Toon posts:

Centerspeaker

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hiero, nu 1 woofer (zie http://www.tvm-valmez.cz/...&lang=en&kat=1&file=kat00 ) en 1 tweeter, weet zo snel niet welke. Behoorlijk cheap dus, maar ik zou er graag een center van willen maken. Nou heb ik zelf wel eens met WinISD gespeeld. Maar het was me nog niet compleet duidelijk. En aangezien ze er hier meer van weten. (hoop ik).
Had ik de vraag of het:
een basrefleks op gesloten kast moet worden.
en of het zin heeft om een extra (dezelfde natuurlijk) woofer erbij te kopen.

m.v.g eX!sIoN

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2003 22:43 . Reden: niet van toepassing ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-08 21:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Je leeftijd doet er niet zo veel toe, wat uitmaakt is wat je wilt en welke middelen je hebt om hetgeen je wilt te realiseren.

Je luidsprekertje bied je niet heel veel mogelijkheden, het heeft een behoorlijk hoge Qts (totale Q) en dat maakt hem minder geschikt voor basreflex (dat kun je ook al zien in winisd in het scherm waar je het boxtype kiest aan de relatief korte blauwe balk.

Aan de ander kant is het voor een center vaak niet nodig om heel veel bas te geven. Een center is in bioscoopzalen om de mensen die links of rechts van het scherm zitten nog enigzins het idee te geven dat het geluid daar vandaan komt waar het beeld zich afspeelt. Thuis zit je vaak niet zo off-center. Nietemin moet je centerspeaker wel aankunnen wat ie gevoed krigt can een 5.1 kanaals installatie.

Waarschijnlijk is het het beste als je voor de closed box versie gaat van circa 15 liter(speel er maar een beetje mee) Basreflex van ongeveer dezelfde inhoud laat wat gekke bultige frequentiecurves zien en is voor deze speaker wat minder geschikt, het scheelt je wel een kleine 10 Hz in diepgang. Je kan het natuurlijk wel proberen en als het niet bevalt de poort weer dichtmaken.

Moet je een tweede kopen? Goede raad is duur. Het lijkt me een erg goedkope speaker met niet zo veel mogelijkheden. Als je een zeer gelimiteerd budget hebt is het misschien een optie maar misschien voldoet een box met een basluidspreker dan ook wel. Ik zou zeggen: probeer het eerst met een en als je dan tevreden bent kun je overwegen om een box te bouwen met twee. Kleinere stukken mdf voor een 15 liter kast kun je vaak voor nop bij de gamma krijgen (=afval voor hun)

In ander post over subwoofers (vervanging subwoofer) kom je een hoop nuttige post en links tegen die je verder kunnen helpen.

Er zijn een paar luidsprekers met absoluit goede prijs-kwaliteit verhouding die je voo een heel acceptabele prijs veel luistergenot geven. Visaton W130S en W170S zijn daar voorbeelden van. In de verschillende posts zie je hier meer van terug.

Succes (is for those who persist)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie,

Dat het waarschijnlijk een gesloten systeem wordt had ik wel verwacht. Dat hij niet diep gaat is niet van belang. De speaker is gewoon het restant van een eerdere poging een kleine speaker te maken om op te hangen voor muziek in de speelkamer. Maar daar kwamen op het laatste moment andere "kant en klare" speakers voor in de plaats.

Over dat simuleren> Ik weet hoe het werkt, maar ik heb er niet zo heel veel ervaring mee.
Aangezien ik alleen nog maar een sub heb gemaakt, ( van een bas unit die thuis nog rondslingerde).

Mijn mogenlijkheden van het maken zijn niet bepaald klein. We hebben zelf "All means " om zoiets te realizeren. Wij maken bij ons thuis alle meubelen enz. zelf dus er is een aardig arcenaal aan machines aanwezig in de schuur. En ik ben zelf redelijk handig met hout enz. Hout is bij ons zeer rijkelijk aanwezig. Dus dat is geen probleem.

Over de woofer:
Ja, hij was redelijk cheap :). Waarvoor ik hem gekocht had staat boven vermeld.
Het is alleen de vraag, of het nut heeft zo'n magnat centertje te vervangen met een zelfgemaakt exemplaar.

Het is niet dat dit bedoelt is om een zeer goede center te maken. Het is enkel en alleen bedoelt om de 2 speakers die ik nog heb ergens voor te gebruik.

Maareh ik zal simulaties posten als ik ze naar mijn zin heb.
Dan kunnen anderen hun gal er weer over uitspugen :)

m.v.g. eX!sion

Verwijderd

Aangezien je genoeg mogelijkheden hebt om en kistje in elkaar te draaien zou ik gewoon een testboxje maken. Maak dit van een stuk MDF wat je misschien nog hebt liggen ofzo.

Als inhoud neem je dan die 15 liter en de behuizing houd je gesloten.

Hou er wel rekening mee dat jouw woofer niet magnetisch is afgeschermd, en dat kan problemen geven als je hem dicht bij de tv plaatst, ik zou dit nog even testen.

Als je je box dan af hebt ga je een avondje centers vergelijken en dan weet je precies welke beter voldoet. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik dat ga doen ja, als hij af is zal ik wel ff wat pics posten...

m.v.g eX!sion

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Een groet onderaan je post is niet nodig ;)

Ik krijg alleen maar lekkere bulten met deze waffer. pas bij extreem grote kasten wordt de curve enigzins rustig. Met 15-20 liter gesloten heb je nog iets werkbaars, al krijg je dan al een redelijke rimpel in het basbereik. Het zal niet top worden, maar het basbereik is daarentegen nog best aardig te noemen, zeker voor gesloten.

Verwijderd

Topicstarter
k bedankt,
Dat je het even voor me hebt nagerekend, had er zelf nog geen tijd voor gehad.
maareh ben eerst nog ff met mn gainclone bezig, dus als ik die af heb zal ik het resultaat posten...
Pagina: 1