Linux promotie filmpje

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:59
Ik ben momenteel een beetje aan het rond kijken naar wat er mogelijk is en gewenst voor een kort Linux promotie filmpje.

Doel: in ca 4 minuten Windows gebruikers vertellen wat Linux is. Op een losse grappige manier, geen tabellen, geen moeilijke woorden etc.
Het filmpjes kan dan gebruikt worden op promotie dagen of andere evenementen en ter download op internet.

Waarom: iedereen is lui en als je ze een a4tje in de handen drukt lezen ze het toch niet en tja je moet een beetje tegen dat geweld van reclame spots op van de concurrent. En een gaaf 3D filmpje maakt tuurlijk wel indruk :)

Het moet geen ingewikkeld filmpje worden (denk dus niet aan de bios films van Disney of zoiets als Shrek e.d. ;) ) maar wel wat leuke elementen (Bijv. de kernel code als een berg papier uitbeelden die wat scheef op elkaar ligt of zo.)

Wat heb ik reeds:
Een 3D Tux model
Een 3D Knoqi model (KDE draakje)
Een begin van een verhaal lijn.

Wat moet er nog:
Prunten wat er exact verteld moet worden.
Een vraag: hoe kan je een "scherm" opnemen (printscreen's, maar dan een movie)? Onder Windows heb je daar programma's voor maar onder Linux is dat wat moeilijker omdat Xfree wat anders werkt dan Windows.
de rest ....
Iemand die een goede engelse uitspraak heeft en misschien wat wil inspreken / ondertitels in meerdere talen ... (maar zover ben ik nog niet)
Een titel: "Linux the movie" kan niet, die bestaat al.

Waar ik aan dacht om te vertellen:
Linux 0.01 is onstaan in 1993 ( door Linus ... )
Veel mensen over de gehele wereld gaan hem helpen en de versies volgen elkaar (snel) op, 1.0 een half jaar later in 1994, 2.0 is 1996, 2.2 en de huidige 2.4 kernel en de toekomstige 3.0 kernel met een of 2 punten die in 2.4/3.0 zitten (bijv: usb2 support en betere filesystemen)
(Tux loopt door het Linux museum in XY seconden en op de achtergrond zie je dit aan de muur hangen en het word gesproken)

Maar Linux is slechts een kernel, je hebt meer daarom heen nodig, dat zijn de GNU utilities geworden en meer. Zo heb je verschillende distributies (en dan laat je een paar logo's voorbij komen,RedHat, mandrake, suse, etc, etc) Je zegt dat het allemaal Linux is maar de aankleding daarom heen is bij elk wat anders en misschien dat er speciale zijn voor desktop/server/etc

... misschien nog vertellen dat Linux sneller is dan Windows in bijv. servers omdat het geen grafische schil heeft en wat andere punten ...

Dan laat Tux zien dat Linux gebruikers geen nerds zijn maar ook grafische software heeft en komt langs 3 a 4 bekende programma's (KDE, Mozilla, OpenOffice, en ... )
sorry Gnome gebruikers, KDE heeft een leuke 3D draak en KDE is naar mijn weten de meest gebruikte Desktop manager door gebruikers die net van Windows komen. Uiteraard worden jullie wel vermeld.
Konqi zal iets laten zien van KDE (bijv de verkenner, net als explorer.exe, het "klik en sleep" en de integratie van de verschillende programma's)

---
Nu wil ik jullie dus, om te beginnen, vragen wat moet je zeker aan beginners laten zien/uitleggen en wat niet, en waarom ? Roep dus niet 1 woord als 'stabiel' of 'aan te passen' maar zeg waarom het stabiel is en hoe ik het uit zou kunnen leggen en wat een beginner heeft om het aan te passen.

Mocht iemand iedeen hebben of willen helpen laat het weten.

• Bart Coppens
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2021
An sich is dit zeker geen slecht idee. Maar er kleven wel wat nadelen aan, vrij grote zelfs. Ik heb namelijk door de tijd heen gemerkt dat de meeste GNU/Linux-gebruikers niet heel sterk zijn in grafische/3D-dingen. Je hebt wel maya en andere pakketten, maar weinig mensen hier zullen die hebben vrees ik.
Dus ik vrees dat ALS je dit in 3D wil doen, zal moeten samenwerken met W&G. Dit zijn vooral Windows-gebruikers iirc, zodat je die nog moet overtuigen om iets voor een NOS te maken. Tweede grote punt is het tijdsprobleem. Als je namelijk het 'grote trein'topic in NOS gevolgd hebt, zal je merken dat ze daar een jaar hebben gedaan om tesamen een filmpje te maken dat als ik het me goed herinner niet eens 5 minuten duurt. Je zal dus heel veel motivatie en organisatie moeten hebben.

Daar komt dan nog bij dat ik denk dat een 3D-animatie niet echt dé manier is om GNU/Linux te promoten. 't Is zeker grafisch veel spectaculairder, maar ik denk niet dat het goed zal overkomen. Een 2D-filmpje zou me niet alleen simpeler maar ook profesioneler ogen.

Als laatste punt wil ik dus (beetje voor de 2e keer) wijzen op de vrij brakke support voor filmpjes maken en renderen voor GNU/Linux. Ik heb een hoopje bookmarks voor grafische GNU/Linux dingen, maar de enige projecten die veelbelovend lijken zijn ofwel nog aan de tekentafel (een heel mooie GStreamer-based compositieprogramma wordt nog aan gedacht) of heb ik eens getest, en bleken zo instabiel te zijn als Windows zonder vrije diskspace/mem (Cinelerra ofzo heette dat). Qua 3D-programma's is het helemaal een ramp, als ik het me goed herinner heeft alleen Maya een GNU/Linux variant en die is zéér prijzig.
Wat moet je dan op het einde van je promotiefilmpje zetten? Rendered with 3D Studio Max 5, Composited by een of ander ander Windows-programma? Fijne promotie heb je dan.

