Toon posts:

ADSL mogelijk op gewone NIC + delen ook dual-NIC mobo ???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In het laatste Aldi krantje stond een PC met oa als commentaar DSL ready en dat werd min of meer in de context van een netwerkkaart die er in zou zitten gezegd.

Binnenkort krijg in mijn Asus NForce2 Deluxe moederbordje, waar dual NIC functie op zit; oftewel: 2 netwerkkaarten. (Realtek en 3Com geloof ik)

Ik ben van plan om SurfSnel 8mbit ADSL voor studenten (zie: www.surfsneladsl.nl) te nemen, alleen ze bieden alleen een ethernetmodem met router functies aan.

Pa & Ma (en uiteraard ikzelf ;)) vinden het natuurlijk nutteloos om een router modem te kopen, want ik ben van plan om via een eigen netwerkje internet te delen (-> dus ik hoef in het begin maar op 1 pc een aansluiting te hebben)

Nou is mijn vraag of ik via één NIC ADSL kan laten binnenkomen en via de andere een netwerkje te onderhouden met oa de functie om van het internet gebruik te kunnen maken...

Kan er iemand hier iets nuttigs over zeggen :?

(P.S.
Het 'modem' moet volgens InterNlNet, de feitelijke ISP, 'PPPoA/NAT' ondersteunen en 'BBned Certified' zijn...)

Update:

De beide NIC's zouden 10/100 mbit moeten ondersteunen, het schijnt dat dit van belang is...

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ja, dat kan.

Hoe deel ik Internet ?

[ Voor 8% gewijzigd door Gardocki op 06-04-2003 00:33 ]

They made me do it.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat heb ik uiteraard ook gelezen.

Alleen kan je een gewone netwerkkaart dus ook als ADSL modem gebruiken ?

Waarom koopt men dan vaak zo'n duur modem ? En ondersteund dit 'modem' dat ook die speciale vereisten zoals vermeld in mijn originele post ?

• StaticZ
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:54
Verwijderd schreef op 06 April 2003 @ 00:39:

Waarom koopt men dan vaak zo'n duur modem ? En ondersteund dit 'modem' dat ook die speciale vereisten zoals vermeld in mijn originele post ?
Nee, je netwerkkaart kun je niet als ADSL modem gebruiken.
Tegenwoordig zijn de adsl modem's met ingebouwde router niet zo duur meer (denk ik) en worden deze daarom aangeboden.
Je zou kunnen vragen of ze ook alleen een ADSL modem kunnen leveren met RJ-45 aansluiting. Dan kun je je PC als router gebruiken.

Waarom nieuw topic openen als oude gesloten is?
ADSL via 1 van de dual NIC's op m'n mobo ???

[ Voor 11% gewijzigd door StaticZ op 06-04-2003 00:47 ]

• Gardocki
  • Niet online

Volgens mij haal je een paar dingen door elkaar. Nee, je kan niet een gewone netwerkkaart als ADSL modem gebruiken. Een netwerkkaart kan het signaal niet moduleren en demoduleren zoals een modem doet. Je hebt dus iig een modem nodig. En wat het ondersteunt verschilt natuurlijk per modem...

edit: spuit 11

[ Voor 3% gewijzigd door Gardocki op 06-04-2003 00:49 ]

They made me do it.

Verwijderd

Een modem moet iets omvormen. Waarschijnlijk het signaal dat uit de de muur komt naar een signaal dat geschikt is om je NIC in te kunnen.

Ik neem aan dat je geen CAT5 aansluiting hebt op je wandcontactdoos.

Let ook op dat de router/'modem' ook inderdaad die 8Mbit aankan op de WAN met het gebruikte PPPoX-protocol.

Verwijderd

Topicstarter
Ehhm. Ik haal niks door de war hoor :? Jullie gaan er van uit dat ik al wist wat jullie net zeiden...

