Toon posts:

[DIY][Elektonica]Gainclone

Pagina: 1
Acties:
  • 572 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben atm bezig met het maken van een Gainclone.
Naar het ontwerp van Maarten van platenspeler.com.
Het is een redelijk goedkoop ding om te maken (misschien 100 euro) en schijnt (ik heb m nog niet af!) nog redelijk geluid uit te komen.
Alleen heb ik de volgende vraag: hoeveel uF raden jullie aan. Ik heb op veel verschillende forums gekeken. En er is best wel wat over te vinden, maar meestal zijn ze het er niet over eens.

Ik heb zelf nu 2x 100 uF in de voeding en 2 x op de opamp zelf. dus 2200 uF in totaal.
Ik gebruik Philips elco's en wou graag weten of er met black gate of Mundorf Supreme Cap elcos een (hoorbaar) verschil verkrijg.

Het schema van het versterkertje:
http://www.xs4all.nl/~bve...enkloon_lm3875_schema.jpg

Pic van de bouw:
http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/IMG_0901.JPG
http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/IMG_0902.JPG
http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/IMG_0903.JPG
http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/IMG_0904.JPG
http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/IMG_0905.JPG

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2003 18:25 . Reden: had de pics niet goed :S ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-12 21:59
http://pub4.ezboard.com/ffakeidsfrm1

Dat forum al eens bezocht? Zijn ook fanatieke gainclonerts :)

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:07

JWO

ehh wat is een gainclone ? 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Dat is een versterker op basis van een Opamp... Dat is "een paar transistortjes die een versterker vormen gemixt in een appart geval" als ik me niet vergis.

• Raymond
JWO schreef op 05 April 2003 @ 18:29:
ehh wat is een gainclone ? 8)7
Een zelf gebouwde versterker, op basis van het ontwerp van de gaincard:
http://www.sakurasystems.com/products/47amp.html

Dat is een versterker waar ze achterlijk veel geld voor vragen, terwijl er een standaard national semiconductor power opamp inzit (nog geen 50 euro aan onderdelen).
Zo'n power opamp zit normaal gesproken in autoradioos en minisetjes. Nu zit er een mooie behuizing omheen en een leuk marketingkletspraatje en kost'ie meteen 10x zoveel.

Verwijderd

Topicstarter
Lampje, Op dat forum wat je me geeft ben ik al herhaaldelijk geweest.
En de een vind het standaard schema "het einde" de ander stopt er 10.000 uF in en zegt dat het beter klinkt. Dus daarom om vraag ik om jullie mening en naar het nut van duurdere condensatoren...

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Voor voedingen zou ik als het echt kritisch is 4000uF per Amp. rekenen.
Maar omdat je er meerdere hebt achter elkaar (ook 1 bij de versterker) kan je uitganselco 2000uF per Amp. zijn.

Hele mooie plaatjes, maar ik zou toch eens kijken of je niet beter kan etsen, het is echt niet zo moeilijk, zijn zelfs topics over geweest (beetje zoeken in CME).

Leuke placemet :)

-edit-
Als de elco's te klein zijn ga je een lekkere 100Hz bromtoon horen.

[ Voor 10% gewijzigd door Resistor op 05-04-2003 19:13 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Raymond
Leuk kastje eigenlij kwel, hoe ben je daar aan gekomen?

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Lampje schreef op 05 April 2003 @ 19:13:
Leuk kastje eigenlij kwel, hoe ben je daar aan gekomen?
Lijkt mij bij de Conrad vandaan, daar hebben ze heel veel soorten lege behuizingen.

Verwijderd

Topicstarter
Yep is van de conrad. Maareh wat bedoel je met etsen????

Btw:

conrad bestelnr 520446

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2003 19:20 . Reden: extra info ]

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Verwijderd schreef op 05 April 2003 @ 19:19:
Yep is van de conrad. Maareh wat bedoel je met etsen????