Edit: het 3D-Konqi idee is wel uitvoerbaarder dan het hele 3D-museum ofzo. Je zou Konqi wat MS-Paperclip achtig kunnen laten doen (is ooit zo'n mooie gerenderde 'geest' geweest die dingen kon doen à la Paperclip. Zoiets zou dan icm pure 2D-schermen beter overkomen denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Bart Coppens op 05-04-2003 15:23 ]

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:29
Denk als je een promo filmpje klust dat de doelgroep niet geïnteresseerd zal zijn in de geschiedenis van het geheel. MS zal bv zeker win 3.11 niet aanhalen als ze winXp gaan promoten.

Hangt van je doelgroep af wat je laat zien. Als gamer ben je geïnteresseerd in. Kan ik mijn favo spel spelen (bijv UT, quake etc). Hoe start ik dat op?

Goeie argumenten om mensen om te krijgen. Download wat virussen en laat het effect op beide ossen zien :P En dan uitleggen waarom linux minder gevoelig is voor dat soort grappen. En haal dat frequente updaten aan.

Is je doelgroep een groep mensen die office applicaties gebruikt, dan laat je daar de tegenhangers van zien in je linux omgeving. Laat zien dat alles wat met windows kan ook in linux kan en meer. En vooral dat het gratis is cq minder kost.

Op dit moment heb je de aandacht van mensen en kan je gaan vertellen over lage systeem eisen voor sommige doelen, waar je software vind en wat compileren is. Laat bijv een redhat of mandrake install in het kort zien. Die zijn zo simpel dat mensen het ook gaan proberen. (Nadruk leggen op hoe je het naast windows kan proberen om die drempel omlaag te krijgen)

Modbreak:
Het is nog altijd MS en niet M$. Ik heb je post aangepast, gelieve er voortaan zelf op te letten.

[ Voor 6% gewijzigd door deadinspace op 06-04-2003 22:44 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• easydisk
Over 3D: je hebt helemaal gelijk onder Linux is dat niet zo aanwezig, maar zeker wel mogelijk (denk aan de titanic). het wordt dus met 3D max maken en misschien dat het dan omgezet kan worden zodat povray het kan renderen ? En in de aftiteling hoeft echt niet te staan dat het onder Windows gemaakt is 8) Overigens wou ik de start van de film uitbesteden aan een bedrijf (kost wat maar als het gewenst is/leuk wordt heb ik dat er voor over) en het daarna onder GPL verder laten ontwikkelen.

Over de inhoud: je hebt gelijk de geschiedenis is niet echt interressant, misschien voor de achtergrond of zo.
Hangt van je doelgroep af wat je laat zien. Als gamer ben je geïnteresseerd in. Kan ik mijn favo spel spelen (bijv UT, quake etc). Hoe start ik dat op?
Hoe je het opstart is leuk om te weten, maar het moet geen uitleg filmpje worden voor allerdaagse dingen maar een 'pakker'. De reclame film over koffie laat ook niet zien hoe het in het apparaat moet maar wel waar het vandaan komt en dat het een genot is. Tenzij iedereen het er overeens is dat we wel die kant op moeten, sta voor alles open :)
En het moet iets korts worden, paar minutjes geen 30 waarbij een gehele kernel gecompileerd word.

De doelgroep: nog geen echt idee wat of wie dat is of zijn, ik zal eens informeren wat en wie er rondloopt op de beurzen.

Dat het naast Windows kan, er amper/geen virussen voor zijn en het kosten aspect is zeker iets om te laten zien (hoe ik dat nu kan vergeten :) )

-- Edit --
3D onder Linux voor maar 50$ http://www.ac3d.org/
Blender (of is dat alleen plaatjes ?)
maar 3D max e.d. is wel makkelijk om een begin mee te maken moet ik zeggen :)

-- Edit2 --
Een voorbeeld, maar wel lang filmpje, is bijv die van warriorsofthe.net waarin uitgeled wordt hoe het internet verkeer gaat en zo. Dat filmpjes is echter wel te mooi, maar het idee is ongeveer het zelfde.

[ Voor 15% gewijzigd door easydisk op 05-04-2003 16:34 ]

Verwijderd

Als je dit doorzet vind ik wel dat je toch minstens de Linux versie(s) van Houdini (Apprentice?), Blender, Wings3D of SoftImage|XSI (Exp?) zou moeten gebruiken voor de productie van de modellen + animaties ;)
En GIMP (1.3.x!) voor de textures natuurlijk.

Kan allemaal prima, en je bewijst des te meer dat Linux er erg goed voor gebruikt kan worden.

En ik denk niet dat het een KDE promotie filmpje zou moeten worden.. (iig als het echt om een filmpje gaat om Linux, het OS, te promoten) óf je gebruikt de draak van KDE, Tux van Linux en de Ximian (Gnome) aap (of desnoods een pratende voet!? gebruik je fantasie.. ;)), óf alleen Tux.

En voor de uiteindelijk video natuurlijk geen WMA9 oid gebruiken ;)

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Verwijderd schreef op 05 april 2003 @ 17:35:
...

En voor de uiteindelijk video natuurlijk geen WMA9 oid gebruiken ;)
Hoor ik daar XViD? O-)

• easydisk
Verwijderd schreef op 05 April 2003 @ 17:35:
Als je dit doorzet vind ik wel dat je toch minstens de Linux versie(s) van Houdini (Apprentice?), Blender, Wings3D of SoftImage|XSI (Exp?) zou moeten gebruiken voor de productie van de modellen + animaties ;)
En GIMP (1.3.x!) voor de textures natuurlijk.
Ik had totaal geen idee dat er zoveel 3D prog's waren voor Linux weet je. Nu moet ik ze nog 'even' doorhebben allemaal en dan is het zo af :)
En ik denk niet dat het een KDE promotie filmpje zou moeten worden.. (iig als het echt om een filmpje gaat om Linux, het OS, te promoten) óf je gebruikt de draak van KDE, Tux van Linux en de Ximian (Gnome) aap (of desnoods een pratende voet!? gebruik je fantasie.. ;)), óf alleen Tux.
Het wordt geen KDE promotie film maar ik dacht ook niet alleen aan Linux de kernel, maar zoals de term Linux in het algemeen gebruikt wordt: 'Ik draai Linux, jij ook ?' en dat houd dus in, xfree, window/desktop manager, browsertje, etc.

