Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Na dremelen kast schoon maken

Pagina: 1
Acties:

• marshal
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09-2022

marshal

Reality beats fiction by far

Topicstarter
Ik heb dus een aantal gaten in m'n kast gemaakt maar nu zit ik met het probleem dat er nogal wat slijpstof is achtergebleven.

Wat is nu de makkelijkste manier om dat weg te krijgen??

Ik heb het volgende al bedacht:
  • Met een magneet, alleen heb ik geen magneet om het mee te proberen
  • Handveger, daar kreeg ik het grootste gedeelte wel mee weg maar er bleef nog het een en ander achter.
  • Blazen met zo'n busje lucht, maar daar bleef ook nog een en ander mee achter.
  • Statisch schoonmaakdoekje (aka swiffer), dat had weer als nadeel dat er overal stukjes van dat doekje achterbleven.
  • Nu zat ik nog te denken om met een nat poetsdoekje schoon te maken (evt. met ammoniak erin) maar kan dit roest tot gevolg hebben? n.b. misschien dat ik m'n kast ook nog laat spuiten en niet dat het na een jaar ineens allemaal afbladdert ofzo.
Iemand nog andere ideeen?

• ScooBY_DoO
  • Laatst online: 18-11 22:54
wel us van een stofzuiger gehoord?
met evt hulpstukken als zo'n stoffen dingetje derop om krassen tegen te gaan,.

Verwijderd

ik zou zeggen een stofzuiger , met een of ander leuk hulpstukje

en idd, losse stukjes metaal in een kast met volop draaiende fannen kan geen goed iets zijn

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik doe dat altijd gewoon met de stofzuiger.. lijkt me toch de meest logische oplossing. Waarom moeilijk doen? Dat ding is er voor gemaakt :)

Verwijderd

ik gebruik altijd een fototoestelschoonmaakborsteltje (ook leuke woordwaarde bij scrabble) om ale rotzooi uit de hoekjes van mijn case te krijgen, daarna ff met stofzuiger het bijelkaar geharkte hoopje opzuigen en klaar. Borsteltje werkt trouwens ook perfect om stof van al je onderdelen af te krijgen, fans kaarten noem maar op.

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-11 08:43
Verwijderd schreef op 05 april 2003 @ 01:12:
ik gebruik altijd een fototoestelschoonmaakborsteltje (ook leuke woordwaarde bij scrabble) om ale rotzooi uit de hoekjes van mijn case te krijgen, daarna ff met stofzuiger het bijelkaar geharkte hoopje opzuigen en klaar. Borsteltje werkt trouwens ook perfect om stof van al je onderdelen af te krijgen, fans kaarten noem maar op.
bedenk me ineens, met diezelfde dremel(die ik geleend heb van een vriend) zat een borsteltje, als je dat nou es gebruikt.....

• marshal

marshal

Topicstarter
Wat een behulpzame mensen lopen er hier toch rond. Als het topic je niet zint dan reageer je toch gewoon niet. Ik dacht dat dat ook een van de regels was hier op GoT.

Het enige wat ik vraag is of mensen hier er misschien een goede oplossing voor hebben en dan krijg je meteen een lading gezeik over je heen.

Stofzuiger had ik ook wel bedacht maar dat mocht dus niet van m'n moeder was ik ff vergeten in de post erbij te vermelden.

En het gaat mij dus niet over stukjes ijzer die gelanceerd worden maar over het slijpstof wat in de kast is blijven hangen, ik wil nl. niet dat ik straks weer 3 weken zonder mobo zit omdat een stukje stof weer een of ander ic'tje verneukt.

maar iedereen die normaal kon reageren bedankt, ik ga toch eens kijken of ik ergen een magneet vandaan kan halen om daarmee alles schoon te maken.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Waarom verbiedt je moeder je om de stofzuiger te gebruiken :?
Klinkt een beetje absurd in mijn oren, vanwege de tijd misschien :? Dan kan ik het me wel voorstellen :o

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• marshal

marshal

Topicstarter
nee, moeder denkt dat de stofzuiger er kapot van gaat :(
zal morgen misschien toch maar proberen de stofzuiger te ontvoeren naar de garage ofzo.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 21:55

Brothar

meester

lege kast /
Of bestaande kast, waar wat is ingebouwd (al is het alleen maar de voeding )?

