Toon posts:

[Mandrake 9.1]gecompileerde kernel boot niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een linux n00b, maar ik leer snel, denk ik. Toch ben ik tegen een probleem aangelopen, waar ik mijn haren van uit mijn kop trek. Ik ben al een paar dagen bezig, ik zoek alles op, maar ben nog geen oplossing tegen gekomen, dus ik vraag het maar, voordat ik weer aan een nieuwe schone install begin.

Ik heb dus Mandrake 9.1 geinstalleerd. Ik heb mijn internet vrij snel aan de praat gekregen, nvidia drivers geinstalleerd en ook films kijken van cd ging prima. Mandrake is vrij eenvoudig wat dat betrefd. Maar toen ik UT wilde installeren ging het mis. Ik downloade de loki files en voerde die uit. Ik kreeg doodleuk de melding dat ik mijn cdrom moest mounten, terwijl ik die gewoon kon openen met konqueror en films vandaan kon afspelen. Na fstab gechecked te hebben (none /mnt/cdrom supermount dev=/dev/scd0,fs=auto,ro,--,iocharset=utf8,umask=0 0 0 vond ik wel vaag) en wat zoekwerk kwam ik tot de conclusie dat de kant-en-klare kernel waarschijnlijk geen joliet ondersteuning heeft. Ik downloade de 2.2.20 kernel van kernel.org en voerde de stappen make clean;mrproper;xconfig;dep;install;modules;modules_install, cp ../boot/bzImage /boot/bzImage-2.4.20, cp /usr/src/linux 2.4.20/.config /boot/config-2.4.20 uit. Ik heb die laatste stap niet gedaan, config-2.4.20 was er al. Mandrake had ook al vmlinuz-2.4.20 in boot gezet en een sectie gelabelt 2420 in lilo.conf gezet! Wat ik zag na /sbin/lilo. Wel heb ik mijn eigen sectie aangemaakt, just in case en als oefening..

Wat ik wel kreeg was een compile error: There is no /lib/modules/2.4.20, skipping creation of initrd. /boot/initrd-2.4.20.img is dus niet gemaakt. Verder stond er ..default vmlinuz version is not the same of the initrd which mean you have a mdk kernel and not a mdk initrd you may go in trouble. Ik denk niet dat dit leidde tot het niet laden van de kernel, wat heeft het al of niet aanwezig zijn van een ramdisk daarmee te doen?

Na rebooten kreeg ik dus lilo en na keuze deden zowel de nieuwe vmlinuz als mijn bzImage het niet. Meteen zwart scherm zonder boodschap. Verder deed de failsafe(oude kernel) het ook niet meer. Die gaf een kmod: failed to exec /sbin/modprobe -s -k binfmt-464c, errno = 8...

Ik kan dus niet meer linux in om het een en ander te fixen.. Voordat ik weer een nieuwe install maak, kan ik beter vragen wat er aan de hand kan zijn. Ik weet dat ik met een bootdisk of de installatie cd erin kan komen, dan mijn schijven moet mounten(ik moet ff uitzoeken hoe), maar dan weet ik nog niet wat ik doen moet en KDE kan ik niet meer in om op inet te komen of howto html's terwijl ik bezig ben te lezen . Ik heb trouwens APGART en DRI support in de kernel uitgezet, dat moet de accelerated nvidia driver overnemen.

Ik heb trouwens een XP 2100+ op 2700+, 8RDA+ (NForce2 ), 521 MB, GForce 4 Ti4200, alcatel USB ADSL modem, 80 GB HDD met 3 NTFS partities, en een 20 GB HDD met 2 linux partities + swap partitie.

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:43

Ulysses

Slechts Mezelf

Mandrake is apart, je kunt niet zomaar een kernel installeren, je moet een speciale mandrake cooker kernel hebben.

