[RH9] Lilo en linux op /dev/hdd

Pagina: 1
Acties:

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-04 23:56

Defspace

Administrator

Topicstarter
Aangezien er al meer dan 2 maanden geen goed lilo topic is geweest start ik er maar eentje ;)

Ik heb gister RedHat 8 willen vervangen voor RedHat 9 en aangezien dit mijn hobby linux installatie is ben ik met een schone lei begonnen (format)

Mijn hdd config

/dev/hda = WinXP
/dev/hdb = Win Data
/dev/hdc = Burner
/dev/hdd = Linux

Nu had ik toen ik Redhat 8 er nog op had staan mijn HDD config anders.
/dev/hdc was Linux
/dev/hdd was Burner

Maar omdat mijn burner zich toch lekkerder voelt op mijn secondary master heb ik dit maar omgedraaid.

Nu had ik met de installatie van RedHat 8 ook al problemen met Lilo maar deze waren vrij eenvoudig opgelost door de WinXP bootloader te gebruiken om linux te booten.

Nu wil ik dus RH9 via mijn WinXP bootloader vanaf /dev/hdd1 booten. Maar dat schijnt maar niet te lukken.

Lilo blijft steken op:
L

Mijn lilo.conf config
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
boot=/dev/hdd1
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
message=/boot/message
lba32

image=/boot/vmlinuz-2.4.20-8
    root=/dev/hdd1
    label=linux
    initrd=/boot/initrd-2.4.20-8.img
    read-only
    append="root=LABEL=/"

output van /sbin/lilo -v -v
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
LILO version 21.4-4, Copyright (C) 1992-1998 Werner Almesberger
'lba32' extensions Copyright (C) 1999,2000 John Coffman

Reading boot sector from /dev/hdd1
Warning: /dev/hdd1 is not on the first disk
Merging with /boot/boot.b
Warning: BIOS drive 0x83 may not be accessible
Secondary loader: 11 sectors.
Mapping message file /boot/message
Boot image: /boot/vmlinuz-2.4.20-8
Setup length is 10 sectors.
Mapped 2185 sectors.
Mapping RAM disk /boot/initrd-2.4.20-8.img
RAM disk: 294 sectors.
Added linux *
/boot/boot.1641 exists - no backup copy made.
Map file size: 16896 bytes.
Writing boot sector.

Hier vallen dus voornamelijk de warnings op. Maar op zich vind ik dat geen probleem want ik kreeg dezelfde warnings toen ik RH8 op /dev/hdc had staan.

In windows bootloader zetten
code:
1
dd if=/dev/hdd1 of=/mnt/win/bootsec.lin bs=512 count=1

Ook heb ik al geprobeerd mijn boot=/dev/hdd1 te veranderen in /dev/hda (MBR) maar ik hou dezelfde warnings en ik blijf maar niet voorbij de first stage bootloader komen (L)

Nou is een topic hierover beginnen niet de eerste optie die ik gekozen heb. Ik heb vrijwel alle Lilo topics hier al doorgelezen en ben op google e.d. wezen zoeken maar ik krijg hem maar niet aan het booten (terwijl het met RH8 wel is gelukt)
Dus help!! :)

Ook wil ik nog even zeggen dat ik geen floppy drive heb zodat een opstart disk voor mij geen optie is.
de lilo.conf optie:
drive = /dev/hdd
bios = 0x80
is voor mij ook geen optie (als die al zou werken) omdat ik dan niet meer gebruik kan maken van mijn /dev/hda drive.

Mijn vraag
Heeft er iemand linux op /dev/hdd1 staan en hoe ziet zijn lilo.conf er uit en waar staat lilo (mbr, /dev/hdd of /dev/hdd1) (het liefst blijf ik hem starten vanuit mijn WinXP bootloader)

Bij sommigen zie ik ook append="/dev/hdc=ide-scsi" in lilo voorkomen voor de cd-rom/burner zou dit nog uit kunnen maken ?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
Defspace schreef op 04 April 2003 @ 19:03:
Bij sommigen zie ik ook append="/dev/hdc=ide-scsi" in lilo voorkomen voor de cd-rom/burner zou dit nog uit kunnen maken ?
Als je wilt dat je (IDE) CD-brander gaat werken moet je dat inderdaad opgeven. Maar dat heeft niets met het probleem te maken.

Ik denk dat het BIOS gewoon probeert te booten van de eerste schijf, hda dus. Dus je zou in het bios moeten kijken of je dat kunt veranderen, en zo niet, dan kun je lilo misschien beter installeren in de MBR van de eerste harddisk (/dev/hda), maar voor de rest de 'root' (/dev/hdd1) hetzelfde laten...

Verwijderd

Is dit niet het probleem ?? Zo te zien kan VMlinuz niet uit de voeten.
Boot image: /boot/vmlinuz-2.4.20-8
Setup length is 10 sectors.
Mapped 2185 sectors.
RH9 werkt niet meer zoals RH8 werkte met booten, naar het schijnt. Waarom probeer je Grub niet ?

