bobo1on1 schreef op 06 April 2003 @ 17:32:
Met de com poort kun je schakelen met de rts en dtr lijnen, als die laag (uit) zijn, staan ze op -12 volt, en als ze hoog (aan) zijn, staan ze op 12 volt.
Ik meet er 10 mA op.
Met 2 com poorten zou je dus 4 apparaten aan kunnen sturen.
Wat je dat moet hebben is een schakeling op de com poort die een relais aan kan sturen.
Hier ben ik zelf ook naar opzoek, aangezien ik fans op die manier wil schakelen.
Misschien is er iemand die zoiets kan tekenen?
Helaas gaat het zo niet

Ik heb zelf even geen schema's bij de hand, maar ik kan het wel een beetje uitleggen aan de hand van woorden...
je werkt met 8 datalijnen die van par->ser worden omgezet. Dus je kan in principe gewoon een ser->par omzetter achterzetten (gebeurt met een IC'tje die eigenlijk gewoon bitjes doorschuift, hoe heten die dingen nou ook al weer ?)
anyway, je kan het dus op verschillende manieren doen, je kan bitjes doorschuiven en dan heb je 1 of 0 staan
OF
je gooit een logische schakeling achter je ic'tje waardoor een geheel reageert op een enkele combinatie, zoals 11000110. dit kost je alleen een hoop IC'tjes

Het zijn dan wel 2^8=256 mogelijkheden (moet je nagaan als je met 16 bitjes werkt

= 65536 ) Persoonlijk zou ik 1 bitje reserveren voor aan/uit, dus 7 bits (128) of 15 bits (32768)
Je kan natuurlijk ook even kijken in de bieb, daar zijn tientallen schakelingen te vinden met seriele poorten. Als ik het goed weet te herinneren bestaat er een IC'tje en een complete schakeling in een elektuur (ergens in 1996 of ergens een jaar daarbij) wat pcies het bovenstaande doet met de and poortjes ...
Beetje creatief proggen en je hebt een aanstuur progje. Bijvoorbeeld
morphje@chronos morphje $ ./ser -h 0x07 -s ON
setting adress 0x07 to ON
Dan nog een creatieve website met PHP oid klussen wat niet meer doet dan het aansturen van dat proggie

Dan kan je nog een databeest eromheen klussen wat een adres mapt aan een naampie ofzo. Wees creatief.