Bekijk mijn blog voor tekst en uitleg - En ik ben dus ICT-ondernemer of geloof dat ik daar goed mee op weg ben al.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:23
Volgens mij ben je veel te hard van stapel gelopen met het opnieuw compileren van een (2.2.20?) kernel. Het probleem ligt volgens mij eerder bij supermount. Je moet deze uitschakelen en dan je cd-rom mounten/unmounten op de conventionelere manier.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Verwijderd

Topicstarter
Ulysses schreef op 06 April 2003 @ 08:34:
Mandrake is apart, je kunt niet zomaar een kernel installeren, je moet een speciale mandrake cooker kernel hebben.
Ik ben er meteen naar gaan zoeken. Wat ik gelezen heb zegt dat het niet hoeft. Wat ik wel gevonden heb, is dat men het anders deed, nl:

$ make dep && make bzImage && make modules && make modules_install
$ make install

Als ik het zo doe, zal het dat het initrd probleem moeten oplossen, gok ik. Is het toevoegen van make bzImage noodzakelijk?

Ik heb nog iets anders gevonden. Als ik de source untar in /usr/src , maakt ie een directory aan genaamd linux-2.4.20. Had ik een symbolic link moeten maken (ln -s linux-2.4.20 linux)?
LB06 schreef op 06 April 2003 @ 09:41:
Volgens mij ben je veel te hard van stapel gelopen met het opnieuw compileren van een (2.2.20?) kernel. Het probleem ligt volgens mij eerder bij supermount. Je moet deze uitschakelen en dan je cd-rom mounten/unmounten op de conventionelere manier.
Probleem bij supermount? Hoezo dat?

Ik zie niet in waarom ik te hard van stapel ben gelopen met het compileren van de kernel. Of ik het nu leer of later maakt volgens mij niet zoveel uit. Daarbij komt dat ik het wil. Dat blijkt wel uit het feit dat ik er uren en uren aan verkwanseld heb en ik nog steeds niet opgeven heb. Aldoende leert men, en wie geen fouten maakt maakt meestal nix;-)

Het is de 2.4.20 kernel:-)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2003 09:59 ]

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:23
Ik bedoelde dus dat het afaik niet nodig was geweest om een kernel te recompileren om UT2k3 te kunnen spelen, maar als je dat toch wilt doen, ga vooral je gang! Wellicht kun je de kernel-source van Mandrake zelf gebruiken om problemen te voorkomen.

Edit:
O ja, over supermount: ik kon UT2k3 niet fatsoenlijk geinstalleerd krijgen (was nog met MDK9.0), zonder echter wel. Dit was ook het geval bij veel mensen van het Mandrakeuser forum.

[ Voor 28% gewijzigd door HarmoniousVibe op 06-04-2003 11:28 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Verwijderd

Topicstarter
Mijn grootste zorg is nu mijn installatie terug te krijgen m.a.w. te booten. Ik had mijn partities gemount, maar ik kan het make commando niet vinden.... Ook find niet om het te vinden;-). Kan iemand mij vertellen waar dat staat en eventueel hoe je dan een path maakt?

Verwijderd

Kan er hier in NOS dan niemand een kernel compileren?

neem de source van 2.4.20, unpack die
Daarna:
cd (dir van kernelsource)
vi Makefile
(aanpassen extraversion)
make menuconfig
make bzImage
make modules
make modules_install
cp arch/i386/boot/bzImage /boot/kernel-2.4.20
vi /etc/lilo.conf
(liloconf ff aanpassen)
lilo -v

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 22:08
Als je in Mandrake een kernel wilt recompilen dan moet je in ieder geval de kernel source hebben van Mandrake en niet van kernel.org. De Mandrake 9.1 kernel source staat op cd3.
Dat gezegd hebbende, in Mandrake is het in mijn ervaring bijna nooit nodig om zelf een kernel te compilen. Joliet-ondersteuning zit er zeker weten al in dus daarvoor heb je het ook niet nodig. De tip van LB06 lijkt me zinvoller.

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen hoe ik make kan gebruiken na van de cd geboot te hebben? Mounten van hdb1 en hdb6 is gelukt, kan overal in en alles doen, maar een aantal gnu tools zoals make en find worden niet gevonden. En manueel vond ik ze ook niet.

