Leven zinloos?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.805 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Leven...

Als je er diep over nadenkt is het leven eigenlijk zinloos... Je wordt geboren, je gaat naar school, je gaat werken en als je met de vut gaat wacht je net zolang tot je dr 'geweest bent'. Tja t is de harde waarheid...

Maar heeft het leven dan eigenlijk wel zin ? Waar leef je voor ? Vroeger keek ik weleens uit wat komen zou; leuke dingen als mn verjaardag bijv. Daar leefde ik vroeger voor. En nu ? Nou mn verjaardag boeit me niets meer. Tja uitgaan is dan soms wel leuk/gezellig maar dat is ook niet echt iets om naar uit te kijken. En als ik over mijn toekomst denk, dan zit daar ook niet echt veel uitdaging in. Het standaard '08:00 uur naar je werk gaan en om 18:00 thuis komen, eten en slapen'.

Wat zijn jullie momenten waar je naar uit kijkt, waar je voor leeft zegmaar ?

Houd het niveau aub niet te laag, het blijft W&L :)

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 06-04-2003 00:30 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Het leven dient, voor zover wij nu kunnen zien dan natuurlijk, geen dieper doel. Er is geen vooropgezet plan voor ons leven, geen doel wat wij moeten dienen.

En dat is eigenlijk heel erg mooi, want dat betekent dat we zelf ons leven zin kunnen geven. We kunnen zelf bepalen waarvoor wij willen leven.

Ik zou niet echt kunnen zeggen dat ik momenten of dingen heb waarvoor ik leef. Ik heb wel doelen in mijn leven, maar die zijn niet heel erg specifiek. Gelukkig worden is voor mij een mooi doel, of kennis opdoen. En dat kan in veel verschillende manieren, dus genoeg keuzes voor mij ;)

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-08 14:39

Eelke Spaak

- Vlad -

Ik denk persoonlijk dat iedereen op een bepaald moment in zijn/haar leven een moment krijgt waarop hij bepaalt waarvoor hij nou eigenlijk leeft of wil leven.

Voor mij is er niet direct een hoger 'doel', maar je zou kunnen zeggen dat we juist leven om dat doel te achterhalen. Als we maar lang genoeg doorgaan met slimmer worden en nieuwe dingen uitvinden bestaat de kans dat wij (of een door ons gemaakte intelligentie) op een bepaald moment het 'doel van het leven' achterhalen. Dat lijkt mij persoonlijk een mooi streven.

TheStreme - Share anything with anyone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-07 19:34

M.I.G.

[like an alien]

Het leven is idd zinloos als je het zo stelt......

Maar als je in je leven maar één ding doet om een mens of dier helpt dan is je leven zinvol geweest...dat is mijn mening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
M.I.G. schreef op 06 april 2003 @ 01:32:
Het leven is idd zinloos als je het zo stelt......

Maar als je in je leven maar één ding doet om een mens of dier helpt dan is je leven zinvol geweest...dat is mijn mening...
Mja het klinkt misschien bot, maar dat is niet echt wat ik met dit topic wil bereiken. Je moet het meer zien als het doel waar je voor leeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-08 17:35
ik leefde en keek uit vooral naar de weekenden waarin ik bij mn vriendin was.. momenteel zie ik ook niet zoveel lichtpuntjes om naar uit te kijken maar ik vertrouw erop dat dat ooit wel weer zal komen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 12:09
eMAeRCe schreef op 06 April 2003 @ 00:30:
Leven...

Als je er diep over nadenkt is het leven eigenlijk zinloos... Je wordt geboren, je gaat naar school, je gaat werken en als je met de vut gaat wacht je net zolang tot je dr 'geweest bent'. Tja t is de harde waarheid...

Maar heeft het leven dan eigenlijk wel zin ? Waar leef je voor ? Vroeger keek ik weleens uit wat komen zou; leuke dingen als mn verjaardag bijv. Daar leefde ik vroeger voor. En nu ? Nou mn verjaardag boeit me niets meer. Tja uitgaan is dan soms wel leuk/gezellig maar dat is ook niet echt iets om naar uit te kijken. En als ik over mijn toekomst denk, dan zit daar ook niet echt veel uitdaging in. Het standaard '08:00 uur naar je werk gaan en om 18:00 thuis komen, eten en slapen'.

Wat zijn jullie momenten waar je naar uit kijkt, waar je voor leeft zegmaar ?

Houd het niveau aub niet te laag, het blijft W&L :)
Je leeft omdat je genen nu eenmaal een drager nodig hebben. Hetzij een bacterie, hetzij een hogere levensvorm.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-07 19:34

M.I.G.

[like an alien]

eMAeRCe schreef op 06 April 2003 @ 01:36:
[...]

Mja het klinkt misschien bot, maar dat is niet echt wat ik met dit topic wil bereiken. Je moet het meer zien als het doel waar je voor leeft :)
Je moet het misschien ook zien dat jou doel is om één mens of dier te helpen je doel in je leven is.....

