[Voeding] Hij ging Letterlijk in rook op

Pagina: 1
Acties:

• HiDNN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-07 15:37
Hey,

Heb vandaag weer een baal dag want m`n voeding van m`n 2e Computer is Compleet door gefickt :'(

Ik deed de stekker in het stopcontact en Toen Kwam er in eenkeer rook en Lichtflitsen uit :(

K`heb geen flauw idee hoe dat nu in eenkeer kan.
Heb m`n voeding ff opengehaald en er zijn allemaal weerstanden en Zenderdiodes verbrand en er is een stuk van de printplaat ZWART :(

M`n hdd is volgens mij ook Kaduk ;(
Want hij doet helemaal niets meer.
het kan niet aan de kabel liggen want die heb ik er niet eens in.
Heb alleen de voedingstekker erin.

M`n moederbord is geloof ik nog heel gelukkig _/-\o_

En m`n Hdd is een Maxtor 13Gb 5400Rpm. M`n garantie is net verlopen voor m`n hdd :(
kon hem nog inruilen voor 29-02-2003 Bij Norrod :X

Ik gebruik de 2e Computer bijna niet maar ik gebruik de Stekker wel want anders heb ik te weinig stopcontacten. Ik gebruik hem voor m`n 2e monitor
Want ik heb 2 Monitoren aangesloten op m`n beste Pc :)
Ik weet niet dat dat ook invloed kan hebben dat je alleen de Stroom gebruikt maar de Pc verders niet?

Maar weet iemand misschien hoe dat kan en of er ook andere kaarten en de Cpu en de Hdd misschien kaduk kunnen gaan als de voeding verbrand is??

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Thesilence07 schreef op 05 april 2003 @ 14:24:
Maar weet iemand misschien hoe dat kan en of er ook andere kaarten en de Cpu en de Hdd misschien kaduk kunnen gaan als de voeding verbrand is??
Dan krijgen ze ineens teveel spanning en daar kan de meeste hw niet tegen. Ook je voeding niet.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Ja, het ligt er maar net aan hoe de voeding is doorgebrand.

Als er wisselspanning werd doorgegeven na het doorbranden kan alles kapot zijn.
K`heb geen flauw idee hoe dat nu in eenkeer kan.
Heb m`n voeding ff opengehaald en er zijn allemaal weerstanden en Zenderdiodes verbrand en er is een stuk van de printplaat ZWART
Het kan van alles zijn geweest, van falende ventilatoren tot langdurige overbelasting.
(300 watter gebruiken terwijl je een 450 watter nodig had of iets dergelijks.)

Of gewoon de tand des tijds die zich liet gelden. ;(

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 11:23

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Hoe oud was het systeem?
Wellicht was de fan (zonder dat jij het hebt opgemerkt) er al een tijd geleden mee opgehouden en is ie te warm geworden.

Balen van die hdd :/

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

• supreme tweaker
  • Laatst online: 15-08 14:41
Ja dit had ik dus ook.
Alleen bij mij doet me HD het nog
gewoon brand, verbrand plastic en een zwarte printplaat. En alleen maar doordat ik met een stofzuiger door me PC ging :'(

Burp

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Zat er een schakelaar achterop je voeding die ipv op 220V op 110V stond, want dat hebben wij een keer op mijn werk gehad en toen hadden we ongeveer hetzelfde effect!
Het hoeft niet desastreus te zijn voor al je hardware, maar de kans is wel groot dat er nu het één en ander flink is doorgefikt... :(

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• HiDNN
Het was een AMD 350Mhz met een Voodoo2 en 128MB Geheugen en een Soundblaster Live! 5.1

Er zit geen schakelaar op waar mee je van spanning kunt verwisselen

[ Voor 30% gewijzigd door HiDNN op 05-04-2003 15:04 . Reden: Ho moest nog wat bij ]

• HiDNN
Maar dat lijkt me dan vreemd
Want hij gebruilkt helemaal niet zoveel watts als m`n 1e computer Dat is een

AMD Athlon 1.4Ghz a266Mhz
Gigabyte GA-7DXR
Asus G-Force2 GTS Pro
2x 256MB Geheugen @ 266Mhz
Maxtor 40GB 7200Rpm
Pinnacle Sudio PCTV
Soundblaster Live! Plantinum 5.1
E-Tech Fax/Modem 56K
Memorex 32x12x40
Hitachi DvD-rom 12X

Ik weet wel zeker dat dat meer vermogen neemt dan m`m 2e Pc dus ik vindt het een beetje raar. En een Zenerdidode en weerstanden die branden ook niet zo gauw door en de Zekering die erin zat die was nog heel :?

Vaaaagggg :(

[ Voor 5% gewijzigd door HiDNN op 05-04-2003 15:29 ]

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 20:53
Verwijderd schreef op 05 April 2003 @ 14:30:
Het kan van alles zijn geweest, van falende ventilatoren tot langdurige overbelasting.
(300 watter gebruiken terwijl je een 450 watter nodig had of iets dergelijks.)
uhm, er zit toch altijd een overspannigsbeveiliging in een voeding?????? Anders denk ik niet dat zo'n ding ook maar een keurmerk krijgt. Je zou hem nooit moeten kunnen overbelasten. TOch :X er zijn hier wel mensen die precies weten wat moet en mag enzo, roep je ff uit CM&E :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Die zekering waar je het overhebt die zit aan de primaire kant van de voeding en daar gaat bijna nooit iets verkeerd!
Waarschijnlijk is je voeding van een goedkoop merk die gewoon door ouderdom / slijtage is overleden!
Een defecte fan is niet waarschijnlijk omdat tegenwoordig de meeste PSU wel zijn uitgerust met een thermische beveiliging (PSU gaat uit en na 10 minuten ofzo kan ie pas weer aan)!