• Bart Coppens
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2021
easydisk schreef op 05 april 2003 @ 18:24:
Ik had totaal geen idee dat er zoveel 3D prog's waren voor Linux weet je. Nu moet ik ze nog 'even' doorhebben allemaal en dan is het zo af :)
Hou er wel rekening mee dat dit allemaal professionele pakketten zijn, en niet GPL. Als je ze wil gebruiken zal je ofwel veel geld mogen betalen, ofwel illegaal moeten gaan...

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

Verwijderd

Ik had het eigenlijk over de (voor persoonlijk gebruik) gratis pakketten..

Jaja, zelfs SoftImage|XSI Exp (afaik met Mental Ray) is tegenwoordig beschikbaar voor Linux.. wel jammer dat ze Wine gebruiken, maarja.. beter dan helemaal niet :{
(ik weet alleen niet of en hoe groot een eventueel watermerk is omdat ik het zelf nog niet aan het werk heb gekregen (mijn monitor haalt de resolutie die nodig is voor SoftImage niet (behalve op 60 hz maar dat is geen werken))

edit:

En je zal er van opkijken als je ziet wat je allemaal kan doen met een 'simpel' programma als Blender of Wings3D, je kan er precies hetzelfde mee doen als met MAX :)
(alleen jammer dat je veel omwegen moet gebruiken omdat veel belangrijke tools missen)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2003 18:53 ]

Verwijderd

umm dikkebanaan. hoe bedoel je "(alleen jammer dat je veel omwegen moet gebruiken omdat veel belangrijke tools missen)' ik gebruik nu al een tijdje blender maar er is echt helemaal niks waarvan ik nou zeg. 'goh en dat mist het'

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-02 14:30
Misschien is het leuker om verschillende korte filmpjes te maken voor verschillende soorten gebruikers, die samengevoegd kunnen worden om als algemeen introductiefilpje te dienen.

Dus;
Algemeen: Introductie, window en filemanagers, Mozilla, Konqueror, etc.
Grafisch/multimedia: De Gimp, filmgimp, etc
Kantoorwerk: Mozilla, OpenOffice, etc.
3D: Blender, etc.

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-04 09:52

Niek

f.k.a. The_Surfer

Goed idee inderdaad :) Ik vraag me alleen af of er echt veel 3D-scenes in moeten komen (wandelende tux door museum etc), het laten zien van een draaiende KDE dekstop lijkt me nuttiger (en minder moeilijk te maken ;) ik werk veel met blender, maar het modellen op opnemen van movies is een verschrikkelijk tijdvergend karwei).
Over het opnemen van een desktop in een filmpje: hier staat een erg goede howto.
* Niek is wel bereid een draaiende KDE/KMail/Mozilla/XMMS/etc op te nemen in een filmpje :)

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Verwijderd

Wat je heel vaak ziet dat mensen multimedia kant van linux onderschatten. Ik geef toe dat niet alles 100% procent is, maar zitten wel dicht bij.
Zit nu paar maanden te multiemedia onder linux sta steets verstelt van de mogelijk heden die de programmaas hebben.
zie http://www.linuxartist.org/ voor de laatste ontwikkelingen in multiemedia onder linux en http://linuxgraphic.org/ maar die is wel jammer genoeg in het Frans.

Voor linux promotie film raad ik aan om linux te vergelijken met iets simpels, zoals een blokken doos. Want veel mensen durfen geen linux te gebruik vooral zeggen te moeilijk is.

bijvoorbeeld:
Pinguin zit met een blokkendoos te spelen en legt uit wat de kernel is(een blokje) daarop stapelt hij nog een blokje en dat is de grafische schild van linux.
Zo leg je heel simpel wel de structuur van linux uit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 April 2003 @ 18:55:
umm dikkebanaan. hoe bedoel je "(alleen jammer dat je veel omwegen moet gebruiken omdat veel belangrijke tools missen)' ik gebruik nu al een tijdje blender maar er is echt helemaal niks waarvan ik nou zeg. 'goh en dat mist het'
Geloof me, wanneer je 3DS MAX en Maya hebt gebruikt zijn er genoeg tools/features die je mist in Blender :P

Een van mijn grootste ergenissen is bv dat Blender de optie mist om 'harde' edges te maken in een subdiv.
Het is te doen, maar het moet met een 'omweg' (ie. dubbele edges).
Met 3DS MAX kan je gewoon simpel, snel en makkelijk een smoothing groupje gebruiken.

Je kan met beide paketten (soms bijna) dezelfde resultaten krijgen, maar mijn ervaring is dat het met Blender soms een minuutje langer duurt om iets voor elkaar te krijgen.
Dat is niet erg, maar het kan erg veel tijd schelen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2003 21:39 ]

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:25
idd

als je een mooie presentatie maakt en ze vragen hoe je het gerenderd hebt, dan ben je wel bijna genoodzaakt te zeggen dat je het in windows hebt moeten maken.. helaas...

En om nou te laten zien dat kde een verkenner heeft e.d. lijkt me helemaal niet slim.. Dan promoot je linux eerder als een goedkoop aftreksel van windows..

je moet echt met GOEDE punten komen(behalve dat het gratis is)
een slogan als, Met linux heb je een vrijwel gelijke interface als windows! laat je een erg oplettende gebruiker of manager van een bedrijf merken dat het windowssysteem niet slecht is,
anders ga je het ook niet nabouwen. Nu WEET ik ook wel dat het windowssysteem erg makkelijk werkt maar de zooi eromheen minder lekker werkt. Maar dat weet een manager/thuisgebruiker weer niet. Die kijken alleen naar hoe het eruit ziet.

volgen jullie me nog? Je moet dus ABSOLUUT niet gaan komen met windows vergelijkingen... verder lijkt het idee me helemaal geweldig,maar schrap het kde stuk.