Tuurlijk, je leeft en doet wat en je gaat uiteindelijk dood. Maar een echt doel voor het leven is naar mijn mening niet om een ander persoon weetikveel wat te helpen om zn peecee aan de praat te krijgen. Maar nét dat ene moment te doen om een ander/of dier zn leven red of zn leven een andere wending te geven dat die persoon een goed leven krijgt...

Tis natuurlijk een hele realistische vraag....maar als je er teveel over nadenkt dan wordt je helemaal gek...leef zoals je het leven hebt gekregen en doe wat je in dit leven kan doen.........

NIEMAND kan je uitleggen waarom je leeft.....leg je erbij neer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tis natuurlijk een hele realistische vraag....maar als je er teveel over nadenkt dan wordt je helemaal gek...leef zoals je het leven hebt gekregen en doe wat je in dit leven kan doen.........

NIEMAND kan je uitleggen waarom je leeft.....leg je erbij neer.....
Ik geef MIG volledig gelijk ... Ik raad je (eMAeRCe) dan ook aan hier niet te veel meer bij stil te staan ...
Ik vind ook dat uit je startpost een nogal pessimistische kijk komt ... Als dit niet zo is, geen probleem. Indien dit écht je visie is, zou ik er eens realistischer (maw, zowel het positieve als het negatieve van de zaak) proberen tegenaan te kijken.

Want zoals MIG zegt, als je je kop hier te veel over breekt, kan je gek worden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Life if what you make it
Nummer van Talk Talk

Kortom, het leven is zo zinVOL of zinLOOS als je er zelf van maakt. Ok, bij minder dagen als je slecht nieuws hoord kan ik het wel begrijpen.
Die discussies van bestaat god wel of niet, als'ie wel bestaat, waarom gaat die-of-die dan dood aan iets ergs.

Als je dagenlijkse verplichting eropzit (school, werk, whatever), doe je toch lekker waar je zelf zin in hebt? (mits je overlast ben tegenover anderen dan)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-08 09:07
Leven is om lol te hebben, plezier in alles wat je doet, en als je dat hebt, dan leef je goed.
(zelf verzonnen terplekke, en het rijmt ook nog... (c) nibble 2003 :P )

Maar ff serieus, ik meen wel degelijk wat daarboven staat.
Mensen denken veel te diep na, en lachen te weinig. En dat is het punt van tegenwoordig. Alles moet sneller, duurder, management hier, vergadering daar, spik en span, etcetc...
Ik zeg: sta 's morgens op, wees blij dat die zon nog aan de lucht staat en zorg dat je een goede tijd heb, terwijl je nog leeft :) doe dingen die je leuk vindt, trek je niet teveel van anderen aan, stel je eigen doelen voor zover je die hebt, en heb je ze niet ..... nou en ?
Ik breng mijn leven door met leren, tekenen, proggen, games, anime, sporten en eten (dat laaste ook voor de lol ervan :) ) ik vindt het best zo.
Elke dag dat je opstaat, gezond bent, een dak boven je hoofd hebt, en te eten, mag je niet klagen. (maar dat is mijn opini).
Er is geen hemel of hel, daar zijn we al, het is wat je er zelf van maakt.

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Ja, maar wat is de bedoeling geweest van diegene die ons hier 'bracht' ? Ooit waren er alleen maar dieren, toen kwamen wij, maar met welke reden ? Om te overleven ? Om de wereld op te bouwen en na xx miljard jaar weer te laten vergaan ?

Als ik morgen weer nuchter ben ga zal ik wat specifieker op de posts hierboven reageren :)

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 06-04-2003 03:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-08 08:43

zomertje

Barisax knorretje

Ik heb momenteel het gevoel dat ik leef om deel uit te maken van andermans leven in de goede zin. Gewoon lief zijn voor elkaar is voor mij heel belangrijk O+

Iets te vertellen hebben, iets willen delen is ook nog een reden. Als ik ooit weer tijd in overvloed heb wil ik weer wat met kunst gaan doen, daar kun je dingen in kwijt. Gevoelens delen met anderen die ze misschien herkennen, je moet het durven. Daarom moet de tijd daar rijp voor zijn wat mij betreft.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:11

Eijkb

Zo.

Leven is zinloos? Voetballen op zondag om 10u00 en daarvoor om 07u00 uit je bed komen is zinloos. Te meer ik speel in het officiele 'Slechtste elftal van Nederland' en we vandaag met dubbele cijfers klop gaan krijgen. Nog meer zinloos is dat ik de keeper ben :)

De rest van het leven valt dat alleszins mee. Goed relativerend bezig zijn.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-08 14:39

Eelke Spaak

- Vlad -

eMAeRCe schreef op 06 April 2003 @ 03:51:
Ja, maar wat is de bedoeling geweest van diegene die ons hier 'bracht' ? Ooit waren er alleen maar dieren, toen kwamen wij, maar met welke reden ? Om te overleven ? Om de wereld op te bouwen en na xx miljard jaar weer te laten vergaan ?
We zijn hier niet 'gebracht' (althans in mijn levensvisie). Wij mensen zijn - naar algemeen wordt aangenomen - simpelweg ontstaan omdat onze levensvorm nou eenmaal een goede configuratie is om de soort zo efficiënt mogelijk te laten voortplanten.

