ADSL abo, met of zonder ethernetmodem

Pagina: 1
Acties:

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-05 10:53
Beste tweakers,

Alvorens dit bericht te posten heb ik al intensief naar andere topics gezocht, maar ik kon geen een vinden waarop ik mijn antwoorden.

Ik wil binnenkort een overstap maken van kabel naar ADSL. waarom?
Ik heb nu een zeelandnet abo, 5000MB 1024/512 voor 50 euro, heel erg duur dus.
Maar ook omdat ik zeelandnet echt beu ben, qua service zijn ze goed, maar ze zeiken al als je een beetje over je limiet bent, je krijgt zelfs al een mailtje als je bijna tot je limiet bent.

OKe now 2 business.

Ik heb een p120 als linux server, deze verdeelt m.b.v. 3 netwerkkaartjes het internet verbinding naar 2 workstations, deze server staat op zolder, op mijn kamer. Door het huis lopen in totaal 4 lange UTP kabels.

Nu heb ik al een aantal ADSL abo acties gezien van "geen aansluitingskosten, gratis USB modem." Oke, je raad het al. Mijn P120 heeft geen USB en als het een USB poort had dan moest ik waarschijnlijk een superlange kabel van splitter naar zolder moeten trekken, niet goed dus. Ik wil namelijk mijn linux servertje gewoon gebruiken als router. Dus is een ethernetmodem geschikter voor mijn configuratie.
Zodoende kan ik gewoon de utp kabel van de kabelmodem naar ethernetmodem switchen, of zie ik nu iets over het hoofd?

Second problem:
Aangezien ik af en toe wel eens Linux isotje wil downloaden en mijn gentoo bak wil updaten download ik meer dan de gemiddelde gebruiker, niet veel. Ik denk dat ik aan 10 gig per maand genoeg heb, ik vind dat niet asociaal veel, ik hoor soms jongens praten over 40-70 gig p/m. Dus bij deze categoriseer ik me tot een fair user. Niet mee eens?

Mijn huidige zeelandnet abo laat maar 5000 mb :'( niet goed dus.

Na wat research dacht ik aan xs4all basic ADSL, ik had van users gehoor dat zij 20 gig downloaden en geen waarschuwingen kregen.
Echter zie ik op de site, tussen de veelgestelde vragen, dat de gemiddelde verbruik voor basic 3 gig is :S Met andere woorden kan XS4all je later toch bij 4 gig al op je vingers tikken. Niet goed dus. Ik zoek een goede ADSL provider, waarbij de middelse abo, dus de 768/128 snelheden, een ruime dataverkeer per maand toestaat. Helemaal is mooi als het gepaard gaat met een ethernetmodem actie, XS4All heeft zo'n dergelijke actie momteneel, maar ik ben echt niet blij met de 3 gig per maand gemiddeld, ik had dat echt niet van xs4all verwacht. beetje jammer...

Hopelijk kan iemand me advies geven over een geschikte provider en eventueel abo ( met actie ).

bij voorbaat dank

edit: typo

Verwijderd

Kan je denk ik het beste naar TweakDSL kijken, zijn in de beginabbo's misschien net iets duurder maar hanteren toch meestal de hogere limieten :)

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

4 lange usb kabels?

xs4all is ok hoor, ze willen alleen dat je er bewust mee omgaat. die 3 gig is ouwe wijven praat

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

De gemiddelde ADSL provider filtert alleen de sjakies deruit, mensen die like 400gig per maand doen op hun 8mbit terwijl hun 100 wordt beloofd, deze rotte appels worden gewoon lekker afgesloten, over de gemiddelde gebruiker zeuren ze niet, en ik vind zelf dat ik op m'n tweakdsl lijntje (8mbit) echt ONGELOVELIJK veel download, als ik later terugkijk naar m'n graphs kom ik maar moeizaam over de 40gig heen, dus je doet minder dan je denkt is wat ik altijd meemaak

• goodfella
PipoDeClown schreef op 05 April 2003 @ 20:06:
4 lange usb kabels?