Ik open een nieuw topic omdat het hier thuishoorde volgens intoxicated, en ik nog steeds geen antwoord had. Hij zei dat dat 'natuurlijk' kan, niet dus blijkt nu :N.

Maar het komt er dus op neer dat ik geen reet heb aan die dual lan ?

• Gardocki
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 April 2003 @ 00:55:
Ehhm. Ik haal niks door de war hoor :? Jullie gaan er van uit dat ik al wist wat jullie net zeiden...

Ik open een nieuw topic omdat het hier thuishoorde volgens intoxicated, en ik nog steeds geen antwoord had. Hij zei dat dat 'natuurlijk' kan, niet dus blijkt nu :N.
Dat komt omdat de vraagstelling nogal onduidelijk is/was.
Maar het komt er dus op neer dat ik geen reet heb aan die dual lan ?
Nouja, je kan er wel mee internet delen, maar je hebt wel een modem nodig :)

They made me do it.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Informatie
Die Router/Modem combo kost minder stroom ;) En nee: ja hebt niks aan de DUAL netwerkkaarten als ADSL-MODEM, deze zijn alleen nodig om te verbinden met b.v.:

Netwerkkaart 1: ADSL-Modem
Netwerkkaart 2: Rest van je netwerk

Alleen wat ik uit je verhaal begrijp is dat je een PC (Meer stroom) wilt gebruiken als Internetverdeler.

Je kan dan toch het beste die Modem-Router combo halen + een 5 ports switch (+- 35 E) Nu kan iedereen internetten zonder dat die pc aan moet blijven staan...

Plaatje van KPN ter verduidelijking van hoe het zit:

Afbeeldingslocatie: http://www.kpn.com/common/graphics/adsl_392x230.gif
Dus: PC -> Netwerkkaart -> ADSL Modem -> Internet

Wat ik beter bij je vind passen is deze constructie:
ADSL Router/Modem -> Switch -> Andere pc`s

Interressante links:
http://www.surfsneladsl.nl/benodigdheden.it#mod
http://www.kpn.com/br2/ng...D=-18054&site=0&channel=0

Ik hoop dat je nu WEL de goede info heb :)

[ Voor 61% gewijzigd door Illegal_Alien op 06-04-2003 10:14 . Reden: De grootste post die ik ooit heb gezet...... ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, aan mensen als Illegal_Alien heb je iets !
Sorry voor het misverstand met de anderen...

Maar ik heb nog wel enkele vraagjes O+ ...

- Dat 'DSL Ready' wat bij die Aldi-PC stond is dus in feite bullshit ?
- Die switch is een Allied Data Copperjet voor zover ik me herinner, is dat een goed merk ?
- Als ik die switch kies, hoe verbind ik de andere PC's dan ? Hebben die aan een netwerkkaartje genoeg ? (Switch-->Netwerk kaart PC-x- ?)
- Ik dacht ergens te hebben gelezen dat een soort Proxy voordelen had boven een switch, kan er iemand kort zeggen of een switch echt zoveel beter is, zoals Illegal_alien suggereerd ?
- Ik wil geen gezeik met m'n zus, dus kan je in MSN bestanden versturen en games spelen etc. ? Ik bedoel dus krijg je dan geen problemen doordat die router roet in het eten gooit ? (volgens InterNlNet kun je bij hen "/29" krijgen, zodat je meerdere IP's hebt voor je eigen netwerkje)...
- Nog iets wat in me opkomt: als je die router koopt heb je dus in feite meteen een switch zodat je die ook kan gebruiken om een eigen UTP netwerkje te gebruiken ?

Is er nog iets waar ik in het bijzonder op moet letten ? Moet ik een andere router kopen die beter is ofzo, of is er een goedkopere plek te vinden dan de ISP zelf ?

Ja ik weet het dat het mogelijk ergens in een vage 40 pagina grote post kan staan die waarschijnlijk uit een bepaalde search-query zal opduiken, maar ik zit nu met 56k en op een kut pc... Iedereen weet dat je dan nooit aan zoiets kan beginnen :'(.

