Toon posts:

CDROM/CDRW devices defect na linux installatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Dit is een beetje lang verhaal, maar stop aub niet met lezen..

Ik heb hier een erg vervelend probleem met Suse linux 8.1.
Het lijkt er op of linux mijn CDROM en CDRW speler heeft gesloopt.
Wat en hoe?
Vorige week Suse linux 8.1 geinstalleerd op een PC waar voorheen altijd probleemloos WinME op heeft gedraaid(2 jaar lang). Er zat in die PC een panasonic 8x4x24 CDRW speler. Vanaf deze drive heb ik Suse geinstalleerd. Een week draaide het systeem probleemloos tot ik opeens geen CDs meer kon lezen die in de drive zaten. De oude winME installatie stond ook nog op de PC, die heb ik toen geboot en daar de CDRW speler geprobeert te gebruiken (gewoon disc in de drive en via de windows explorer naar de drive), maar ook daar deed de speler het niet meer: ik kreeg steeds de melding 'please insert disc' (en die zat er echt wel in en ook zat alles nog netjes verbonden in de pc zelf). Ook was het vreemd dat die drive niet meer op spinde als er een CD in werd gestopt. Mijn gedachte: Na 3 jaar dienst heeft de trouwe CDRW drive het begeven.
Maar..
Ik had nog een oude mitsumi CDROM speler (4 speed) in een oude PC. die heb ik in de linux machine gezet. Hij werkte na installatie netjes, echter...
Na en halve dag krijg hij ook kuren en nu doet die drive het ook niet meer. Zelfde problemen als met de CDRW drive.
De drives zijn gewoon defect. COntroller switched en master slave installingen helpen niets. Ook in andere PCs krijg ik ze niet meer functionerend..

Hoe kan dit? En nog meer: wie is hier verantwoordelijk voor! Ik heb nu 1 defecte CDROM speler en 1 defecte CDRW drive. Ik ben nu niet echt blij.
Ik durf in die linuxbak echt geen andere CD drive meer te zetten...

Weet iemand hier een oorzaak van?

Ik ga proberen firmware voor die kapotte drives te vinden. Misschien kan ik ze nog flashen en werken ze dan weer... (dat is het enige wat ik nog niet geprobeerd heb en warschijnlijk een longshot...)

PS: De configuratie ter volledigheid:
AMD Athlon slot A 550mhz
Asus Km7 mobo, 192MB
Promise U100 controller met 13GB 7200 maxtor HD
onboard IDE primary: -
onboard IDE secundary: panasonic CDRW
(2e poging)onboard IDE secundary: mitsumiCDROM

• Psychops
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-04 16:51
Lijkt mij eerder toeval maak de lens een schoon, zou kunnen helpen. En verhaal halen bij SuSe heeft weinig zin, lees de licentie maar eens goed door.....

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
Een OS dat mijn hardware sloopt moet ik ook nog tegenkomen; het lijkt me enorm sterk dat dit aan Linux zou liggen.

Vreemd is het evengoed wel. Als het al geen stompzinnig toeval is, dan zou ik misschien denken aan een voeding die te veel of te weinig spanning geeft.

Anyway, ik heb nog nooit eerder verhalen gehoord dat Linux een CD-speler gesloopt zou hebben, en dat zijn nou geen dingen die onopgemerkt zouden blijven als het vaker zou gebeuren, wel?

Wat betreft het 'lange verhaal': we zien liever dat je het probleem goed uitlegt zodat we er iets mee kunnen, dan dat het zo kort is dat we er niks van snappen! Prima dus ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Wilke op 04-04-2003 20:31 ]

Verwijderd

Wilke zou dat niet mogelijk met hdparm instellingen te verneuken zijn?
maarja het lijkt me niet dat SuSe dat uit zich zelf doet.

voor de rest lijkt het mij eigenlijk ook gewoon een puntje hardware failure voor wat het waard is.

Verwijderd

Ik heb mijn HD ooit eens gesloopt onder Linux mbv een simpele ls opdracht en een verkeerde hdparm instelling, dus dat zou best wel eens kunnen..

Verwijderd

Topicstarter
Mmm, ik zal mijn mobo anders eens weg gaan gooien. Tenminste 2 devices slopen op dezelde on board IDE channel lijkt mij wel heel toevallig. En als linux de drives niet defect heeft gemaakt dan blijt allen het mobo en de voeding over denk ik ook... Ik durf het in ieder geval niet nog een keer te proberen...

Ik had alleen gehoopt (eigenlijk ook weer niet) dat er misschien mensen waren met hetzelfde probleem. Dan wist ik in ieder geval hoe en wat... Nu wordt het dus een grote harware swap actie...

Bedankt voor de commentaren!!
Pagina: 1