xs4all is ok hoor, ze willen alleen dat je er bewust mee omgaat. die 3 gig is ouwe wijven praat
Hahaha sorry, dat moet natuurlijk UTP kabels zijn ;)

Zo'n gevoel had ik ook van XS4all. Maar ik ben bang dat ik er niet op vooruit ga als ik overstap. Zijn er mensen hier met een basic adsl xs4all abo, zoja, wat is jullie gemiddelde verbruik per maand? Ooit al waarschuwingen gehad? Als Xs4all echt hinder gaat ondervinden van te grote dataverkeer, dan kunnen ze altijd nog terug vallen op "3 gig is gemdiddeld". Het klinkt inderdaad heel erg zeikerig, anyway.
dit staat in de faq.
En wat is dan een datalimiet?
Een datalimiet houdt in dat u per maand een vaste hoeveelheid dataverkeer mag genereren via uw ADSL verbinding. Wanneer het dataverkeer boven de gestelde limieten uitstijgt, kan dit door XS4ALL aan u in rekening worden gebracht. De daarvoor geldende tariefstructuur is op dit moment nog niet bekend. Tot die tijd wordt de datalimiet uitsluitend als richtlijn gebruikt. Als XS4ALL besluit hiervoor een tariefstructuur in te voeren, krijgt u daarover vooraf bericht.

Waarom beperkt XS4ALL het toegestane verkeer?
XS4ALL betaalt KPN voor de hoeveelheid data die gedurende de piektijden wordt afgehandeld via het ADSL netwerk. Sommige klanten verbruiken meer dataverkeer dan anderen. Indien XS4ALL de datalimieten zoals vastgesteld in de fair use policy niet handhaaft, zou dit betekenen dat de gemiddelde kosten per abonnee toenemen. Dit wil XS4ALL voorkomen.

Wat is het gemiddelde gebruik voor mijn abonnementsvorm?
Voor Lite ADSL is de datalimiet: 2 GB per maand
Voor Basic ADSL is het gemiddelde gebruik: 3 GB per maand
Voor Fast ADSL is het gemiddelde gebruik: 6 GB per maand
Voor PowerADSL is de datalimiet: 150 GB per maand

• goodfella
Verwijderd schreef op 05 april 2003 @ 20:09:
De gemiddelde ADSL provider filtert alleen de sjakies deruit, mensen die like 400gig per maand doen op hun 8mbit terwijl hun 100 wordt beloofd, deze rotte appels worden gewoon lekker afgesloten, over de gemiddelde gebruiker zeuren ze niet, en ik vind zelf dat ik op m'n tweakdsl lijntje (8mbit) echt ONGELOVELIJK veel download, als ik later terugkijk naar m'n graphs kom ik maar moeizaam over de 40gig heen, dus je doet minder dan je denkt is wat ik altijd meemaak
Dat denk ik eigenlijk ook, TweakDSL is overigens niet voor mij beschikbaar, ik woon in zeeland. :'(

Verwijderd

Binnenkort komt SpeedDSL op de markt,
Goedkoopste pakket is 15 euro voor 256/128.
Duurste is 60 euro voor 8Mbit/512Kbit
Bij alle abonnementen geen data limiet.
Misschien wel iets voor jou.
Ze hebben trouwens gratis modem en installatie.

En indien het niet beschikbaar is bij jou in de buurt hoef je alleen maar minimaal 50 andere klanten te vinden en dat word de centrale omgebouwd.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2003 12:00 ]

Verwijderd

Ik heb het Basic abo van XS4all, en ik download meestal rond de 40 GB per maand, en heb nog nooit een waarschuwing gehad, dus ik denk dat het wel goed zit, of je moet het wel héél erg bont maken :Y)

• Cruz
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-10-2025
Oke,

Probleem 1) Ja dat kan.
Ik heb zelf de volgende opstelling, redelijk vergelijkbaar met wat jij hebt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
[telefoonaansluiting]-----[splitter]---[telefoongebeuren]
                               |
                   [adslmodem (ethernet)]
                               |
                     [linuxbakje (router)]
                               |
                        [winxpbak]

Waarbij mijn linuxbakje (p166 met 40 mb) als router speelt. Daar zitten dus ook 2 netwerkkaarten in. Van adslmodem naar linuxbak is gewoon UTP, net zoals van linuxbak naar winxpbak.

