Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Zelfbouw baybus ....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ok, meteen nog maar een mod-topicje nu ik toch bezig ben.
Ik zat er aan te denken zelf een mooie baybus te maken voor mn PC en alle randapparatuur.

Dit is de setup die ik in gedachten heb.
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/mvonk/baybus.JPG

Hier kun je dus zien dat ik mn PC niet aan kan zetten tenzij mn watercooling pompje aan staat :) vond ik zelf wel handig gevonden :)

De schakelaars heb ik al, maar ikzit nog met 1 probleempje.
Het zijn 230 volt bestendige schakelaars, dat wel, maar het zijn ook "dubbele" schakelaars.
Aan de achterkant zitten normaal 3 pinnetjes, deze hebben er 6. Dus het is mogelijk 2 dingen tegelijk aan te sluiten :)
nu heb ik al eens een setup daarmee gehad waarin ik aan de ene kant van de 6 pinnetjes een 220 apparaat had en aan de overige 3 pinnetjes een LED.
dit had ik ook in een opstelling van 5 naast elkaar maar toen gebeurde iets onplezierigs: de 22 sprong over naar mn LEDs :( bzzzt ... alle 5 doorgebrand :( :( :( ( ze zaten alle 5 op dezelfde stroomvoorziening, dus met elkaar in contact.
Ik had het al wel een klein beetje zien aankomen want soms stonden de LED's al een beetje te knipperen en te flikkeren en kon ik ook horen dat er wat gevonk was. Toen heb ik de schakelaars aan de achterkant (de pinnetjes dus) ingesmeert met vaseline (waarvan ik dus dacht dat het mooi zou isoleren) maar toch ging het mis :(
Dit gebeurde overigens alleen (als ik het me goed herinner) als ik mijn beeldscherm "aan" had, maar de schakelaar op "uit" op de een of ander manier leek mijn monitor dus toch stroom te "trekken" waardoor er dingen gingen overspringen (denk ik)

Maar hoe kan ik dit voorkomen ? ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft, maar destijds waren het 5 LEDs van allemaal verschillende kleuren, die zijn nu niet echt meer te verkrijgen of meteen enorm duur. maargoed, de nieuwe setup komt dus met rood en blauw en hopen dat het niet doorfikt.

overigens heb ik de voeding van de LEDs er niet bijgezet op het plaatje om het overichtelijker te houden.
iemand nog op/aan-merkingen of nuttige tips ? :)

Verwijderd

Voor de pomp lijkt het mij handiger om gewoon met een relais te werken, scheelt je weer een button.
Komt deze baybus trouwens ook echt in een bay of wordt het een kastje buiten je pc? Want anders zie ik het nut van die powerbutton voor je pc niet in.

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36
je baybus op 5 volt laten draaien en met een relais je stopcontact sture/?

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 April 2003 @ 10:57:
Voor de pomp lijkt het mij handiger om gewoon met een relais te werken, scheelt je weer een button.
Komt deze baybus trouwens ook echt in een bay of wordt het een kastje buiten je pc? Want anders zie ik het nut van die powerbutton voor je pc niet in.
hij komt ook echt in een bay, en inderdaad een knopje de de PC is inderdaad onnodig nu je het zegt.... maargoed erg veel maakt het ook niet uit :)
Maurice schreef op 06 April 2003 @ 11:07:
je baybus op 5 volt laten draaien en met een relais je stopcontact sture/?
hmm, zou inderdaad wel kunnen maar dan heb ik 5 relais nodig niet ? (aangezien ieder stopcontact een eigen schakelaar heeft ...)
dan heb ik weer een blokje met 5 relais er tussen hangen ....
maar het is inderdaad wel een manier om af te rekenen met de overslaande spanning.

Verwijderd

Topicstarter
btw. wat is de snelste manier om mn molex 5 volt om te zetten naar 3 volt ? (voor de LEDs) gewoon weerstandje ertussen ?
ohja, en weet iemand of molex gelijkstroom of wisselstroom is ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 april 2003 @ 12:00:
btw. wat is de snelste manier om mn molex 5 volt om te zetten naar 3 volt ? (voor de LEDs) gewoon weerstandje ertussen ?
ohja, en weet iemand of molex gelijkstroom of wisselstroom is ?
Molex is gelijkspanning, en 3v kan je alleen krijgen door er een weerstandje tussen te zetten inderdaad.