Btw:

conrad bestelnr 520446
Ik ben te lui om te kijken welk topic het beste is, maar hier staat vast wel ergens een goede uitleg over hoe je moet etsen. (veel beter dan ik het uit kan leggen)

Verwijderd

Topicstarter
Heb t zelf ondertussen al gevonden :)
http://www.circuitsonline...elen/view.php?id=1&page=1
voor diegenen die geintereseerd zijn.

Maareh verschil in elcos's? Veel, Weinig?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2003 19:32 ]

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Verwijderd schreef op 05 April 2003 @ 19:30:
Heb t zelf ondertussen al gevonden :)
http://www.circuitsonline...elen/view.php?id=1&page=1
voor diegenen die geintereseerd zijn.

Maareh verschil in elcos's? Veel, Weinig?
Wat bedoel je met verschil?
Voor huis-tuin-en-keukentoepassingen maakt het niet zoveel uit.

Het verschil zit dan vooral in de interne weerstand.

Als je grotere (=hogere capaciteit) elco's hebt zie je minder 'rimpel' in de voedingsspanning, maar dat had ik al gezegd.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat snap ik. (over die elco's dan)
Je ziet vaak van die exotische componenten in bv de threads op DIYaudio.com.
Nou is mijn vraag of dat ook een goede prijs/verschil verhouding heeft.

Btw: wat zijn geen huis tuin en keuken toepassingen ? :)

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Verwijderd schreef op 05 April 2003 @ 19:48:
Ja, dat snap ik. (over die elco's dan)
Je ziet vaak van die exotische componenten in bv de threads op DIYaudio.com.
Nou is mijn vraag of dat ook een goede prijs/verschil verhouding heeft.

Btw: wat zijn geen huis tuin en keuken toepassingen ? :)
Als je het op goedkopere speakers aansluit niet, en je moet echt een audiofiel zijn wil je het horen. En audiofielen gebruiken volgens mij liever buizenversterkers.

En wat geen huis tuin en keukentoepassingen zijn? Laboratorium en leger hebben
nauwkeurigere dingen nodig om goed te meten en mag niet zo snel kapot gaan, de spaceshuttle gebruikt ook 8086 cpu's dacht ik (correct me if I'm wrong)

Verwijderd

Topicstarter
Audiofiel ben ik wel een beetje, maar dan een die nog steeds studeert ;).
Maareh ik ben inderdaad ook bang dat je er wel erg dure speakers en een dito bron voor nodig hebt om het te horen.

Volgensmij zijn er niet eens zo heel veel audiofielen die zweren bij buizen. Er spelen heel veel audiofielen met "gewone versterkers" ipv buizen.

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12 11:27

w00Dy

Make soap, not war

De 3875 heeft geen super voeding nodig, dat had je wel al door vanop maarten zijn pagina.
Black Gates zijn echt top elco's, maar als je daar mee begint koop dan ook al maar zilverdraad, gooi die amplimo ringkern maar weg enz.

Ik heb ook een Gainclone gebouwd, goed dit is dan weer smaak maar geef mij maar een alephje ofzo. Ik vind mijn Pioneer reciever van 200€ zelfs stukken beter klinken. Er zit gewoon meer drive achter.

Ik heb nog 3875's liggen moest iemand geinteresseerd zijn (nee niet gratis :p )

Verwijderd

Topicstarter
Heb samples besteld, maar als die niet aankomen, dan zal ik nog wel s proberen om met je in contact te komen.

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Resistor schreef op 05 April 2003 @ 20:16:
[...]

Als je het op goedkopere speakers aansluit niet, en je moet echt een audiofiel zijn wil je het horen. En audiofielen gebruiken volgens mij liever buizenversterkers.