Dit werkt gewoon, als je je adslmodem upgrade naar de pro-versie wordt het helemaal gemakkelijk, want dan hoef je niet met je linuxbak een VPN verbinding op te zetten naar de ADSL provider. Dat wordt allemaal in je adslmodem gedaan, die dan ALTIJD online is.

Probleem 2) Moeilijker
Ik heb zelfs XS4ALL (basic adsl), en geen enkel probleem mee. Downloaden is heel verschillend, soms 1g, soms 8g per maand. Ligt eraan of ik tijd heb om divx te kijken ;)

Voordeeltje van XS4ALL is dat je zelf je hostname in kan stellen. ([iets].xs4all.nl)
Is weer eens wat leuker dan "1.0.168.192.adsl.planet.nl" ofzo.

Hopelijk heb je er wat aan.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:28
Ik heb een XS4All ADSL lite lijntje, en blaas rond de 25 gb per maand terwijl ik maar 2 mag.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Eddos schreef op 06 April 2003 @ 12:48:
Ik heb een XS4All ADSL lite lijntje, en blaas rond de 25 gb per maand terwijl ik maar 2 mag.
Dat is best, alleen het verschil tussen de KPN abo's en het Power abo wat via BBned gaat is erg groot. Beetje te groot als je het mij vraagt.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 12:16
Dat XS4ALL maar 3/4 GB als datalimiet heeft geloof ik niet. Volgens mij hanteren zijn gewoon Fair Use Policy en dat is zo'n 30 GB per maand :)
Verwijderd schreef op 06 April 2003 @ 11:58:
Goedkoopste pakket is 15 euro voor 256/128.
Duurste is 60 euro voor 8Mbit/512Kbit
Bij alle abonnementen geen data limiet.
Misschien wel iets voor jou.
Ze hebben trouwens gratis modem en installatie.

En indien het niet beschikbaar is bij jou in de buurt hoef je alleen maar minimaal 50 andere klanten te vinden en dat word de centrale omgebouwd.
Dat is allemaal wel erg mooi om waar te zijn hoor. 60 euro voor een 8 Mbit lijn kan bijna niet, alle andere providers leveren 8 Mbit niet voor niks voor minimaal 90 euro. Maar het zou natuurlijk wel erg mooi zijn als het wel zo was :)

The devil is in the details.

Verwijderd

Tja, hoeveel wil je er voor kwijt zijn?

wij zijn nu pas geleden overgestapt van Planet / MXstream naar DemonDSL / BBNed.

2Mbit verbinding voor 65 euro per maand en geen limiet, wel FUP. Werkt als de brandweer en ik heb er ECHT geen klachten over. We hadden ook een linuxrouter aangesloten op Planet, maar we moesten sowieso een nieuw modem aanschaffen omdat we tegelijkertijd een terugstap deden van ISDN naar analoog. Dus, gewoon een E-tech DSL router modem aangeschaft (115 euro), erin geprikt en het werkt. 2x een switch eraan opgehangen en alles werkt perfect :) (totaal 13 PC's)

Aan de andere kant, is het in jouw situatie niet handiger om gewoon te gaan voor dat abbo en dat je zelf een Ethernet modem aanschaft? (niet te vergeten, dat als je zo'n modem aanschaft bij zo'n provider, dat je dan ONNODIG veel kwijt bent)
In mijn opzicht is het nu makkelijker en sneller als je een Ethernet modempje neemt, die je gelijk weer aan je 2e NIC kan hangen, hoef je ook niet meer dagen te stuntelen met "USB I-net sharing/portforwarding/iptables" :| etc

denk erover na en ik ben wel nieuwsgierig waarvoor je uiteindelijk zal gaan :+

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:55
bedenk in iedergeval dat je met een usbmodem niet de volledige snelheid haalt en dat je met een ethernet router ook geen linux router nodig hebt

