gaten in je koelingsblok

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Iemand hier al eens een poging gewaagd om gaten te boren in de bodem van je CPU koeler? De core van een AMD is zo klein, dat er ruimte zat is om een paar extra gaten te boren. Deze gaten zorgen dan voor (behalve stof) een extra luchtstroom op het oppervlak van de CPU, rond de core.

Iemand ervaring mee? Ik wil het testen en zoek dus eerst of iemand me al is voorgeweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb wel gaten geboord ja, maar niet voor wat jij wil. Werken zal het niet denk ik. Misschien een klein beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vrees dat een luchtstroom aan de zijkant van de die eigenlijk geen bal uitmaakt. Effectief oppervlak is een fractie van de bovenkant iig.

Het zal geen kwaad kunnen, maar nuttig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 13:19
wat wel leuk is:
code:
1
2
3
4
5
6
fan fan fan fan fan
| | | | | | |  |
| | | | | | |  |
=============  /
     core   __/
socket-socket

Je maakt dus aan de kopse kant van de koelvinnen een gebogen papiertje die de lucht die aan de zijkanten uit je heatsink komt onder je heatsink langs de core gaat.

Dit werkt natuurlijk niet met een spacer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 22:02

vehpol

Go Go Gadget!

Mogelijke nadelen:
- Slechtere verdeling van de warmte over het blok
- Meer wervelingen in de luchtstroom
En waarom zouden grote fabrikanten dit niet hebben als het zou werken? Dus ik vermoed eigenlijk dat het een nadelig (of geen) effect zou hebben.

Ceci n'est pas une signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Laatst online: 15:57
Het effectief koeloppervlak zal vergroot worden met een paar vierkante millimeters max. Vergelijk dat eens met de tientallen vierkante centimeters van de koelvinnen van je koelblok....

Defence rests :Y)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
bredend schreef op 05 april 2003 @ 16:35:
wat wel leuk is:
code:
1
2
3
4
5
6
fan fan fan fan fan
| | | | | | |  |
| | | | | | |  |
=============  /
     core   __/
socket-socket

Je maakt dus aan de kopse kant van de koelvinnen een gebogen papiertje die de lucht die aan de zijkanten uit je heatsink komt onder je heatsink langs de core gaat.

Dit werkt natuurlijk niet met een spacer :)
Jammer dat je core maar een mm dik is, daar kan dus niet veel lucht doorheen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bobo1on1 schreef op 05 April 2003 @ 17:02:
[...]

Jammer dat je core maar een mm dik is, daar kan dus niet veel lucht doorheen.
Als het al een mm is... volgens mij is het zelfs nog minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Kijk een naar een lineaal hoe dik een millimeter eigenlijk is... Mijn spacer is iig wel zoiets. Maar je koelt natuurlijk ook de onderkant van je heatsink, en als daar kleine gaten inzitten zorgt dat voor wervelingen en koelt het beter.

Maarja, met waterkoeling hoef je je nergens zorgen over te maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het is nu net die ene mm waar ik aan denk: die wordt niet gekoeld. De lucht die daar hangt, hangt vrijwel stil. Nu snap ik wel dat de bovenkant van de core de meeste warmte verspreidt, maar zou het niet stiekum een paar graden kunnen schelen als er een luchtstroom wordt opgewekt in die ene milimeter?

Zoals gezegd, ik gaat 't testu.
Die bovenstaande oplossing van een papiertje vind ik trouwens niet gek; soort van inkapselen aan 2 zijden, zodat lucht nog kan ontsnappen (overdruk werkt zowieso niet). Als dat effect heeft, is het interessant die gaten te testen. Ik zal in elk geval resultaten hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok, done.
Net was mijn systeem idle 23*C, na een uur idle te zijn (voor het gaten boren). Nu is hij aan het dalen; W2K opstart op 32*C. Dat is volgens mij al minder dan normaal, maar dat komt natuurlijk omdat de koeler eraf is geweest.
Onder flinke stress liep hij gisteren aan tot 53*C, 54*C. Kijken wat dat vanavond wordt (Defrag = 60% load).

ps. tip voor de waterkoelers hier: don't do this at your home-system! 8)7

"Gaten in je Koe" > zegt mijn browsertab (MyIE2) tenminste..

generaal punt van overweging: mijn systeem wil nog wel eens spontaan eruit vliegen op 170MHz. Dan heb ik het over uren, zo niet dagen, maar toch. Als mijn W2K na 2 dagen non-stop ineens heavy load krijgt, wil hij wel eens 'poef' zeggen. Misschien dat dit net dat beetje helpt om het ding stabiel te houden?

