Vodafone Zakelijk kosteloos opzeggen??

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• scubapro
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-11-2022
Naar aanleiding van de thread "Vodafone kosteloos opzeggen??" heb ik Vodafone tot 2 keer toe gebeld met de vraag of de tariefsverhoging ook voor mijn zakelijke abonnement geldt en of ik kosteloos zou kunnen opzeggen. Tot 2 keer toe werden beide vragen positief beantwoord. Mooi dacht ik. Aanvraag gedaan bij T-Mobile en Vodafone een aangetekende brief gestuurd.

Krijg ik vandaag een brief dat mijn contact beëindigd wordt per medio september omdat dan het jaarcontact afloopt. Natuurlijk bellen. Krijg ik te horen dat je als zakelijke klant bij een tariefsverhoging NIET kunt opzeggen. Staat volgens hun in de algemene voorwaarden (artikel 6.5 en 6.6 dacht ik) en daarvoor zou ik getekend hebben bij het afsluiten van het contact.

1) natuurlijk heb ik de algemene voorwaarden bij het afsluiten niet gezien
2) ook al zou ik ze wel gezien hebben ik lees deze artikels toch anders
3) is natuurlijk een erg gekke situatie. Vodafone zou dus eenzijdig de tarieven kunnen verhogen (500 euro per maand of zo) zonder dat je als zakelijke klant het contact kunt beëidigen.

Zijn er hier ook zakelijke abonees die hebben opzegd en hebben jullie ook zo'n brief gekregen? Wat te doen met deze onzin?

Je bent pas echt lui als je het gemak niet zoekt.

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-11 13:56
vraag even de voorwaarden op die je getekend hebt en kijk of zij gelijk hebben. Als ze gelijk hebben is het denk ik toch helaas pindakaas, je hebt er toen immers je handtekening bij geplaatst dat je akkoord bent met de voorwaarden.

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:52
scubapro schreef op 04 april 2003 @ 19:33:
3) is natuurlijk een erg gekke situatie. Vodafone zou dus eenzijdig de tarieven kunnen verhogen (500 euro per maand of zo) zonder dat je als zakelijke klant het contact kunt beëidigen.
Dat is niet waar, een bedrag van €500 is niet billijk. Dan kan en zal nooit goedgekeurd worden door de rechter..

• scubapro
GFM schreef op 04 april 2003 @ 20:43:
[...]

Dat is niet waar, een bedrag van €500 is niet billijk. Dan kan en zal nooit goedgekeurd worden door de rechter..
Ja dat zou ik ook zeggen maar wat is dan wel billijk. Een prijsverhoging van 300%?? De kosten in piek van mobiel naar vast gaan omhoog van 10ct naar 30ct per min.

Dus ik zou zeggen bij een eenzijdige verhoging kun je als contractant opzeggen. Is toch ook meer dan normaal. Wat maakt een zakelijk contract anders dan een particulier op dit gebied?

Maar er zijn nog geen andere lotgenoten??

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:52
Ik vind een prijsstijging van 300% inderdaad niet billijk...

• scubapro
Hier de artikels waar Vodafone zich op beroept.

Artikel 6.5
Vodafone mag de tarieven eenzijdig wijzigen wanneer zij zich daartoe genoodzaakt ziet onder meer nadat van overheidswege belastingen, invoerrechten, heffingen of andere lasten, worden gewijzigd of ingevoerd, of wanneer zich andere veranderingen voordoen in prijsbepalende factoren, zoals in ieder geval prijzen van buitenlande netwerken, koerswijzigingen en prijswijzigingen door toeleverancies.

Artikel 6.6
Vodafone mag ten allen tijde gedurende de Overeenkomst alle tarieven, in verband met hun onderlinge samenhang, wijzigen, als gevolg van maatregelen van nationale en/of Europese (overheids-)organen, daaronder begrepen de OPTA.

• Paters
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik zit met hetzelfde probleem.....eerst werd telefonisch toegezegd dat ik mijn zakelijke abonnementen kan annuleren n.a.v. te tariefswijziging.

Heb ik net de annulering door gefaxt hoor ik van hen dat het voor zakelijke klanten niet mogelijk is.

Weet iemand waar ik de voorwaarden van zowel zakelijk als particulier kan vinden?
(op internet)

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Die 2 artikels mogen wel mooi in hun contracten staan, maar als jij het echt voor de rechter gaat brengen hebben zij geen poot om op te staan. Het is namelijk volgens de wet geregeld dat een contract niet eenzijdig veranderd mag worden zonder toestemming van de andere partij.

