directx 9.0 + morrowind = lockup

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst directx 9.0 (4.09.000.0900) geinstalleerd met de catalyst 3.2 dirvers voor mijn radeon 9700 pro. Dit o.a. om te kijken of het crash-naar-desktop probleem van dit spel (een in het uur) is opgelost.

Helaas bleek dat niet zo te zijn. Na het laden van een savegame of het beginnen van een nieuw spel loopt de boel binnen vijf minuten muurvast; geen blauw scherm, niets. Caps lock werkt niet. Het vreemde is, is dat aleen Morrowind er last van heeft.

GTA 3 loopt nog steeds als een zonnetje (met een paar kleine glitches die er voor 9.0 ook in zaten), net als bijv. Splinter cell. Dus andere spellen hebben het niet.

Ik vind dit zo vreemd; alles werkt, alleen Morrowind heeft kuren. Ik maak ook gebruik van de uitbreiding Tribunal. Ik wil best wel dx 8.1(a) erop zetten, maar dat neemt niet weg dat het met 9.0 moet werken!

Gegevens:

- Directx 9.0,
- catalyst 2.3, voor ATi Radeon 9700 pro,
- 512 mb ddr 2700 a merk,
- Epox 8k9a.
Rest is niet van belang.

Ik hoop dat iemand weet waar het aan kan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het probleem echt bij Morrowind ligt zou ik eens kijken of er patches voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 April 2003 @ 22:15:
Als het probleem echt bij Morrowind ligt zou ik eens kijken of er patches voor zijn.
Er stond op de website idd een patch die ik nog niet had maar die heeft niet veel geholpen... Ik heb met de patch een nieuw spel gedaan en daar liep die vast bij het luik van het schip... Ik denk er nu toch maar weer over om 8.1 erop te zetten, en dat alleen maar omdat dat gare spel vastloopt :r met een nieuwere versie van dx (dit is althans het enige wat aan het systeem veranderd is tussen de stabiele en de instabiele versie van het spel)...

Toch hoop ik dat er een oplossing voor is; alleen Morrowind heeft het probleem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-08 13:22

White Dust

PlaneScape: Torment

Gooi, het probleem niet bij Morrowind op, ik heb Morrowind+Tribunal+nieuwste patch voor tribunal (automatisch voor morrowind) en hij draait als een trein....

Weet je zeker dat je de goede patch hebt geinstaleert, er zijn 2 patches, één voor als je alleen morrowind hebt en de ander als je morrowind en tribunal hebt geinstaleert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
White Dust schreef op 04 april 2003 @ 23:09:
Gooi, het probleem niet bij Morrowind op, ik heb Morrowind+Tribunal+nieuwste patch voor tribunal (automatisch voor morrowind) en hij draait als een trein....

Weet je zeker dat je de goede patch hebt geinstaleert, er zijn 2 patches, één voor als je alleen morrowind hebt en de ander als je morrowind en tribunal hebt geinstaleert...
edit

Okay, ik heb dus toch de nieuwste drivers voor de geluidskaart kunnen vinden en nu schijnt Morrowind stabiel te werken!!! Toch wel een beetje vaag, maarja

/edit

edit2
dus toch niet.. Dan maar de acceleratie omlaag...
/edit2

edit3
Na een kwartier spelen toch weer een lockup (in een venster en hwacceleratie omlaag). NU viel het me duidelijk op dat ik geen toets meer kon indrukken en dat het geluid verder liep (voor even dan).
/edit3

Okay, ik ben erachter dat de geluidskaart niet goed overweg kan met directx 9.0 in combinatie met Morrowind (zullen waarschijnlijk wel meer spellen zijn)... Ik vind dit zeer vreemd, met directx 8.1a geen enkel probleem en de problemen doen zich (tot nu toe) alleen voor onder Morrowind.

Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat de drivers van de kaart niet up to date hiermee zijn (er staan alleen maar drivers op het internet van een half jaar oud; indien iemand een plek weet waar een nieuwere staat, laat het me weten; de site van epox werkt op dit moment niet mee).

Ik blijf het vreemd vinden, maar ja, het spel schijnt nu stabiel te werken (maar 10 min. geprobeerd). Toch maar misschien tijd voor een nieuwe geluidskaart dan...

Ik zal nog even de "oplossing" hierneer zetten; hardwareversnelling lager gezet (terwijl dat hiervoor niet nodig was).

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2003 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NIemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de geluidskaart misschien direct in het pci slot onder je agp slot? Dit kan ook problemen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 April 2003 @ 16:54:
Heb je de geluidskaart misschien direct in het pci slot onder je agp slot? Dit kan ook problemen veroorzaken.
Het is een onboard geluidskaart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
Je draait Windows XP? Dat heb je helaas nergens vermeldt.
Wat een optie is is gewoon alle drivers kaal installeren. Je gooit eerst je Catalyst drivers er helemaal af, dan door middel van Direct X Buster gooi je Direct X 9.0 eraf, ook delete je je geluidskaart drivers. Dan doe je een scandisk zodat er geen fouten zijn.
Als Windows XP dan zelf de standaard drivers geinstalleerd heeft moet je het spel weer eens even testen. Dan moet je langzaam aan weer gaan updaten. Probeer ook eens Catalyst 2.4/3.0/3.1, misschien ligt het probleem toch daar.