• goodfella
MR_WAZOO schreef op 06 April 2003 @ 14:57:
bedenk in iedergeval dat je met een usbmodem niet de volledige snelheid haalt en dat je met een ethernet router ook geen linux router nodig hebt
Ethernetmodem is idd dan de beste keus, ik zou ook niet 1-2-3 weten hoe het met een USB modem moet, een USB-pci kaartje voor mijn linux router aanschaffen is ook niets, thanx voor de info.
Verwijderd schreef op 06 April 2003 @ 13:19:
Tja, hoeveel wil je er voor kwijt zijn?

wij zijn nu pas geleden overgestapt van Planet / MXstream naar DemonDSL / BBNed.

2Mbit verbinding voor 65 euro per maand en geen limiet, wel FUP. Werkt als de brandweer en ik heb er ECHT geen klachten over. We hadden ook een linuxrouter aangesloten op Planet, maar we moesten sowieso een nieuw modem aanschaffen omdat we tegelijkertijd een terugstap deden van ISDN naar analoog. Dus, gewoon een E-tech DSL router modem aangeschaft (115 euro), erin geprikt en het werkt. 2x een switch eraan opgehangen en alles werkt perfect :) (totaal 13 PC's)

Aan de andere kant, is het in jouw situatie niet handiger om gewoon te gaan voor dat abbo en dat je zelf een Ethernet modem aanschaft? (niet te vergeten, dat als je zo'n modem aanschaft bij zo'n provider, dat je dan ONNODIG veel kwijt bent)
In mijn opzicht is het nu makkelijker en sneller als je een Ethernet modempje neemt, die je gelijk weer aan je 2e NIC kan hangen, hoef je ook niet meer dagen te stuntelen met "USB I-net sharing/portforwarding/iptables" :| etc

denk erover na en ik ben wel nieuwsgierig waarvoor je uiteindelijk zal gaan :+
65 euro vind ik net iets te duur, ik dacht iets rond de 52 euro. Mijn huidige kabel abo kost me 50 euro per maand.
Helaas,
De beschikbaarheidscontrole geeft aan dat Demon DSL Express niet kan worden geleverd op uw postcode. Dit kan diverse oorzaken hebben. De telefooncentrale is niet geschikt gemaakt, de afstand tot de telefooncentrale is te groot of het type van uw aansluiting voldoet niet.
:'(
Cruz schreef op 06 April 2003 @ 12:12:
Oke,

Probleem 1) Ja dat kan.
Ik heb zelf de volgende opstelling, redelijk vergelijkbaar met wat jij hebt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
[telefoonaansluiting]-----[splitter]---[telefoongebeuren]
                               |
                   [adslmodem (ethernet)]
                               |
                     [linuxbakje (router)]
                               |
                        [winxpbak]
Ja zoiets had ik ook in gedachte maar volgens mij is de UTP kabel van kabelmodem naar linux router niet crossover dus deze zou ik alsnog crossover moeten maken of is dat niet nodig? Crossover UTP kabels zijn toch alleen nodig van computer naar computer, en niet van router/.modem naar computer? zoals je kunt lezen heb ik er niet zoveel verstand van.
Verwijderd schreef op 06 April 2003 @ 11:58:
....knip....
Over iets meer dan een week loopt mijn huidige kabelabo af, dus ik heb helaas niet meer de tijd om te wachten. Thanx voor de tip anyway.

Mijn linux server wil ik behouden omdat ik bepaalde services draai, http, ftp, ssh,

Ik denk dat ik morgen zeelandnet bel met de mededeling dat ik mijn abo ga beeindigen en direct XS4ALL basic ga bestellen. Ze hebben momenteel een aanbieding lopen voor hun ethernetmodem, ipv 120 euro betaal je nu iets van 60 euro. Of is het handiger om een alcatel speedtouch modem te kopen en deze te upgraden?

Thanx voor jullie reacties
Pagina: 1