Dit zegt niks over de 'zin' van ons bestaan; ik heb nu alleen even een antwoord gegeven op de vraag die je daarnet stelde. :)

TheStreme - Share anything with anyone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaletyr
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

Whaletyr

Spliff

Leven is de bewustwording van Chaos.. Door leven, en dus evolutie worden er steeds complexere chaotische systemen binnen ordelijk systemen gevangen, en daar deze orde uit chaos is ontstaan en zich bewust wordt van de chaos om zich heen, leidt leven naar bewuste chaos.

Met een aan WAANZIN grensend optimisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 10:25
Ik leef om me te vervelen. Elke dag dat ik me verveel duurt vele malen langer dan een "leuke" dag...dus die probeer ik dan ook met mate te hebben :) . Voor mij is het de kick zo lang mogelijk van het leven _zelf_ , het feit dat je kan nadenken, voelen, waarnemen, nee, observeren al meer dan de moeite waard.

Ik zou met alle plezier mijn hele leven opgeven om een paar weken alles tussen nu en de komende 1000 jaar gebeurd te mogen aanschouwen ...:) Kennis is waar het om draait!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Sja...wat moet ik er van zeggen.

Ik heb altijd al het idee gehad dat ik niet in deze maatschappij thuis hoor.
Dat daarbuiten is niet mijn wereld......mijn wereld bevindt zich in mijn hoofd.
En daar is het leven helemaal niet zinloos.
Integendeel, daar is de zin van het leven wel duidelijk voor me.

Het is imo gewoon de maatschappij die het voor veel mensen zo moeilijk maakt.
Het ligt aan de mensen zelf dat het leven er zo zinloos uitziet soms.

Althans niet het individu mens is de boosdoener maar als groep veroorzaken ze
het hele probleem.
Ik denk dat de prioriteiten die de mens stelt hem zelf de das omdoen.

[ Voor 17% gewijzigd door Phaerion op 06-04-2003 17:18 ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-08 14:33
Je kunt je bezighouden met het zoeken naar een doel :D

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Hier gaan we weer... :/

Topic Titel ff aanpassen -- > leven zinloos ? Part IVX

Je leeft om het beste eruit te halen. ( of niet ) Je krijgt een bepaalde tijd om te leven en met die tijd beslis je zelf hoe je het opvult. Dat is het doel van het leven.

dikzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20-08 10:34

Stoffel

Engineering the impossible

Mijn ervaring is inderdaad, hoe ouder je wordt (en dus je oude doelen steeds makkelijker kan bereiken), hoe onverschilliger je erover wordt :/

Ik heb geen idee hoe dit komt, denk dat psychisch gezien doelen onbereikbaar horen te zijn, het is een motivatie, een streven, en zou geen absolute definitie mogen hebben, maar dat is mijn mening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

voor het leven kies je niet je moet zo gezegd de weg voltooien. dus waarom maken we het dan niet zo leuk mogenlijk. ik zou persoonlijk gek worden als ik de hele dag aan het denken zou zijn waar leef ik voor.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapelite
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-08 15:57

aapelite

Do the kirby!

Wat ik geleerd heb bij BIO is dat je leeft om jezelf te vervangen. Dus dat als je weg bent er iemand is die je taken overneemt ( genen doorgeven enz)
Verder leef je gewoon, sjah wij zijn de gelukkigen of juist de minder gelukkigen om te leven, waarom we hier zijn, geen idee. ZOu wat zijn hadden we allemaal een duidelijk doel in leven, zou dat niet erg vreselijk saai zijn??
Nee je leeft nou eenmaal, het eindigd ook ooit eens, doe wat je zelf wilt, misschien is dit je enige kans om hier iets te doen, of misschien komen we allemaal nog een trug,
Er is volgens mij gewoon geen reden om al te diep te denken over het nut, volgens mij heeft dit alleen maar een steeds slechtere invloed op je levensvisie, tenminste zo was het bij mij eerst :)
Have a nice time in LIFE :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jns1986
  • Laatst online: 24-08 10:05
Leven is ups & downs, soms heel erg up soms heel erg downs als je teveel down zit dan zou het leven misschien zinloos lijken. Maar daar staat (naar mijn idee) weer een up tegenover die dat compleet goedmaakt.
(dit is allemaal uitgaand van het doel om een prettig leven te lijden)

Sommige mensen vinden dat geen doel of omschrijven dit als zinloos. Naar mijn idee is dat toch het grootste doel van de mens of het leven op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:33

PromWarMachine

Forsaken Archer

Als ik kijk vanuit het standpunt van de Bijbel, dan wordt daar geleerd dat je leeft om God te dienen en om de wereld te onderhouden. God heeft ons geschapen, om de aarde te onderhouden, het land te bewerken en goed voor elkaar te zijn, maar bovenal om Hem te dienen.

Als ik dan even verder ga, naar dat tweede punt, wat voor iedereen geldt, gelovig of ongelovig: wij moeten de wereld onderhouden. Dit klinkt wellicht heel ouderwets, maar het is heel actueel. Kijk maar eens wat voor campagnes er momenteel gehouden worden om bijvoorbeeld de straatvervuiling tegen te gaan. Dit is een vorm van zondigen, volgens de bijbel. Kijk ook eens naar het aantal organisaties dat wij hebben om de (menselijke (!)) verloedering van de natuur tegen te gaan.