Natuurlijk kan ik daar pas over een week antwoord op geven, maar goed.
Voorlopig draait hier CPU burn-in. Kijken wat hij doet.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2003 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 22:02

vehpol

Go Go Gadget!

Die hoeveelheid daling lijkt mij wel HEEL onwaarschijnlijk, klinkt of de koeler nu gewoon weer stofvrij is en blij is met zijn hernieuwde goede bevestiging. (koelpasta er beter op?)

Ceci n'est pas une signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
vehpol: gegarandeerd. Daarom gaat ie nu onder stress. Kijken of hij weer doorloopt naar de 53, 54*C.

nu, precies een half uur later (18:34), stressed door CPU burn-in in 'safe mode', doet het ding 46*C. Da's niet slecht; straks eens de 'unsafe mode' proberen! Voorlopig valt dit onder wishfull thinking, maar lijkt het wel degelijk effect te hebben.

Oh, en waarom koelerbouwers het nog niet hebben geprobeerd?
Geen idee. Misschien hebben ze er niet aan gedacht dat de airflow ook onder het koelingsblok door kan lopen? Voor de P4 is het zowieso niet van belang (die heeft een heatspreader) en dat geldt ook voor de Hammer. Dus, wellicht, is dit gewoon nooit echt getest?

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2003 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 April 2003 @ 18:04:
vehpol: gegarandeerd. Daarom gaat ie nu onder stress. Kijken of hij weer doorloopt naar de 53, 54*C.

nu, precies een half uur later (18:34), stressed door CPU burn-in in 'safe mode', doet het ding 46*C. Da's niet slecht; straks eens de 'unsafe mode' proberen! Voorlopig valt dit onder wishfull thinking, maar lijkt het wel degelijk effect te hebben.

Oh, en waarom koelerbouwers het nog niet hebben geprobeerd?
Geen idee. Misschien hebben ze er niet aan gedacht dat de airflow ook onder het koelingsblok door kan lopen? Voor de P4 is het zowieso niet van belang (die heeft een heatspreader) en dat geldt ook voor de Hammer. Dus, wellicht, is dit gewoon nooit echt getest?
Dus het zou 8' schelen? Dat kan nooit, komt gewoon door de nieuwe bevestiging idd...

[ Voor 8% gewijzigd door Aikon op 05-04-2003 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hmmm...
Misschien nog meer wishfull thinking, maar toch zegt mij iets dat mijn systeem nu stabieler is. Normaal zou mijn sys met veel moeite herstellen van een burn-in en nu is de unsafe mode burn-in 20 min. aan de gang geweest, genoeg om een max. temp. te halen, wat me een temp van 48*C laat zien. Dat is toch 4 tot 6 minder dan normaal!

Goed, wat ik heb gedaan:
Wie kent die Silverado nog, met die 2 propellors? Die heb ik dus op mijn Tbird 1333 zitten.
Onderop zit een rond, 'zilver' plaatje (ik betwijfel of het echt zilver is; ze zeggen van wel). Dit plaatje zit met 4 schroeven vast aan de heatsink. Die zilveren cirkel zit zo op de heatsink, dat de core ongeveer in het midden uitkomt. Nu heb ik op 2 plekken, tussen die schroeven aan de rand in, een gat geboord.

Deze 2 gaten laten dus lucht door van die 2 propellors, wat direct op de socket van de core blaast en daarmee airflow genereert op een plek waar de lucht normaal vrijwel stilstaat (tussen heatsink en socket)..

Ik kan pas volgende week aangeven of het echt wat scheelt, na een week 'intensief' computergebruik. Dat spreekt voor zich. Voorlopige conclusie is, dat mijn temps net iets lager uitvallen dan verwacht (ik had 1 of 2 graden verwacht, miniem dus).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2003 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DIT IS BIZAR!!

Ik heb voorheen al het mogelijke gedaan om op 9.5x166 te komen, echter zonder resultaat. Altijd liep mijn systeem vast bij het inloggen in windows, wat ik ook deed. Zelfs een andere koeler hielp niet!

Ook met mijn Silverado gewoon op 12volt: geen succes.

En nu:
Afbeeldingslocatie: http://www.hermit.nl/images/1614MHz.jpg

Ik weet niet voor hoelang, of hoe stabiel, daarom ook post ik het direct.
Maar het is een feit!