Plz - wil er iemand antwoord geven zonder me gelijk te wijzen op m'n netwerk n00bness.... :)

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-08 19:47
Wat jij het beste kan gebruiken is een router met ingebouwde switch. Je sluit de computers dmv een netwerkkaart op de ingebouwde switch aan en die computers hebben allemaal individueel internet. Als je een goeie router koopt, ondersteund deze het protocol waarover MSN bestanden verstuurt.
Als je het merk van die router geeft, dan kunnen wij kijken of de router al deze dingen ondersteund.
De Sweex router (€ 59,-) is een goeie optie. Ik heb hem hier staan en kan perfect over internet gamen en bestanden versturen via MSN. Ik zal even kijken of deze een 8 MBit verbinding aankan.....
Overigens is een proxy iets totaal anders als een switch.

[ Voor 18% gewijzigd door Morax op 06-04-2003 22:47 ]

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-08 19:47
Ik heb ff gekeken op een ander forum. Volgens de mensen van dit topic kan de Sweex router 10 of 11 MBit aan, wat dus meer is dan jouw 8 MBit internet. Dus het zou moeten werken.
Bron: http://gathering.tweakers...//8,mbit,via,sweex,router

offtopic:
Kewl, dat gebouw van Allied Data Technologies waar ik richting werk altijd langsfiets is het hoofdkantoor!!!!

[ Voor 20% gewijzigd door Morax op 06-04-2003 22:56 ]

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
(jarig!)
WTF, alle n00bs op een stokje :p
Je hebt een ADSL modem nodig (DSLready, dus zal er (hopelijk) wel een in of bijzitten, anders kunnen ze ook bedoelen dat PPPoE & PPPoA in het besturingssysteem zit (duuh) - zie specs hiervoor)
Dus op 1 netwerkkaart gaat waarschijnlijk je modem komen (als het geen interne is) (koop een Alcatel SpeedTouch Home plz)
De andere netwerkkaart moet dan naar je hub/switch gelijk wat, zolang het maar data over een netwerk doorgeeft. Dan moet je op een ouwe pc of op je Aldi pc dus Linux installeren en een NAT firewall installeren (zoek: iptables) en dan kun je internet deelen zonder probleemen.

Wat je ook kan doen is een DSLrouter kopen (SpeedTouch 510, Eicon MultiPC) of een gewone router kopen. Bij de eerste heb je dus GEEN extra DSLmodem nodig, bij de andere wel. Men sluite de pc's op de goede zijde van de router aan en klaar is kees, instellingen es nakijken in de router enzo (zie handleiding) (zou minder stroom verbruiken, maar mijn pcke met een mobo, 2 netwerkkaarten en een floppy verbruikt niet zoveel meer maar is gemakkelijker te gebruiken en in te stellen/uit te breiden.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Topicstarter
Ehm alles loopt weer door elkaar.

Ik heb (natuurlijk ;)) geen Aldi PC. Alleen daar stond bij in de folder dat de netwerkkaart 'DSL Ready' was. Dat is gewoon bullshit klaar....

SurfSnel:
http://www.surfsneladsl.nl/benodigdheden.it#mod
Wat heeft u nodig voor SurfSnel ADSL?
De volgende punten zijn daarbij van belang:

Eisen voor de aanvraag
Telefoonlijn
Modem/router
Systeemeisen
Betaling
Als u overstapt van een andere Internet Provider
Eisen voor de aanvraag
Als u aanvraag doet voor een SurfSnel ADSL abonnement dan dient u heel goed op het volgende te letten:

-Bent u student? Dan dient u mee te sturen:

een kopie van een geldig bewijs van inschrijving
of een kopie van een geldige collegekaart (d.q.z. van het lopende collegejaar)
-Bent u werknemer? Dan dient u mee te sturen:
een kopie van een recente werkgeversverklaring
of een kopie van een geldig werknemersbewijs
LET OP!! Als u deze verklaring niet meestuurt dan kan uw aanvraag NIET in behandeling worden genomen.
Deze verklaringen gelden als bewijs voor het feit dat u studeert cq. werkzaam bent bij een op SURFnet aangesloten instelling.