En wat geen huis tuin en keukentoepassingen zijn? Laboratorium en leger hebben
nauwkeurigere dingen nodig om goed te meten en mag niet zo snel kapot gaan, de spaceshuttle gebruikt ook 8086 cpu's dacht ik (correct me if I'm wrong)
space shuttle is met 80486 dunnere uM kunnen niet vanwege de straling.

die elco's gewoon een stel philips maakt niks uit.
maar geen goedkope die gaan naar een paar jaar lekken.

voor geluid maakt het niks uit alleen de capaciteit maakt wat uit maar dan alleen maar bij te weinig. boven zo'n waarde .... wordt 't niet meer beter.

Verwijderd

Topicstarter
Er verandert in theorie toch wel degelijk wat :

wanneer je een hogere capiciteit er op zet. Krijg je een lagere (verschil is heel klein) response. Met een kleine capiciteit duurt het opladen minder lang, en klinkt het dus sneller.
Maareh ik was ook niet van plan slechtere elco's als van philips te gebruiken....

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

vergeet niet de netsnoeren van maarten ook even te bekijken ;) btw.. hij heeft ook een set mooie pre's voor platenspelers ;)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Lampje schreef op 05 April 2003 @ 18:36:
[...]

Dat is een versterker waar ze achterlijk veel geld voor vragen, terwijl er een standaard national semiconductor power opamp inzit (nog geen 50 euro aan onderdelen).
Zo'n power opamp zit normaal gesproken in autoradioos en minisetjes. Nu zit er een mooie behuizing omheen en een leuk marketingkletspraatje en kost'ie meteen 10x zoveel.
Hij klinkt verder wel aardig hoor, zeker 10* beter dan een autoradio ;)

edit
Afbeeldingslocatie: http://homepage.mac.com/sead/slike/QD0011018.jpg
Kijk maar hoe blij ze kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Duck-Twacy op 06-04-2003 01:57 ]

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Ik zou gewoon de inverted versie gaan bouwen (van Thorsten). Kijk op www.diyaudio.com daar is er erg veel over te vinden. De voeding is echt wel belangrijk voor een gainclone, denk met een 3875 toch wel aan 160VA of meer per kanaal. Ook moet je alleen direct op de chip de twee 1000uF voedingselco's solderen. Philips elco's zijn al goed, je kan nog Panasonic FC proberen (niet zo duur) en volgens sommige mensen maakt Black Gate N-tye erg veel verschil, maar of dat de kosten waard zijn....

Ik heb alleen de lm1875 gehoord en die is echt een stuk beter dan de pioneer/sony amps die ik heb gehoord. Extreem veel dynamiek, veel demping en ook nog best veel detail. (Ja ik heb zelf een pioneer receiver gehad SX209RDS en die klinkt dus totaal niet :D [smaken verschillen]) Ook klinkt de Gainclone erg neutraal en daar moet je idd maar net van houden.

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Dat ding van Thorsten, is dat die Thor-amp? Vond ik er ook wel interessant uitzien.
offtopic:
Duck, hoeveel heb je je vriendin/vrouw betaald voor die grijns
;)

Verwijderd

Topicstarter
Is er een groot verschil tussen een Inverted en non-Inverted gainclone.?
Zo ver ik kan zijn is het enige verschil dat de out en de in met elkaar verbonden zijn ipv met de 0.

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Verwijderd schreef op 06 April 2003 @ 10:18:
Ik zou gewoon de inverted versie gaan bouwen (van Thorsten). Kijk op www.diyaudio.com daar is er erg veel over te vinden. De voeding is echt wel belangrijk voor een gainclone, denk met een 3875 toch wel aan 160VA of meer per kanaal. Ook moet je alleen direct op de chip de twee 1000uF voedingselco's solderen. Philips elco's zijn al goed, je kan nog Panasonic FC proberen (niet zo duur) en volgens sommige mensen maakt Black Gate N-tye erg veel verschil, maar of dat de kosten waard zijn....

