Verwijderd schreef op 06 April 2003 @ 16:13:
schreef op 06 April 2003 @ 13:08[/message]:[/b]
Een jaar geleden had ik je misschien nog gelijk gegeven, maar tegenwoordig is dit echt dikke onzin. Er zijn een aantal redenen te verzinnen om tabellen te gebruiken i.p.v. CSS:
- De HTML-ers zijn te lui om nieuwe methodes aan te leren
- De HTML-ers maken gebruik van WYSIWYG programma's die standaard layouts met tabellen doen
- De site moet koste wat het kost NS4.x compatible zijn (dusdanig dat browsers als Opera7, Lynx, etc. niet bruikbaar zijn)
Geen van deze redenen duidt op een hoge professionaliteit, naar mijn mening.
Beetje kort door de bocht meneer Blues, maar hopelijk ziet u dat zelf ook in. U vergeet een belangrijke factor en dat is tijd. Ik zou elk punt nog kunnen weerleggen, maar dan wordt het al snel zo'n 'wellus - nietus' spelletje en ik geloof dat dat hier niet gewenst is.
Ik mag aannemen ( hoe was het ook alweer, aannames en iets met dodelijk ) dat ieder professioneel ingesteld persoon nooit te lui is om te leren, alleen hij of zij soms niet in de mogelijkheid wordt gesteld om te leren, omdat er grondige redenen voor zijn. En de mensen die echt te lui zijn om te leren, die zien we over een paar jaar wel terug, ergens met een melkert baan ( no pun intended ) want die komen zichzelf wel tegen.
Daarnaast wil ik ff opmerken dat er hier ( hoe zal ik het voorzichtig zeggen ) nogal wat 'mannetjes zitten die de wijsheid in pacht hebben, maar nog niets gepresteerd hebben'. Gelukkig ben ik ook zo geweest dus ik kan wel wat relativeren...er wordt hier nogal eindeloos ingegaan op verschillende, vooral technische issues, die niet echt relevant zijn, in ieder geval meestal niet voor degene die bij jou over de vloer loopt in pak en stropdas. Dat zijn meestal ook degene die je loon betalen.
In een project zoals deze ( waar verschillende partijen bij betrokken zijn ) draait het altijd om meerdere belangen, en die zijn voor iedere partij verschillend. Het reclameburo gaat voor 'de merkbeleving van Planet', de technische jongens gaan helemaal los over de mogelijkheden van het nieuwe CMS, de redactie wil graag weten wat zij met hun content kunnen doen, en managment wil graag geld verdienen (

) . Met verschillende belangen komen ook verschillende doelstellingen om de hoek kijken, waarvan er hier een aantal worden genoemd:
• Deadline halen
• Crossbrowser compatibliteit
• Duidelijkere navigatie
• W3C compatibiliteit
Vooral dat laaste schijnt hier echt een missie op zich te worden, en daarom wil ik graag quoten uit mijn signature:
"...Why not write to the real world, and just be guided by the spec? Sometimes people seem to think being in conformance with such a document trumps getting actual work done. The map is not the territory; the menu not the meal..."
Er zijn tig argumenten voor en tegen te verzinnen, maar realiteit is dat er met een strakke deadline is gewerkt, met veel verschillende mensen, die niet allemaal op hetzelfde kennisnivo zitten, waar het toch net ff iets belangrijker is om het kwa 'looks' goed te krijgen en daarna, in een volgend stadium, je eens te gaan concentreren op de onderliggende code. Of niet, want dat ligt er maar helemaal aan waar je meerdere je prioriteiten hebben liggen. En laten we eerlijk zijn, die zal het meestal niet echt interesseren, tenzij er op korte termijn flink geld mee kan worden bespaard, want op een middellange of zelfs lange termijn is W3 conformance niet echt relevant. Het starten van zo'n proces, W3C compliance, in heel je organisatie vergt nogal wat tijd, en dan hebben we het niet alleen over de codekloppers want dat is nog een makkelijkere stap. Dan heb je ook nog je redacteuren zelf, je content leveranciers, je advertentiepartners, de kleine deelsites voor eenmalige evenementen die uit worden besteed, etc etc. En En dan heb ik het nog niet eens over de technische problemen, zoals verouderede CMS systemen die voor een deel nog html uitpoepen, waar je dan omheen moet kloppen. Zoiets doe je niet binnen 1 maand, niet binnen 2 maanden, maar daar gaat wel een aantal maanden of zelfs jaren overheen. En dan vinden de mensen die jouw loon betalen dat toch vaak net iets minder relevant, want het geld dat dat gekost heeft, kan veel beter worden gestopt in andere projecten. Helaas is het zo in dit wereldje dat er nog altijd eerder voor een korte-termijn succes wordt gegaan dan iets wat op lange termijn veel geld kan besparen.
Daarom, het geheel gezien in een groter perspectief, is het nit picking van vooral technische issues hier, nogal kinderachtig, en gaan we er net iets te lang over door. Voordat het hier een moddergooi partij wordt, wil ik toch de aandacht vestigen op het positieve. Feit is dat het hele team in een zeer korte termijn een geweldige prestatie heeft geleverd waar ik mijn petje voor afneem. Gewoon omdat wij allemaal weten hoeveel werk zo'n project kost, en hoeveel bloed, zweet en overuren dat soms kan kosten, helaas vergeten we dat soms net iets te snel....
Mooi werk!
[
Voor 3% gewijzigd door
oh,when? op 06-04-2003 17:49
. Reden: spelvoutje ]