Als je bovenstaand leest, zul je in zien dat het leven totaal niet nutteloos is :)

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

post niet of meld iets zinnigs

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2003 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar mijn mening is het doel van het leven om ervan te leren, als je ervan uitgaat dat er leven is naar de dood. Daarom zal ik ook besloten dat ik nooit zelf-moord zal plegen, want dood ga je toch, dat hoef je niet te haasten. 8)
Skankingrudi schreef op 07 April 2003 @ 01:01:
Leven is ups & downs, soms heel erg up soms heel erg downs als je teveel down zit dan zou het leven misschien zinloos lijken. Maar daar staat (naar mijn idee) weer een up tegenover die dat compleet goedmaakt.
Daar sluit ik mij helemaal bij aan, om m'n pa te quoten:
Bukker's Pa:
Zonder dieptepunten in je leven heb je geen hoogtepunten.
Met andere woorden, als je nooit iets rots meemaakt, hoe weet je dan de mooie dingen in het leven te waarderen? ;)

Nhimf, dat is precies wat ik bedoel, thanx ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2003 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-08 13:34

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

De tibetanen (geloof ik) geloven dat wij hier zijn om te leren. Een onderdeel van het opgroeien. Zij geloven dat de mens van origine een energetisch wezen is en dat we tijdens onze jeugd hier op aarde worden gezet om te leren. Als we dood gaan dan gaan we terug naar ons echte leven en zijn we een stukje ouder en vooral wijzer.
Dit is op zich geen gekke kijk op de wereld.
Of het zo is laat ik in het midden.

Zelf weet ik niet wat het nut is. Tot zover wij kunnen kijken is er geen doel en nut van het leven. Je wordt geboren, je leeft en je gaat weer dood.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expecho
  • Laatst online: 07:35
Je kan natuurlijk altijd bepaalde doelen stellen in je leven zoals een carriere maken, veel reizen noem maar op.

Dan nog kan je gaan peinzen over wat je hebt bereikt aan het eind van je leven maar goed, als je een overwegend leuk leven hebt geleid dan is er toch niets aan de hand?

Bovenstaande even los van religie wat weer een heel andere kijk op het doel van het leven kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaaf onderwerp :)

Voor mij is het - net als vele andere hier - om zoveel mogelijk gelukkige momenten mee te maken.

Wat mij gelukkig maakt is:
- Freediven
- Meditatie, autogene ontspanning
- mooie dames zien
- dingen samen beleven
- nieuwe dingen leren
- warmte en intresse van anderen ondervinden
- bewegen
- waarnemen
- groeien in dingen die mij intresseren
- anderen motiveren

Voorbeeldje:
Ik ben gisteren naar een freedive wedstrijd in Belgie geweest, en 't was een TOP dag die ik nog lang ga onthouden, een PR onderwaterblijven, 5:09. Veel mooie dames, heel warme familiare sfeer. Ja bij die club in Belgie snappen ze 't, samen plezier hebben is nr 1 :) En dan besef ik weer hoe koelbloedig veel Nederlanders vaak zijn.

Ik heb pas laat mijzelf ontdekt. En ik freedive pas sinds october 2002, m'n eerste passie. Daarvoor had ik alleen hobby's. Ik denk dat er geen hoger doel is anders dan ons voort te planten, maar met de huidige populatie op deze aardkloot denk ik dat "we" daar iets te goed in geworden zijn. De balans is verstoord. Maar de natuur overleeft 't al miljoenen jaren, en vind 'n weg. Het is niet toevallig dat mensen in NL geen 4 - 12 kinderen meer verwekken.

Dus vindt uit wat je leuk vind, en doe wat je leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het heeft geen zin om na te denken over de kwestie waarom we hier zijn. En het heeft al helemaal geen zin om te hopen op een volgend leven, want niemand kan zoiets bewijzen. We leven hier gewoon nu, en als je daar het beste van maakt, zul je lol hebben. Ik vind lol dan ook 1 van de belangerijkste dingen in mijn leven. Verder heeft iedereen gewoon zijn eigen levensdoel, maar veel van die doelen komen toch neer op: Huisje, Boompje en Beestje.. Zo ook mijne. Ik leef voor mijn vriendin, en ik ga er vanuit dat ze voor mij leeft.. en zo geven we elkaars leven een doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik kijk vanuit het standpunt van de Bijbel....

En zo wordt de mensheid verdeelt in zinvolle levens en zinloze levens...

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2003 18:22 . Reden: blundertje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 April 2003 @ 18:20:
Als ik kijk vanuit het standpunt van de Bijbel....

En zo wordt de mensheid verdeelt in zinvolle levens en zinloze levens...
Ehm :? Ik ken de bijbel niet uit mn hoofd, maar wat ik vroeger uit de kerk oppikte was niet dat er minderheden waren... :)

Leg eens uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tettie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-11-2022

Tettie

Atheistisch agnost

Ik vind het nogal cru om jezelf als voortplantingsmachine te zien en daar het doel van je leven aan op te hangen. Wellicht dat enkele instincten hier vandaan komen, maar daar hoef je je bij je bewuste wil niet bij neer te leggen. Het is slechts iets om rekening mee te houden.

