Fan van voeding is onbetrouwbaar

Pagina: 1
Acties:

• 456
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

456

Onze excuses voor het ongemak

Topicstarter
Vanwege de stank, maar eens mijn kast opengehaald. Ik brandde mijn handen letterlijk aan mijn voeding. Bleek dat de fan niet meer draaide.
Na te kijken of hij nog wel rond draaide (met pen, geprobeerd rond te draaien) en er niets voorzat oid, weer een keer aangezet.
Fan spinde op, maar hield er na 2-3 seconde weer mee uit op.

Na nog even wat gepield te hebben, en geblazen, weer opgestart. Nu draait ie weer gewoon rond, maar ik vertrouw hem niet meer. Voeding is weer 'ijs'koud geworden, maar ik zit er om de minuut ofzo aan om te kijken of het niet erger wordt.
Aantal vragen:
a> Is er een programma (MBM niet) wat de voeding in de gaten kan houden?
b> een beveiliging die de comp uitzet/waarschuwing geeft als voeding te heet wordt
c> zou er iets beschadigd zijn? ik vermoed zelf dat de stank van het stof kwam, wat aan het warm worden was
d> is het verstandig om hem open te halen, en eens schoon te maken?
e> wat gebeurt er als je echt de voeding laat gaan, en dat ie zo warm wordt dat er iets mis gaat?

Of meteen maar nieuwe kopen...

[ Voor 5% gewijzigd door 456 op 05-04-2003 01:08 . Reden: typos ]

Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gewoon die fan vervangen. Kan iedereen wel en hoeduur is een fan nou :).

• NexuZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08-2025
a> Ja, moet je voeding wel ondersteunen.
b> Nee, wel bij CPU.
c> Denk het niet.
d> Heel verstandig. Wel de stroom eraf halen. :P
e> Fikt ie door, heb je nog meer stank.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Persoonlijk zou ik een hele nieuwe voeding halen... Bij mij heeft een oververhitte PC (door uitgevallen fan van de voeding) mijn moederbord erg instabiel gemaakt....

• 456
  • Niet online

456

Topicstarter
BronX schreef op 04 April 2003 @ 21:15:
a> Ja, moet je voeding wel ondersteunen.
b> Nee, wel bij CPU.
c> Denk het niet.
d> Heel verstandig. Wel de stroom eraf halen. :P
e> Fikt ie door, heb je nog meer stank.
Ik denk dat ik via het eens schoonmaken bekijk wat ie doet. Dan eens een nieuwe fan erin, en dan alsnog een nieuwe voeding te kopen.
Ik denk niet dat ie is beschadigd. We zijn nu ondertussen weer een paar tiental minuten verder, en hij is echt weer koel, dit na blazen. Wellicht wat stof op contactjes gezeten oid.
Ook is systeem weer gewoon stabiel (op ibm schijf na ;) )

Ik was een beetje in paniek, ik vertrouwde erg op die voeding, en tis redelijk belangrijk, en tis wel 220volt.
De rest mag wmb instorten ;)

tnx

• Extremiel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01-2025
Doe je wel voorzichtig, op sommige onderdelen van je voeding staat nog stroom, ook al is de stekker eruit, druk eerst eens op de powerbutton van je pc als de 220 stekker er al uit is, op die manier ontlaad je hem...

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
Extremiel schreef op 04 April 2003 @ 21:35:
Doe je wel voorzichtig, op sommige onderdelen van je voeding staat nog stroom, ook al is de stekker eruit, druk eerst eens op de powerbutton van je pc als de 220 stekker er al uit is, op die manier ontlaad je hem...
Ok, als de power eruit is, hoe ontlaad je hem? Dan is je pc niet geaar. Kijk gewoon of er iets tussen de componenten op je heatsink en de heatsink zelf zitten, dan is ie geaard, anders niet. Of haal je kat of broer erbij en duw zijn hand erop.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 16:04
makkelijkste is de verwarming ;) Vooral het ontluchtingskraantje geeft mooie vonken :D (oud huis ja, geen randaarde ;) )

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02 17:16
Weet je wel zeker dat dit aan je fan ligt? Sluit eens een andere fan aan en kijk of die er ook mee ophoudt. Zoja --> sluit je fan aan op de molex :).

tvw

• Extremiel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01-2025
Deze lading heeft niks met randaarde te maken.
In de voeding zitten condensators, zeg maar een soort batterijen, die ontladen zich op het moment dat je de pc aanzet, en er geen nieuwe stroom inkomt (stekker eruit)...