Ik heb alleen de lm1875 gehoord en die is echt een stuk beter dan de pioneer/sony amps die ik heb gehoord. Extreem veel dynamiek, veel demping en ook nog best veel detail. (Ja ik heb zelf een pioneer receiver gehad SX209RDS en die klinkt dus totaal niet :D [smaken verschillen]) Ook klinkt de Gainclone erg neutraal en daar moet je idd maar net van houden.
Met geen supervoeding bedoel ik dus de afvlakking, met de 1000 µF elco die jij daar noemt staaf je mijn stelling. Die elco's moeten niet dadelijk op de chip, dat maakt dus niks uit. De feedbackweerstand met condensator wel. En met zo weinig afvlakking (reserves) veel dynamiek ?

Ik heb het hier over mijn Pioneer reciever, 'No service Cable Parts Inside' telt hier allang niet meer voor. 8)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat is die Thor-amp :)

Ik ben bang dat ik er geen inverted meer van kan maken. Ik hem een 225VA trafo van Amplimo. En volgens het schema heb je 2 trafo's nodig voor een mono ontwerp. Dat heb ik r nu even niet voor over. Eerst maar eens luisteren hoe deze klinkt.
Maar voordat ik dat kan moet ik eerst ff w88 op de samples die waarschijnlijk Maandag/Dinsdag binnen komen (hoop ik).

Verwijderd

Zoals ik het begrepen heb is het belangrijk om de elco's direct op de chip te solderen, en gebruik te maken van low ecr type elco's. In theorie ben ik met je eens dat de positie van de voedingselco's niet zoveel uitmaakt, echter heb veel reacties gelezen van mensen die "verschil" hadden waargenomen :) door alles compact te bouwen. Misschien minder gevoelig voor vervuiling op de voeding doordat je de elco's dichterbij plaatst?

• edm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-10-2024

edm

Ik heb gebruik zelf LM3886 voor mijn tijdelijke versterkers. En heb met zeer veel interesse de thread(s) over geenkloon-achtige versterkers doorgenomen (op www.diyaudio.com). In mijn versterker pas ik echter een meer traditionele voeding toe (met een redelijke elco bank).
Ik heb altijd een beetje twijfels over het achterwege laten van deze elco bank en alleen 1000uF toe te passen. Er wordt altijd geclaimd dat vanwege de hoge CMMR de LM chips niet echt een hoge elco capaciteit nodig hebben. Een hoge capaciteit zou de 'snelheid' van de versterker nadelig beinvloeden. Echter er wordt dan tegelijk vaak beweerd dat de bas response van zo'n chip gebasseerde versterker betere bas kan produceren bij lagere railvoltages. Bij mij komt dat een beetje over dat op het moment er echt stroom geleverd moet worden de 1000uF elco's gewoon weg te krap zijn en dat je eerder tegen deze limiet aan loopt bij hogere voltages....
Ik heb echter geen uitgebreide tests gedaan waarbij de extra elco bank wel of niet ingeschakeld is. (Ik ben momenteel erg druk met een andere versterker.)

Wat ik opvallend vind bij de geenkloon discussies is dat veel voorgesteld mods heel even 'in' zijn en veel beter klinken en dan later toch weer verworpen worden. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de 'klasse A' mod waarbij een weerstand de uitgang naar de negatieve rail gehangen wordt. Kritische vragen van iemand of deze mod de chip juist meer in klasse B dan AB gezet werd, werden gewoon genegeerd. Ik krijg een beetje het idee dat bij veel mods wel heel veel psycho-acoustische effecten plaats vinden ;).

Verwijderd

Topicstarter
Edm dat over die mods ben ik met je eens. Ik denk precies hetzelfde.
Maar ik zal mijn gainclone eerst met 2200 uF in totaal laten spelen. En later met een hogere capiciteit testen.

Vraagje: Met welke versterker ben je momenteel bezig dan?

• edm

edm

Mijn versterker in aanbouw is een ontwerp van een vriend van me (een torrenbak). Mijn voorversterker van me zelf (daar ben ik op het moment software voor aan het fine-tunen).