Je heb dus gewoon recht om zonder kosten en opzeg termijn je abbo op te zeggen en Vodafone heeft ook de plicht om dat toe te laten. Zij hopen alleen met een dergelijk standaard antwoord dat jij het er bij laat zitten, maar als jij dat niet doet dan weten ze wat hun plichten zijn en zijn ze er echt wel van bewust dat ze je gelijk moeten geven. Het kost ze namelijk veel te veel geld als ze het willen aanvechten.

• Paters
  • Niet online
Naar aanleiding van artikel 6.5 en 6.6 ga ik denk ik een brief schrijven aan vodafone. Ze mogen wel duidelijk maken welke wijzigen deze tariefswijziging verantwoorden.

• Paters
  • Niet online
Airwolf weet je dat heel zeker? Ik studeer geen rechten dus ik zou het niet weten. Met alle respect, ik hoor wel vaak van mensen op forums dat bepaalde dingen niet rechtsgeldig zijn maar dat zeggen ze puur omdat ze dat zelf niet "rechtsgeldig vinden" zonder gegronde argumenten.

• Paters
  • Niet online
Uw rechten en plichten

Wanneer een overeenkomst tot stand is gekomen zijn beide partijen verplicht de overeenkomst onder de afgesproken voorwaarden na te komen. Let wel: bij het afsluiten van de koopovereenkomst gaat u akkoord met bepaalde leverings- en betalingsvoorwaarden. Hierin kan staan dat de verkoper zich het recht voorbehoudt om de prijs tussentijds te verhogen.

Prijsverhogingen die volgen vanuit de wet (bijvoorbeeld vanwege een verhoging van de omzetbelasting) mogen worden doorberekend aan de koper. De koper heeft dan niet het recht de overeenkomst te ontbinden.

De verkoper kan via zijn algemene voorwaarden of in de overeenkomst regelen dat hij binnen 3 maanden na het totstandkomen van de overeenkomst prijsverhogingen kan doorberekenen. In dat geval moet de verkoper u het recht geven om de overeenkomst te ontbinden. Als de verkoper u deze mogelijkheid niet geeft dan is de prijsverhoging binnen 3 maanden niet van toepassing.

Ook als de prijs ‘onder voorbehoud’ is afgesproken, mag u de overeenkomst ontbinden bij een prijsverhoging.

Als de aflevering langer duurt dan 3 maanden, heeft de verkoper het recht de prijs te verhogen, zonder dat u het recht heeft om de aankoop te ontbinden. Ook dit moet dan wel vooraf in de algemene voorwaarden of in de overeenkomst zijn geregeld.

Wat kunt u doen?

Indien uw verkoper binnen 3 maanden een prijsverhoging doorberekent, kunt u schriftelijk de overeenkomst ontbinden. Dat wil zeggen dat u van de overeenkomst af kunt zonder verdere consequenties. Doe dit binnen twee weken nadat u op de hoogte bent gesteld van de prijsverhoging en vermeld in uw brief dat u vanwege de prijsverhoging de overeenkomst ontbindt.

Indien u er niet samen met uw wederpartij uitkomt en uw tegenpartij is aangesloten bij de Stichting Geschillencommissies kunt u daar uw klacht voorleggen. U dient te handelen volgens de voorwaarden van de Geschillencommissie.

• Paters
  • Niet online
3. Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek regelt het verbintenisrecht. Artikel 236 van dit Boek bevat de zogenaamde "zwarte lijst" van bepalingen die niet in de Algemene Voorwaarden mogen worden opgenomen, om de consument te beschermen. Een interessante bepaling hier is lid i: "Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding (...)dat de gebruiker de bevoegdheid geeft de door hem bedongen prijs binnen drie maanden na het sluiten van de overeenkomst te verhogen, tenzij de wederpartij bevoegd is in dat geval de overeenkomst te ontbinden"

Geen enkel netwerk mag jou dus expliciet verbieden om op te stappen als er een prijswijziging plaats vindt binnen 3 maanden na aavang van je abonnement. Dit wordt door de meeste juristen geinterpreteerd als: als er binnen 3 maanden na aanvang van je abonnement een prijswijzing optreedt, dan mag je kosteloos opstappen.

• scubapro
Het is dat ik het nu erg druk heb met de zaak maar ik laat het er zeker niet bij zitten. Het is een beetje een principe kwestie geworden.
Paters heb jij al gereageerd? Graag hoor ik hoe hun reactie was.

Pagina: 1