Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] CCFL als backlight?

Pagina: 1
Acties:

• sjoerdb2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 09:52
Ik heb een laptop (compaq armada E500/PII400/128mb/4,3gb) waarvan het scherm nogal donker is. Na ge-emaild te hebben met de compaq helpdesk enz. bleek dat de backlight kapot is. Deze is niet los te bestellen en een nieuw scherm zou zo'n 900 euro moeten kosten. Nu vroeg ik me af, kan ik met wat modden een CCFL uit een inkoopaktie die hier voorbij kwamen er in plakken?
Hoe zit het met invertor?
Kan ik iets meten of misschien de invertor gewoon kapot is?
Ik heb mn laptop al eerder opengemaakt. Wat moeten jullie weten van de binnenkant om hier een zinnig woord over te zeggen?

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Ik denk dat je ons best zou kunnen helpen met fotos te tonen (tekening). Maar ik denk dat een cfl toch een beetje te groot zal zijn.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Een ccfl lijkt mij erg groot, als ik het zelf zou willen doen zou ik als eerste op zoek gaan naar een lamp uit een scanner, die zijn een stuk dunner.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Crewlz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-04-2024
Er bestaan ook niet gemodde CCFlen en die zijn maar 2 á 3 mm dik! Ik heb er zelf een en die zijn geloof ik echt niet dikker dan een lamp uit een scanner. Maar sjoerdb post ff wat foto'van de aansluitingne en de lamp.

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:15
in mijn oude toshiba laptop zat idd een ccfl, maar t was een appart formaat natuurlijk (dacht dat t in de buurt van de 23 cm lag).

als er bij jou ook één inzit.. suc6 met een goeie vinden!

Verwijderd

ik denk eerder dat de inventor het dan heeft begeven
want zon ccfl zal niet zo snel kapot gaan als de inventor

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
hier kan je terecht voor diverse maten ccfls:

http://www.palmzip.de/backlight/index.htm

met een hamer past alles

• sjoerdb2
Ok bedankt voor de reacties. Ik ga morgen (straks) mn laptopje weer openschroeven en zal wat digifoto's posten.

• sjoerdb2
Ok mn laptop ligt nu helemaal uit elkaar. Ik heb ook allemaal folie van de tft afgehaald. Daar kwam de aap uit de mouw. De CCFL die erin zit is (door waarschijnlijk een val) in 2en gebroken. Ik heb nu geen digicam, maar kan wel beschrijven: De CCFL is ongeveer 2 mm dik en heeft de lengt van mijn scherm, ik gok zo'n 25cm. Nu is mijn vraag: bestaat zo'n CCFL? Kan het zijn dat de invertor de breuk niet aankon en nu ook is opgeblazen? Ik heb een multimeter. De invertor heeft 2 draadjes die eruit komen, een roze en een witte die naar beide kanten van de CCFL gaan. Kan ik dit gewoon meten? wissel/gelijk stroom? Wat zou de waarde moeten zijn?

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-11 21:14

Youk

Volvo For Life

Als ik me niet vergis werkt een CCFL op wisselstroom, maar let wel op, het gaat hier over iets van een 800V of meer, dat kan ik niet meten met mijn multimeter want die gaat maar tot 500V.

Volvo Classic Club Belgium

• sjoerdb2
Hmm... Ik zette net een multimeter tussen de 2 punten van de CCFL aansluiting. Zolang ik de pennetjes aansloot was er een soort paarse 'vonk' te zien tussen de multimeterpennen en de CCFL aansluiting, deze werkt dus waarschijnlijk nog wel. De waarde op mn multimeter was niet af te lezen, sprong heel erg heen en weer, zal wel iets met dat hoge opstart voltage te maken hebben.

Vraag: Werken alle CCFL's op dit nog onbekende voltage, kan ik dus een andere zomaar aansluiten?

• sjoerdb2
Ik ben van plan een CCFL van 30 cm te kopen bij stuutenbruin om het hiermee te proberen, dus ik zou graag antwoord willen op de vraag of een CCFL op mijn invertor gaat werken, het is de aanbieding op http://www.stuutenbruin.com/compo.html aan de linkerkant. Deze is 4 mm, dus gaat dit lukken?

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07 16:28

snooze

kinda busy atm.

ik weet niet of glowwires in het wit verkrijgbaar zijn maar dat zou een oplossing kunnen zijn
of anders misschien LEDjes (is niet ideaal ik weet het)

weet iemand nog een leuke signature?

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03:40

Felyrion

goodgoan!

kun je niet ergens een oud laptopje (defect?) op de kop tikken? daar heb ik ook nog een stel van die ultra-dunne ccfl's uitgehaald, zo'n 1,5mm dik dacht ik

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• sjoerdb2
Hmm ik heb vandaag voor 12 euro een CCFL gekocht van 4 mm bij 30 cm. Deze paste er in, en de laptop werkt weer prima. Bedankt allemaal
Pagina: 1