O ja je kent deze thread he?
http://www.diyaudio.com/f...&postid=156935#post156935

[ Voor 24% gewijzigd door edm op 07-04-2003 15:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die kende ik al... heb hem bijna helemaal gelezen ;)

Heb trouwens vandaag de 4 samples binnen gekregen.
Zeer snel trouwens. Had vorige week donderdag avond besteld.
Ik zal proberen de gainclone vanavond of morgen in elkaar te zetten...

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2003 17:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ben er bijna mee klaar zal vanavond ff de vorderingen posten in pics...

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:06
wat heb je voor gegevens ingevuld bij het bestellen van samples?
bij mij werd de order namelijk steeds gewijgerd.
Je kunt toch ook gewoon een inverted versie maken met 1 trafo.
Veel succes verder.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Verwijderd

Topicstarter
O, ik heb er nog 2 over als je wilt. Maar ik heb gewoon mijn samples naar het bedrijf waar mijn vader werkt (Fluke (multimeters)), laten komen. Ik kreeg ze meteen.
Als je zelf samples wil hebben moet je gewoon naar je electroboer gaan en vragen of hij een paar samples wil bestellen (voor een paar euro doet ie da vast wel), kost hem niks.
En jij hebt je zin... :)

• sebastius
  • Laatst online: 24-12 12:56

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Is dat LM ic zo duur joh? Want het hele ding ziet er uit alsof het voor 5 euro gemaakt kan worden.

Verwijderd

Zo'n LM1875 is rond de 5 euro, een lm3875 is iets duurder.

Verwijderd

Topicstarter
ja klopt.
Maar als je een lm3875 in Ned. aan wil komen.
Moet je wel bv. bij Farnell zijn en daar kost ie 10 euro + verzend kosten.

• edm

edm

Bij farnell heb je geen verzendkosten, wel een verplichte afname van 50 euro voor particulieren en betalen vooraf....

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
Bedankt voor de tips!
Misschien ga ik wel eerst een gainclone maken met een OPA548/OPA549 schijnen ook wel goed te zijn en heb ik al thuis liggen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Ik heb nog 4 3875's liggen als iemand geinteresseerd is aan 5€/stuk

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 April 2003 @ 08:19:
Ben er bijna mee klaar zal vanavond ff de vorderingen posten in pics...
Is hij al klaar ?

Ik wil dat anders ook wel maken.

Is je gainclone regelbaar in volume?
Zoja welke potmeter heb je gebruikt? Waarde + log of lin?

• voodooless
  • Laatst online: 24-12 17:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Ben wel benieuwd hoe dat klinkt! Zijn er al enkele specs bekend? frequentiebreik, wattage, THD, dynamisch bereik?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er 1 werkende gehad, daarna heb ik een hele tijd vergeleken tussen de verschillende combinaties, inverted-non inverted enz stappen regelaar, en een gewone pot.

Daarna is een elko opgeblazen door een zogenaamd beterwetend broertje :(.

Nu heb ik laatst de Peter daniel versie nog gebouwd, (1 exemplaar) maar deze heeft een te hoge gain waardoor de sinus wordt afgekapt. Die moet ik dus nog repareren. Als dat lukt maak ik een tweede erbij en voer ik ze uit als monoblokken. Met een passieve Pre.

Echter dit gaat allemaal niet zo snel omdat ik ATM ook nog een subwoofer moet maken voor iemand...

• Coenen
  • Laatst online: 17:05

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Offtopic, maar wat voor subwoofer?
Iets speciaals, of recht toe recht aan?

• MidiMaze

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Als je naar het datasheet kijkt, en dan met name naar het 1e orde gedrag van dat ding zonder terug koppeling, en dan vervolgens naar het gedrag van de chip op een stap responsie, dan kan je toch geen fatsoenlijk geluid verwachten...
damn slew rate is ook maar 11 volt/us

blabla

• TheLemon

TheLemon

Verwijderd schreef op 03 October 2003 @ 09:57:
Ik heb er 1 werkende gehad, daarna heb ik een hele tijd vergeleken tussen de verschillende combinaties, inverted-non inverted enz stappen regelaar, en een gewone pot.
...
Ok, maar hoe klonk het dan?

