Toon posts:

Het kopen van een cooler

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Allereerst wil ik even kwijt dat ik een complete leek ben op het gebied van coolers en hardware in het algemeen. :/

Ik heb aan de bovenkant van m'n kast een fan koeler zitten maar deze maakt ontiegelijk veel lawaai. Ik heb hem al een paar keer goed schoongemaakt en uit elkaar gehaald en helmaal van stof ontzien maar hij blijft kabaal maken.

Besluit; "Ik ga een nieuwe cooler kopen :Y) "..

Tsja, maar nu het probleem.. ik heb dus echt helemaal geen idee waar ik op moet letten bij het kopen van een koeler. Misschien kunnen jullie mij wat adviezen geven waar ik op moet leten bij het kopen van een koeler?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:43
Enermax heeft coolers die je met de hand kunt aanpassen, zodat je ze langzamer kunt laten draaien...

werkt perfect, en hiero draaid hij op ze laagste stand onhoorbaar!

Maareh, zoek en gij zult vinden ;)

• hereweare67893
  • Niet online
Uit de FAQ:
Dat ligt er maar net aan waar je je koeler voor wilt gebruiken. Wil je gewoon een stabiel werkstationnetje waarmee je games e.d. speelt en je bent niet van plan te gaan overclocken, volstaat een standaard el-cheapo koelertje van bijvoorbeeld CoolerMaster of Spire.

Wil je wel gaan overklokken, dan moet je zwaarder geschut inzetten. Over het algemeen geld wel de eenvoudige regel: betere koeling = meer herrie.
Een echt up-to-date overzicht van koelers is nauwelijks bij te houden, en voor de actuele stand van zaken kun je ook veel beter een stel cooler roundups lezen op tweakers.net of andere hardwaresites zoals Toms Hardware, Anandtech, etc. Ook zijn er vaak combinaties mogelijk van een bepaald koelblok met een andere fan, zoals een Delta HP voor maximaal koelvermogen of een Papst voor stilte.

Om je een beetje op weg te helpen heb ik een paar koelers uitgezocht waar je je zeker geen bult aan valt:
Coolermaster HHC-001: Zeer goede prestaties door gebruik heatpipe, niet te lawaaiig.
ThermalTake Volcano 9+: Goede prestaties, redelijk lawaaiig.
Zalman processorkoelers: redelijke prestaties, stil
Spire Whisperrock: redelijke prestaties, stil
Alpha PAL6045+Delta HP: Goede tot zeer goede prestaties, wel een takkeherrie.
Alpha PAL6045+Papst fannetje: redelijke tot goede prestaties, stil.
Dit moet je wel een beetje een idee geven. Daarnaast kan je de search gebruiken om te zoeken naar een goede koeler.

Succes ;)

• Icey
JvH schreef op 05 april 2003 @ 20:11:
Uit de FAQ:

[...]

Dit moet je wel een beetje een idee geven. Daarnaast kan je de search gebruiken om te zoeken naar een goede koeler.

Succes ;)
dat stukje van jou zijn cpu koelers, deze jongen heeft het over kastkoelers (waarschijnlijk 80mm).

• hereweare67893
  • Niet online
Icey schreef op 05 April 2003 @ 20:14:
[...]

dat stukje van jou zijn cpu koelers, deze jongen heeft het over kastkoelers (waarschijnlijk 80mm).
I stand corrected, een beetje erover heen gelezen |:(

TS: kies dan een 120 of 80 fan (veel luchtverplaatsing), en dan van een merk als Enermax of Papst. Op de sites van de fabrikanten kan je de specs wel vandaan halen :)

• Icey
JvH schreef op 05 April 2003 @ 20:17:
[...]

I stand corrected, een beetje erover heen gelezen |:(

TS: kies dan een 120 of 80 fan (veel luchtverplaatsing), en dan van een merk als Enermax of Papst. Op de sites van de fabrikanten kan je de specs wel vandaan halen :)
en de 92mm dan ;)

Tevens, geef die jongen nou geen keus tussen verschillende groote, waarschijnlijk past er maar 1 groote in ze case (zonder modden).

Koopt ie een 120mm, komt ie thuis en past het niet ;)

• hereweare67893
  • Niet online
Icey schreef op 05 april 2003 @ 20:33:
[...]

en de 92mm dan ;)

Tevens, geef die jongen nou geen keus tussen verschillende groote, waarschijnlijk past er maar 1 groote in ze case (zonder modden).