• Wilke
  • Laatst online: 22:03
Zoals in elk topic geldt ook hier: geen reacties plaatsen die niets zeggen (zoals 'post de link naar het filmpje maar als het af is...' - nogal logisch he, dat dat gaat gebeuren!). Er zijn een paar totaal offtopic posts verwijderd.

Leuk idee trouwens, de software is er zeker wel, maar een goed script (wat voor verhaal zou je willen laten zien?), en mensen die dat in 3D kunnen modelleren (dat is een kunst op zich!) die dan ook nog eens met Linux werken, dat kon wel eens lastig worden...

Verwijderd

Het is jammer dat de Ogg Theora codec nog niet uit is, want als je zo'n filmpje in de geest van de Free Software movement wil verspreiden, dan is dat formaat er uitermate geschikt voor! :)

http://www.theora.org/

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:35
Ik ben het wel met Hennie-M eens. Als je laat zien hoe vergelijkbaar kde is met windows speel je alleen windows maar in de markt. Di emensen denken als er toch niest anders aan is dan is dit ook goed. Waarom zou ik de moeite doen om linux te nemen als ik toch al windows heb?

Laat de andere dingen zien, bijvoorbeeld gnome, blackbox/fluxbox etc. Het is misschien wel makkelijk om even onder de aandacht te brengen dat er ook dingen zijn die heel erg op windows lijken waardoor een overstap vergemakkelijkt word, maar ik denk niet dat je het accent van je reclame daarop moet leggen.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• easydisk
Over het wel/niet 3D: Natuurlijk kan niet alles 3D, als je KDE laat zien is dat gewoon 2D, kan niet anders, maar stel dat je Tux van het een naar het volgende hoofdstukje laat wandelen en onderweg een inleiding geven op het volgende stukje, dan zou je met het wat leuker maken door bijv http://www.stack.nl/~fidget/pguin/penguin.html te kunnen gebruiken.
En ja het moet door dus door Linux gerenderd worden (wat niet inhoud dat het onder Linux gemaakt moet worden, want je zou het bijv in povray formaat kunnen omzetten en renderen maar :) maar om dit te voorkomen ook maken onder Linux.)
Evenzo voor de codec (dacht zelf aan (s)vcd i.v.m. de standalone-dvdplayers), maar een opensource formaat is wel leuk. (maar dit zijn zaken voor als het bijna af is.)

Verder moet het niet te diep gaan denk ik, men moet er naar blijven kijken en niet denken van 'dat is me te moeilijk, wegwezen' (als je het bijv op een evenement laat zien) en vooral kort je blijft een paar minuten staan dan ben je weg. Ze zijn niet geinteresseerd in dat de kernel en zo geconfigureerd kan worden, met een beetje geluk komen ze daar nooit aan toe !
Uiteraard kan je langere versies maken voor presentaties of kennis making met Linux op eigen gelegenheid of zo.

Wat haalt de mensen dus over om Linux te gebruiken ?

Al hoewel ik persoonlijk zou zeggen:
Q: waarom gaan/willen gebruikers af van Windows ?
- bijv virussen: laat zien dat die er niet zijn
- bijv: de verplichte programma's als IE, Mediaplayer, etc, laat zien dat je alles zelf mag instellen en bepalen.
- opensource, geen privacyschending gedoe

Q: wat moet er minimaal aanwezig zijn in Linux voordat ze overstappen
- laat zien wat je hebt, ook al lijkt het het zelfde. (MS heeft het ook weer van Apple en we kunnen niet allemaal het wiel opnieuw uitvinden)

Ik krijg heel vaak de vraag: Ik wil van Windows af (reden wordt meestal niet (duidelijk) gegeven), maar ik gebruik onder Windows dreamweaver, adobe photoshop, autocad (maar ook eenvoudigere vragen zoals een messenger/internet explorer/word/etc ) Zijn er dergelijke programma's onder Linux ? Over het algemeen wordt het dan niet erg gevonden dat het niet exact hetzelfde werkt/er iets anders uitziet.

Eigenlijk hebben we een proef persoon nodig die geen Linux kent en dan vragen wat hij denkt hoe wij werken (met een beetje geluk/pech zegt ie: allemaal moeilijke commando's intypen :) ).

Maar misschien heb ik wel een geheel verkeerde kijk op de zaak en/of ga ik de verkeerde richting op met enkele ideeen.

--
Wat ik gister-avond zelf had bedacht aan script:
Het begint met Tux on de beach ( http://www.stack.nl/~fidget/pguin/paradisesmall.jpg ) en dan zegt ie iets van "Ah hallo zijn jullie er al, dan kom ik er aan" staat Tux op loopt naar de Tux-fabriek die naast het strand staat en gaat naar binnen. (10 seconde)

Binnen loopt hij eerst langs een muur met de foto van Linus met daaronder (dad of tux) en wat bordjes aan de witte/virtuele muur met jaar tallen en daaronder een bergje papaier wat steeds groter wordt en de kernels voorstellen. Ondertussen verteld hij dat er al heel veel mensen aan werken, over de gehele wereld. (20 a 30 seconde)

Vertel dat Linux alleen een kernel is, en er dus utilities bij moeten => dat is een Distributie. Tux loopt langs een ruimte vol met dozen/logo's van RedHat/Mandrake/etc. (30 seconde)

Dan komt hij Konqi ( ftp://ftp.kde.org/pub/kde/devel/konqi_sdk.tar.bz2 ) tegen die het verhaal overneemt en in ca 60 seconde door KDE fietst. "Kijk het is ook grafische bij ons en het ziet er zo uit." " Zo hebben we uiteraard Klik en sleep" "een prachtige xyz....." (door middel van het opnemen van een desktop op video, geen gek gedoe of zo. 2D)

Tux neemt het weer over loopt verder en verteld dat er nog meer is zoals Mozilla ("he zeg, dat lijkt zeer veel op een van de meest gebruikte browsers van de wereld maar wel zeer goed de dhtml/xml/xts/etc standaarden kan") Loopt verder en ziet de kamer waar OpenOffice gemaakt wordt en laat zien dat ook wij een document grafische maken, tabellen hebben etc. 2x 30 sec.

