Ohm speakers te meten?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.015 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Guvner
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-04-2022
Ik heb een mooie Bose 1800 serie 3 :9~ versterker.
Daar heb ik bij bose de handleiding van opgevraagd.
Nu eindelijk gevonden dat ie 4 ohm 470 Watt en 8 ohm 250 Watt aan kan.
Afijn, heb ik ook nog een setje speakers staan waarvan ik weet dat ze 120 Watt zijn. Het klinkt echter voor geen meter. Ik moet alles op me mengpanneel helemaal open gooien en mijn gain van me versterker op 7 (max 10) voor het een beetje fatsoenlijk begint te klinken. Nu wil ik dus graag weten hoe ik kan meten wat de ohm waarde van de speakers is.

Dan kan ik eindelijk lekker gaan blazen 8) 8) 8)
(en ja dan zal je wel zeggen koop de juiste speakers, maar daar is momenteel geen budget voor, dus dit is een tussenoplossing)

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-07 04:02
de ohm-waarde is geen resistieve waarde maar dat is een impedantie. Dat moet je dus met een impedantiemeter doen. Impedantie verschilt per frequentie maar meestal wordt er een 1000 Hz door de speaker gestuurd en dan de stroom en spanning gemeten die erdoor gaat en dan kun je met de wet van Ohm uitrekenen hoeveel impedantie dat die speakers zijn (meestal staat dat er gewoon op voor de gemakkelijkheid)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Guvner
Helaas, dit zijn zelfbouw speakers.
Door iemand, waar ik geen contact meer mee heb, gebouwd...

Verwijderd

De meeste speakers zijn 4 of 8 ohm. En als jij hem bijna helemaal open moet draaien op 120 watt speakers. Dan zullen de waardes van bose vast niet kloppen.
Welke speakers heb je?
Heb je die bose versterker gekocht? Zo ja,hoeveel heb je er aan uit gegeven?

*wil geen harten breken*

• Guru Evi
  • Laatst online: 25-07 04:02
Bose sucks imho, dure dingen maar voor geen meter te vertrouwen en de kwaliteit is ook al slecht voor een professionele installatie. I have experienced.
And I told ya, uitmeten.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:31

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Nog even een andere vraag, maar geen eigen topic waard:

Ik heb hier een radio met 4ohm versterker en 2 boxen eraan, ook 4 ohm...

Nou heb ik ook 2x 6ohm boxen, die ik d'r wel es aangehad heb [tegelijk dus] maar dan zijn die dus luider dan de 4ohm...

Kan ik hier nou iets tussengooien ofzo om te zorgen dat het geluid daaruit zachter wordt :?

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Guvner
thnx Exision, me hart breekt niet.... De speakers kostten toen 20 gulden. Iemand gooide ze weg en kheb er toen toch maar 20 piek voor gegeven. En de versterker kostte 150 gulden. dus tja, echt een bult er aan vallen, nee...
Maar ik schroef net de achterkant van me speaker eraf en zie het filter daar zitten. Hij is 120 W op 4 Ohm...
Hoe kan ik er nu achter komen of me versterker gaar is of de speakers gewoon absoluut niet bij deze versterker passen??

Verwijderd

Jij zegt dat hij red. ver open moet om een behoorlijk volume te bereiken. Ik denk niet dat je daar wat aan kan doen op een andere versterker gebruiken na. Misschien (heel) kan je de Bose mono bruggen. Dat moet je ff nakijken in de handleiding....

Over de post van Scatman 2 ...

Ik denk dat de speakers een verschillend aantal efficient aantal db op 1ohm/1meter hebben.
Dat is een mond vol. Maar komt er eigenlijk op neer dat de 1 bij 1 watt vermogen harder speelt dan de ander. Pa speakers hebben meestal een efficientie van 100+
Huis en Keuken gevallen varierent tussen de 70 tot 96 db

Als oplossing kan je in de 6 ohm speakers een weerstandje tussen de draad schakelen. Om het signaal wat te verzwakken.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:31

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Verwijderd schreef op 05 april 2003 @ 21:44:
Over de post van Scatman 2 ...