Verwijderd

TheLemon schreef op 03 October 2003 @ 15:47:
[...]

Ok, maar hoe klonk het dan?
Redelijk klinisch klinken die clone's. Maar zeker wel goede details en strakke bas. (niet extreem diep). Wel een goede voeding maken, anders verlies je aardig wat details op hogere volume's

Verwijderd

Topicstarter
@coenen, een Peerless XLS in BR

@Tha Lemon, Inverted klonk naar mijn mening net iets beter, maar geen echt grote verschillen (lees: erg minimaal) Het geluid is Heel erg direct, Het kan zelfs een beetje "hard" klinken soms. Echter dat kan je als het goed is door andere componenten te gebruiken wel verhelpen. kijk op Diyaudio.com voor meer info (onder chip amps) Daar staat alles uitgebreid uitgelegd.

@MidiMaze, kijk even rond op Diyaudio.com en dan zul je zien dat meer mensen dat dachten maar naderhand toch van mening veranderden. (niet dat dat mijn mening is)

• TheLemon

TheLemon

w00Dy schreef op 09 april 2003 @ 13:49:
Ik heb nog 4 3875's liggen als iemand geinteresseerd is aan 5€/stuk
w00Dy, ik heb je gemaild, maar ik weet niet of het adres klopt. Ik wil er wel twee van je kopen namelijk.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

TheLemon schreef op 07 oktober 2003 @ 15:45:
[...]

w00Dy, ik heb je gemaild, maar ik weet niet of het adres klopt. Ik wil er wel twee van je kopen namelijk.
Hehe je bent niet de eerste :P hij had ze allemaal zelf nodig geloof ik.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

* w00Dy is beroemd _/-\o_

ik heb je net beantwoord ;)

offtopic:
op mijn studentenkamer heb ik een andere internetprovider(kabel) dan thuis(adsl) en hij laat me niet toe m'n mail te versturen via het smtp adres, soms kan het dus even duren dat ik antwoord door de week.

[ Voor 131% gewijzigd door w00Dy op 07-10-2003 17:34 ]

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik was ook bezig met een 6 kanaals GC met de TDA7293. Helaas kan ik geen goede voorversterker vinden voor een mooi prijsje. Inverted geven de meeste op-amps en gainclones net iets betere specs. Of het ook beter klinkt, dat is natuurlijk de mening van de luisteraar.
Ik denk niet dat duurdere elko's op de voeding betere resultaten geven. Voor dat geld kun je beter een superregulator inbouwen.'
Eén van de volgende projecten van mij wordt een actieve subwoofer aangestuurd door een paar bridget gainclones. Misschien met een geschakelde voeding... Wie weet.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• MidiMaze

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

@MidiMaze, kijk even rond op Diyaudio.com en dan zul je zien dat meer mensen dat dachten maar naderhand toch van mening veranderden. (niet dat dat mijn mening is)
idd, daarom ga ik ook ff een setje van die chip's cheffen :)
maar ik vraag me wel af op ze beter gaan presteren dan mn sony bak die ik nu heb staan

blabla

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Ik schop dit topic ff,

Zonet heb ik opnieuw zitten solderen aan een gaincloon voor een HT amp. Ditmaal heb ik niet de LM3875 gebruikt maar wel de OPA549 (hier kan je vlot samples van krijgen)

Het idee gaat als volgt, ipv een transformer heb ik ditmaal 2 batterijen van 12v gebruikt om zo de perfecte voeding te ontwikkelen. Het prototype is net af ;) mijn voeten zijn nog koud van 2uur in de garage te staan. Maar het is de moeite geweest, dit klikt echt wauw ! Op +/- 12v al zoveel kracht, wat gaat het geven als ik er +/-24v van ga maken ?!