Tux staat stil en zegt dat er uiteraard nog veel meer applicaties zijn (bijv een screenshotje van het e.e.a. of zo) 30 seconde

en tux sluit het verhaal af met nog punten als opensource, gratis, stabiel, snel . 45 seconde

en de aftiteling begint "We want to thanks: you for watching, all the non-windows users from GOT ..." 20 seconde.

maar zoals gezegd: gister avond/nacht verzonnen op een kladje, ik kan het 100% mis hebben of misschien is dit juist wel/niet leuk.

--- Edit 3 --
ben wel aan het editen vandaag: maar nu ik er over nadenk je kan nooit alles in 1 filmpje stoppen daarvoor zijn er teveel (tegenstrijdige) punten die je moet laten zien.

[ Voor 9% gewijzigd door easydisk op 05-04-2003 23:54 . Reden: typo's + link toegevoegd ]

Verwijderd

Ik denk dat je eerst beter eens aan de slag kan gaan met het schetsen van de modellen ;)

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-04 13:41
@easydisk, k kreeg net tijdens mijn ontbijt nog een 'klein' iedeetje, als je in die fabriek rondloopt met tux kun je dr mischien wat mieren of ander gespuis rond laten lopen die tux dan 'omlegt' met een vliegenmepper/insecte verdelger. Om zo aan te tonen dat bugs dr in linux meestal snel uit zijn

just my 2 cents

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:47

MadEgg

Tux is lievvv

Ik denk dat je eerst eens moet bedenken voor wat voor publiek je het filmpje gaat maken.
- Wil je de mensen die balen van Windows om crashes etc maar niet denken dat ze er vanaf kunnen overhalen om Linux te gebruiken
- Wil je de mensen die "die-hard" Windows gebruiker zijn laten zien dat Linux eigenlijk best een goed alternatief is(deze mensen haal je niet in een keer om, je moet ze eerst positiever laten denken over Linux)
- Wil je mensen die Windows gebruiken en er van balen dat ze het niet zo in kunnen richten als ze zelf willen laten zien dat dit met Linux wel kan en nog redelijk makkelijk ook
- Of wil je de "tiepmiepen" laten zien dat de overstap naar Linux helemaal niet zo groot is en dat ze heel wat minder documenten zullen verliezen?

Deze 4 groepen worden heel moeilijk te combineren lijkt me, en aan elk van de 4 groepen moet je ook wat anders laten zien.

Vooral de tiepmiepen en die-hards moet je absoluut niets laten zien over kernels, framebuffers, (un)mounten van cdroms en verschillende windowmanagers, een gecentralizeerd systeem wat makkelijk te beheren is en te configureren is, is meer wat zij willen zien.
Voor de andere twee groepen gelden natuurlijk weer andere argumenten.

Tja

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 15:26

morphje

let's all love lain

misschien wel een leuk idee voor je filmpje

openingsscene:
hey mike wat heb jij daar ? Ik heb hier een state of the art supersnelle computer met alle laatste software van merk [pieeep]. (leuk blauw scherm erbij zou leuk zijn)
Laten we eens gaan kijken bij gebruiker nummer2. Wat heb jij daar ? Nou mike ik heb hier een 1 jaar oude computer (met linux). mike: "je liegt hij is zo sneeeeeel" nou blabla verzin wat domme "he mike" reclame eromheen

Nadat je ongeveer 40 seconden de kijker heb lopen vervelen met deze onzin komt een 3d tux langs die het videobeeld doorknipt ala luneytoons style of verfrommeld en weggooit in een basket of nog beter omver blast met z'n UT-style instagib gun (gelijk mooie overgang op de game scene)

vanaf hier heb ik even geen inspiratie meer, maar lijkt me wel een leuke opening. Ligt natuurlijk ook aan je publiek, maar je kan bijvoorbeeld ook tux een "humoristisch" gebaar laten maken nadat hij het filmpje vernietigt. Bijvoorbeeld een lekker fart, een middelvinger, noem maar op

ow mocht je toevallig over een tijdje nog iemand nodig hebben om je filmpje in te spreken, ik denk dat ik mijn vriendin (amerikaanse) wel kan laten inspreken voor je. Beloof het niet, maar ik denk dat ik haar wel zo gek kan krijgen :)

edit: trouwens dat bug squashing idee in die fabriek is ook een geinig idee :D Kan je misschien wel uitbreiden door een gebruiker in de fabriek (ik neem aan dat het een computer voorstelt) een bug probeert te zoeken door een paar panelen weg te breken en dat er een paar insecten uit komen kruipen, de gebruiker rent er snel achterna om ze kunnen gebruiken en vervolgens komt tux langs om die bug te squashen

edit2: wacht even die user die dat paneel wegbreekt kan je dan zeggen dat dat een goede gebruiker is (hij houd de bug vast en stuurt een rapport op naar internet) komt een insecten verjager langs (tux met sprayer) samen met een horde crackers en tux is uiteraard de grote groep misbruikers af :)

hmmmm, toch nog wat inpiratie gehad :) en dat om half 11

[ Voor 27% gewijzigd door morphje op 06-04-2003 22:20 ]