De vraag of het leven zin heeft is een bron van pessimisme. Vanaf hier kun je geen doel waarnemen, ook al zou er een God zijn. Dat doel moet je zelf stellen. En als je nu geen doel hebt dan moet je verder zoeken. Maar maak er geen halszaak van. Een mooi leven leven is al een doel op zich.

Wat mij persoonlijk het leven waard maakt: nieuwe kennis vergaren. Door ouwehoeren vooral dan : )

Ben ik gedwongen nu schulden te maken, zet men mij morgen of heden op straat, ik lach ermee, het zal mij toch niet raken, aangezien dat toch de wereld vergaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enigma69855
  • Laatst online: 12-03-2022

Enigma69855

Candle in my eye.......

Ik weet niet wie het ooit zij, maar ik vond ergensde volgende quote:

"Life is the slowest form of suicide."

Maar ff serieus, een doel zou kunnen zijn: Het positief bijdragen aan de ontwikkeling van de mensheid. Dat kan natuurlijk iets heel kleins zijn, maar net zo goed iets wat significanter.

(Voor de fans van een bepaalde SF serie, ja het is een beetje gepikt van een ons aller bekende androide die luisterd maar de naam Lt. Cmdr. Data)

Wegens verhuizing te koop gevraagd: Sociaal leven in omgeving Arnhem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Het leven is niks als niets doet.

Maar je kunt er zelf invulling aan geven.

Waar ik voor leef?

Ff lekker naar het cafe/kroeg/discotheek een gezellige avond hebben.

Heerlijk vrij motor rijden, en alle agressie druit rijden.

Mensen die je waarderen door wat je doet op je werk/privat live.

Gewoon geniet, het kan zo simpel zijn.

Een lekker biefstukje.

Een mooie vrouw

Een lekkere zon

Een mooi stukkie muziek

Ik kan overal van genieten.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Laatst online: 09-08-2021
Je kunt ellenlang discussieren over wat voor zin het leven heeft. Feit is dat er geen absolute zin aan te geven is - ieder bepaald voor zichzelf wat zijn leven voor zin heeft. De ene zoekt antwoorden bij God, de ander weer elders. Religies bieden een beeld dat wat minder 'hard' lijkt dan de puur wetenschappelijke variant waarbij je sterft en alles over is. De 'rationele' versie stelt nu eenmaal dat je leven eigenlijk helemaal geen hoger doel heeft. Je bent hier om je voort te planten - en dat is het.

Waar je je zin ook zoekt, jij bent nog steeds diegene die het bepaald. Daarom heeft verzuchten dat het leven geen zin heeft ook onzin - doe dan moeite om je eigen leven zin te geven. Dat kun je doen door doelen voor jezelf te stellen die je ook kunt verwezenlijken. Jij schept je eigen leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sex:) nee maar ik kan egt helemaal niets verzinnen, het leven lijkt me heel zinloos..ik denk de rest van de wereld leefbaar maken en proberen te bereiken dat jouw nakomelingen weer beter kunnen leven..
een egt doel? nee denk ik :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turnpike
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-04-2022

turnpike

hang on to your ego

@F Blofeld

Ik lees dat je aan meditatie en autogene training doet.

Ikzelf heb ook een tijdje aan autogene training gedaan en zowel positieve als negatieve effecten ondervonden.
Ik ben er een half jaartje mee bezig geweest en de lichamelijke ontspanningsfase goed onder de knie gekregen. Het probleem dat ik tegenkwam is dat ik die lichamelijke ontspanning niet kon omzetten in geestelijke helderheid. Ik kwam wel een soort toestand van "stilte" in het hoofd, maar had moeite met het controleren van mijn gedachten.
Niet in de zin van blijven doordenken over de "dagelijkse" dingen, maar meer in de zin van het negatieve opzoeken en daar dwangmatig aan blijven denken en de verkeerde dingen tegen mezelf zeggen (ik had in die tijd, veel meer dan nu, last van dwanggedachten)

Misschien heb je geen idee waar ik het over heb, maar ik vraag dit omdat ik dus ook zeer veel positieve resultaten ermee heb bereikt en weer met autogene training bezig ben, ik zit nu nog steeds in de fase van het opnieuw "leren" van de fysieke ontspanning, misschien heb jij tips om te voorkomen dat ik wederom tegen hetzelfde probleem aanloop, of tips over hoe ik er het best mee kan omgaan ?

I could be wrong....couldn't I ? geld teveel ? kinderbevrijdingsfront!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PromWarMachine schreef op 07 April 2003 @ 01:21:
Als ik kijk vanuit het standpunt van de Bijbel (...)
Als je bovenstaand leest, zul je in zien dat het leven totaal niet nutteloos is
Voor deze post hadden sommigen opgemerkt dat het leven best zinloos was. Daarna volgden mensen die zin zochten in genot/sex/voortplanting (welke ik dus niet gezien had, waardoor mijn vorige post een beetje typisch werd...).