Lees de aanvullende voorwaarden van deze dienst.

Telefoonlijn
Linesharing
ADSL maakt gebruik van een standaard KPN Telefoonlijn, dit kan zowel analoog als ISDN zijn. U dient dus bij de aanvraag een telefoonlijn van KPN (analoog of ISDN) beschikbaar te stellen. U MOET gebruik maken van linesharing als u over deze telefoonlijn ook wilt blijven bellen of faxen!

Geen linesharing?
Als u geen gebruik wilt maken van linesharing dan moet u een vrije telefoonlijn beschikbaar stellen. InterNLnet zal voor u dan ADSL op deze telefoonlijn aanvragen. Nadat ADSL is aangevraagd zal spraak- en of faxverkeer NIET meer mogelijk zijn op deze telefoonlijn. Als u al langer dan een jaar een KPN-abonnement op deze telefoonlijn heeft dan kunt u deze opzeggen nadat ADSL werkend is opgeleverd. Is uw KPN-abonnement nog geen jaar oud, dan kunt u deze opzeggen nadat de jaartermijn verstreken is.

De telefoonlijn die u beschikbaar stelt dient aan de volgende eisen te voldoen:

Er zit een KPN Belbasis of Belplus abonnement op de telefoonlijn. KPN Telecom staat niet toe dat u een Belbudget abonnement gebruikt;
De telefoonlijn is geen onderdeel van een interne telefooncentrale;
Het mag geen meervoudige-/groeps-/doorkies-aansluiting bevatten;
Er mag geen fysieke doorschakelfaciliteit zijn gebruikt;
Een eventueel abonnement op de kostenindicatie dienst van KPN moet beeindigd zijn;
De telefoonlijn mag geen andere ADSL aansluitingen bevatten. Indien u bijvoorbeeld overstapt van KPN ADSL dan dient de opzegging van dit abonnement door KPN geheel administratief afgehandeld te zijn voordat u een SurfSnel ADSL abonnement kunt aanvragen;
U kunt uw telefoonlijn altijd laten aanpassen door KPN Telecom.

Modem/router
Bij een SurfSnel ADSL abonnement kunt u via InterNLnet een van de aangeboden Allied Data Copperjet modems/routers afnemen als compleet Doe HetZelf pakket. Deze Doe Het Zelf pakketten zijn inclusief splitter, aansluitsnoeren, handleiding e.d.

Wij raden u ten zeerste aan dit te doen. Als u gebruik wilt maken van de extra IP-adressen dan is het 100% noodzakelijk om via InterNLnet de router aan te schaffen. Anders behoort deze functionaliteit niet tot de mogelijkheden.
U heeft natuurlijk ook de mogelijkheid om ook zelf een modem beschikbaar te stellen. De support hierop is echter afhankelijk van het type apparaat. In principe wordtt eigen hardware niet ondersteund. Indien u gebruik maakt van linesharing, en u beschikt nog niet over de benodigde splitter, dan dient u een DHZ-pakket zonder modem te bestellen.

Het is wel van groot belang dat uw modem voorkomt op de lijst van door bbned gecertificeerde modems. Klik hier om deze lijst te bekijken. Om te kijken of uw modem geschikt is voor het netwerk van BBNED en de SurfSnel producten dient u in de kolom PPPoA te kijken.
Over die Sweex: maar die is dus met ADSL modem ingebouwd ? Wat is er anders aan dan de andere routers, aangezien je denkt dé oplossing te hebben...
PPPoE & PPPoA in het besturingssysteem zit
:? Dat zou het modem moeten ondersteunen. En nogmaals: Dit zei InterNLNet en niet de folder van de Aldi.