Ik denk dat de speakers een verschillend aantal efficient aantal db op 1ohm/1meter hebben.
Dat is een mond vol. Maar komt er eigenlijk op neer dat de 1 bij 1 watt vermogen harder speelt dan de ander. Pa speakers hebben meestal een efficientie van 100+
Huis en Keuken gevallen varierent tussen de 70 tot 96 db

Als oplossing kan je in de 6 ohm speakers een weerstandje tussen de draad schakelen. Om het signaal wat te verzwakken.
Daar had ik ook al aan gedacht ja... Maar moet dat dan een 2 ohm weerstand zijn?

Want volgens mij zijn weerstanden van 2 ohm niet te vinden...

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Guvner
maar... maar... waarom zou ik mono gaan bruggen?
ik wil dus gewoon me left op signal 1 en right op signal 2
zo zou het moeten...
dus ik heb nu 1 speaker ff aangesloten op signal 2
en dus van me panneel alleen de right aangesloten op, je raadt het al, signal 2.
dus zie ik niet helemaal in waarom ik mono moet bruggen of zoiets

Verwijderd

Maareh ik denk dat je het beste (als je ze alle 4 op een stereo versterker zet) gewoon ff aan moet sluiten en dan de 2 van 4 ohm op links en die van 6 op de andere kant en gewoon ff met je balance spelen tot ze wel even hard klinken.

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2003 22:11 ]

• marquis
  • Laatst online: 18-07 11:19
Scatman_II schreef op 05 April 2003 @ 21:22:
Nog even een andere vraag, maar geen eigen topic waard:

Ik heb hier een radio met 4ohm versterker en 2 boxen eraan, ook 4 ohm...

Nou heb ik ook 2x 6ohm boxen, die ik d'r wel es aangehad heb [tegelijk dus] maar dan zijn die dus luider dan de 4ohm...

Kan ik hier nou iets tussengooien ofzo om te zorgen dat het geluid daaruit zachter wordt :?
Er zijn speciale potmeters hiervoor, die zijn draad gewikkeld en kunnen een redelijk vermogen aan, maar ik denk dat 100 watt wel het maximum is.
Je kunt ze bij Visaton bestellen.
De potmeters werken in een L pat vorm. d.w.z. dat ze in staat zijn of 4 ohm of een 8 ohm aan de versterker aan te bieden waardoor de kwaliteit gewaarborgt blijft.
Wat je daarachter zet is jou verhaal, 6 ohm werkt perfect.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Verwijderd

Schroef de boxen open en kijk naar het merk en type filter wat erin zit. Dit moet je antwoord kunnen geven op de impedantie vraag. Verder heb je best kans dat de filters gaar zijn gezien de slechte geluids kwaliteit.........

Weestanden wan 2Ohm zijn er zat; maarrre als je echt een keer leuke rook wilt zien moet je vooral dit soort oplossingen nemen. Je versterker kan tussen de 4 en 8 Ohm aan; 6 Ohm is dus geen probleem (en vergeet niet dat als er een weestand tussen zou moeten (...) het vermogen net zo groot moet zijn als de speakers....(ik zou dan maar een airco kopen...))

• marquis
Verwijderd schreef op 05 April 2003 @ 21:54:
Schroef de boxen open en kijk naar het merk en type filter wat erin zit. Dit moet je antwoord kunnen geven op de impedantie vraag. Verder heb je best kans dat de filters gaar zijn gezien de slechte geluids kwaliteit.........

Weestanden wan 2Ohm zijn er zat; maarrre als je echt een keer leuke rook wilt zien moet je vooral dit soort oplossingen nemen. Je versterker kan tussen de 4 en 8 Ohm aan; 6 Ohm is dus geen probleem (en vergeet niet dat als er een weestand tussen zou moeten (...) het vermogen net zo groot moet zijn als de speakers....(ik zou dan maar een airco kopen...))
Eigenlijk is dat een niet geheel juist antwoordt.
Om te zorgen dat een versterker gaat clippen (gelijkspanning gaat uitvoeren omdat de voeding niet meer spanning kan leveren waardoor deze een blokspanning gaat geven i.p.v. een mooie sinus) moet je zorgen dat je versterker anderhalf keer zo zwaar is dan je boxen.
Je boxen gaan niet kapot van te veel vermogen maar van het clippen van de versterker.
Immers, je speakers kunnen niet tegen gelijkspanning en het filter laat gelijkspanning door op alle freqenties, geen filtering dus.

Verwijderd

Ik vermoed dat het niet aan de uitgang van de versterker ligt, maar aan het uitgangsniveau van je mengpaneel of dat de Bose versterker een hoog ingansniveau nodig heeft. Btw in tegenstelling tot de speakers zijn de zware eindversterkers van Bose oke.