Bij al die lieden die alleen leven om te genieten denk ik altijd: wacht maar tot je 40 bent, en je je het 'waarom' af gaat vragen en je er vervolgens achter komt dat er helemaal geen antwoord op het 'waarom' is. Je leeft om te sterven; wellicht leef je om nakomelingen te verwekken, dan heet het 'evolutie'.
Die PromWarMachine geeft wel een antwoord op het 'waarom: lees maar in de bijbel. (Daar lees je dat een hogere macht (God) je leven zin geeft.)

Daarmee wordt de mensheid gescheiden in: mensen die de zin van hun leven vinden door de bijbel te lezen, en mensen met een zinloos leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tettie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-11-2022

Tettie

Atheistisch agnost

Ik begrijp niet dat er zoveel mensen zijn die stellen dat je op de wereld bent om je voort te planten. Says who? Je leeft als het goed is niet helemaal meer volgens dierlijke instincten en je hebt er dus zelf een keuze in. Je kunt alleen zeggen dat je hier bent omdat je ouders de drang om zich voort te planten hadden.

Bovendien, wat als je geen kinderen wilt? Heb je dan helemaal geen functie/doel? Of als je niet in staat bent om ze te krijgen? Jezelf als kinderfabriek beschouwen doet afbreuk aan de intelligentie van de mens.

Ben ik gedwongen nu schulden te maken, zet men mij morgen of heden op straat, ik lach ermee, het zal mij toch niet raken, aangezien dat toch de wereld vergaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
je leeft dan misschien niet meer volgens dierlijke instincten, we blijven ook organismen met instincten.. We zijn nog steeds dieren, zou je kunnen zeggen. En dat zie je duidelijk terug in menselijk gedrag.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wrom ben jij dan op deze wereld? Was de zin van jou leven?
Ik denk niet dat er heel veel mensen op deze wereld zijn die denken dat ze hier alleen maar zijn omdat ze zich dienen voort te planten. Alleen maar de mensen die in de evolutietheorie geloven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PromWarMachine schreef op 07 april 2003 @ 01:21:
Als ik kijk vanuit het standpunt van de Bijbel, dan wordt daar geleerd dat je leeft om God te dienen en om de wereld te onderhouden. God heeft ons geschapen, om de aarde te onderhouden, het land te bewerken en goed voor elkaar te zijn, maar bovenal om Hem te dienen.

Als ik dan even verder ga, naar dat tweede punt, wat voor iedereen geldt, gelovig of ongelovig: wij moeten de wereld onderhouden. Dit klinkt wellicht heel ouderwets, maar het is heel actueel. Kijk maar eens wat voor campagnes er momenteel gehouden worden om bijvoorbeeld de straatvervuiling tegen te gaan. Dit is een vorm van zondigen, volgens de bijbel. Kijk ook eens naar het aantal organisaties dat wij hebben om de (menselijke (!)) verloedering van de natuur tegen te gaan.

Als je bovenstaand leest, zul je in zien dat het leven totaal niet nutteloos is :)
i totaly agree, maar dit is een bijbels standpunt en niet iedereen deelt dit standpunt, omdat men vind dat godsdienst geen dieper doel of zin geeft aan het leven.. helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Tettie schreef op 09 april 2003 @ 14:12:
Ik begrijp niet dat er zoveel mensen zijn die stellen dat je op de wereld bent om je voort te planten. Says who? Je leeft als het goed is niet helemaal meer volgens dierlijke instincten en je hebt er dus zelf een keuze in. Je kunt alleen zeggen dat je hier bent omdat je ouders de drang om zich voort te planten hadden.

Bovendien, wat als je geen kinderen wilt? Heb je dan helemaal geen functie/doel? Of als je niet in staat bent om ze te krijgen? Jezelf als kinderfabriek beschouwen doet afbreuk aan de intelligentie van de mens.
Geen dierlijke instincten??? Er zijn zat dierlijke instincten die wij nog hebben, maar wij onderdrukken sommige door ons 'gezonde verstand'.

Ik geniet gewoon van het leven wat mij gegeven is. Of dat door Allah of God of (puur biologisch) je moeder is, maakt mij niks uit. Je heb een leven en ga daar goed mee om.

[ Voor 11% gewijzigd door _the_crow_ op 09-04-2003 14:56 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_the_crow_ schreef op 09 April 2003 @ 14:53:
...Je heb een leven en ga daar goed mee om.
Waarom dan? Van wie moet dat? Wat is je loon dan? Wat als anderen dat niet doen en jou schade berokkenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapelite
  • Laatst online: 24-08 15:57

aapelite

Do the kirby!

Je verdint er een langer leven mee opzich.
Heb nog wel een reden gevonden, Ik zou best kunnen leven om lachende mensen te zien of ze aan het lachen en gelukkig te maken, dat is ook iets erg moois.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expecho
  • Laatst online: 07:35
De mensen die zeggen dat het leven zinloos is, zouden die gewoon niet teleurgesteld zijn in hun leven? Als jij toch een prettig leven leidt, het idee heb dat je wat betekend voor je omgeving dan is het toch niet zinloos?

