Vaag geluidskaart+HDD gebruik probleem

Pagina: 1
Acties:

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-08 14:12
Allereerst, de specs:
P2 400@412
384MB PC133@103
MSI MS6163VA
GF2MX400
Aureal 8820 kaartje
2GB Quantum (Primairy Master)
4GB Maxtor (Secundairy Master)
24x Mitsumi (Primairy Slave)
Realtek 10Mbit NICje
Dit alles draait WinXP nonSP1

Hoe de ellende begon:
Sinds een tijdje is mijn Maxtor 4GB raar aan het doen. Er komen rare geluiden uit. Normaal hoort een HD een trrriktik geluid te maken, maar die van mij doet ploink plooiink (ongeveer hetzelfde geluid als je een handboortje tegenhoudt terwijl je de 'trekker' op half hebt staan :P ). Meestal hoor ik die geluiden een fractie van een seconde, soms blijft het een paar seconde hangen. Op zo'n moment kan de HD geen data doorgeven naar de rest van het systeem. Het systeem loopt daardoor niet vast, maar ik kan even niet door de HD bladeren. Verder heb ik nergens last van.

Anyway, het lijkt erop alsof mijn HD aan het overlijden is. Daarom heb ik powermax gedownload om de schijf te controleren. Powermax vindt geen fouten.

Daarna ben ik gaan CSsen. Ik kon wel op een server komen, maar zodat ik een team uitkoos kreeg ik ongeveer zo'n error in CS: Het bestand blabla is corrupt. Spel beïndigt.

Dus ik HL en CS opnieuw installeren, en daarna werkte het weer. Alleen had ik nu geen geluid in CS. Ook toen ik daarna terug keerde in windows had ik geen geluid. Winamp liep ook na 1 sec vast (zonder geluid te geven).

Na een reboot deed het geluid het weer. Alleen zodra ik ging lezen/schrijven op de Maxtor ging het geluid ontzettend haperen of sloeg soms helemaal vast. En daar heb ik nu dus nog steeds last van :(.

Alleen het gekke is dat ik wel gewoon UT kan spelen met goed geluid. Terwijl deze ook op de Maxtor staat 8)7.

Al geprobeert:
- Geluidskaart verwijdert
- Geluidskaart in een ander PCIslot.
- Andere drivers gezocht, geen gevonden :(.

Ik heb geen idee waar dit aan kan liggen, vandaar dat ik het in OH dump.

tvw

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Volgens mij is die hdd dermate brak dat hij de geluidsbestanden van sommige games niet kan lezen.
Als je het niet vertrouwd kun je altijd eerst even de hdd troubleshooten (met debug, fdisk, format en scandisk ipv powermax).

of hang er even een andere hdd in om het te testen.

• iets
Terw_Dan schreef op 06 April 2003 @ 10:52:
Volgens mij is die hdd dermate brak dat hij de geluidsbestanden van sommige games niet kan lezen.
Als je het niet vertrouwd kun je altijd eerst even de hdd troubleshooten (met debug, fdisk, format en scandisk ipv powermax).

of hang er even een andere hdd in om het te testen.
Ik luister bijna alleen maar naar streams. Daar hoeft de Maxtor dus niks voor te lezen. Maar zodra ik dus ga lezen/schrijven naar die Maxtor gaat het geluid haperen, terwijl die er niks mee te maken heeft, zou je denken :?. En omdat mijn swapfile ook op die Maxtor staat gaat het geluid bij zo'n beetje altijd stotteren zodra ik iets open :(.

Ik heb net een andere HD (western) erin gelegt en het probleem hield op. Ik kan gewoon CS spelen met geluid vanaf die western, en het haperen houdt op.

Ik denk dat mijn Maxtor oververhit geraakt is, omdat hij tegen een andere schijf lag met bijna geen ruimte ertussen. :(

Zal ik nu mijn Maxtor gewoon formatten of gelijk low formatten? Dataverlies is niet zo erg, op de westernschijf staat alle data die nu op de Maxtor staat (en meer). Ik kan het daarna dus gewoon weer kopiëren :).

[ Voor 6% gewijzigd door iets op 06-04-2003 16:08 ]

tvw

• iets
Ik heb mijn HD dus net gelowformat. Ik heb Winamp+CS er weer op gezet. Maar het probleem blijft :(. Als ik CS ga spelen valt het geluid weg en komt niet meer terug, ik moet dan rebooten.

Edit: het geluid stottert nu nog erger :( de muis hapert soms ook een beetje.

Nog meer edit: Ik heb alle schijven geformat. Beetje lompe oplossing, maar alles werkt nu wel weer normaal. Heeft me toch weer 4 uur van mijn kostbare leven gekost :(.

[ Voor 43% gewijzigd door iets op 06-04-2003 22:03 ]

tvw