Als er iets van PC-onderdelen is ingebouwd - het is niet duidelijk o je alleen maar een wandje hebt gedremeld, of meer hebt weggefreesd - is een magneet een mogelijkheid. Maar is het geen metalen kast ? En gaat die dan niet ook een magnetisme op het stof uitoefenen ?

Ik zou - in een lege kast, dus eerst alles uitbouwen indien het geval - gewoon een stofdoek gebruiken; na dremel en ga je toch nog schuren, plamuren en lakken ?
Je zou een oliefilm kunnen aanbrengen, en dat opvegen, dan cleanen met terpentine, en tenslotte schuren, plamuren en lakken.
(geen terpentine op plastics !).
En ja, goede les voor andere dremelaars: zuigen tijdens het dremelen ?!

Voor je moeder: heeft de stofzuiger geen stofzak ? (papier, en dan stof/linnen) ?
Die stofzuiger gaat m.i. echt niet kapot.

[ Voor 8% gewijzigd door Brothar op 05-04-2003 01:25 ]

eagle

Verwijderd

marshal schreef op 05 April 2003 @ 01:23:
nee, moeder denkt dat de stofzuiger er kapot van gaat :(
zal morgen misschien toch maar proberen de stofzuiger te ontvoeren naar de garage ofzo.
Kan je dat ding niet op "blazen" zetten... En dan lekker buiten, met een stofbril op, gewoon je hele kast leegblazen?

• marshal

marshal

Topicstarter
Kijk dat zijn nou reactie's waar ik wat mee kan, kast is idd helemaal leeg, ik heb de onderdelen hier inmiddels een maand of 2 los op m'n bureau liggen (zit al 5 weken!! te wachten op een dremel onderdeel).
Het is dus een gewone metalen kast, dus in principe zou een magneet wel moeten werken. Alleen het probleem wat je noemt heb ik nog niet over na gedacht.

Over lakken, enz. heb ik nog niet echt nagedacht, maar de oom van een vriend van me werkt bij een autobedrijf en daar zou hij dan evt. wel m'n kast kunnen laten spuiten. Ik hoorde ook iemand iets zeggen over coaten maar dan ben ik bang dat ik m'n mobo-tray er niet meer terug in krijg. (maar dit gaat off-topic).

Zuigen tijdens het dremelen heb ik eigenlijk niet echt aan gedacht, ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat er zoveel stof vanaf zou komen.

Blazen wilde niet echt, misschien dat het met een compressor wel zou gaan, maar die heb ik zo ook niet voor handen.

Verwijderd

marshal schreef op 05 April 2003 @ 01:41:
Kijk dat zijn nou reactie's waar ik wat mee kan, kast is idd helemaal leeg, ik heb de onderdelen hier inmiddels een maand of 2 los op m'n bureau liggen (zit al 5 weken!! te wachten op een dremel onderdeel).
Het is dus een gewone metalen kast, dus in principe zou een magneet wel moeten werken. Alleen het probleem wat je noemt heb ik nog niet over na gedacht.

Over lakken, enz. heb ik nog niet echt nagedacht, maar de oom van een vriend van me werkt bij een autobedrijf en daar zou hij dan evt. wel m'n kast kunnen laten spuiten. Ik hoorde ook iemand iets zeggen over coaten maar dan ben ik bang dat ik m'n mobo-tray er niet meer terug in krijg. (maar dit gaat off-topic).

Zuigen tijdens het dremelen heb ik eigenlijk niet echt aan gedacht, ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat er zoveel stof vanaf zou komen.

Blazen wilde niet echt, misschien dat het met een compressor wel zou gaan, maar die heb ik zo ook niet voor handen.
Neem die kast mee naar het pompstation; daar is meestal wel een stofzuiger met veel kracht en/of een luchtpomp die blaast!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-11 17:44
En als je hem wel laat spuiten, daar hebben he ook vast wel iets om em mee schoon te maken. Ik neem aan dat daar wel vaker dingen niet helemaal schoon worden aangeleverd.

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Mjah euh, persoonlijk hou ik m'n kasten altijd gewoon onder de kraan (/badkraan/douche/tuinslang, afhankelijk van grootte). Je gaat tenslotte niet dremelen terwijl er dingen in je kast zitten... toch?

Verwijderd

Wat een maffe reacties..

Terwijl de vraag helemaal niet zo stom is.

