[EL]1-wire thermometer aan parallelle poort

Pagina: 1
Acties:
  • 209 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 20:06
Ik heb een DS18B20 1-wire thermometer en een DS1481 parallelle poort interface IC. Dat heb ik allemaal aan elkaar gesoldeerd maar nu begint het moeilijke: Een programmaatje ervoor schrijven. Daarbij heb ik een vraagje aan de tweakertjes hier die verstand van 1-wire hebben: Hoe zit het bij die DS1481 precies geregeld met de communicatie met de 1-wire bus? Ik heb namelijk wel een idee over welke commando's ik allemaal over die bus heen moet sturen maar dat moet via dat IC. Dat leek me wel zo handig aangezien je dan van alle timingproblemen af bent. Ik ben begonnen iets te proggen in QBasic maar ik kwam er niet helemaal uit.

Hoe kan ik nou precies een commando versturen over de bus en hoe kan ik output weer terug ontvangen? Dus welke pinnen zou ik achter elkaar hoog/laag moeten maken en welke zou ik moeten uitlezen?

Zie hier de datasheet:

http://pdfserv.maxim-ic.com/arpdf/DS1481.pdf <- sheet van DS1481
http://pdfserv.maxim-ic.com/arpdf/DS18B20.pdf <- sheet van DS18B20

Ik heb het aangesloten zoals in de bovenste datasheet beschreven staat. (dus aan D0, D1, Busy, Select en Autofeed)

-------------
Als dit topic thuishoort in het programmeerforum dan moet een modje het maar ff verplaatsen. Ik vond het zelf meer electronica, vandaar in dit forum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Post je qbasic code ;)

werkt dit niet:
code:
1
2
3
OPEN LPT1 FOR APPEND AS #1
? #1, "datatowrite"
CLOSE #1

ik kan via open com1(leezen/schrijven enzo) makkelijk bestanden oversturen, nooit geprobeerd via lpt.

even geen tijd voor datasheeds nu, anders had ik wel meer info kunnen geven, sorry ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-09 13:57
Daar is toch al programma voor, TMEX toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Dat programma werkt niet met dit interface IC.

Maar in de datasheet van die 1481 hebben ze het over time slots, en dan read0, read1, write0 en write1. Is dat dan de methode om enen en nullen over de bus te sturen? De code kan ik verder zelf wel uitvogelen, alleen wat er nou achter elkaar moet gebeuren om bijv. temp te lezen of gewoon überhaubt een commando naar dat ding te versturen vind ik vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 00:46

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Doordat het een parallelle poort interface ic is, lijkt het mij dat je inderdaad een hogere modus moet gebruiken dan simpel eentjes en nulletjes sturen. Dan had je hem ook direct op die 18B20 kunnen aansluiten.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Nee want direct aansluiten betekent niet alleen enen en nullen versturen, maar ook nog met precies de goede timing erbij. Dat zou de 1481 nu dus moeten doen. Maar kijk maar eens in de datasheet, dan zie je dat het wel degelijk bedoeld is om low-level proggies voor te schrijven. Het werkt iig niet met een aparte driver ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 20:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Dallas heeft voor het 1wire systeem echt best veel SDK's gemaakt, en drivers. IIG wel voor mijn serieële interface, en de USB interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Ik heb hier geen dingen voor gevonden. Dallas heeft alleen dat TMEX programma en dat werkt niet. Verder niemand hier die ff naar de datasheet kan kijken wat er bedoelt wordt met die verschillende time slots?
Pagina: 1