Toon posts:

[PHP + Smarty] installatie bij provider

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een hoop onderzoek heb ik besloten een aantal van mijn sites om te bouwen in templates met Smarty.
Ik heb zojuist een deel van de Smarty documentatie doorgenomen en een dev-servertje neer gezet (debian, apache, php, mysql).

Dit draait goed en Smarty werkt ook.

Om Smarty goed werkend te krijgen moest ik echter een directory op de server aanmaken en op diverse directories rechten uit delen (Smarty wil templates kunnen wegschrijven).
Ik bedenk me nu: hoe moet ik dat straks regelen met mjn provider? Ik neem aan dat ze daar niet Smarty ondersteunen, laat staan dat ze daar zomaar rechten gaan aanpassen.

Ik ben (nog) niet gebonden aan een provider, als zit ik nu bij XS4ALL.
Kan iemand mij hier uitleg over geven?

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Misschien zou het beter zijn geweest om eerst providerondersteuning te bekijken alvorens te besluiten om Smarty te gebruiken :)

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 20:35

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Binnnen de mappen van je virutal hosting account (ik neem aan dat je die krijgt, anders heb je niet zoveel last van je provider) heb je zelf de rechten om intestellen hoe het zit met de bestands (en map) rechten. Vanuit je ftp-client kun je die rechten veelal instellen, zeker als het om Unix servers gaat (ik heb geen ervaring met Windows servers).

Iets anders waar je misschien naar moet kijken is in hoeverre Smarty compatible is met een eventuele safe mode van PHP. Hoewel ik de Safe Mode sowieso een erg vage vorm van beveiligen vind willen providers die nog wel eens inschakelen en daarmee de functionaliteit van scripts beperken. Daar kan ook Smarty hinder van ondervinden.

Kortom: Jij kunt de rechten van de template-map zelf wijzigen waarschijnlijk. Geen safe mode? Geen problemen. Anders even nagaan.

over SM Topic Laat maar hier, Smarty gebruikers zoeken in P&W en bovendien is het enigszins specifiek voor Smart

|_____vakje______|

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal maandag eens navragen bij XS4ALL hoe ze daarmee om gaan, maar wat ik me dan afvraag: ook binnen GOT zijn er toch aardig wat Smarty gebruikers: hosten die dan zelf?

Wat betreft die rechten: dat wordt nog lachen:
/home/username/www/docs moet de root zijn van de site www.mysite.com
/home/username/www/smarty moet de smarty directory zijn.
Hoe laat ik dan /home/username/www/docs de root worden van de site? De meeste providers gebruiken hiervoor /home/username/www/

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 20:35

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Verwijderd schreef op 04 April 2003 @ 23:32:
Ik zal maandag eens navragen bij XS4ALL hoe ze daarmee om gaan, maar wat ik me dan afvraag: ook binnen GOT zijn er toch aardig wat Smarty gebruikers: hosten die dan zelf?
Nee? Zoals gezegd: Het is geen probleem zolang je provider iig geen safe mode draait, en er zijn nogal wat hosters die dat niet hebben (gelukkig).
Wat betreft die rechten: dat wordt nog lachen:
/home/username/www/docs moet de root zijn van de site www.mysite.com
/home/username/www/smarty moet de smarty directory zijn.
Hoe laat ik dan /home/username/www/docs de root worden van de site? De meeste providers gebruiken hiervoor /home/username/www/
Volgens mij is Smarty wel de laatste die afdwingt dat je een specifieke directory naam als DocumentRoot moet gebruiken. Dus je zou gewoon je /home/username/www moeten kunnen blijven gebruiken. Als je Smarty niet in voor de buitenwereld zichtbaar wil hebben plaats je de code in /home/username/smarty of je beschermt de directory tegen bezoekers (met Apache meestal door een .htaccess file met de goeie directives).

|_____vakje______|

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-09 19:19
Als je met safe mode werkt moet je verder niet vergeten $smarty->use_sub_dirs = FALSE; in je code op te nemen zodat er geen sub dirs aangemaakt worden waar Smarty later niet meer naar toe mag schrijven. En Smarty kan ook gewoon onder je DocumentRoot staan hoor :)

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk: XS4ALL draait geen safe mode, dus dat zou dan goed moeten gaan.
Be sure you know the location of your web server document root. In our example, the document root is "/web/www.mydomain.com/docs/". The Smarty directories are only accessed by the Smarty library and never accessed directly by the web browser. Therefore to avoid any security concerns, it is recommended to place these directories in a directory off the document root.
...zou ook moeten werken, want ik mag bij XS4ALL inderdaad onder /home/username directories aanmaken en dus de templates onder /home/username/smarty wegschrijven. /home/username/www is dan de root.
Dus dat gaat ook goed.

Waar ik wel nerveus van wordt:
/usr/local/lib/php/Smarty/Smarty.class.php
/usr/local/lib/php/Smarty/Smarty_Compiler.class.php
/usr/local/lib/php/Smarty/Config_File.class.php
/usr/local/lib/php/Smarty/debug.tpl
/usr/local/lib/php/Smarty/plugins/*.php

/web/www.mydomain.com/smarty/guestbook/templates/
/web/www.mydomain.com/smarty/guestbook/templates_c/
/web/www.mydomain.com/smarty/guestbook/configs/
/web/www.mydomain.com/smarty/guestbook/cache/

/web/www.mydomain.com/docs/guestbook/index.php
Waar doe ik met de classes in de eerste 5 regels?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Om smarty; te 'installeren' hoef je in principe niets bijzonders te doen; je kunt gewoon het zootje in je webroot gooien en includen; zoals ook in de manuals staat van Smarty.. iig heb ik dat succesvol geimplementeerd hierzo :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
MikeN schreef op 04 april 2003 @ 23:44:
Als je met safe mode werkt moet je verder niet vergeten $smarty->use_sub_dirs = FALSE; in je code op te nemen zodat er geen sub dirs aangemaakt worden waar Smarty later niet meer naar toe mag schrijven. En Smarty kan ook gewoon onder je DocumentRoot staan hoor :)
Thanx! Ik zag al dat je die subdirs kon uitzetten, scheelt weer een chmod :O

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007 schreef op 04 april 2003 @ 23:53:
Om smarty; te 'installeren' hoef je in principe niets bijzonders te doen; je kunt gewoon het zootje in je webroot gooien en includen; zoals ook in de manuals staat van Smarty.. iig heb ik dat succesvol geimplementeerd hierzo :)
Maar dat wordt dus in de manual juist afgeraden, omdat dat niet veilig zou zijn.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op 04 April 2003 @ 23:55:
[...]
Maar dat wordt dus in de manual juist afgeraden, omdat dat niet veilig zou zijn.
Klopt :) ... maar als je moet kiezen tussen veilig niet doen; of onveilig wel..... ;)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Mwah, voor mijn
eigen site maakt dat niet zoveel uit nee, maar voor een andere site is de beveilging wel een issue. :X
Misschien moet ik dan toch maar zelf hosten. Als de klant betaald, tenminste. >:)

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Dit heeft weinig te maken met programmeren, echter wel alles met installatie van software.

Move P&W -> SA.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Pagina: 1