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-05 11:02
Ik had een post in dit topic staan maar dies verdwenen :/ Anyway, post de link naar het filmpje hier ff als het zover is. Misschien haal je me over af te stappen van mn Windows-reputatie :)

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Verwijderd

Wilke schreef op 05 april 2003 @ 22:56:
Zoals in elk topic geldt ook hier: geen reacties plaatsen die niets zeggen (zoals 'post de link naar het filmpje maar als het af is...' - nogal logisch he, dat dat gaat gebeuren!). Er zijn een paar totaal offtopic posts verwijderd.
Dus vragen we er nog maar een keer om :/

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2003 22:45 ]

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 18:01
Rendered with 3D Studio Max 5, Composited by een of ander ander Windows-programma? Fijne promotie heb je dan
3d studio kost toch ook geld in windows, ik zou "gewoon" maya gebruiken dan.
Wat je ook kunt gebruiken om een 3d filmpje te maken is een gewoon spel zoals q3 of ut (al is die editor windos only), gewoon je eigen textures maken en dan complexere modellen maken in maya en die importeren, voor de quake 3 engine heb je al de tools onder linux (gimp, blender, maya, gtkradiant etc)

En houdt het simpel, niet teveel de nadruk leggen op de overeenkomsten met windows (dan gaan mensen zeiken van "he, functie x zit niet exact op plek b"), en focus je niet teveel op kde, maar laat zien dat er keuze is..

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Hennie-M
  • Laatst online: 13:25
hmm
ik las net over de 4 doelgroepen gedachte van MadEgg
1oplossing, ONTZETTEND Simpel..

meerdere filmpjes.. net als bij de mac :)
http://www.apple.com/switch/ads/
(vooral die met Ellen Feiss is cool.. zij is gewoon dronken gevoerd door de interviewer :p )

[ Voor 42% gewijzigd door Hennie-M op 06-04-2003 23:12 ]

Verwijderd

Hennie-M schreef op 06 April 2003 @ 23:10:
(vooral die met Ellen Feiss is cool.. zij is gewoon dronken gevoerd door de interviewer :p )
http://www.ubergeek.tv/switchlinux/ :P ;)

(en nu weer ontopic anders staat dit topic straks vol met parodieën ;))

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:47

MadEgg

Tux is lievvv

Hennie-M schreef op 06 April 2003 @ 23:10:
hmm
ik las net over de 4 doelgroepen gedachte van MadEgg
1oplossing, ONTZETTEND Simpel..

Op zich geen slecht idee, alhoewel het hier om een filmpje van zo'n vijf minuten ging.

Wat was je verder van plan met het filmpje te doen? Gewoon ergens op internet zetten en proberen zoveel mogelijk links ernaar te krijgen? Of een fonds opzetten waar alle Linux-missionarissen(of wannabes) hun geld in storten om het op de commerciele zenders in de reclame te krijgen? :D

In het laatste geval zouden een aantal korte filmpjes effectiever zijn, waarvan elk een bepaald soort mensen moet aanspreken.

Verder, het filmpje is natuurlijk nou allemaal heel leuk en aardig, maar stel nou dat Meneer Piet het ziet, en denkt... ja.... dat lijkt me wel wat, ik wil Linux op m'n PeeCeetje.
Wat doet hij dan? Hij loopt naar de winkel en zegt: "Ik wil graag Linux kopen".
Drie mogelijke antwoorden:
- "Linux??? Tisdaaahh?"
- "Linux? Nee, dat hebben/mogen we niet (hebben)"
- "Linux? Welke distributie?"

Bij geen van de reacties schiet Meneer Piet wat op. Je zal dus OF het filmpje moeten koppelen aan een bepaalde distributie die aardig kan waarmaken wat je in het filmpje adverteerd, OF je zal het filmpje aan een bepaalde site moeten koppelen waarin deze Meneer Piet makkelijk en snel kan uitvinden wat een geschikte distributie voor hem is.

[ Voor 3% gewijzigd door MadEgg op 07-04-2003 01:37 . Reden: typo ]

Tja

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Leuk idee, ik heb 't een soort van 't zelfde gedaan voor mijn klas.
Daar moesten we (als leerlingen) een powerpoint presentatie houden.
Die van mij ging over linux :) en dan ook alleen als 'algemene' promotie.
Nix diepgaande 'geek' talk over kernels libs en weet ik 't.
De windows users in mijn klas (wat toch een beetje jou doelgroep is) zijn toch alleen geinterreseert in hoe snel ze hun mp3'tjes in de xmms playlist hebben staan. En hoe makkelijk een cd'tje branden wel niet is. Gewoon wat praktische dingen laten zien. Dat is wat ik had gedaan met mijn presentatie. Daarin zaten een boel vergelijkingen van winamp / xmms, internet explorer / mozilla etc.
Tip(je) kijk nog even de mooie 'handleiding' van Nelske (echt mooi werk) over 'Linux op de desktop' (of zo iets).
Veel succes, ik ben benieuwd

//edit
ik had overigens een 9 voor m'n powerpoint gedeelte, en een 8.5 voor m'n presentatie. (redelijk toch :P) Dit omdat m'n leraar vond dat de vergelijking / 't stapje van windows naar linux toch wel kleiner werd door m'n presentatie. Ik kon nog wat copietjes uitdelen van mandrake aan 't einde van m'n presentatie :)
En ik denk toch dat dat jou doel is ....

[ Voor 23% gewijzigd door himlims_ op 07-04-2003 10:01 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• easydisk
Dat idee van de bugs is wel leuk vind ik, een leuke manier om iets te laten zien ;)

Het doel van het filmpje: het is natuurlijk leuk om het tussen de reclames van een voetbal wedstrijd te doen maar ik denk dat ons budget daarvoor niet geschikt is (of we moeten een film van 0.5 seconde maken.) Dacht om te beginnen aan download op internet, misschien kunnen we een blad zo ver krijgen om het op CD te zetten, (maandelijks zit er een CD bij de C'T, etc) en op de verschillende promo dagen en gewoon voor de fun.

