Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Externe apparatuur schakelen

Pagina: 1
Acties:

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11 22:05
hoi,

Ik wil graag externe apparatuur schakelen (230v) via de com poort van mijn computer. 2 of 3 apparaten zijn voldoende.
Hier heb ik een programma voor nodig en een schema, weet iemand waar ik dat kan vinden?

ps. hier heb ik wel eens wat over gelezen maar ik kon nix in de search vinden.

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-11 12:45

KRASH

Juist ja...

Op conrad.nl verkopen ze hier complete sets voor :P

• omeaart
  • Laatst online: 27-09-2024
In de volgende elektuur komt een compleet geschakelde stekkerdoos. Maar dan moet je nog een maand wachten. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door omeaart op 04-04-2003 19:29 ]

Verwijderd

Moet dit met relais of met iets anders? /me is wel geïnteresseerd in een webbased computer-aanzet-systeem waarmee hij op de fiets met WAP ff tegen de server kan zeggen dat hij zn compu aan wil hebben :P

Verwijderd

misschien heb je wat aan deze schakeling.
het is voor de parallele poort en je kan er dan bv 8 relais mee aansturen. maar misschien kan je het ook gebruiken op de datalijn(en) van de seriele :?

Verwijderd

check ff velleman.be>>>k8000>>http://www.velleman.be/Product.asp?lan=1&id=9383 :*)

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Ik heb dit al eens gemaakt.. :) :P :) .. alleen ga nu weg.. ben maandag weer thuis.. als ik maandag dit topic nog zie zal ik het uitleggen :) .. via het web 8 tot 16000 apparaten aansluiten op de compport.. en dat met een paar ic's en een beetje software en een website :) .. maandag mischien meer als ik tijd heb..

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Mx-KAEY
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 00:36

Mx-KAEY

Mx-KÆY

als je toch al de moeite neemt om wat te schrijven neem dan ff 2 min. de tijd om de rest te schrijven dan kan die jongen ook met een gerust hart slapen !! :P

-- Mx-Generætion --

Verwijderd

Looki schreef op 04 April 2003 @ 22:24:
Ik heb dit al eens gemaakt.. :) :P :) .. alleen ga nu weg.. ben maandag weer thuis.. als ik maandag dit topic nog zie zal ik het uitleggen :) .. via het web 8 tot 16000 apparaten aansluiten op de compport.. en dat met een paar ic's en een beetje software en een website :) .. maandag mischien meer als ik tijd heb..
Dat lijkt me ook wel een interessant stukje, ik heb hetzelfde al eens gedaan op de paralele poort, maar dan kan je met een simpele schakeling maximaal 8 relais schakelen.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Met de com poort kun je schakelen met de rts en dtr lijnen, als die laag (uit) zijn, staan ze op -12 volt, en als ze hoog (aan) zijn, staan ze op 12 volt.
Ik meet er 10 mA op.

Met 2 com poorten zou je dus 4 apparaten aan kunnen sturen.
Wat je dat moet hebben is een schakeling op de com poort die een relais aan kan sturen.
Hier ben ik zelf ook naar opzoek, aangezien ik fans op die manier wil schakelen.

Misschien is er iemand die zoiets kan tekenen?

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 09:12

morphje

let's all love lain

bobo1on1 schreef op 06 April 2003 @ 17:32:
Met de com poort kun je schakelen met de rts en dtr lijnen, als die laag (uit) zijn, staan ze op -12 volt, en als ze hoog (aan) zijn, staan ze op 12 volt.
Ik meet er 10 mA op.

Met 2 com poorten zou je dus 4 apparaten aan kunnen sturen.
Wat je dat moet hebben is een schakeling op de com poort die een relais aan kan sturen.
Hier ben ik zelf ook naar opzoek, aangezien ik fans op die manier wil schakelen.