Settings: CPU (AMD tbird 1333) op 9.5x170=1614.
CPU core voltage op max, dat is volgens CPU-z 2.063 volt.
Geheugen ook op max, dat is volgens CPU-z 3.215 volt.
Silverado op 8 volt, evenals alle andere systeemkoelers.
Geheugen is brak Nanya, dus die timings tellen niet mee..

//update:
Het is nu 21:02 en ik ben nog geen flaws in prestatie tegengekomen.
Het lijkt erop alsof die 2 gaatjes echt wonderen aan het doen zijn...........

Ik ben ECHT helemaal VERBAASD! :? :? :9~ :*) 8)7

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2003 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
pics?? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
waarvan?
van gaten?
Sorry, geen digicam..
Ik heb een plaatje onderaan, waarmee ik het uit zal leggen.

Just imagine:
Pak je koeler van je CPU. Dan zit daar een veld op met koelingspasta.
Dat is de afdruk van je core.

Right?

Nu boor je op ruime afstand een paar gaten, tot aan de koelribben (van onder naar boven dus). Als je binnen de lijnen van de socket van je CPU blijft (AIDA32 kan je de standaardmaat van de socket vertellen, geloof ik) en even de 4 drukpunten van de CPU in de gaten houdt, heb je dus 2 ''tochtgaten'' die lucht blazen op je socket. Zelf heb ik M6 gebruikt. Leek me een mooi formaat.

Nogmaals: ik vind het weird; ik geloof het zelf nauwelijks, maar dankzij die 2 gaten kan ik mijn systeem dus ECHT en halve punt (85MHz) hoger zetten!

Onderkant van mijn Silverado:

Afbeeldingslocatie: http://www.hermit.nl/images/CPUgaten.jpg

Indeling:
Het grote rechthoekige vlak is de bodem van mijn Silverado heatsink.
De grote grijze cirkel stelt het zilveren plaatje voor, dat er tegenaan is geschroefd.
De 4 kleine zwarte cirkels zijn schroeven, daarmee zit de ronde plaat aan de heatsink vast.
De 2 witte cirkels moeten de geboorde gaten voorstellen; die zitten dus ruim buiten het bereik van de core (in het midden van de cirkel, die normaal getekend wordt door de afdruk van de koelpasta) en nog boven de socket.

Sorry, ik heb helaas geen foto's, dus ik kan niet bewijzen dat het ook echt zo is.. (al is Photoshop een goede kunstenmaker, wat dat betreft). Je zult me moeten geloven op de strekking & snelheid & zo van dit topic..

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2003 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
net nog even 170x10 geprobeerd; BSOD
166x10: BSOD
172x9.5: BSOD

Systeem dus flink overbelast.
Daarna toch weer direct booten in 170x9.5, zonder merkbare problemen.
Het lijkt dus ECHT te werken.. HAHAHAHahahahaha hihi

Helaas; ik haal de 166x10 nog niet.. |:(

En nu, for ''end of my dreams'': Burn-in
Kijken wat ie doet!
Yup, BSOD na 15 min.
Nou hopen dat mijn systeem ''normaal gebruik'' overleeft op 1615, anders terug naar 1600 of 1580.

//update:
23:20 en systeem is nog steeds ''stabiel'' < bruikbaar dus, op 1615.

Afbeeldingslocatie: http://www.hermit.nl/images/idle.jpg
'idle' temps

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2003 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
vehpol schreef op 05 april 2003 @ 17:54:
Die hoeveelheid daling lijkt mij wel HEEL onwaarschijnlijk, klinkt of de koeler nu gewoon weer stofvrij is en blij is met zijn hernieuwde goede bevestiging. (koelpasta er beter op?)
Om deze twijfels weg te halen: Ik had die Silverado net als aanbieding bij Gistron.com gekocht, dus die zat er pas een week of 2 op. Stof kan het dus niet geweest zijn. Natuurlijk heb ik toen alles gedaan om het ding op te fokken; voltage omhoog, MP omhoog, FSB omhoog; koeler is er zeker 2x opnieuw op gezet (extra fans, or whatever). Mij viel echter op dat ik niet veel verder kwam dan met mijn oude koeler. De enige winst lag in een FSB van 166 naar 170 (van 1494 naar 1530).