Koopt ie een 120mm, komt ie thuis en past het niet ;)
Ok, dan vergeet ik ff een maatje 8)7
Tevens denk ik wel dat hij eerst even gaat meten voordat hij een fan koopt. Voor alle duidelijkheid: als we praten over een fan van 120mm hebben we het over een fan van 120mm bij 120mm :)

• Icey
JvH schreef op 05 april 2003 @ 20:35:
[...]

Tevens denk ik wel dat hij eerst even gaat meten voordat hij een fan koopt. Voor alle duidelijkheid: als we praten over een fan van 120mm hebben we het over een fan van 120mm bij 120mm :)
Misschien wel een handig idee van ons, laat de TS eerst maar eens zeggen hoe groote ze huidige fan is ;)

Ts: Als dit topic zo sluit moet je mij eventjes mailen (zie profiel), dan kan ik je wel vertellen welke ik erg veel plezier van heb (stil) en waar ze te halen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm.. ik ga vandeweek wel even de stad in voor een nieuwe cooler dan. Maar dan nog een vraagje. Ik heb m'n kast nu gewoon open staan en ik wil als het kan m'n cooler zo lang even los koppelen zodat ik niet telkens met die herrie zit. Kan dat kwaad als de kast toch al gewoon open staat? Lijkt mij dat de warmte dan vanzelf wel weg kan of niet?

Verwijderd

geintje zeker?
Probeer het, zou ik zeggen. En haal van de week meteen even een nieuwe proc. Die zou je wel eens nodig kunnen hebben.. |:(

Waarom niet gewoon een 7volts-mod toepassen? (search)

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2003 15:48 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 April 2003 @ 23:31:
geintje zeker?
Probeer het, zou ik zeggen. En haal van de week meteen even een nieuwe proc. Die zou je wel eens nodig kunnen hebben.. |:(

Waarom niet gewoon een 7volts-mod toepassen? (search)
Lezen misschien? Hij heeft het over een casefan, denk niet dat je proc dan meteen doorfikt :o

Ja topicstarter, denk dat die casefan wel even uitgeschakeld kan worden. Als je computer echter daarna soms wel is vastslaat dan weer aanzetten!

Verwijderd

Topicstarter
De PC draait nu een halve dag zonder casefan en helemaal zonder problemen. Ik ga een nieuwe kopen en jullie allemaal bedankt..!

That's all folks!

Verwijderd

Je hebt een casefan om de warme lucht uit je kast te halen en te verversen. Hij's stuk blijkbaar, maar indien je deze uitzet en je kast openlaat, kan dat natuurlijk geen kwaad (ff bevestigen iig :). De lucht kan er dan zo uitwandelen.

Een casefan is iig vrij waardeloos als je kast openstaat, dus kan je je stukke casefan iig makkelijk vervangen als je die kast openlaat.

/me vermoedt dat zelfs een dichte kast geen probleem is...
Maar om nu onnodige risico's te lopen.

Verwijderd

sorry!
inderdaad, stom van me, ik wist dat het over die casefan ging en toch vergat ik het.
Nog steeds geldt echter dat een goedkopere oplossing een 7 volts mod is.

Verwijderd

Ik heb hier een 120mm fan liggen die ik op het moederbord moet aansluiten. 12volt is ie.. zit een rood,zwart en blauw draadje aan. Ik neem aan dat die blauwe er in zit voor de rpm meting ofzo? En dat ik die rode en zwarte gewoon in zo'n molex stekker kan prutsen??

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 10 April 2003 @ 20:10:
Ik heb hier een 120mm fan liggen die ik op het moederbord moet aansluiten. 12volt is ie.. zit een rood,zwart en blauw draadje aan. Ik neem aan dat die blauwe er in zit voor de rpm meting ofzo? En dat ik die rode en zwarte gewoon in zo'n molex stekker kan prutsen??
Jep klopt
Bedenk wel dat als je hem op 7 volt laat lopen je geen aarde hebt, met als gevolg dat je geen RPM kan uitlezen.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

JvH schreef op 05 april 2003 @ 20:35:
[...]

lijkt me logisch ;)
Is erg moelijk draaien met een fan van 1200mmx 100mm :P

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
Het is een 8cm x 8cm fan. Ik heb er al eentje besteld bij de Powerparts.
http://www.powerparts.nl/?p=p&pid=66

Verwijderd

Dit blijft een een beetje een zoekvraag :P

Edit:
hmm.. had de datum ff gemist. Een oud draadje kicken mag alleen als je echt iets toe te voegen hebt. Dat je nu een fan gekocht hebt zit niet echt iemand op te wachten.. denk ik.. ;)

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2003 16:39 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.