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

chroot /dir/waar/je/root/gemount/is

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips. Supermount (uitschakelen) en chroot hebben mij (gedeeltelijk) uit de brand geholpen. UT is geinstalleerd, weleenswaar heb ik daar nog andere problemen mee, maar daar open ik wel een andere thread voor.

Ik moet nu nog steeds een nieuwe kernel installeren, echter gewone kernels willen om een of andere redenen niet booten. De mandrake kernel (2.4.21-0.13mdk) maakt de make niet eens af. Hij stopt met deze melding:

In file included from cpufreq.c:28: /usr/src/linux-2.4.21-0.13mdk/included/linux/cpufreq.h:41:2: #error fill in smp version

dan een lijst van cpufreq.c errors

Ik heb ergens gelezen dat bij een kernel source rpm een headers rpm moet zijn. Deze kan ik nergens vinden, zowel niet op de cd's als op het net. Is het zo dat deze niet meer nodig is (vervangen door de glibc rpm?). Wat doe ik fout?

Er was nog iets. Van 4 kernel opties kon de waarde niet opgeslagen worden. Ze leken mij niet bijster belangrijk. Ik gebruik ze tog niet.Is dat erg? Eén ervan kon ik 'zetten'', maar die nam ie ook niet op en na het openen van de config was ie weer leeg.

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

Verwijderd schreef op 08 april 2003 @ 15:38:
Ik moet nu nog steeds een nieuwe kernel installeren, echter gewone kernels willen om een of andere redenen niet booten. De mandrake kernel (2.4.21-0.13mdk) maakt de make niet eens af. Hij stopt met deze melding:

In file included from cpufreq.c:28: /usr/src/linux-2.4.21-0.13mdk/included/linux/cpufreq.h:41:2: #error fill in smp version

dan een lijst van cpufreq.c errors
Vreemd.
Doe eens een "make mrproper" en kopieer daarna eens de /boot/config-2.4.21-0.13mdk naar /usr/src/linux als .config
Deze zou hij dan als configbestand op moeten pikken en zou gewoon moeten werken.
Ik heb ergens gelezen dat bij een kernel source rpm een headers rpm moet zijn. Deze kan ik nergens vinden, zowel niet op de cd's als op het net. Is het zo dat deze niet meer nodig is (vervangen door de glibc rpm?). Wat doe ik fout?
De kernel-source rpm bevat ook de headers. De kernel-headers rpm is onderdeel van glibc, en is intussen gemerged met de glibc-devel rpm, dit om verwarring te voorkomen. Als je een kernel compileert, of externe modules voor een kernel compileert heb je de kernel-source nodig.
Kernel-headers in /usr/include zijn alleen bedoelt voor userspace compileren, niet voor kernelmodules. Je doet dus niets fout.
Er was nog iets. Van 4 kernel opties kon de waarde niet opgeslagen worden. Ze leken mij niet bijster belangrijk. Ik gebruik ze tog niet.Is dat erg? Eén ervan kon ik 'zetten'', maar die nam ie ook niet op en na het openen van de config was ie weer leeg.
Vaag. Welke opties waren dat? En is dat nog zo na de make mrproper en het kopieren van een verse .config?
Het alsa submenu is gebroken geloof ik, maar verder zou alles gewoon moeten werken.

https://timelord.nl

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Ulysses schreef op 06 April 2003 @ 08:34:
Wat is dat, cooker kernel?

Mijn ervaring leert me dat ik een kernel van www.kernel.org gewoon kan gebruiken.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 22:08
Cooker is de "cutting edge" versie van Mandrake waarin de nieuwste development versies van alle pakketten zitten. Dat je een cooker-kernel nodig zou hebben is echter niet waar, wat wel klopt is dat je een specifieke Mandrake-kernel nodig hebt, als je tenminste gebruik wil maken van alle patches (supermount etc) en extra drivers die Mandrake erbij heeft gestopt.

Als je een "kale" kernel wilt kun je de kernel-linus rpm nemen, een tarball van kernel.org is dan nog steeds niet per se nodig.
Pagina: 1