Verwijderd

Topicstarter
hhmm .... even natuurkunde proberen te herinneren om te berekenen hoeveel Ohm dat zou moeten zijn dan ....
hoe zat dat ookalweer ..... :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 April 2003 @ 12:04:
[...]

Molex is gelijkspanning, en 3v kan je alleen krijgen door er een weerstandje tussen te zetten inderdaad.
of je pakt 3,3 van je atx voeding stekker af

of je haalt een 7803

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:34
Verwijderd schreef op 06 April 2003 @ 12:16:
hhmm .... even natuurkunde proberen te herinneren om te berekenen hoeveel Ohm dat zou moeten zijn dan ....
hoe zat dat ookalweer ..... :?
je wilt 2 volt 'verstoken' bij 20mA (niet te veel nemen anders branden je ledjes door)
Samen met de formule V = I * R mote je dan een heel eind komen :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 april 2003 @ 12:20:
[...]

of je pakt 3,3 van je atx voeding stekker af

of je haalt een 7803
kijk dat "pak 3.3 van je ATX" klinkt een stuk makkelijker dat met weerstanden gaan kloten :P
Waar vind ik het 3.3 draadje ? :D

Verwijderd

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op 06 april 2003 @ 12:22:
[...]

je wilt 2 volt 'verstoken' bij 20mA (niet te veel nemen anders branden je ledjes door)
Samen met de formule V = I * R mote je dan een heel eind komen :)
owkay, even als alternatief, jij zegt dat mn 5 volt lijntje 20 mA geeft of maak ik hier een denkfout ?
ok, nou stel dat het dus 0.02 ampere is...
dan moet is dus krijgen 3 = 0.02 * R
dus R =150 Ohm ?

edit:
ik heb trouwes zo'n meet apparaatje dus ik kijk zelf wel ff hoeveel Ampere dat ding geeft :D

edit2:
:( mn multi-meter heeft de mogelijkheden DC mA: 0.5 ; 50 ; 250 maar bei alle 3 de standen knalt het metertje gewoon off the scale :(
(sjah, 't is nog een analoog :/

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2003 12:33 ]

Verwijderd

Je moet de meter wel in serie met de belasting zetten natuurlijk....

En hoe krijg jij het voor elkaar om spanningsoverslag naar je LEDs te krijgen?

Die 230V is de spanning tussen de fase en de nul, niet ten opzichte van de LEDs.
Dan moet de afstand tussen 230V en LED wel erg klein zijn.

Bovendien is het een zeer ongebruikelijke manier om de ene helft van de schakelaar te gebruiken voor 230V en de andere helft voor laagspanning.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2003 13:27 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Verwijderd schreef op 06 april 2003 @ 12:26:
owkay, even als alternatief, jij zegt dat mn 5 volt lijntje 20 mA geeft of maak ik hier een denkfout ?
dus R =150 Ohm ?
nee, je moet bij de specs van je ledje even kijken hoeveel ampere je verbruikt.
aan de hand daarvan kan je berekenen.

quote uit de cme faq:
Hoe bereken ik de weerstandswaarde?
Hiervoor moet je de spanning die over de weerstand moet komen te staan en de stroom door de LED weten. De spanning over de weerstand kom je te weten door de spanning die over de LED valt, af te halen van de totale spanning die over de schakeling moet komen te staan. Als je deze 2 gegevens hebt kunnen we gaan rekenen. We maken gebruik van de Wet van Ohm: U=I*R .
Laten we ervan uitgaan dat er 1,7 volt over de LED moet komen te staan en de LED 15 milliampère opneemt. We willen 1 LED op 5 volt aan gaan sluiten.
Over de weerstand komt een spanning van (5-1,7) 3,3 volt te staan en er gaat 15 milliampère door de LED heen. Dit vullen we in de formule:
U = 3,3 volt
I = 15 milliampère
R = U/I = 3,3/0,015 = 220

Verwijderd

Gebruik in plaats van LEDs neon indicatielampjes, die kun je op 230V aansluiten, einde probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 April 2003 @ 13:33:
Gebruik in plaats van LEDs neon indicatielampjes, die kun je op 230V aansluiten, einde probleem.
die vind ik niet mooi :D
en de LEDs zijn al onderweg dus ...
maargoed ik zie dus dat 220 Ohm een goeie weerstand is, dat is dan iig het antwoord op de vraag :)

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Als je apparaten met zo'n schakelaar gaat schakelen moeten officieel beide lijnen onderbroken worden. Dat gaat perfect met de dubbelpolige schakelaars die je al in je bezit hebt. Je kunt zowel de fase als nuldraad schakelen en de niet gebruikte pool (waar in de open stand 230VAC op staat) netjes isoleren met wat leukoplast of krimpkous.

