[CD WRITER] 52x brand op 8x

Pagina: 1
Acties:

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-03 09:09

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Topicstarter
Ik heb net mijn nieuwe 52 speed brander opgehaald, komt ie niet boven de 8 speed. Eerst op nashua 52x gebrand die ging op 48x gaf nero aan, nou daar kon ik nog wel mee leven. Hij duurde 10min om te branden, mijn oude 12x ging nog sneller. Dus ik de cd geprobeerd die erbij zat, kd8 mischien ligt t aan de cd, maar ook op 8x. Met clonde cd geprobeerd, hetzelfde resultaat, me ide kabel verwisseld ook nog steeds probleem. Mijn dvd en cd writer hangen wel aan dezelfde kabel, dat geeft wel wat tijd verlies van cd naar cd, maar van schijf naar cd ook 8 speed.

Het gaat om de asus CRW-5224A.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Heb je de Nero software al geupdate? Op www.ahead.de bij downloads kan je de update halen (staat tussen de demo versies)

En heb je wel de IDE drivers voor de chipset op je meoderbord geinstalleerd? Anders is je pc veel te traag en staat die brander continu buffer-underruns te geven. Dan duurt het op 52x inderdaad wel 10 minuten.

[ Voor 48% gewijzigd door dreeke op 04-04-2003 22:59 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Freddy_Fish

Freddy_Fish

Topicstarter
t ligt niet aan nero, is de nero versie die erbij zit, zou je toch wel vanuit kunnen gaan dat die met deze cd writer werkt. En clone cd heeft t zelfde probleem.

Ehm nee niet geinstalled, maar die cd van me mainboard ligt bij iemand anders...nou ff zoeken of ik drivers kan vinden.

[ Voor 29% gewijzigd door Freddy_Fish op 04-04-2003 23:04 ]

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25

Wok

Dakloos...

Hoe heb je de DVD en CDRW aangesloten op de kabel? Welke is master en welke is slave? Ik raad je echter sterk aan om de DVD en de CDRW op een aparte kabel te hangen: de DVD dan als primary slave en de CDRW als secondary master. Werkt een stuk beter.

Daarnaast: als beide drives (U)DMA ondersteunen, is dit dan ook geactiveerd? Moet je even instellen in je Apparaatbeheer, onder IDE-controllers.

Verdere opmerkingen en vragen:
- Welk OS gebruik je? Win98, ME, 2k of XP?
- Wordt de CDRW wel ondersteund door je brandprogjes? Zo nee, updates downloaden van deze progjes. Nero brengt regelmatig updates uit, waarin de meest recente branders ondersteund worden.
- Hierop voortbordurend: welke versies van Nero en Clone CD gebruik je?

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Freddy_Fish schreef op 04 april 2003 @ 23:00:
is de nero versie die erbij zit, zou je toch wel vanuit kunnen gaan dat die met deze cd writer werkt
Niet bepaald, AOpen en NEC hebben beide regelmatig branders verkocht met een te oude versie van Nero :/
Ehm nee niet geinstalled, maar die cd van me mainboard ligt bij iemand anders...nou ff zoeken of ik drivers kan vinden.
Dan staat waarschijnlijk je UDMA niet aangeschakeld en dan wil die inderdaad niet harder dan 8x speed, zie andere post in dit topic ...

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Tip: Kijk s bij eigenschappen van deze comp. en dan bij hardware en dan eigenschappen van de IDE poort waar die brander op aangesloten zit...hij staat waarschijnlijk op PIO 4...zet m maar s op DMA... en ga dan nog s branden :*)

P.S. de rekening wordt thuis gestuurd 8)7

Verwijderd

Freddy_Fish schreef op 04 April 2003 @ 23:00:
t ligt niet aan nero, is de nero versie die erbij zit, zou je toch wel vanuit kunnen gaan dat die met deze cd writer werkt. En clone cd heeft t zelfde probleem.

Nero is maar al te vaak "verouderd"; zelfs als die wordt bijgeleverd (maar dat is hier boven ook al gezegd).

Drivers van je mobo kan je eenvoudig vinden: start je PC opnieuw op en voila: daar staat het type + revisie van je mainboard. Nu nog even naar de site van de fabrikant and Bob's your man...

• Freddy_Fish

Freddy_Fish

Topicstarter
damnz ff vergeten dat ik 2 maanden geleden een keer heb geformateerd en nooit meer op dma heb gezet. Dacht trouwens dat dat nooit zoveel uit maakte hoogstens een paar speed, maar hij loopt als een trein, bedankt weer voor de snelle reacties :)

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-03 20:54
wokmaster schreef op 04 april 2003 @ 23:03:
Hoe heb je de DVD en CDRW aangesloten op de kabel? Welke is master en welke is slave? Ik raad je echter sterk aan om de DVD en de CDRW op een aparte kabel te hangen: de DVD dan als primary slave en de CDRW als secondary master. Werkt een stuk beter.
Nog even een reactie, ondanks dat het probleem opgelost is: het is niet verstandig om een CD-Rom of DVD drive bij een harde schijf te zetten, omdat de snelheid dan in elkaar zakt: als de DVD bijvoorbeeld een ATA-33 interface heeft, dan gaat de HD ook op die snelheid functioneren. Toch jammer ;)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ESteg schreef op 04 April 2003 @ 23:59:
[...]

Nog even een reactie, ondanks dat het probleem opgelost is: het is niet verstandig om een CD-Rom of DVD drive bij een harde schijf te zetten, omdat de snelheid dan in elkaar zakt: als de DVD bijvoorbeeld een ATA-33 interface heeft, dan gaat de HD ook op die snelheid functioneren. Toch jammer ;)
Blaat :/

Als je een 80-aderige kabel gebruikt dan kan de HDD op ATA-100(/133) lopen en de CD/DVD op ATA 33. Dat werkt dan min of meer onafhangkelijk van elkaar. Zodra je een 40-aderige kabel gebruikt heb je gelijk, maar dan kom je toch niet hoger dan ATA-33 :o

[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 05-04-2003 01:10 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

ESteg schreef op 04 April 2003 @ 23:59:
[...]

Wanneer is de laatste keer geweest dat jouw HDD minstens 33Mb/s heeft gespuugd?? Ik gok: nooit. Ennuh, het is handiger om je brander op een aparte kabel te zetten en je DVD+HDD op de andere kabel ofzo; heb je in ieder geval NOOIT buffer underruns (met of zonder fool-proof systeem in je brander).

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 05 april 2003 @ 01:12:
[...]

Wanneer is de laatste keer geweest dat jouw HDD minstens 33Mb/s heeft gespuugd?? Ik gok: nooit. Ennuh, het is handiger om je brander op een aparte kabel te zetten en je DVD+HDD op de andere kabel ofzo; heb je in ieder geval NOOIT buffer underruns (met of zonder fool-proof systeem in je brander).
Ten eerste, buffer underun met zo'n moderne brander :o

ten 2e is 33 mb haalbaar, maar de Burst-Speed is ook belangerijk. Minder belangerijk als de snelheid waarmee de leeskoppen kunnen lezen, maar het is wel een factor, en daarbij is ATA 100/133 wel degenlijk beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 05-04-2003 01:15 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Pagina: 1