En ik zie dat ik me totaal vergist heb in de vele doelgroepen met ieder hun eigen ideeen en wensen om van Windows naar Linux te gaan. Het is niet mogelijk om dat alles in 1 filmpje te doen.

Maar we kunnen niet voor elke doelgroep een film maken, de echte type miep die alleen een briefje typt en e-mail verstuurd zal nooit overstappen. Ze weten op welk icoon ze nu op moeten drukken en een installatie van Windows/het configuratie scherm van Windows hebben ze nog nooit gezien. Die zal never een Linux installatie uitvoeren denk ik. We moeten denk ik voor de 'zwevende' gebruiker gaan die geen band heeft met Windows en wel wat anders wil maar niet druft.

Even tussendoor: Ik heb overigens net begrepen dat er door iemand anders een filmpje van KDE gemaakt wordt (2D)

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-04 13:41
Ow, nog wat tips, kraak windows NIET af.
punt 1, het is verboden een ander product 'zwart' te maken ten goede van jou product (vergelijken mag wel)
punt 2, al de windows fanaten gaan over de zijk omdat je windows afkraakt, je kan dus beter zeggen dat je met linux (ongeveer) hetzelfde kan

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

achja hoemeer filmpjes ter promotie hoe beter :D

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Verwijderd

Gaaf idee!

Ivm die ubergeek animatie: de maker daarvan heeft dat werkelijk gemaakt om linux te promoten; hij wil eigenlijk graag dat soort filmpjes maken onder linux, maar de juiste tools om dat gemakkelijk te doen zijn er niet, volgens hem. Hij is wel een echte linux gebruiker, en wilde zo meer aandacht voor linux krijgen.

Over het filmidee hier, mijn mening:

het is belangrijk:
- dat mensen zien dat je niet hetzelfde doet, dat dingen anders zijn, maar dat dat juist prima is.
- dat je met linux hetzelfde kunt bereiken.
- dat het met linux niet moeilijker is
- dat linux leuk is
- dat linux mooi is
- dat linux goed werkt (stabiel is)
- dat je minder/geen last van virussen hebt
- dat er een gemeenschap achter staat
- dat programma/distro makers naar je luisteren, OSS gedachte

Bv: allemaal dezelfde (zelfde kleur, zelfde vorm etc) auto's met gebrilde mannetjes achter het stuur (die langsrazen, of voorbij sputteren, de een snel dan weer een langzaam, dan 1 langs de kant van de weg, waar iedereen voorbij raast; misschien ook nog 1 waar wel een technische dienst bij staat, waar veel geld biljetten van hand wisselen), dan 1 auto die er anders uitziet, met tux.

Dan een heleboel auto's die er anders uitzien (kleur, vorm, grootte), allemaal met tux achter het stuur: driewielers, steps, terreinwagens, sportcabrio's, stationwagons, vrachtauto's, een boeing met tux als piloot...

Misschien (gevaarlijk! moet heel goed gemaakt worden anders komt het misschien slecht over) 1 die langs de kant staat, en een heleboel andere tuxen die stoppen, motorkap open, motorkap dicht, schouderklopjes, en allemaal in razend tempo maar met relaxte blik en coole muziek weer verder.

Tuxen moeten er zolang ze voortbewegen niet gestressed uitzien, ze gaan hard, maar zonder moeite; standaard bestuurders van standaard auto's moeten er uitzien als gestresste personen, af en toe moeten zelfs de snelste auto's (die net zo snel lijken te gaan als de snelste tuxen) een beetje haperen, de standaard klap op het dashboard en weer gaan zonder te weten wat er aan de hand was; en altijd druk doende om te blijven gaan.

(Ook weer gewaagd:)
Misschien een blik op het dashboard van de standaard auto: 3 knoppen "retry" "reboot" "reinstall", en allemaal bestuurders die als waanzinnigen op die knoppen rammen...
Dashboard van Tux: zie Austin Powers 3 ;)
1x tux met vragende blik, evt tux uit andere auto die uitstapt en door het raampje wat dingen aanwijst, dan de bestuurder tux die wat schakelaartjes omgooit, wat knoppen drukt en begrijpend kijkt (aha!), ronkende motor, en hop hij speert er vandoor.

Ik zal er nog wat meer over nadenken, maar dit ideetje wilde ik alvast kwijt...
Hoop dat het helpt om iets pakkends te verzinnen, neem het niet te serieus, lekker brainstormen.... ;)

• easydisk
Ik heb er de afgelopen dagen nog over nagedacht en het e.e.a. op papier gezet maar, zie in dat je er met een kort filmpje van 4 minuten niet ben. Je moet meerdere maken voor de verschillende groepen en wat langer. En dan natuurlijk toch onder Linux maken: dit gaat buiten de hoeveelheid tijd en geld zitten die ik er voor in gedachten had. (wou het laten maken door iemand) het was een van de vele 'goede' ideeen die ik af en toe krijg 8)
Mocht iemand anders het wel willen uitvoeren: heel veel suc6 en ben nog steeds bereid om er wat werk in te steken en/of een kleine financiele bijdrage mocht dat gewenst zijn.

Verwijderd

easydisk schreef op 09 April 2003 @ 00:00:
(wou het laten maken door iemand)
Dan ben ik bang dat dit project van je een snelle dood gaat sterven (iig als je zelf niet de moeite neemt om er een aantal maanden werk in te steken) omdat je -0.001% kans hebt dat je iemand zal vinden die het 'eventjes' voor je gaat doen.

Er zijn nl nog héél veel meer mensen met goede ideeën en staan te springen om die ideeën uit te voeren.. ;)

Alleen wanneer je iets hebt om te laten zien (geen verhaaltje, maar bv de modellen, test animaties, achtergronden, etc, etc.) en ook kan laten zien dat je er zelf veel werk van hebt gemaakt zullen je kansen om iemand te vinden die je wilt _helpen_ de lucht in schieten.