2e mogelijkheid is natuurlijk dat je harddisk de oorzaak is van dit probleem , kan zijn dat deze zoveel stroom is gaan trekken dat je PSU er ook de geest aan heeft gegeven!

Tis jammer maar waar!

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Frag or die schreef op 05 April 2003 @ 14:50:
Zat er een schakelaar achterop je voeding die ipv op 220V op 110V stond, want dat hebben wij een keer op mijn werk gehad en toen hadden we ongeveer hetzelfde effect!
Het hoeft niet desastreus te zijn voor al je hardware, maar de kans is wel groot dat er nu het één en ander flink is doorgefikt... :(
dat heb ik een poos terug gehad met een ouwe Pentium 100 (AT) (verhaal ook al meerdere keren in GoT verteld volgens mij, dus ga hem niet nog eens uitleggen voor het geval men gaat denken "goh heb je hem weer met z'n verhaal :Z "), gelukkig was alleen de HD van 1GB kapot (ligt hier nog ergens in de la)... die doet "SPINUP *TIK* SPINUP *TIK* enz. enz." zodra Windows gestart wordt (maakt niet uit welke Windows), waarna de hele pc niets meer doet...

De rest van de hardware heeft, i.c.m. een andere voeding en HD, atm een uptime van 161 dagen als zijnde een FreeSCO-servertje :)

Uit die ervaring concludeer ik dus dat met name HD's gevoelig zijn voor een teveel aan spanning door bijv. een voeding die het begeeft op dergelijke wijze (8>

[ Voor 3% gewijzigd door NoBody op 05-04-2003 16:41 ]

Hoi

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:32
Tja, heb hier eens hetzelfde gehad met een ouwe ATX voeding, 230W oid zat aan een P3-500. Terwijl de PC gewoon uitstond is'ie spontaan in de fik gevlogen, de complete binnenkant van de voeding bestond uit 1 groot brok gesmolten plastic! :/

Maar wonder boven wonder was alle hardware nog heel, zelfs m'n beide HD's deden het nog! Tenminste, een tijdje later heb ik 2 van de 3 reepjes geheugen moeten weggooien omdat ze brak waren... Weet nog steeds niet zeker of die doorgebrande voeding de oorzaak was :)

//edit: moraal vergeten ;)
Moraal van dit verhaal: een ouwe voeding kan spontaan in de fik vliegen. Hoeft niet eens aan te staan, of rare dingen mee gebeurt te zijn. So be it :|

//edit2
Tja, ding was vast een beetje stoffig, 't was tenslotte een oude voeding. Maar daarom mag'ie nog niet spontaan aan & in de fik vliegen!

[ Voor 28% gewijzigd door FragFrog op 05-04-2003 19:57 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:43

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Jah, maar als een beetje stof misschien in die ouwe voedingen in de fik vliegt en dan helemaal door je voeding slaat :?

Kortom diegene die hun voeding doorgefikt hebben, was die toen ook erg stoffig?

Tweakers Discord

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

tweakduke schreef op 05 April 2003 @ 17:45:
Jah, maar als een beetje stof misschien in die ouwe voedingen in de fik vliegt en dan helemaal door je voeding slaat :?

Kortom diegene die hun voeding doorgefikt hebben, was die toen ook erg stoffig?
vast wel, maar ik switchte de bekende 110~-230~ schuif om terwijl de pc aanstond (|:(), dus nee ik denk niet dat het aan stof gelegen heeft :+

[ Voor 7% gewijzigd door NoBody op 05-04-2003 17:54 ]

Hoi

• HiDNN
Jah die van mij was wel een beetje stoffig maar daar mag een Voeding toch niet van Exploderen want in elke voeding zit stof |:(

Verwijderd

In de wat goedkopere voedingen zit een ventilator met ' sleeve' lagering, geen kogellager maar plastic dat in een plastic ring loopt. Daar komt dan stof en vuil in, de fan gaat ' kreunen' en loopt vaak vast.

Het resultaat is dan iets dat doorbrandt.....

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-07 18:32
Mijn AT-voeding heeft et pasgeleden ook begeven: hij maakte al nie goed contact meer, dus ik aan dat draad sjorre, pats boem flits :P

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:39

Shuriken

Life is all about priorities

Wat voor merk was de voeding? vind ik wel leuk om te weten voor de statistieken...

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• HiDNN
SaveWay geloof ik want ik zie namelijk verders niet echt een merk staan :?

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Shuriken schreef op 05 April 2003 @ 22:26:
Wat voor merk was de voeding? vind ik wel leuk om te weten voor de statistieken...
zouden er nog veel zijn waarvan het merkje niet mee-geëxplodeerd is? :+

de mijne was iig van......... *zoekt 't ding ff op, ligt nog wel ergens te stinken*

... Highscreen 8)

Hoi

Pagina: 1