Met behulp van een 250V foliecondensator, 1N4004 diode en 2 weerstanden kun je de LED op de 230V uitgang aansluiten. Zie onderstaand schema (ipv 1N4004 kun je ook een "hoger nummer" zoals de 1n4005 gebruiken)

Afbeeldingslocatie: http://www.VR-Haptics.net/GoT/230VAC_Led.png

PS. Voor berekeningen aan bovenstaande schakeling heb je niet genoeg aan de normale wet van ohm, maar moet je rekenen met complexe weerstanden (reaktantie C: Xc=0+j*1/(2*pi*f*omega*C))

Verwijderd

Is 220V over zo'n knopske niet wat gevaarlijk? Misschien beter met relais werken?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 april 2003 @ 14:22:
[...]

die vind ik niet mooi :D
en de LEDs zijn al onderweg dus ...
maargoed ik zie dus dat 220 Ohm een goeie weerstand is, dat is dan iig het antwoord op de vraag :)
Helaas helaas.... Dat is alleen bij rode ledjes zo. Bij de blauwe ledjes zal deze weerstand lager moeten zijn. Volgens hetzelfde principe kan je dat wel effetjes invullen.
En toch denk ik dat de oplossing met een relais 10x makkelijker is dan het mooie en vooral uitgebreide schema wat 2 posts hierboven te zien is.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2003 20:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
AFR schreef op 06 April 2003 @ 19:43:
Als je apparaten met zo'n schakelaar gaat schakelen moeten officieel beide lijnen onderbroken worden. Dat gaat perfect met de dubbelpolige schakelaars die je al in je bezit hebt. Je kunt zowel de fase als nuldraad schakelen en de niet gebruikte pool (waar in de open stand 230VAC op staat) netjes isoleren met wat leukoplast of krimpkous.
krimpkous had ik inmiddels ook bedacht ja :) ik denk dat dat het makkelijkste is in combinatie met de 5 volt-relais methode....
Met behulp van een 250V foliecondensator, 1N4004 diode en 2 weerstanden kun je de LED op de 230V uitgang aansluiten. Zie onderstaand schema (ipv 1N4004 kun je ook een "hoger nummer" zoals de 1n4005 gebruiken)

[afbeelding]

PS. Voor berekeningen aan bovenstaande schakeling heb je niet genoeg aan de normale wet van ohm, maar moet je rekenen met complexe weerstanden (reaktantie C: Xc=0+j*1/(2*pi*f*omega*C))
WAY over my head here ... I'll stick with the other thing :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 April 2003 @ 20:02:
[...]

Helaas helaas.... Dat is alleen bij rode ledjes zo. Bij de blauwe ledjes zal deze weerstand lager moeten zijn. Volgens hetzelfde principe kan je dat wel effetjes invullen.
En toch denk ik dat de oplossing met een relais 10x makkelijker is dan het mooie en vooral uitgebreide schema wat 2 posts hierboven te zien is.
Bij blauwe LEDje zal de weerstand eerder hoger moeten zijn wil je de lichtopbrengst wat gelijk houden.

Maar om LEDjes nu met 230V via een condensator aan te sturen, het kan natuurlijk wel, maar ik zou het niet doen, zo weinig mogelijk 230V draden in m'n kast, een ongeluk zit in een klein hoekje.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2003 21:39 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:34
Verwijderd schreef op 06 april 2003 @ 12:26:
[...]

dus R =150 Ohm ?

edit:
ik heb trouwes zo'n meet apparaatje dus ik kijk zelf wel ff hoeveel Ampere dat ding geeft :D
Je voeding kan ws zo'n 25 tot 30A leveren op de 5volt lijn. Dit wil je niet omdat je ledje dan doorbrand. Je moet de stroom dus beperken.

