Toon posts:

Oudere spellen niet in Win98

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een collectie van wat oudere spellen, die ik eigenlijk gewoon liever speel dan al die nieuwe spellen... Maar ze werken niet op mijn net geinstalleerde versie van Windows 98... Ze deden het wel toen ik XP geinstalleerd had, maar die heb ik verwijderd omdat ik vond dat XP de computer teveel vertraagde. Maar nu ik deze spellen in Win98 installeer dan doen ze het niet!

De spellen zijn: Colonisation for Windows en Civilisation for Windows. Komt het dan gewoon doordat de spellen van dezelfde maker is, dat er 1of ander ding gewoon niet werkt onder win98, maar wel onder win95 en winXP? Lijkt me eerlijk gezegd een beetje sterk, maar het is de enige rede die ik kan bedenken...

Mijn specs zijn:

* Windows 98
* Pentium III 450
* 128 MB

Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen met dit probleem! Ik ben er trouwens best wel van bewust dat ik ook wel XP kan draaien, maar die optie wil ik niet gebruiken...

bvd, jojojohan

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Juiste versie van Directx :? voor die spellen. Al op de support site van de spellenfabrikant gekeken :?

Geef dus duidelijk aan wat je al gedaan hebt. (google, GoT search en dan wel de spellenafdeling van GoT aanklikken :) )

[ Voor 2% gewijzigd door aReaRe op 05-04-2003 12:21 . Reden: typo ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Verwijderd

Heb je:

- correcte DirectX
- DOS 6.22 eerst ingeinstalleerd
- goede drivers voor je volledige PC
- config.sys + autoexec.bat aangepast voor geluid/muis/CD onder DOS-modus

Trouwens, spellen onder XP gaat zonder problemen; rechtermuis op de EXE-file, Properties en dan kan je een compatibiliy-mode kiezen; ik draai hier nog steeds Operation Wolf enzo zonder vertragingen!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op 05 april 2003 @ 12:19:

Trouwens, spellen onder XP gaat zonder problemen; rechtermuis op de EXE-file, Properties en dan kan je een compatibiliy-mode kiezen; ik draai hier nog steeds Operation Wolf enzo zonder vertragingen!
dat zei die dus al ;)
hij kon ze wel onder winXP spelen maar niet onder win98 .

kijk eens op de website van de makers of er patches zijn en voor een faq.
en of dat er problemen zijn met window versie's :)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

@chucky666: Hij vond dat XP vertraagde; dat klopt inderdaad zolang je de compatibility-mode NIET aanzet.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op 05 April 2003 @ 12:25:
@chucky666: Hij vond dat XP vertraagde; dat klopt inderdaad zolang je de compatibility-mode NIET aanzet.
ja maar hij zei dat xp de COMPUTER te veel vertraagde :)
waarschijnlijk met opstarten/afsluiten/ en openen van proggies.
dus niet alleen van spellen ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

chucky666 schreef op 05 April 2003 @ 12:29:
[...]

ja maar hij zei dat xp de COMPUTER te veel vertraagde :)
waarschijnlijk met opstarten/afsluiten/ en openen van proggies.
dus niet alleen van spellen ;)
Sorry, verkeerd gelezen... :X

TS voldoet namelijk ook maar "net" aan de specs voor XP.

Welke Windows98 heb je?? OSR2.5 is namelijk de beste en meest stabiele; misschien dat dat wat helpt??

Verwijderd

Topicstarter
* Juiste versie van Directx :? voor die spellen.
* Al op de support site van de spellenfabrikant gekeken :?
* Goede drivers voor je volledige PC
* DOS 6.22 eerst ingeinstalleerd
* Welke Windows98 heb je??
* Ik heb de nieuwste versie van Directx geinstalleerd staan, maar het gaat hier om spellen geschikt voor Windows 3.11, dus misschien is ie te nieuw?

* Ik kan geen support site vinden van de spellen, omdat ze nogal verouderd zijn...

* Alle drivers zijn geinstalleerd!

* Het gaat hier om een spel voor Win3.11, dus DOS is geloof ik hiervoor niet meer nodig...

* Ik draai Windos 98SE

Verwijderd

Het gaat om een spel voor Win3.11 dus DOS is niet meer nodig?

Jawel dus, Win3.x is alleen maar een schilletje voor DOS geweest en niet zozeer een losstaand OS zoals tegenwoordig met XP enzo. En aangezien ze vanaf Windows 98 allerlei DOS-commando's zijn gaan verwijderen tot op heden, heb je DOS dus nog wel nodig...

Dus, format c:\, install DOS, install Windows.

Verwijderd

Topicstarter
kan het niet andersom? dat ik nu nog DOS installeer? Ik heb trouwens geen DOS in huis, en ik denk dat de winkel er ook een beetje problemen mee heeft?

Dus... in win98 hebben ze dos een beetje ingekleind (zodat er verschillende programma's niet meer werkten, zodat die opties in winXP weer terugkwamen?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2003 15:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er trouwens na veel zoeken toch nog een oplossing voor gevonden... Heb het programma winG geinstalleerd, en daarna werkte het gewoon! Ik had er echt problemen mee om een dos te vinden...

Verwijderd

Je kan ook proberen de optie "windows niet laten detecteren" te gebruiken bij de exe.....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 April 2003 @ 17:53:
Je kan ook proberen de optie "windows niet laten detecteren" te gebruiken bij de exe.....
En hoe doe je dat?

Verwijderd

Heb hiero geen win98, maar als je na de properties van de exe file gaat, dan staat in 1 van de tab bladen de optie dat je dat aan ken zetten. Ik denk 1 tabblad voor dat je het geheugen kan toe kennen. Mot je ff kijken, maar het is er 100% zekers weten
Pagina: 1