Deze 2 gaten lijken mij dat extra tikkie te geven naar 9.5 ipv 9.0 multiplier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Haha leuk topic geworden ;)

Maar volgende keer moet je je koeler eraf halen, schoonmaken, nieuwe koelpasta, en weer plaatsen en temps noteren en weer overklokken tot verschillende plaatsen (BIOS, windows in, idle, stressed) . Direct daarna haal jeje keoler er weer af en ga je em modden, en doe je weer hetzelfde. Het verschil is het rendement :)
NAtuurlijk zal je dit in je drang naar meer MHz niet altijd doen, deze wetenschappelijke methode :D

Kan je voltage niet wat hoger? Of een lagere FSB met een hogere MP en andersom?

Naja, ik draai em op 133x10.5@1.92V :z Met een 80mm sunon @7V natuurlijk :Z

[ Voor 16% gewijzigd door bredend op 05-04-2003 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm zou die bsod misschien ook komen door je geweldige 5V lijn die idle al 4.71 is ?? 8)7
toen mijn enermax idle op 4.89 kwam heb ik al een mod gedaan. En nu is hij idle 5.1 en stressed 5.07 V :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens AMD is de hoogte van een Thunderbird core 0.80 tot 0.88 mm.

Dus nog geen mm zoals ik al zei.

Het lijkt me echt heeeel sterk dat dit werkt. En eigenlijk heeft de TS het niet goed getest, hij had eerst de boel eraf moeten halen, schoonmaken en opnieuw erop zetten. Dan 2 uur een echte warmte test zoals BurnK7 (dus niet de burn-in wizard of defrag (defrag is amper 1% cpu het enigste wat ie doet is data verplaatsen)).

Dan de gaten boren en dan nog eens proberen.

Nu weet je helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 April 2003 @ 23:54:
hmm zou die bsod misschien ook komen door je geweldige 5V lijn die idle al 4.71 is ?? 8)7
toen mijn enermax idle op 4.89 kwam heb ik al een mod gedaan. En nu is hij idle 5.1 en stressed 5.07 V :)
waarschijnlijk, maar voeding heb ik een maand geleden al vervangen door een ontzettend dure TruePower 430. Heb dus geen zin om die nogmaals te vervangen |:(
Nu of een 5volt-mod vinden hiervoor, of evt een goedkopere voeding die die voltmod wel heeft.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2003 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 April 2003 @ 00:07:

Het lijkt me echt heeeel sterk dat dit werkt. En eigenlijk heeft de TS het niet goed getest, hij had eerst de boel eraf moeten halen, schoonmaken en opnieuw erop zetten. Dan 2 uur een echte warmte test zoals BurnK7 (dus niet de burn-in wizard of defrag (defrag is amper 1% cpu het enigste wat ie doet is data verplaatsen)).

Nope; ik ben dan ook geen tester, heb geen testsetup en wil daar de tijd ook niet voor uittrekken voor zoiets simpels. Ik heb slechts de tweak toegepast en uitgevonden dat mijn systeem er sneller door wordt. Dat dat voor anderen niet zo hoeft te zijn, kan me verder weinig ''bommen''.
Voorheen liep mijn PC vast (waarschijnlijk die voeding) op 9.0x170 burn, nu op 9.5x170 burn. Een snelheid die hij voorheen niet kon halen; daarbij liep hij bij het inloggen vast, dood. Dat was geen voedingsfout; dat was een freeze. CPU overkill, naar mijn idee (en ervaring).

Daarnaast gebruikte ik CPU burn-in; de eerste burn-in die ik tegenkwam bij Google. Zet je CPU gewoon op 100%. Op 1615MHz, wat ik nu speel, loopt ie vast na 15 min. Op 1530 (9x170) draaide hij stabiel, iets wat hij vorige week, met die nieuwe koeler er al op (Silverado dus) nog niet deed. Toen liep hij vast, na een tijdje. Was 9x169 nog net stabiel en 9x170 met flaws. En jij gaat me niet vertellen dat de koeler zelf ook een burn-in tijd kent :)

Maar, Thorry, ik nodig je van harte uit het zelf wel zo te doen.
Ik ben (nog) geen hardcore overclocker, jij misschien wel.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2003 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disciplus-Simplex
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

OK genoeg gelachen.
Maak die gaten nu eens dicht met plakband oid en kijk nogmaals of het werkt. Verder heb je met het verwijderen van materiaal in het koelblok je eff koelopp. verkleint waardoor de temp theoretisch zou moeten toenemen.
Misschien heb je een positief verschil gecreeerd en dat zou wel leuk zijn natuurlijk.