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ShotGun schreef op 05 April 2003 @ 00:37:
Weet je wel zeker dat dit aan je fan ligt? Sluit eens een andere fan aan en kijk of die er ook mee ophoudt. Zoja --> sluit je fan aan op de molex :).
:?

Niet om af te zeiken, maar de FAN draait inmiddels weer :o

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02 17:16
dual-zip schreef op 05 April 2003 @ 00:57:
[...]

Dat weet ik :o. Maar hij is toch onbetrouwbaar :P.

Ik bedoelde dat dus voor het geval hij weer uitviel :o.

tvw

• 456
  • Niet online

456

Topicstarter
Extremiel schreef op 05 April 2003 @ 00:47:
Deze lading heeft niks met randaarde te maken.
In de voeding zitten condensators, zeg maar een soort batterijen, die ontladen zich op het moment dat je de pc aanzet, en er geen nieuwe stroom inkomt (stekker eruit)...
Tnx voor je bezorgdheid! :)
Maar inderdaad, dit is altijd mijn eerste handeling wat ik doe voordat ik uberhaupt ook maar iets doe in mijn computer (iets met die ezel en die steen). Stekker eruit, en aanknop 2x inrammen. Je ziet zelfs de lampjes beginnen met branden, en SOMS een HEEL klein beetje je harde schijf opspinnen (niet met huidige voeding overigens).
Dus ik doe dat wanneer ik dat ding openschroef ook meteen even. Daarbij ga ik aan NIETS zitten, dan enkel maar blazen, en de fan schoonmaken (ERG veel stof).
dual-zip schreef op 05 April 2003 @ 00:57:
[...]

Inderdaad. Ik had dit probleem vanavond, en toen draaide hij na verloop van tijd weer (na simpel blazen, en de vlokken stof eruit schoten). Maar ook nu (na even in de kroeg te hebben gezeten en mijn computer enige rust te hebben geschonken) spint hij gewoon weer op, en blijft hij continu draaien.

[ Voor 2% gewijzigd door 456 op 05-04-2003 01:11 . Reden: typos; met dank aan mijn eigen taalcorrector ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

D'r zat zeker zoveel stof in dat die fan is blijven steken :+
Maar effe serieus, heb je nooit gemerkt dat die fan veel lawaai begon te maken? Meestal als ze vol stof zitten raken ze in onbalans en krijg je zo'n loeiend geluid...

🖥️ | 🚗

• 456
  • Niet online

456

Topicstarter
MadMarky schreef op 05 April 2003 @ 01:09:
D'r zat zeker zoveel stof in dat die fan is blijven steken :+
Maar effe serieus, heb je nooit gemerkt dat die fan veel lawaai begon te maken? Meestal als ze vol stof zitten raken ze in onbalans en krijg je zo'n loeiend geluid...
Nou, daar zou je nog wel eens goed gelijk in kunnen hebben. De reden van mijn onbezorgdheid momenteel komt mede doordat ik hem nu niet meer hoor...

Verwijderd

wat is een blauw/zwart kabeltje van je voeding die past op je mobo voor kabel dan?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2003 01:36 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 April 2003 @ 01:36:
wat is een blauw/zwart kabeltje van je voeding die past op je mobo voor kabel dan?
rpm meting :)

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-02 10:47
Ja had ik een paar dagen geleden ook.
Ik had net mijn nieuwe CPU dus die had ik ingebouwd.

Maar ik had mijn voeding gemod, dwz. andere "stille" fan er in.
Maar dat draadje was per ongeluk los gegaan.

En het begon allemaal te stinken, een beetje een lijm lucht, dat zou dan wel de nieuwe CPU zijn dacht ik, want die was ik ondertussen al flink aan het klokken.

Maar toen zette ik de computer uit, wilde hem net dicht gaan maken, toen legde ik mijn hand op de voeding, en die was me toch zo f*cking heet, niet normaal!

De computer wilde toen ook niet booten trouwens, maar nadat ik er een grote huisfan op had gezet, en de fan weer had aangesloten, deed hij het weer prima.

Dus ze kunnen iig tegen enige hitte, denk ik, want hij heeft zo zeker een uur gedraait. (Zonder fan er op dus).

Verder is zo'n fan aansluiten niet zo moeilijk hoor, die fan in je voeding losknippen, en dan een andere fan er aan solderen, of zoals ik het heb gedaan, met een kroonsteentje, niet zo slim dus, je kunt beter solderen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door eX0duS op 05-04-2003 14:39 ]

Pagina: 1