Misschien is er iemand die zoiets kan tekenen?
Helaas gaat het zo niet :)
Ik heb zelf even geen schema's bij de hand, maar ik kan het wel een beetje uitleggen aan de hand van woorden...

je werkt met 8 datalijnen die van par->ser worden omgezet. Dus je kan in principe gewoon een ser->par omzetter achterzetten (gebeurt met een IC'tje die eigenlijk gewoon bitjes doorschuift, hoe heten die dingen nou ook al weer ?)

anyway, je kan het dus op verschillende manieren doen, je kan bitjes doorschuiven en dan heb je 1 of 0 staan

OF

je gooit een logische schakeling achter je ic'tje waardoor een geheel reageert op een enkele combinatie, zoals 11000110. dit kost je alleen een hoop IC'tjes :) Het zijn dan wel 2^8=256 mogelijkheden (moet je nagaan als je met 16 bitjes werkt :) = 65536 ) Persoonlijk zou ik 1 bitje reserveren voor aan/uit, dus 7 bits (128) of 15 bits (32768)

Je kan natuurlijk ook even kijken in de bieb, daar zijn tientallen schakelingen te vinden met seriele poorten. Als ik het goed weet te herinneren bestaat er een IC'tje en een complete schakeling in een elektuur (ergens in 1996 of ergens een jaar daarbij) wat pcies het bovenstaande doet met de and poortjes ...

Beetje creatief proggen en je hebt een aanstuur progje. Bijvoorbeeld
morphje@chronos morphje $ ./ser -h 0x07 -s ON
setting adress 0x07 to ON

Dan nog een creatieve website met PHP oid klussen wat niet meer doet dan het aansturen van dat proggie :) Dan kan je nog een databeest eromheen klussen wat een adres mapt aan een naampie ofzo. Wees creatief.

• Sprite_tm
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

morphje schreef op 07 april 2003 @ 10:07:
[...]
(gebeurt met een IC'tje die eigenlijk gewoon bitjes doorschuift, hoe heten die dingen nou ook al weer ?)
Een schuifregister. Bijvoorbeeld een 74HC164 ofzo.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Op die manier kan het ook ja, en zo kun je een hele hoop apparaten aansturen.
Alleen de manier die ik gepost heb is wel een heel stuk simpeler.

Overigens ben ik er wel van op de hoogte hoe een seriele poort werkt.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• PcFer
als het met een seriele poort simpel kan wil ik dat ook wel

Verwijderd

PcFer schreef op 07 april 2003 @ 15:04:
als het met een seriele poort simpel kan wil ik dat ook wel
ik ook wel :)
Zou er iemand een simpel schakelingetje kunnen posten voor het aansturen van relais met seriele poort?

• morphje

morphje

let's all love lain

ben vandaag effies een bezoekie wezen afleggen aan bieb

kwam daar een boek van elektuur tegen over het werken met i2c. Bijna elk moederbord van tegenwoordig heeft dit wel in de vorm van SMBus. Dit is een serieel protocol wat best handig werkt. Is niet al te snel, maar jah 10k/sec is snelzat :)

heb een schema'tje gevonden voor het schakelen van 8 poorten met 3 IC'tjes. Hierop kan je een simpele triac zetten voor het schakelen tot zo'n 1,3 amp (goede 300 watt, beetje triac kan 1,5 aan, maar 1,3 is veiligheidsfactor)

of je kan gaan schakelen met een relais, dan heb je nog wel een extra driver IC'tje nodig en je hebt een nadeel dat je zo'n herrie relais extra heb. Je kan ook proberen 2 triacs parallel om zo'n 600 watt te kunnen schakelen zonder herrie, maar ik weet niet of dat zo maar gaat werken 2 triacs parallel.

schema kan ik niet posten voor je. heb geen scanner of fatsoenlijk tekenproggie onder linux. tenzij iemand een suggestie heeft. Maar even naar de bieb gaan voor het i2c boek van elektuur.

of tja een schuifregistertje aan je compoort, paar triacs/relais eraan hangen en klaar is [de poster]

• Punksmurf
  • Laatst online: 06-01-2024
ik heb al veel gezocht maar nooit kunnen vinden hoe ik die i²c bus aan kan sturen vanuit mijn mobo :( en ook al geen f*cking flauw idee hoe ik zoiets aan moet sluiten, in mijn moboboekje staat zo'n aansluiting niet iig.. je kan wel een i²c bus van je com poort maken, met de dtr lijnen enzo :) maar das denk ik lastiger dan via een of andere mooie windooz api :)

iemand enig idee? das wel interessant namelijk
trws, die 'nieuwe' (is ook al niet zo nieuw meer gloov ik) versie van i²c gaat tot 400k per seconde... * Punksmurf gaat ff op de philips site kijken of hij het weer kan vinden...