Dit doe je door een weerstandje in serie met de led te zetten.
In een serieschakeling krijgen beide dingen dezelfde stroom (ampere), maar werken beiden op een ander voltage.
Je ingangsvoltage is 5, je ledje wil X, je moet dus zorgen dat je weestand 5 - X verstookt.
Je vogelt uit hoeveel A (Y) * je ledje nodig heeft om optimaal te branden, en dan ga je rekenen. (5 - X) = Y * weerstand dus (5 - X) / Y = weerstand.
Verwijderd schreef op 06 April 2003 @ 21:35:
Bij blauwe LEDje zal de weerstand eerder hoger moeten zijn wil je de lichtopbrengst wat gelijk houden.
Nee, blauwe ledjes hebben meen ik mij te herinneren meer stroom nodig dan rode of groene, dus moet je weerstand kleiner zijn :)

[ Voor 16% gewijzigd door Paul op 06-04-2003 22:01 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Als je 220V gaat schakelen is het wel veel beter om alletwee de draden te schakelen, omdat er anders nog steeds spanning op het circuit kan staan ook als ie uitgeschakeld is. Daar zijn die 2 rijen contacten voor.

Verwijderd

Topicstarter
Jasper Janssen schreef op 06 April 2003 @ 22:05:
Als je 220V gaat schakelen is het wel veel beter om alletwee de draden te schakelen, omdat er anders nog steeds spanning op het circuit kan staan ook als ie uitgeschakeld is. Daar zijn die 2 rijen contacten voor.
understood (8>
maargoed, dan kan ik mijn LEDs niet op diezelfde schakelaar zetten :X

Dus ik ben tot deze conclusie gekomen:
ik geef alle schakelaars 5 volt, alle 10 rijtjes "schakelpinnen" dus. zo kan er ook niets fout gaan mocht er nog eens een vonkje overspringen.
vervolgens neem ik 5 relais die met 5 volt een 220 schakeling overbrengen.
Dan zet ik de relais buiten mijn kast, en verbind ik ze met de 220 lijn en de stopcontacten. daaraan sluit ik alle apparaten aan en moeten die nu dus bedienbaar zijn vanuit de baybus.
vervolgens neem ik strax google en ga ik opzoeken wat de beste weerstanden zijn voor rode en blauwe LEDs dan neem ik 5 weerstanden en krijgt iedere LED zn eigen weerstandje, die dus tussen de LED en het (5 volt) schakelaartje zit.
het lijkt me nu dat ik mn situatie onder controlle heb toch ? :)
iedereen in ieder geval bedankt voor alle hulp _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
hhmmkay, kleine update:
de relais hier in de enige winkel in hilversum die ze heeft kosten iets van 15 euro ..... en als ik er dus 5 nodig heb, kost me dat dus ongeveer 75 euro :/

time for plan B ....
ehm ... whats plan B ?

Verwijderd

Topicstarter
owkay, na de hond uitgelaten te hebben heb ik plan B gevormt:

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/mvonk/planB.JPG

nu staan er 2 schakelaars afgebeeld, maar dat worden er 5 ... maar dat was niet de moeite om te tekenen.

ik had berekend 100 Ohms weerstanden:
3,5 volt max voor de LEDs
ik vond 3 Volt en 20 mA wel mooi:
van de 5 Volt voeding gepakt dus 5 - 3 = 2
2 = R * 0.02
R = 100

Verder onderbreek ik dus de spanningsdraad en de aarde draad, hiervoor koop ik dus nieuwe "3-pin-rijtjes" schakelaartjes :D

iemand hier nog iets op aan te merken ?

Verwijderd

Dan ben je weer terug bij af, muv het feit dat je nu dubbelpolig schakelt.

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad, maar nu zou ik wel safe moeten zitten qua overslag van spanning want ik heb de spanning aan de linker buitenkant, en de LED aan de rechterbuitenkant, dus mocht de spanning overslaan, dan slaat hij over naar de fase draad, of naar zichzelf, en in beide gevallen kan er niets gebeuren omdat als hij overslaat naar de fase dan vloeit het weg, stopcontact krijg nog steeds geen stroom en LEDje merkt er niets van. en als hij overslaat naar zichzelf gebeurt er ook niets omdat de fase onderbroken is :)
toch ? :D

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Verwijderd schreef op 09 April 2003 @ 08:07:
inderdaad, maar nu zou ik wel safe moeten zitten qua overslag van spanning want ik heb de spanning aan de linker buitenkant, en de LED aan de rechterbuitenkant....
Dat geldt natuurlijk alleen als je de stekker elke keer op de goede manier in het stopcontact steekt, want hoe vertel je in nederland vooraf welke draad de fase/nul is. De kleur draden in de voeding van de PC zegt niets.

PS. Het verhaal van overspringende spanning is trouwens vreemd, want dat zou niet mogen gebeuren als je een goede schakelaar gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
hhmm inderdaad .. als ik de stekker omdraai is het andersom .. naja, spanningszoekertje aan mn snoer vastplakken :P
Pagina: 1