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
morgen..
Want daarvoor moet ik eerst materiaal zien te vinden dat niet smelt en het is nu 0:34u.; ik wil op stap! Ook ben ik er huiverig voor; ik heb hier van die grijze ''duct''-tape liggen. Zou dat geen druipende lijm veroorzaken? Ik wil het best testen, daar niet van. Lijkt me heerlijk om dan te zien dat hij inderdaad ineens niet meer wil booten op 9.5x170.. :*)

Verder heb ik mijn effectief koeloppervlak niet verkleind; slechts mijn indirect koeloppervlak! (het metaal dat normaliter gewoon ergens boven de CPU zweeft en niets aanraakt)

//edit: ik heb het indirect koeloppervlak juist vergroot, bedenk ik mij nu:
door die gaten is de oppervlakte die de lucht om de core heen koelt vergroot met de binnenkant van de geboorde cirkel * de hoogte van het massief blok dat onder de vinnen zit - de oppervlakte die is weggeboord..

:X :*)

Hierbij verwaarloos ik voor het gemak (en realiteit) de oppervlakte van de koelvinnen die boven het massief blok in direct contact staat met de lucht van onder de koeler :). Die wordt immers door de blowers gekoeld en waarschijnlijk kan de opstijgende lucht op die hoogte niet worden opgenomen, door de druk van bovenaf.

[ Voor 137% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2003 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 April 2003 @ 00:07:

Trouwens fijn dat je daar nu mee komt. Had jij (of iemand anders) dat vanmiddag niet even kunnen zeggen? Dan had ik dat wel gedaan.

Niet nieuw in overklokken, wel nieuw in verifieren..

//edit: de enige garantie die ik je kan geven, is deze:
Toen ik vorige week of zo die Silverado erop zette, wilde mijn PC niet draaien op 9.5x166. Windows login-freeze (network-login). Nu ik vandaag die gaten heb geboord, wil hij ineens wel opstarten op 9.5x170. rara, hoe kan dat?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2003 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
*bookmark, sorry (anders verlies ik dit topic in no-time, GOT kennende _/-\o_ ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt waarschijnlijk nu je koeler gewoon GOED gemonteerd en wat minder koelprut gebruikt daarom sjouwt ie nu lekker op 9,5 x170

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wacht op een 2de man die hetzelfde vaststelt
anders had je evengoed opzij van je hs een klein van vertikaal gelegd welke dan de hs ook nog eens koelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 april 2003 @ 12:11:
ik wacht op een 2de man die hetzelfde vaststelt
anders had je evengoed opzij van je hs een klein van vertikaal gelegd welke dan de hs ook nog eens koelde
Mee eens. Ik ook. In elk geval heb ik bewezen dat het geen kwaad kan, toch?
Daarnaast, dat fannetje: daar heb ik dus lang naar gezocht; een manier om daar ook te blazen. Dat werden altijd mislukte oplossingen van half-hangende fans, die niet bepaald meewerkten aan de stilte in de kast, noch aan de betere koeling. Want 99% van die luchtverplaatsing was 'overfluid': kwam terecht op de koelribben, die toch al goed genoeg werden gekoeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2003 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 april 2003 @ 11:05:
Je hebt waarschijnlijk nu je koeler gewoon GOED gemonteerd en wat minder koelprut gebruikt daarom sjouwt ie nu lekker op 9,5 x170
Waarschijnlijk niet. De 3 vorige keren kwam ik niet verder dan 9x170. En toen had ik net een nieuwe koeler, dus: CPU schoongemaakt, koeler van alle kanten bekeken en uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat hij op 12 volt ook niet op 9.5x166 wilde werken. Dus toen maar gekozen voor 9.0x170, op 8 volt. En dus tot 3x toe de koeler eraf gehaald en erop gezet, met alle schoonmaakperikelen die erbij horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Afbeeldingslocatie: http://www.soniccontrol.com/images/products/rv01/daw/silveradosm.gif
Als ik dat ding zo zie lijkt het me niet al te moeilijk om die gaten dicht te maken en te kijken of het veel uitmaakt. Doe dan! doe dan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 April 2003 @ 16:01:
Ik heb wel gaten geboord ja, maar niet voor wat jij wil. Werken zal het niet denk ik. Misschien een klein beetje.
ja ik denk t ook niet inderdaad B)
gaten boren in je core 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

steek er es kurk in en test nog eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 April 2003 @ 17:22:
steek er es kurk in en test nog eens :)
top. dank je, dat is de oplossing.
Over een uur geef ik resultaat ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nu ja, met veel moeite die koeler er weer afgehaald |:(
Gaten toch maar met tape afgeplakt. Kurk was ook een ramp. En: inderdaad, geen verschil.
Tot zover een droom die werkelijkheid leek. Nu op 9.5x169, net zo warm idle als daarnet.
Zal het dus toch wel iets anders geweest zijn, waardoor ik nu wel hoger kom.