edit: done

originele bus is 100kbit, nieuwe 400kbit

meer info: http://www.semiconductors...uses/i2c/facts/index.html

[ Voor 13% gewijzigd door Punksmurf op 09-04-2003 10:31 ]

met een hamer past alles

• megaleo
  • Laatst online: 28-11 16:35

megaleo

Special member

Kijk hier eens. Is van een user van GoT die dit een tijdje terug heeft gemaakt.
Kan met z'n stem ook allerlei apparaten opstarten en bedienen dmv 1 ander apparaat. :P

Verwijderd

Zelf maken

Serieel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
                        +------------------------o  DTR
                        |
                      +---+
                      |   | resistor
                      |   | 10 kilo-Ohm
                      |   |
                      +---+                    To serial port.
                        |
          +-----o-------+------------------------o  DCD
          |             |
          o  UPS        |
        \    relais     |
         \              |
          |             |
          +-----o-------+------------------------o  GND
(zodra pc UIT gaat, gaat het relais AAN)
.

Afbeeldingslocatie: http://www.comnets.uni-bremen.de/~wenn/Relais.gif
http://www.comnets.uni-bremen.de/~wenn/relaisonserialport_en.htm
.
.

USB:
Afbeeldingslocatie: http://mindrobots.lernnetz.de/berichte/ct_angegrillt/4.gif
http://mindrobots.lernnetz.de/berichte/ct_angegrillt.shtml

Kopen:
- http://www.velleman.be/
- http://www.conrad.nl/
- http://www.astro-electronic.de/relbox.htm

Naslag
- http://www.technoplus.nl/astro/lx200.htm
- http://216.239.51.101/search?q=serial+port+relais+interface

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2003 11:18 ]

• morphje

morphje

let's all love lain

Punksmurf schreef op 09 April 2003 @ 10:25:
ik heb al veel gezocht maar nooit kunnen vinden hoe ik die i²c bus aan kan sturen vanuit mijn mobo :( en ook al geen f*cking flauw idee hoe ik zoiets aan moet sluiten, in mijn moboboekje staat zo'n aansluiting niet iig.. je kan wel een i²c bus van je com poort maken, met de dtr lijnen enzo :) maar das denk ik lastiger dan via een of andere mooie windooz api :)

iemand enig idee? das wel interessant namelijk
trws, die 'nieuwe' (is ook al niet zo nieuw meer gloov ik) versie van i²c gaat tot 400k per seconde... * Punksmurf gaat ff op de philips site kijken of hij het weer kan vinden...
je kan gebruik maken van de elektuur isa kaart gebasseerd op de philips chip. perfecte ondersteuning onder linux. staat al tijden lang standaard in de kernel, maar jah tegenwoordig geen isa meer op de meeste mobo's, gelukkig is er een pci naar isa omvormer verkrijgbaar OF je maakt er eentje op basis van pci :)

i2c word op je mobo gebruikt voor oa tempsensors en fansensors. Op mijn mobo a7v zit ie wel onder de naam SMBus wat een specifieke implementatie is van i2c. Hoe je hem kan aansturen is uitvoerig besproken in het boek "de i2c bus" van elektuur ook onder windows met sourcecode beschikbaar (en dll's)

trouwens de nieuwe variant van 400k/sec word amper toegepast en voor een tempsensor is dat ook een beetje overbodig, wat ik vooral interessant vind is hoe ik hem kan verlengen tot 10 meter en meer (met een driver) wat het geheel interessanter maakt om te implementeren.

wat je ook kan doen natuurlijk is op je mobo je i2c chip locaten en dan daarop een paar draadjes solderen, al raad ik je dat niet gelijk aan om te doen :)

hoe je van je compoort een i2c bus maakt heb ik niet zo kunnen vinden, maar en bestaat een dosdriver voor een software implementatie van een singlemaster lpt i2c bus. Het is single master omdat de software geen rekening houd met zaken als clockpulses gegenereert door andere masters en andere zaken. Dus je kan vrij eenvoudig met behulp van circa 1 euro aan onderdelen van je printerpoort een i2c bus te maken.

Maar goed ik dwaal af van het onderwerp. In mijn inzien is het makkelijkste voor de poster om de parallele poort of compoort te gebruiken. Makkelijk aan te sturen, makelijk en goedkoop om te maken.

• PcFer
hmmm, ik zal wel eens kijken of het me lukt met het schema van euss
Pagina: 1