• Defspace

Defspace

Administrator

Topicstarter
Ik heb dus ondertussen Grub maar geinstalleerd.
Ik heb daar een keer een verkeerde ervaring mee gehad dus heb ik dat maar tot het laatst bewaard.
Maar met grub werkte deze config in ieder geval wel meteen.
Als je wilt dat je (IDE) CD-brander gaat werken moet je dat inderdaad opgeven. Maar dat heeft niets met het probleem te maken.
Is er ook zo'n optie voor Grub!
Mijn cd-rom(brander) werkt momenteel namelijk niet :(

[edit]
never mind... ik heb hem al gevonden :+ (nu nog hopen dat ie werkt :P )

[ Voor 10% gewijzigd door Defspace op 04-04-2003 22:29 ]

Verwijderd

Met grub is het precies hetzelfde (hdd=ide-scsi). ;)

Redhat 9 raadt in de schermen tijdens het installeren ook het gebruik van Lilo af.... (Ik grubbel al een tijdje, maar RH8 beviel niet echt, en na even een dag of twee testen 9 ook niet, ik blijf bij Suse 8.1 voorlopig.)

PS WOEPS zo helemaal als het lijkt ook niet hetzelfde. De parameter is gewoon voor alle HD's.

Efkens geduld, ik moet nar Mikroslof booten om even in de Ghost Image te gluren, ik zie nu dat het hier vreend staat.....

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2003 02:37 ]

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Defspace schreef op 04 April 2003 @ 19:03:

In windows bootloader zetten
code:
1
dd if=/dev/hdd1 of=/mnt/win/bootsec.lin bs=512 count=1

Ook heb ik al geprobeerd mijn boot=/dev/hdd1 te veranderen in /dev/hda (MBR) maar ik hou dezelfde warnings en ik blijf maar niet voorbij de first stage bootloader komen (L)
Ik neem aan dat je weet wat je met die 'dd' doet?

Je copieert als het ware de eerste sector van hdd1 (met daarop lilo) Dit filetje zet je in de root van C:\ en je maakt een extra regel in je xp bootloader waarmee je die file aanroept. (ik kan even geen voorbeeld vinden: iets met linux="C:\filenaam" oid)

als je dit wel zo gedaan hebt dan heb ik je topic niet goed begrepen :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• vandenberg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03-2016
Defspace schreef op 04 April 2003 @ 22:22:
Ik heb dus ondertussen Grub maar geinstalleerd.
Ik heb daar een keer een verkeerde ervaring mee gehad dus heb ik dat maar tot het laatst bewaard.
Maar met grub werkte deze config in ieder geval wel meteen.

[...]
Grappig, ik kreeg het juist met Grub niet voor elkaar om RH 9 via de NTLoader te booten, maar uiteindelijk wel met Lilo.

Systeem

Verwijderd

Nog even gekeken, met Grub werd het :
title linux
kernel (hd2,0)/boot/vmlinuz root=/dev/hde1 apm=on acpi=on ide=nodma hdd=ide-scsi vga=788
initrd (hd2,0)/boot/initrd
1e ide poort = 2 HD's
2e ide poort = alleen burner als slave

Die andere schijven (HD2 is altijd de 3e schijf, 0 is de eerste enz., er zijn er nog meer in dit systeem..) zitten op de HPT controller.

Zo te zien, maar dat weet ik nu dus lekker niet zeker wordt met gewoon op de regel toegevoegd "hdd=ide-scsi" verwezen naar een brander op de secundairy slave van het 'normale' IDE interface. ;)

(Kon ook gewoon algemeen HDD=Hard Disc Drive zijn, heheh.)

Device Map is misschien verhelderend :
(fd0) /dev/fd0
(hd0) /dev/hda
(hd1) /dev/hdb
(hd2) /dev/hde
(hd3) /dev/hdf
(hd4) /dev/hdg
HDC en HDD staan niet in de lijst omdat op de secundaire kabel alleen de burner dus zit, als slave.
Grub nummert echter wel vrolijk de HD's vanaf 0 door zonder onderbreking. Terwijl er twee tussenuit zijn als /dev/HDx . :Y)

• Defspace

Defspace

Administrator

Topicstarter
zomertje:
Ik neem aan dat je weet wat je met die 'dd' doet?
Ik weet wat ik met dd doe ja :)
als je dit wel zo gedaan hebt dan heb ik je topic niet goed begrepen
Ach het is laat zullen we maar zeggen :P

vandenberg:
Grappig, ik kreeg het juist met Grub niet voor elkaar om RH 9 via de NTLoader te booten, maar uiteindelijk wel met Lilo.
Even tussen haakjes. Grub staat nu ook op de MBR.
Geen NTLoader meer dus.

Hooi:
kernel (hd2,0)/boot/vmlinuz root=/dev/hdd1 hdc=ide-scsi
Hiermee is het mij dus 1 keer gelukt om mijn cdrom te benaderen. En dat was toen ik vanuit grub de kernel parameter meegaf via commandline.
Nadat ik dit in mijn grub.conf heb gezet (en grub-install opnieuw heb uitgevoerd) lukt het niet meer. Maar ik heb ook niet zo'n zin om de hele tijd te rebooten. Khad nog wel betere dingen te doen :) Dus ga ik morgen wel weer ffies kijken.

Bedankt iig.
Pagina: 1