Ik vind de OPA549 echt stukken beter klinken, voor zover ik al vergelijken heb. Nu eens zien of ik een fotootje kan maken :P

Verwijderd

w00Dy schreef op 30 oktober 2003 @ 21:36:
Ik schop dit topic ff,

Op +/- 12v al zoveel kracht, wat gaat het geven als ik er +/-24v van ga maken ?!
verbrande instelweerstanden?

een schema is berekend op een bepaalde voedingspanning , dus je kan niet zomaar alles verdubbelen om meer vermogen te hebben.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 oktober 2003 @ 23:24:
[...]

verbrande instelweerstanden?

een schema is berekend op een bepaalde voedingspanning , dus je kan niet zomaar alles verdubbelen om meer vermogen te hebben.
In dit geval kunnen die versterkchips een hele range van voedingsspanningen aan.
http://www-s.ti.com/sc/ds/opa549.pdf

Volgens velen is het geluid van een lm te prefereren boven dat van een opa. Maar in jouw geval heb je natuurlijk een erg ruisarme voeding. Ik denk dat daar vooral de winst zit.

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

30v per rail was het max geloof ik.

Het batterij-voeding idee heb ik van diyaudio.com waar de lay-out stond van "Le monstre". LM of OPA ieder heeft zijn liefhebbers dunkt me. Ik ga vandaag of morgen eens de minimal clone van Peter Daniel proberen te bouwen met een LM3875. En dan eens vergelijken. Maar eerst het 2de kanaal bouwen, we leven immers in stereo tijden nietwaar :P

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12 20:55

Blamm

Niet meer Smart

w00Dy schreef op 31 oktober 2003 @ 13:42:
30v per rail was het max geloof ik.

Het batterij-voeding idee heb ik van diyaudio.com waar de lay-out stond van "Le monstre". LM of OPA ieder heeft zijn liefhebbers dunkt me. Ik ga vandaag of morgen eens de minimal clone van Peter Daniel proberen te bouwen met een LM3875. En dan eens vergelijken. Maar eerst het 2de kanaal bouwen, we leven immers in stereo tijden nietwaar :P
nee in 5.1 tijden ;)

maar heb je misschien een linkje naar en schema van deze 12V versie? PC-voedingen zijn dan wel niet zo 'schoon' qua signaal, maar als je het over cheap hebt :P

Verwijderd

Razorfist schreef op 31 oktober 2003 @ 14:05:
[...]

nee in 5.1 tijden ;)

maar heb je misschien een linkje naar en schema van deze 12V versie? PC-voedingen zijn dan wel niet zo 'schoon' qua signaal, maar als je het over cheap hebt :P
PC-voeding werkt niet optimaal, de +12V levert meer dan genoeg stroom, echter je moet ook aan de -12V hetzelfde kunnen leveren. Tevens is het aantal uF filtering in de schakeling erg klein dus ik zou geen geschakelde voeding gebruiken. (bv. PC voeding :))

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12 20:55

Blamm

Niet meer Smart

ah tuurlijk.. +/- 12V is +12V en -12V |:( en niet ongeveer 12V :P

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

5.1 wordt hij uiteindelijk, waarschijnlijk bouw ik een 4.0 waarmee ik mijn speakers ga bi-ampen. En als er dan geld is voor de rears, (mijn alu-behuizing gaat ook nog eurootjes kosten :X ) zal ik die ook wel aansturen :)

Verwijderd

w00Dy schreef op 31 oktober 2003 @ 14:20:
5.1 wordt hij uiteindelijk, waarschijnlijk bouw ik een 4.0 waarmee ik mijn speakers ga bi-ampen. En als er dan geld is voor de rears, (mijn alu-behuizing gaat ook nog eurootjes kosten :X ) zal ik die ook wel aansturen :)
kan nog een cool project worden !!
in een mooie behuizing en zwarevoeding!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

in mijn droom alleszins, LCD'tje enz :9

Bedoeling van de voeding:
2 * 24v batterijen 6Ah voor 2 kanalen.
Pagina: 1