Het is in dit topic raadzaam al m'n posts te lezen, gezien de onstane verwarring...

En 'een router met ingebouwde switch' ? Wat bedoel je hiermee ? Een ADSL-router is toch gewoon een switch die aan de ingang ADSL demoduleren ?

Kan er iemand orde scheppen in de chaos :)...

Verwijderd

Topicstarter
http://www.surfsneladsl.nl/CPElijst.pdf voor een BBNed lijst van modems\routers

De ADT bovenaan is die InterNLnet aanbiedt (Allied Data Copperjet)... hmm ziet er uit als een goede... is dat nu zo en kan iemand antwoord geven om m'n oude vragen :?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
Zat er niet toevallig in die aldi-pc een intern adsl-modem-kaart? (smc heeft oa. die dingen) waar ook een gewone netwerkaansluitingop zat?? dat zou het wel verklaren. Je kunt namelijk niet op ADSL het interpret op zonder modem. vandaar

iRacing Profiel

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02-2025
Verwijderd schreef op 06 April 2003 @ 22:33:
Kijk, aan mensen als Illegal_Alien heb je iets !
Sorry voor het misverstand met de anderen...

Maar ik heb nog wel enkele vraagjes O+ ...

- Dat 'DSL Ready' wat bij die Aldi-PC stond is dus in feite bullshit ?
Ze bedoelen ermee dat er al een NIC is ingebouwd :P :P !
Wel een beetje vaag van de Aldi!

Groeten,

Plofkotje

Verwijderd

Topicstarter
Nou eigenlijk ben ik niet zó dom dat ik niet snap dat je met een gewone Netwerkkaart niet kunt ADSL'en.

Alleen die indruk werd wel gewekt daarom vroeg ik het aan jullie, de networking-experts ;).

Maar weet er iemand antwoord te geven op mijn andere vragen van enkele posts hierboven ???

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Je moet gewoon een UTP modem hebben. Een voorbeeld hiervan is de Speetouch 510 (deze kan echter ook router zijn maar hoeft niet)

Ik gebruik deze modem "router" ook maar dan in Sipspoof configuratie dus het is geen router want dat doet m`n server al (heeft namelijk een Quad nic)

Als je het overigens simple en doeltreffend wil houden zou ik gewoon een Speedtouch 510 nemen met 4 poorts switch en ja die 2e nic niet gebruiken.

[ Voor 24% gewijzigd door raymonvdm op 07-04-2003 22:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag een SurfSnel ADSL abbonement bij jullie willen, maar ik heb enkele (dringende) vragen...

- Die router is een Allied Data Copperjet voor zover ik me herinner, is dat een goed merk (beargumenteerd aub) ? Om welke type gaat het ?
- Hoe verbind ik de andere PC's ? Hebben die aan een netwerkkaartje genoeg ? (Router --> Netwerk kaart PC[c]x[/c] ?)
- Kan je in MSN bestanden versturen en games spelen etc. ? Ik bedoel dus krijg je dan geen problemen doordat die router roet in het eten gooit ? (bij jullie kun je "/29" krijgen, zodat je meerdere IP's hebt voor je eigen netwerkje ?)...
- Nog iets wat in me opkomt: als je die router koopt heb je dus in feite meteen een switch zodat je die ook kan gebruiken om een eigen UTP netwerkje te gebruiken ? Kortom : zit er een ingebouwde switch in en/of andere benodigdheden ?
- Is er nog iets waar ik in het bijzonder op moet letten ?

Ik ben niet schuw voor handmatige instellingen of "semi-legale" handelingen, maar ik heb niet (bijzonder) veel verstand van ADSL en netwerken...

P.S.: Ik hoop ook daadwerkelijk binnen 24 uur antwoord te krijgen....
Ik heb ook maar een mailtje richting InterNLNet gestuurd met mijn vragen, maar ik vermoed dat ik geen of een laat antwoord ga krijgen ;(...
Pagina: 1