Als het leven al zinloos is, bestaat er dan sowieso wel iets zinvols in dit universum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 April 2003 @ 13:37:
Voor mij is het - net als vele andere hier - om zoveel mogelijk gelukkige momenten mee te maken.

Wat mij gelukkig maakt is:
- Freediven
(...)
Dus vindt uit wat je leuk vind, en doe wat je leuk vindt.
Geluk dus, en dat bestaat uit doen wat je leuk vindt...

Dan hebben de volgende mensen een probleem:
- depressieve mensen (vinden niets leuk)
- krakkemikkige mensen (oud/ziek/gehandicapt: kunnnen niet meer doen wat ze leuk vinden)

Waaruit te concluderen valt dat het leven alleen zin heeft als je jong bent... Ander criterium was: voortplanting. Ook dat kan alleen als je jong bent, iig als je vrouw bent. Na je 45e wordt je leven dan redelijk zinloos. Let alone the infertile...
Geen wonder dat de pil van drion populairder wordt...

Maar kom op mensen, er is toch wel meer dat je leven zin geeft als je atheist bent? :? Anders kun je inderdaad maar beter stoppen als je de 60 gepasseerd bent...

Heeft iemand idealen? De wereld verbeteren ofzo? Randjongeren uit de goot vissen? Een beter milieu bewerken? Toffe computerprogramma's schrijven? Zieken genezen? Dat zou zin geven aan je leven, kan ik me indenken.
Of is dat te altruistisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoek en je zult vinden, of het nu iets concreets is of meer abstract als zingeving. Je zult het vinden als je maar lang genoeg zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Verwijderd schreef op 10 april 2003 @ 13:03:
[...]

Geluk dus, en dat bestaat uit doen wat je leuk vindt...

Dan hebben de volgende mensen een probleem:
- depressieve mensen (vinden niets leuk)
- krakkemikkige mensen (oud/ziek/gehandicapt: kunnnen niet meer doen wat ze leuk vinden)

Waaruit te concluderen valt dat het leven alleen zin heeft als je jong bent...
Dit is wel erg simpel gesteld. Depressieve mensen hoeven niet per definitie niets leuk te vinden en krakkemikkige mensen kunnen ook plezier beleven aan dingen die ze wel kunnen doen. Jij gaat ervan uit dat deze mensen alleen maar blijven zitten te piekeren over de dingen die ze niet kunnen.
Maar kom op mensen, er is toch wel meer dat je leven zin geeft als je atheist bent? :? Anders kun je inderdaad maar beter stoppen als je de 60 gepasseerd bent...
Je stelt dus dat een mens alleen maar een zinvol leven kan hebben wanneer deze gelovig is. Gelovig zijn is een manier om jezelf een doel te geven en je geluk te maximaliseren. Anderen hebben andere passies cq. interesses die net zo goed een invulling aan het leven kunnen geven.
Heeft iemand idealen? De wereld verbeteren ofzo? Randjongeren uit de goot vissen? Een beter milieu bewerken? Toffe computerprogramma's schrijven? Zieken genezen? Dat zou zin geven aan je leven, kan ik me indenken.
Of is dat te altruistisch?
Met altruisme is niks mis, maar uiteindelijk komt het neer op maximalisatie van persoonlijk geluk (check de search met soortgelijke topics voor een overdaad aan argumenten). Je leven hoeft ook niet zin te hebben om toch een fijn leven te hebben. Zowel voor een gelovige als voor een ongelovige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het leven bestaat omdat de tijd WIL bestaan. Het is een constant gevecht tussen leven en tijd, terwijl we zonder elkaar niet kunnen. Tijd heeft het leven nodig voor de perceptie van tijd en leven heeft tijd nodig omdat we anders vast gevroren zitten in 1 enkel moment.

Het nut van leven is dus het instant houden van tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja... als ik dit zo lees, dan vraag ik me inderdaad af wat voor zin jullie leven nog heeft...
Je kan echt overal wel een discussie over beginnen... over het leven van bomen tot het overlijden van je huisvlo... kom op zeg.. " get a life!!" En nee... er werd vriendelijk gevraagd dit op niveau te houden, maar dat is bij de eerste post al mistlukt echt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Het leukste is eigelijk dat,als je stelt dat het leven zinolos is, de oorsprong/oorzaak van jouw leven al helemaal zo is, immers je hebt er zelf niet eens omgevraagd, deze beslissing werd voor je gemaakt.

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar heb je het over... wees duidelijk...
volgens mij weet je het zelf niet eens... ik kan me herinneren dat je (als je een stelling hebt) deze ook moet beargumenteren...

les 1 van twaakers... dus hou je er dan ook aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20-08 10:34

Stoffel

Engineering the impossible

Verwijderd schreef op 11 April 2003 @ 21:17:
Waar heb je het over... wees duidelijk...
volgens mij weet je het zelf niet eens... ik kan me herinneren dat je (als je een stelling hebt) deze ook moet beargumenteren...

les 1 van twaakers... dus hou je er dan ook aan...
En van wie ben jij dan een kloon? Je weet het wel allemaal goed met je 2 posts he :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
_-SToFFeL-_ schreef op 11 april 2003 @ 21:24:
[...]