Als dat echt niet helpt en je wilt het spel graag spelen zou ik dan maar voor een format gaan, dat is dan het laatste redmiddel.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MaRc0 schreef op 07 April 2003 @ 19:43:
Je draait Windows XP? Dat heb je helaas nergens vermeldt.
Wat een optie is is gewoon alle drivers kaal installeren. Je gooit eerst je Catalyst drivers er helemaal af, dan door middel van Direct X Buster gooi je Direct X 9.0 eraf, ook delete je je geluidskaart drivers. Dan doe je een scandisk zodat er geen fouten zijn.
Als Windows XP dan zelf de standaard drivers geinstalleerd heeft moet je het spel weer eens even testen. Dan moet je langzaam aan weer gaan updaten. Probeer ook eens Catalyst 2.4/3.0/3.1, misschien ligt het probleem toch daar.

Als dat echt niet helpt en je wilt het spel graag spelen zou ik dan maar voor een format gaan, dat is dan het laatste redmiddel.
Oeps, toch nog wat vergeten... :+ Ik draai xp pro (damn, toch wat vergeten).

De laatste werkende combo was directx 8.1 met catalyst 2.4. Dan zal ik me er maar bij neerleggen en deze combo weer installeren.. (erg veel spellen zijn er nog niet die van directx 9.0 gebruik maken (of ik speel de "verkeerde" spellen), dus dan moet dat maar.. de radeon demo's heb ik al gezien dus)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 April 2003 @ 21:27:
[...]

Oeps, toch nog wat vergeten... :+ Ik draai xp pro (damn, toch wat vergeten).

De laatste werkende combo was directx 8.1 met catalyst 2.4. Dan zal ik me er maar bij neerleggen en deze combo weer installeren.. (erg veel spellen zijn er nog niet die van directx 9.0 gebruik maken (of ik speel de "verkeerde" spellen), dus dan moet dat maar.. de radeon demo's heb ik al gezien dus)..
Sorry voor deze ongelooflijke schop van dit topic maar het probleem is nu "opgelost" door de oudere drivers (cat 3.0) van de videokaart te installeren..

Het is zeker niet mogelijk om de nieuwste drivers er alsnog op te zetten (dit leidt ws. weer tot hangers) maar als het toch zou kunnen dan hou ik me aanbevolen voor andere oplossingen.

Ik heb dit topic verder geschopt zodat er kan gezien wat de "oplossing" is van de lockups: niet een nieuwere driver, maar een oudere driver.... BAH :( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dus net ook ff morrowind gekocht, precies zelfde prob met opstarten...eerst twee laadbalken, daarna zonder waarschuwing terug naar desktop.
Erg klote...

Ik heb ook de nieuwste DirectX, en als videokaart-driver de detonator 44.03

Verder: Windows Xp pro
Intel 2ghz
Geforce 4 440MX
512 Mb

Iemand in de tussen tijd nog een oplossing voor dit irritante
8)7 probleem gevonden??????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
Als je even boven je had gekeken zag je dat een oplossing het downgraden van je drivers kan zijn.
Probeer bijvoorbeeld eens de 23.11 Detonators.
Verder kan ik je aanraden om een eigen nieuwe topic te openen, je schopt er nu namelijk eentje van 2 maanden terwijl je niet eens een identiek systeem hebt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khrome
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-08 03:03
aan directx 9 kan het niet liggen.... ik draai morrowind op mn 1 GHz pc erg goed met alle laatste drivers&dx9 enzo.... het zal wel aan de config van je pc ergens liggen

"if you do things right, people won't be sure you have done something at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ChromeBallz schreef op 17 June 2003 @ 22:16:
aan directx 9 kan het niet liggen.... ik draai morrowind op mn 1 GHz pc erg goed met alle laatste drivers&dx9 enzo.... het zal wel aan de config van je pc ergens liggen
Ik wéét dat het topic al antiek is, maar ik wil wat nutvolle info toevoegen (dit rechtvaardigt de schop wel denk ik ;) en voor mij is/schijnt het probleem opgelost (te zijn)).

Check het volgende plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~tukkers/GoT/agp_opp.JPG

Het omcirkelde was eerst niet beschikbaar omdat de mobo drivers niet goed geinstalleerd waren.. Om het op te lossen, heb ik de videokaart verwijdert, en de via 4 in 1 drivers (voor mijn mobo) erop gezet.

Nu kan ik in mw het luik weer door (en ik hoop dat het spel daarna niet vastloopt ;)) en ik dénk dat het vastloop probleem nu opgelost is (ik heb maar een kwartier gespeeld).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2003 23:57 ]

Pagina: 1