• marquis
marquis schreef op 05 April 2003 @ 22:00:
[...]

Eigenlijk is dat een niet geheel juist antwoordt.
Om te zorgen dat een versterker "NIET" gaat clippen (gelijkspanning gaat uitvoeren omdat de voeding niet meer spanning kan leveren waardoor deze een blokspanning gaat geven i.p.v. een mooie sinus) moet je zorgen dat je versterker anderhalf keer zo zwaar is dan je boxen.
Je boxen gaan niet kapot van te veel vermogen maar van het clippen van de versterker.
Immers, je speakers kunnen niet tegen gelijkspanning en het filter laat gelijkspanning door op alle freqenties, geen filtering dus.
Oeps, foutje

• Guvner
Kip: ik weet de impedantie al, dat heb ik al eerder gepost...
maar wat ik wil weten is hoe ik kan oplossen dat ik bijna niks op me versterker krijg en om dat voor mekaar te krijgen moet ik me panneel helemaal open zetten. Als ik dan op de versterker op de metertjes kijk (ledjes) dan zie ik net het ledje voor -30 dB aan slaan. Dat is natuurlijk ook niet goed. Dus ik ben er in ieder geval achter dat het iets is tussen mijn versterker en me panneel..
Maar wat...?!?!?!?!?

• marquis
Verwijderd schreef op 05 April 2003 @ 22:00:
Ik vermoed dat het niet aan de uitgang van de versterker ligt, maar aan het uitgangsniveau van je mengpaneel of dat de Bose versterker een hoog ingansniveau nodig heeft. Btw in tegenstelling tot de speakers zijn de zware eindversterkers van Bose oke.
Ben ik helemaal mee eens ;)

Verwijderd

Staat er niet ergens een -20 dB switch om ofzo... of de talk over van je mic....?

• Guvner
nu je het zegt, vorige keer dat ik moest draaien had ik wel wat moeite om met equalizer goed uit te regelen, die kreeg ook een iets te zwak signaal binnen... ik ga ff zoeken naar een talkover, ik zie er zo direct geen zitten....

Verwijderd

Als je die aan heb staan zal het niet erug hard meer blazen leek mij zo :)....

• marquis
Kan je misschien ergens zien hoe hoog je ingangssignaal aan volts moet zijn?

• Guvner
Ik heb nu even een tape direct aangesloten op me versterker, lijkt me dat dat een volledig signaal moet zijn... Maar zelfs dan gaat alleen -30 dB aan, echt alleen op de base, als ik de opname knop van me tape helemaal open draai, de VU van me tape staat dan helemaal te trippen terwijl die van me versterker net een glimp geeft.... HELP ME :? :?

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Sloop die amp open en verander de ingangsweerstand probleem opgelost :)

• marquis
Guvner schreef op 05 April 2003 @ 22:33:
Ik heb nu even een tape direct aangesloten op me versterker, lijkt me dat dat een volledig signaal moet zijn... Maar zelfs dan gaat alleen -30 dB aan, echt alleen op de base, als ik de opname knop van me tape helemaal open draai, de VU van me tape staat dan helemaal te trippen terwijl die van me versterker net een glimp geeft.... HELP ME :? :?
Is echt een zaak van een ingangs- of voorvesterker-fout.
Deze test zou goed moeten werken, zoals jij die heb uitgevoerd.
Het lijkt wel of er een fout zit in de pre-amp van die Bose.
Controleer eens alle zekeringetjes in de Bose versterker?

• Guvner
kheb nu de versterker ff op een ander mengpanneel aangesloten op me versterker en inderdaad ook dan krijg ik er niks uit... hoe kan ik er nu achter komen wat gaar is aan de versterker?
ik heb de zekeringen nagekeken en die zijn goed...
andere sugg?????

Verwijderd

Wat voor ingang gebruik je eigenlijk?
Heb je toevallig een foto?
Met name de achterkant.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2003 20:52 ]

• Guvner
het is een xlr en een grote jack ingang, ik kan kiezen.
gebruik momenteel de jack omdat ik geen xlr heb die 3 polig is, alleen 5 polig

Verwijderd

Oke beide dus gebalanceerde ingangen.
Wat voor plug gaat erin je mengpanaal uit?
En hoe zijn de draden gesoldeerd in de jacks, zijn dit mono jacks?
Pagina: 1