Helaas, weer een storm in een glas water ;)
Gooi er dus maar een slotje op 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2003 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

umh ge hebt toch niet aan de onderkant tape gedaan he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jawel, om te testen of het verschil zou maken. Daarmee de gaten blokkerend.
Natuurlijk heb ik direct na bewijs van starten, de PC weer afgesloten en de tape verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja naast de core zal wel niet zoveel uitmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Laatst online: 15:57
Haha.. jammer, we zaten zo dicht bij een fantastisch nieuwe koel-verbetering :D

offtopic:
En zeg nu niet dat we je niet gewaarschuwd hebben he ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:09
Verwijderd schreef op 05 April 2003 @ 21:40:
net nog even 170x10 geprobeerd; BSOD
166x10: BSOD
172x9.5: BSOD

Systeem dus flink overbelast.
Daarna toch weer direct booten in 170x9.5, zonder merkbare problemen.
Het lijkt dus ECHT te werken.. HAHAHAHahahahaha hihi

Helaas; ik haal de 166x10 nog niet.. |:(

En nu, for ''end of my dreams'': Burn-in
Kijken wat ie doet!
Yup, BSOD na 15 min.
Nou hopen dat mijn systeem ''normaal gebruik'' overleeft op 1615, anders terug naar 1600 of 1580.

//update:
23:20 en systeem is nog steeds ''stabiel'' < bruikbaar dus, op 1615.

[afbeelding]
'idle' temps
Die temps zijn wel heel erg laag, zelfs voor 'idle', ik denk zelfs dat een goede waterkoeling dit niet haalt. Wat zijn de temps 'stressed'.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
48*C, 49*C, af en toe 54*C.
Dit zijn read-outs op een EPoX, ik weet ook niet of het zo moet zijn of niet.
En ik heb VCool standaard geinstalleerd, dat maakt een hoop verschil.
"Nee, niet met Idle Loop standaard; die begint pas bij de 60*C"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FragFrog schreef op 06 April 2003 @ 22:04:
Haha.. jammer, we zaten zo dicht bij een fantastisch nieuwe koel-verbetering :D

offtopic:
En zeg nu niet dat we je niet gewaarschuwd hebben he ;)
_/-\o_ :Y)
yup, ik dacht 't zelf ook effe.. O-)
Ach, 't was wel leuk om te proberen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Het is niet voor niets Die-Hard Overclocking & Cooling ;)

Ik weet wel zeker dat het in temp scheelt, maar niet genoeg om verder te klokken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bredend schreef op 07 april 2003 @ 20:30:
Het is niet voor niets Die-Hard Overclocking & Cooling ;)

Ik weet wel zeker dat het in temp scheelt, maar niet genoeg om verder te klokken :)
Ik weet wel zeker dat het geen reet uit maakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
tsja, wat is een reet tegenwoordig nog he? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porn*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:15

porn*

...take on the world!

Leuk experimentje :)

Waarschijnlijk kwam je gewoon verder omdat je CPU na een tijdje inbranden bijna altijd wel verder komt. Zelf ook steeds weer meegemaakt.

Bnet pindle#2913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het komt doordat ie z'n koelblok een keer heeft schoongemaakt en nieuwe pasta erop heeft gedaan, dat is het enigste verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste mensen, dit idee is helemaal niet zo slecht. Het is namelijk niet alleen die halve milimeter van de cpu die nu beter gekoeld wordt maar ook de onderkant van de heatsink zelf, wat dus toch misschien zo'n 20cm2 zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 08 april 2003 @ 09:54:
Het komt doordat ie z'n koelblok een keer heeft schoongemaakt en nieuwe pasta erop heeft gedaan, dat is het enigste verschil.
Dat heeft ie hiervoor ook al 4 keer gedaan dus dat is het niet ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Verwijderd schreef op 08 April 2003 @ 10:29:
Beste mensen, dit idee is helemaal niet zo slecht. Het is namelijk niet alleen die halve milimeter van de cpu die nu beter gekoeld wordt maar ook de onderkant van de heatsink zelf, wat dus toch misschien zo'n 20cm2 zal zijn.
Moet er wel airflow zijn
Dat lukt dus wel bij mijn ideetje. (hoop ik :X )
Pagina: 1