En van wie ben jij dan een kloon? Je weet het wel allemaal goed met je 2 posts he :Z
offtopic:
psst, laat de mods het maar oplossen; [rml][ WL] Flame[/rml] ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 11-04-2003 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OH jee, wat eng... ik durf nix meer te zeggen...
maar toch ben ik het niet met je " niet beargumenteren " eens... en daar ben ik serieus in... maarja... een mod van het Tweakersgebeuren snapt dat natuurlijk niet...

Werkt zeker bij ... " hecc " ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Verwijderd schreef op 11 april 2003 @ 21:49:
OH jee, wat eng... ik durf nix meer te zeggen...
maar toch ben ik het niet met je " niet beargumenteren " eens... en daar ben ik serieus in... maarja... een mod van het Tweakersgebeuren snapt dat natuurlijk niet...

Werkt zeker bij ... " hecc " ??
Check je mailbox.

@de rest:
Laat dit voor wat het is en ga gerust door met de discussie.

[ Voor 4% gewijzigd door Christiaan op 11-04-2003 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opzich kun je iedere zin van het leven verwerpen
om je voort te planten: In dat zinvol dan als dat het enige nut is :? toch veel makkelijker de mens dan gewoon uit te alten sterven..
om de aarde te verzorgen: buiten dat deze taak bar slecht vervult word, wat is hier het nu van, de aarde is er alleen maar omdat wij ergens willen leven, dus als wij uitsterven is de aande ook zinloos (voor het gemak vergeet ik bewust dat er meer op aarde leeft want wat voor de zin van de mens geld geld voor alle levensvormen)
en ga zo maar door...

Het leven is dus gewoon lekker zinloos en daarom kun je maar het beste zorgen dat het iig leuk is, en je hebt alle vrijheid er zelf de zin aan te geven die jij wil, of wel lata je niet dor anderen tegen houden te doen wat jij wil want dat is pas echt zinloos....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Amai, Amai... Hoe kom je hier uit. Dit topic is reeds vaker langsgeweest. Toen heb ik geroepen dat als Aristoteles, Kant en Plato er niet uitkwamen, hoe kan kan ik het dan doen.

Echter het blijft toch een beetje aan me knagen en ik blijf er toch mee bezig. Zingeving is een van de lastigste vraagstukken en eentje die mijn leven lastig maakt.

Als ik zie wat hier voorbij is gekomen:
Plezier maken -> Lijkt me een beetje kortzichtig om alleen dit punt te pakken. Ook ik heb veel plezier met anderen, echter daarna blijft nog het probleem. En daarbij mag dat plezier dan voor elke prijs (het is immers het doel van het leven), ook als het daarbij ten kosten van anderen gaat?
Macht vergaren -> Tot welk doel vraag ik dan.
Me voortplanten -> Dan kan ik beter verkrachtend door het leven gaan en bij voorkeur in landen waar abortus verboden is.
Rijkdom vergaren -> Ook weer tot welk doel?
Kennis vergaren -> Tja, maar ook dat zal toch een doel moeten hebben? Of zie ik dat nu verkeerd.

Ik heb ooit een boekje gelezen, waarvan ik de titel kwijt ben. Het gaat over zingeving en het zoeken daarvan. Het ging uit van 5 typen. 1 ervan past goed bij mij, waarvan ik de exacte naam kwijt ben. Echter de uitleg past:
Altijd zoekende naar de betekenis van het bestaan en het leven, echter hij zal altijd elke aangedragen zienswijze verwerpen.

Als ik de titel van het boekje nog kan vinden, dan zal ik hier wel neerzetten. Was echt een heel leuk schrijfsel (wel serieus)

[ Voor 6% gewijzigd door Cyberpope op 13-04-2003 19:30 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is het helemaal niet zo moeilijk zingeving te vinden. Je moet gewoon verder kijken dan de belangen van jezelf als individu. Wat zijn de belangen van je familie, gemeente, regering, de gehele mensheid en wat is je bijdrage daar aan? Als je alleen maar bezig bent met het najagen van hedonistisch geluk dan kan ik me voorstellen dat je je uiteindelijk leeg voelt.
Wees bezig met handelingen die niet alleen voor jou belangrijk zijn maar ook voor anderen zodat je weet dat het gedane werk niet tevergeefs is na je dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het doel van elk leven is toch om te blijven leven, en om meer leven op te wekken?
ik zeg niet dat het erg veel zin heeft..maarja wie zegt dat het zin moet hebben ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het leven is wat jij erzelf van maakt, dus de vraag is wat wil jij beleven voordat je dood gaat, en daar naar streven.

Gedachten-> Woorden-> Acties-> Gewoontes-> Karakter-> Toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 15:02:
Het leven is wat jij erzelf van maakt, dus de vraag is wat wil jij beleven voordat je dood gaat, en daar naar streven.

Gedachten-> Woorden-> Acties-> Gewoontes-> Karakter-> Toekomst
Maar de vraag is wel waarom je bepaalde dingen wel wilt beleven en andere dingen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Ik zou hier toch maar een nieuw topic over openen ;) Zie de policy over het kicken van topics en wanneer dat nog wel kan.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.