(dit is trouwens niet om je af te zeiken, ik probeer alleen uit te leggen dat het een grote teleurstelling wordt wanneer je er zelf geen tijd in steekt.. want zeg nou zelf, zou jij een paar maanden van je vrije tijd opgeven omdat iemand je dat 'eventjes' vraagt? (aangenomen dat die persoon niet genoeg geld heeft om je uurtarief te betalen))

• easydisk
Dan ben ik bang dat dit project van je een snelle dood gaat sterven (iig als je zelf niet de moeite neemt om er een aantal maanden werk in te steken) omdat je -0.001% kans hebt dat je iemand zal vinden die het 'eventjes' voor je gaat doen.
Sorry verkeerd verteld, door een bedrijf laten maken, dus er voor betalen (zoals in een eerdere post staat, 4de post van Saturday 05 April 2003 15:44). Dat bedrijf bestaat uit 1 iemand bestaad dus daarom schreef ik iemand. Een kort eenvoudig filmpje kan ik nog wel betalen, maar 4 a 5 film's van 8 minuten zit toch iets buiten het budget. Ik was zeker niet van plan om het hier neer te gooien en jullie aan het werk te zetten :)

[ Voor 13% gewijzigd door easydisk op 09-04-2003 08:45 ]

Verwijderd

Maar dan vraag ik me toch af waarom je niet zelf lekker aan de slag gaat.. is toch veel leuker? :)
(en je bespaart een hele hoop geld)
maar 4 a 5 film's van 8 minuten zit toch iets buiten het budget.
Hm.. 5 x 8 = 40 minuten..
Kan je er beter meteen een avondvullende speelfilm van maken :P

Verwijderd

Heette die niet Antitrust?
;)

Easydisk, kan je vertellen wat je als doelgroepen ziet en hoe de verschillende ideeen er dan uitzien?
Incl. tijdsduur natuurlijk...

Misschien zijn er anderen met goede skills die het kunnen en willen maken.
Als hier echt een goed idee uitkomt, krijg je misschien die gast van Uebergeek zo gek om het te doen!

Verwijderd

Bedoelde je de film Antitrust?
Die film is eigenlijk een groot promotie film voor opensource :) zie:
http://www.mgm.com/title_clip.do?title_star=ANTITRUS
Einde van de film wordt er ook paar gnu mensen bedankt.
Misschien leuk om het idee in de film van source stukken over de beeldescherm flitsen te gebruiken.

Verwijderd

Misschien dat veel mensen na dat filmpje een linux cd erin gooien, als ze toevallig geen mandrake hebben schrikken ze al tijdens de installatie, en stoppen ze ermee, als ze wel Mandrake hebben komen ze in een omgeving terecht die ze doet denken aan Windows, maar eigenlijk helemaal niks met Windows te maken heeft, dus weten ze nog niet hoe Linux werkt.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:29
Tja, dan laat je een slack of een debian install zien, nog steeds goed te doen imho. Maar denk dat iedereen het er mee eens is dat je geen LFS install gaat laten zien.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

Terror schreef op 10 April 2003 @ 12:05:
Tja, dan laat je een slack of een debian install zien, nog steeds goed te doen imho. Maar denk dat iedereen het er mee eens is dat je geen LFS install gaat laten zien.
Ik denk dat iedereen het er ook wel mee eens is dat je geen slack of debian gaat laten zien ;)
(behalve dan de gebruikers die niet willen dat Windows gebruikers overstappen op Linux en ze weer zo snel mogelijk proberen weg te jagen)

• easydisk
Zelf had ik als doelgroep: mensen die er wel iets vanaf weten (ze hebben het woord Linux (of Lunix bij verkeerde uitspraak :( wel al eens gehoord) maar niet durven omdat het anders is. En als je dan ook nog de mensen mee kan nemen die van Windows af willen i.v.m. privacy (denk aan spy ware) of opensource ideeen mooi mee genomen.
Zelf dacht ik meer aan een wat langere reclame film (4 min.) achtig idee en niet aan een cursus op video (op tv zie je ook niet hoe je het waspoeder in de machine moet gooien). Maar ik geloof dat andere hier anders over denken.

Op zich is dat ook leuk een installatie laten zien, maar een 'live' versie is natuurlijk nog leuker op een beurs, zet er mensen neer die om de 15 minuten beginnen met een Mandrake installatie of zo. Op het internet zal niemand (met een 56K verbinding) even 'snel' een installatie instructie video van 15 minuten downloaden maar een reclame filmpje van 4 min. tot daar aan toe. (denk ik, weet dat natuurlijk niet)

Verwijderd

easydisk schreef op 10 April 2003 @ 19:43:
Zelf had ik als doelgroep: mensen die er wel iets vanaf weten (ze hebben het woord Linux (of Lunix bij verkeerde uitspraak :( wel al eens gehoord) maar niet durven omdat het anders is. En als je dan ook nog de mensen mee kan nemen die van Windows af willen i.v.m. privacy (denk aan spy ware) of opensource ideeen mooi mee genomen.
Zelf dacht ik meer aan een wat langere reclame film (4 min.) achtig idee en niet aan een cursus op video (op tv zie je ook niet hoe je het waspoeder in de machine moet gooien). Maar ik geloof dat andere hier anders over denken.

Op zich is dat ook leuk een installatie laten zien, maar een 'live' versie is natuurlijk nog leuker op een beurs, zet er mensen neer die om de 15 minuten beginnen met een Mandrake installatie of zo. Op het internet zal niemand (met een 56K verbinding) even 'snel' een installatie instructie video van 15 minuten downloaden maar een reclame filmpje van 4 min. tot daar aan toe. (denk ik, weet dat natuurlijk niet)
Is dat niet dat spul dat ze in 1996 op de HCC-Club bijeenkomsten deden? O-)
Pagina: 1