[Prologic] verminkt dof geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helpme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:03
Mijn probleem:
Wanneer ik mijn decoder op dolby pro logic zet klinkt alles heel "zwaar" en dof echt misvormt, wanneer ik hem gewoon op stereo zet is het geluid goed. Hier heb ik last van bij het afspelen van mp3'tjes via Windows Media Speler 9, en met Divx via BS-Player, volgens mij overal, maar bij andere programma's heb ik nog niet geprobeerd.
Kan dit aan de hardware liggen, of is het een software instelling?

Mijn hardware is:
Geluidskaart zit op het moederbord: MSI-KT3-Ultra-Aru
boxenset + externe decoder: Creative Inspire 5500
Dit is met elkaar verbonden via een stukje glasvezel kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Dat komt omdat ProLogic midden en hoog naar de center speaker doorgooit. Is die goed aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helpme
volgens mij heb ik alles goed aangesloten, maar stel dat rechter-speaker op de center-speaker uitgang zit dan komt het center-geluid toch gewoon uit de rechter-speaker. Lijkt mij een beetje vreemd dat het geluid dan ineens zo anders klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
helpme schreef op 06 April 2003 @ 12:35:
volgens mij heb ik alles goed aangesloten, maar stel dat rechter-speaker op de center-speaker uitgang zit dan komt het center-geluid toch gewoon uit de rechter-speaker. Lijkt mij een beetje vreemd dat het geluid dan ineens zo anders klinkt.
tja kheb hier zelf een sony hifi-set met pro logic, 5 boxen, en ik krijg alleen dof geluid uit de 2 fronts bij pro logic, de center brengt de boel in balans...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helpme
Ok, probleem opgelost.
na deze replays toch maar ff de kabeling gecontroleerd. Wat bleek nou het kabeltje van de center-subwoofer was er half uitgeschoten. Voortaan eerst maar eens de bekabeling controleren voordat ik hier een topic over open. :+

In ieder geval bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
No problem...kan elke gek gebeuren, n keertje niet (goed genoeg) kijken. Mod, gooi maar dicht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucasvanlierop
  • Laatst online: 19-10-2018
als je mp3 niet pro-logic gecodeerd is moet je het zoiezo niet aanzetten.

WinXP@P4-2,4 GHz+ Zalman 7000 cooler | ASUS P4PE | 1024MB DDR-RAM | 40 GB + 120 GB Seagate HD's | 2x Samsung 172T@Matrox G550+SiS 8 Mb PCI | RME Multiface

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-06 20:25

tweakerbee

dus..?

En waarom zou dat niet kunnen? Je zult hooguit makkelijker horen dat het om een MP3 gaat. Moet je misschien niet met <128kbps mp3'tjes doen.

You can't have everything. Where would you put it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucasvanlierop
pro-logic is een analog surround matrixing codeer systeem, dus als je bron materiaal niet daarin gecodeerd is kan je het ook niet decoderen!

WinXP@P4-2,4 GHz+ Zalman 7000 cooler | ASUS P4PE | 1024MB DDR-RAM | 40 GB + 120 GB Seagate HD's | 2x Samsung 172T@Matrox G550+SiS 8 Mb PCI | RME Multiface

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
Flakkerbei schreef op 13 April 2003 @ 18:08:
pro-logic is een analog surround matrixing codeer systeem, dus als je bron materiaal niet daarin gecodeerd is kan je het ook niet decoderen!
Ho ho ho, alleen de achterkanalen zijn in een matrix verwerkt, door een fasedraai... Om de center te gebruiken hoef je niet per sé een gecodeerd stukkie te hebben. Bij een muzieknummer gaan de stemmen (mits links en rechts aanwezig), en andere mono-elementen dan mooi naar de center. Stereo dingetjes blijven links en rechts... Test het zelf eens, zet Ticket to Heaven van de Dire Straits eens op, met Pro-Logic... Mark Knopfler in de center :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucasvanlierop
midden kanaal net zo goed, ga jij de specs maar eens lezen op www.dolby.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• machielk
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-02-2024

machielk

The server has been updated

En toch kun je een normaal stereo mp3'tje prima via je versterker met prologic beluisteren.
Ook al is er geen speciaal center geluid dan kan een decoder er nog wel een center van maken. Het is natuurlijk lang niet zo mooi als dat er wel een center over de L en R (op -3db) zit, maar het kan wel. Overigens moet ik zeggen dat je het dan eigenlijk beter in stereo kan luisteren dan in prologic omdat dit mooier is (denk ook aan het bereik van de prologic (S Frequency bandlimiting from 100 Hz to 7 kHz) tegen over de stereo (vol bereik van je set+speakers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Even iets anders, ik heb de laatste tijd wat vage flubberingen in m'n center bij tv kijken. SBS6 is standaard slecht in Pro Logic, maar laatst begon RTL4 ook al vaag te doen. Aan mijn center ligt het niet, want met andere zenders of muziek doet ie het prima. Zo te horen begint Casema of de tv zenders te beknibbelen op goede Pro Logic encoding ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• machielk

machielk

Wekkel schreef op 28 april 2003 @ 11:39:
Even iets anders, ik heb de laatste tijd wat vage flubberingen in m'n center bij tv kijken. SBS6 is standaard slecht in Pro Logic, maar laatst begon RTL4 ook al vaag te doen. Aan mijn center ligt het niet, want met andere zenders of muziek doet ie het prima. Zo te horen begint Casema of de tv zenders te beknibbelen op goede Pro Logic encoding ;(
Mhmm, zou slechte zaak zijn als men de pro logic ondersteuning zou verminderen. Echter ik betwijfel dat ten sterkste aangezien het tegenwoordig door nieuwe (veelal dure) tv's wordt ondersteund.

Kijk je kabel eens goed na. Alles wel goed aangesloten? Kabel niet te lang?
Derde tv op die kabel? Je snapt wel waar ik heen wil.

<off topic> ik kan je overigens prologic II aanraden ;) </off topic>

[ Voor 3% gewijzigd door machielk op 28-04-2003 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Sparen voor een echte 5.1 versterker staat laag op het prioriteitenlijstje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• machielk

machielk

Wekkel schreef op 28 April 2003 @ 15:26:
Sparen voor een echte 5.1 versterker staat laag op het prioriteitenlijstje :)
prologic II en 5.1 kunnen volgens mij los van elkaar hoor >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39866

Wekkel schreef op 28 April 2003 @ 11:39:
Zijn alle tv zenders dan dolby prologic gecodeerd? :9~ Dat wist ik niet. Stel dat ik nu mijn tv op de line-in van mijn audigy aansluit, zou ik er dan ook op een of andere manier via mijn dtt2200 pro logic uit kunnen persen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Veel wordt gewoon pro logic (surround) uitgezonden. Reclames staan er bol van en filmpies doen het ook best.
Pagina: 1