Partitieproblemen

Pagina: 1
Acties:

• sneakertweaker
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-01 13:00
Mijn harde schijf is verdeeld in twee partities, C en D. Station C is 7 GB en D 12,1 GB. Ik heb mijn pc net geformatteerd en er weer Win XP opgezet. Maar als ik naar deze computer ga, dan zie dat er al 3 gb wordt gebruikt. Maar als je de mappen selecteert in C zie ik dat dat maar een grootte heeft van 1 GB. Hoe is dit op te lossen?
Een ander probleem(?) is dat ik bij partition magic te zien krijg dat de harde schijf is verdeeld in C: en *.extended, en bij *.extended hoort ook het station D:.
Bij extended staat dat de capacitiet 12,1 gb is en dat er ook 12,1 gb gebruikt wordt. En bij D: staat het wel goed, namelijk dat de capaciteit 12,1 gb is, en dat er 5gb gebruikt wordt.
Volgens mij zijn deze problemen op te lossen met Partition Magic, maar ik weet niet hoe.

bij voorbaat dank

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:08

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Die extra ruimte die bezet is op de c-schijf is waarschijnlijk van de restore functie van XP. Als je die uitzet zal er heel wat ruimte terug komen en je hebt nog het swap bestand van windows, die neemt ook al snel zo'n 300 tot 500 MB in beslag.
Als je alle bestanden dan selecteerd dan neemt windows de verborgen bestanden standaard niet mee, die moet je eerst aanzetten. Zodra je dat aanzet zal het aantal bytes wel kloppen met elkaar.

[ Voor 40% gewijzigd door Hurricane op 05-04-2003 17:44 ]

• sneakertweaker
Ik denk niet dat het de restore functie is, want ik heb de pc net geformatteerd en ook de verborgen mappen worden weergegeven. Dus ik denk dat wat anders de oorzaak is.

• Helena
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-12-2025
Beste sneakertweaker

Ik weet niet wat je ziet als je in My Computer kijkt, maar rekenen kunnen computers echt wel. Dus als er ergens staat: 3 GB gebruikt, dan is dat ook zo.

Verder is partitioneren geen eenvoudige kwestie. Ik zou er voorzichtig mee zijn. Overigens dat de extende partitie "vol" is klopt wel, dat is nl. een definitiekwestie. Vergeet verder die extended maar, het gaat om de logische partities.

Dan: wat is nu eigenlijk je vraag?

• sneakertweaker
Het probleem is dat station C: een capaciteit heeft van 7 gb en dat er maar 3 gb beschikbaar is, terwijl er maar 1 gb gebruikt wordt.

• Helena
Hoe weet je dat er maar 1 GB gebruikt wordt?

• yohan
  • Laatst online: 20-03 14:30
Helena schreef op 05 April 2003 @ 19:39:
Hoe weet je dat er maar 1 GB gebruikt wordt?
Starterspost lezen

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• Helena
Yohan:

als je niks beters te melden hebt kun je beter niet meedoen...

ik probeer deze meneer/mevrouw te helpen maar het probleem is niet duidelijk.

op deze maniet stop ik er maar mee.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Helena schreef op 06 April 2003 @ 15:52:
Yohan:

als je niks beters te melden hebt kun je beter niet meedoen...

ik probeer deze meneer/mevrouw te helpen maar het probleem is niet duidelijk.

op deze maniet stop ik er maar mee.
:?

Nee, dit draagt veel bij.

Wat Yohan zegt klopt wel, het staat letterlijk in de openingspost:
sneakertweaker schreef op 05 April 2003 @ 17:37:
Maar als je de mappen selecteert in C zie ik dat dat maar een grootte heeft van 1 GB. Hoe is dit op te lossen?
Verder, om even ontopic te blijven:
@sneakertweaker: heb je ook de verborgen bestanden geselecteerd?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

• Helena
ja maar dat heb ik uiteraard wel gelezen; als ik dat niet zou doen heeft meedoen geen zin.

dus nogmaals, als sneaker.. nu eens duidelijk vertelt wat er aan de hand is dan ben ik er vrij zeker van zijn probleem te kunnen oplossen. overigens, XanderH, jouw suggestie was al eerder gedaan en beantwoord.

sneaker: vertel nu eens precies wat je ziet en waar.

• Valkyre
  • Laatst online: 23-03 21:01

Valkyre

Kitesurf FTW!

hij wil weten waarom er van de 7 gb partitie waarvan volgens hem 1gb van in gebruik is, er maar 3 gb beschikbaar is.

sowieso is winxp op zo'n partitie al 2.1 gb.
dan heb je zoals eerder gezegd nog de restore functie (ja ook als je net gefromateerd hebt)
neemt ook denk ik al gauw een halve GB in
en dan nog de pagefile (oftwel swapfile) die waarschijnlijk rond de 600-700 mb is (hangt ook deels af van je intern geheugen.

(ga naar mapopties en dan opties, en zet verborgen bestanden zichtbaar aan, en selecteer dan nog eens je root)

iRacing Profiel

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-03 16:08

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Je tweede "probleem" is geen probleem.
Windows (en dos) kent 2 soorten partities, Primary en extended.
Normaal is het zo als je meer dan 1 partietie wil, dat je eerste de primary is en de rest extended.
De extended partitie deel je op door logische stations te maken.

ff een paar voorbeelden:
je hebt 1 partitie, dan heb je alleen een primary, wat de C: wordt (in geval van 1 hd)
je hebt 2 partities, dan heb je een C: (primary) en een extended die verder niet opgedeeld is en dat wordt de d:
Je hebt 3 partities, dan heb je een primary (c:) en een extended. De extended is dan opgedeeld in d: en e:.
Dat was het wel zo'n beetje.

En van je 1gig en 3 gig verhaal. Zal wel kloppen, aangezien winxp gauw 2gig in beslag neemt. Waarschijnlijk heb je niet aangezet dat je hidden en system bestanden wil zien.
Want je hiberfil.sys en je pagefile.sys zijn al samen bijna 1gig.
Om dit aan te zetten meot je bij de verkenner (engels) onder tools>map options het volgende aanvinken:
"Show hidden files and folders"
"hide protected operating system files" <-- die uitzetten

Kijk dan nog eens. Waarschijnlijk is het dan wel 3gig

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Pagina: 1