een lijn naar de slaapkamer laten lopen? Zijn er simpele verloopstukjes te koop zodat hij NA de splitter de kabel die naar de huiskamer gaat weer kan splitten zodat er een lijn loopt naar huiskamer EN slaapkamer? Hoe kan je dit het makkelijkst/beste doen?

4. Waarom moet je die draden in dat ISRA doosje eigenlijk eerst losmaken?!?!? Je moet ze daarna weer vastklikken! Kan je niet gewoon terwijl de draadjes in dat ISRA doosje zitten de draad verderop doormidden knippen en de splitter ertussen zetten? Of bestaat er dan het gevaar dat er een telefoontje binnenkomt en de boel onder spanning komt te staan...?

5. In de manual staat dat je op 20 cm afstand de draad moet doorknippen. Maar de draad loopt zo'n dikke meter naaar beneden voordat 'ie in de grond verdwijnt. Kan hij 'm gewoon doorknippen waar hij maar wil of is er een reden om die splitter zo dicht mogelijk bij het ISRA punt te houden?

6. Tot slot... hij heeft dus een ronde draad (natuurlijk...). Kan je ook gewoon die ronde draad strippen zodat je de losse rode en blauwe draad op hin beurt weer kunt strippen zodat je het koper in zo'n stekkertje kunt vastzetten? Waarom zou je per se een tussenstukje moeten monteren om een platte kabel te kunnen klikken aan het stekkertje? Het zit misschien iets minder stevig maar er komt toch geen hond in die kast bij dat stekkertje...

Nou, dat waren een boel vragen... Alvast bedankt voor de moeite!

Verwijderd

1. Alleen rood en blauw is voldoende :).
2. Die telefoonlijn naar z'n kamer moet je na de splitter aansluiten. Kun je zo een standaard splittertje voor kopen, bij de Gamma of telecomzaak hebben ze die dingen wel.
3. Zie boven
4. Ik maak ze nooit los, maar officieel moet het inderdaad wel. Ik denk maar zo, zolang je ze maar niet tegen elkaar laat komen, is er niets aan het handje :).
5. Maakt niet zo veel uit. Gewoon zo dicht bij als mogelijk. Metertje meer of minder maakt (meestal) niet zo veel uit.
6. De afzonderlijke aders hoef je niet te strippen. Je kunt ze gewoon in het stekkertje duwen, en als je ze dan met een speciale tang dichtknijpt, maken ze vanzelf contact.

Succes! :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 April 2003 @ 12:05:
1. Alleen rood en blauw is voldoende :).
2. Die telefoonlijn naar z'n kamer moet je na de splitter aansluiten. Kun je zo een standaard splittertje voor kopen, bij de Gamma of telecomzaak hebben ze die dingen wel.
3. Zie boven
4. Ik maak ze nooit los, maar officieel moet het inderdaad wel. Ik denk maar zo, zolang je ze maar niet tegen elkaar laat komen, is er niets aan het handje :).
5. Maakt niet zo veel uit. Gewoon zo dicht bij als mogelijk. Metertje meer of minder maakt (meestal) niet zo veel uit.
6. De afzonderlijke aders hoef je niet te strippen. Je kunt ze gewoon in het stekkertje duwen, en als je ze dan met een speciale tang dichtknijpt, maken ze vanzelf contact.

Succes! :)
WOW! Bedankt voor je SNELLE en zeer verhelderende antwoord! Niet te geloven! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Nog even voor de zekerheid over punt 6: je bedoelt dus dat je WEL de ronde draad moet strippen zodat de blauwe en rode draad vrijkomen, maar dat je die dan NIET meer hoeft te strippen? Je kan dus wel die rode en blauwe draad met de tang vastklikken (alsof je een platte kabel erin duwt). Begrijp ik het nu goed? Mijn stap om ook nog die rode en blauwe draad te strippen kan ik (nou ja, m'n broer dan) dus overslaan. Hij hoeft dus in ieder geval niet te gaan knoeien met verloopstukjes of kroonstekkerjes... Da's mooi.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-04 23:40
Verwijderd schreef op 06 April 2003 @ 12:31:
[...]

WOW! Bedankt voor je SNELLE en zeer verhelderende antwoord! Niet te geloven! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Nog even voor de zekerheid over punt 6: je bedoelt dus dat je WEL de ronde draad moet strippen zodat de blauwe en rode draad vrijkomen, maar dat je die dan NIET meer hoeft te strippen? Je kan dus wel die rode en blauwe draad met de tang vastklikken (alsof je een platte kabel erin duwt). Begrijp ik het nu goed? Mijn stap om ook nog die rode en blauwe draad te strippen kan ik (nou ja, m'n broer dan) dus overslaan. Hij hoeft dus in ieder geval niet te gaan knoeien met verloopstukjes of kroonstekkerjes... Da's mooi.
Je stripped het buitenste plastic omhulsel, zodat je de losse (gekleurde) draden over houd. Deze afstand moet ongeveer 1 cm zijn, zodat (als je de draden in de goede volgorde in de connector steekt) het buitenste platsic omhulsel ook net in de connector verdwijnt. Dit is een soort van trekontlasting dan :)

De afzonderlijke dunne gekleurde draadjes hoef je niet te strippen. Als je ze ver genoeg in de connector duwt, zal er tijdens het vastknijpen een koperen pennetje 'doorheen' gestoken worden. Deze zorgt voor het contact :)

Verwijderd

Topicstarter
Cutebritney schreef op 06 April 2003 @ 12:38:
[...]

Je stripped het buitenste plastic omhulsel, zodat je de losse (gekleurde) draden over houd. Deze afstand moet ongeveer 1 cm zijn, zodat (als je de draden in de goede volgorde in de connector steekt) het buitenste platsic omhulsel ook net in de connector verdwijnt. Dit is een soort van trekontlasting dan :)

De afzonderlijke dunne gekleurde draadjes hoef je niet te strippen. Als je ze ver genoeg in de connector duwt, zal er tijdens het vastknijpen een koperen pennetje 'doorheen' gestoken worden. Deze zorgt voor het contact :)
Eh... in de goede volgorde...? Maakt het dan nog uit of je rood links of rechts houdt...? Ik kan me niet herinneren dat daarover iets in de handleiding stond...

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

rood en blauw in het midden, volgorde maakt geloof ik niet uit.
Pagina: 1