Ik heb zelf bij de Mediamarkt voor 26 euro een Beltron handstofzuigertje gekocht
Dat te gekke ding, heeft een heleboel verschillende zuigmondjes, recht gebogen,
met en zonder borstel groot en klein (de kleinste is ca. 1,5 cm)
Als je de slang door midden snijdt, passen die kleine zuigmondjes daar weer gewoon
op, of koop eeen extra slang bij De Handyman oid.

Ik repareer ook nogal regelmatig computers, en daar was ie dan eigenlijk ook voor bedoeld.
Want als je soms ziet wat voor een klotezooi er in die kasten zit.. dat hoef ik niet in te ademen. vooral met kasten die op de grond hebben gestaan is vaak het megatriest
Één keer zelfs een dode muis aangetroffen...

Verwijderd

Een stofzuiger is NIET geschikt voor metaalstof en vocht.
(electromotoren houden niet van metaalslijpsel en fijnstof gaat gewoon door het motorbeschermingsfilter!)

Na dremelen/zagen: Even afnemen/uitnemen en omspoelen in de tuin/badkamer. Daarna goed droogmaken.

• AcouSE
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Modbreak: Alle off-topic en flauwe reacties gedelete. Als je niets het toe te voegen, zeg dan niets. Als je van mening bent dat dit niet op GoT hoort, meldt dat dan in Schop een Modje.

Stoute usertjes! :(

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:28

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Ik denk dat je het beste gwoon hard moet blazen met de mond in de buitenlucht, zo doe ik dat ook altijd. Ook met een vochtige doek krijg je veel voor elkaar.

Voor de kleine hoekjes zou je een oude mascara stift of een kwastje kunnen gebruiken en dan eruit blazen. Ik heb de ervaring dat met 2 blazen de kast leeg is...het valt allemaal wel mee.

De magneet zal niet werken, want als het stof in een hoek zit dan is de kracht van de magneet niet groot genoeg. Ten 2e het stof bestaat voor groot deel ook uit je slijpschijf-spul...die wordt immers kleiner, en je zult zien dathet poeder/stof wat rodig is, de kleur van je dremelschijf, en die is niet magneet gevoelig.

Suc6 iig

T60P Widescreen

• RubenJ
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-11 10:13
heb je een compressor thuis? zet die er op maar kijk wel uit dat je nix inademt of in je ogen krijgt, als je geen compressor hebt kan je er misschien nog wel 1 lenen
offtopic:
anders zet je een slangetje op de autobanden van je pa en laat je die leeglopen en dan heb je ook een hoge lucht druk effect zoals met de compressor 8)7

Verwijderd

Met plakband gaat 't ook. Gewoon op je kast plakken en eraf trekken, al het metaalslijpsel blijft eraan hangen.
Maar een magneet is nog de beste manier. Sloop een oude speaker open en haal daar de magneet uit.

• ReBBeL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-11-2009
NoBrain heeft gelijk .. ondank ze NoBrain :P magneet is de beste manier en anders een stofzuiger

Verwijderd

Pak gewoon een kwast....
En borstel dat ding schoon. Voordeel van kwasten is dat die dingen in allerlei maten te verkrijgen zijn. Desnoods nog even met een vochtige doek nalopen en die kast is echt wel schoon hoor. Een kwast hoort eigenlijk in de standaard uitrusting van een twiekert. Is ook ideaal om je keyboard schoon te maken, om nog eens een ander voorbeeld te geven.

Verwijderd

Inderdatum k heb ook z`on kwastje (met zo`n domass beertje dr op) maar werkt wel perfect, gewoon goed in de hoekies vegen en een natte doek, moet lukken :-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 April 2003 @ 12:50:
Met plakband gaat 't ook. Gewoon op je kast plakken en eraf trekken, al het metaalslijpsel blijft eraan hangen.
Mijn idee. Werkt wel goed. Duurt alleen een beetje lang. Maar..
"Tijd héb je niet, tijd máák je." :)

• Brothar
  • Laatst online: 29-09 21:55

Brothar

meester

met plakband blijven lijmresten in de kasten. (het zal, denk ik , niet voor 100% werken)
die lijmresten moet je dan weer verwijderen met doek met terpentine.

eagle

Verwijderd

ik heb laatst na het dremelen de lege kast in de tuin gezet en met de hogedruk spuit helemaal leeggespoten, werkte perfect

• marshal

marshal

Topicstarter
Uiteindelijk maar even een verf kwastje gehaald, en daarmee is het helemaal gelukt.
Ik hoefde gelukkig geen grote vlakken te doen, anders het het denk ik wel even wat langer geduurt :P
Pagina: 1