Foto SVCD

Pagina: 1
Acties:

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 11:40
Ik heb een aantal programma's geprobeerd (getest) om foto svcd's te maken, maar ik kom een paar probleempjes tegen en geen enkel pakket is echt ideaal. Het probleem dat ik heb is dat de meeste foto svcd's hevig flikkeren. Ik gebruik een pioneer dvd speler met goede scart kabel en op een 50hz 4:3 tv van philips.

Ik was benieuwd naar jullie ervaringen en tips. Ik ga er vanuit dat mijn hardware waarschijnlijk van invloed is op het geflikker. Daarnaast heb ik ook sterk het idee dat het ligt aan hoe de pakketten de foto's opslaan. Ik ben nog geen kenner maar dat kan volgens mij als vcd still of als movie. Zal hier een voor een de pakketten toelichten.

ulead dvd picturshow 2
Geeft zowel met als zonder anti-flicker hevig flikkerend beeld. Fotos zien er wel goed uit. Grandioos pakket qua gebruiksgemak en mogelijkheden. Jammer van het geflikker....

vcdeasy
pakket is iets minder eenvoudig (zeker niet lastig) maar voorzien van hele goede documentatie. Dit is het enige pakket dat perfecte, scherpe en niet flikkerende fotos oplevert bij mij. Minpunt is dat menu's handmatig gebouwd moeten worden en dat muziek geen opties is. Ik heb het vermoeden dat juist doordat er geen muziek bij kan (omdat ze stills gebruiken en geen mpeg movie) de foto kwaliteit beter is. Alleen weet ik hier technisch te weinig van af om dat echt te kunnen zeggen

Photoshop album
Dramatisch (voor wat dit vetreft). alleen vcd. foto's zijn lelijk en grote randen eromheen. Kon dus ook geen svcd aan dus valt per definitie af

Magix foto op cd en dvd
Helaas volgt dit pakket niet de windows interface dus het is even puzzelen. Ik kwam legio opties en instellingen tegen maar het beeld flikkert als een gek.

Data becker TV fotoshow
maakt als ik het goed zie alleen vcd's. beeld is erg korrelig en flikkert niet.

Concluderend levert hier alleen vcdeasy mooie fotos op svcd formaat op. Ik vermoed dat andere pakketten mpeg movies gebruiken waarbij het beeld niet verandert (en stil LIJKT te staan maar ondertussen draait er natuurlijk eigenlijk een film). Dit is dan nodig om muziek te kunnen ondersteunen en overgangen tussen fotos.

Zit ik dan op het juiste spoor? Dat zou betekenen dat ik af moet zien van muziek, overgangen e.d. Of is er toch een manier om dat soort zaken te gebruiken met goed beeld?

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

heb met Nero 5.5 een foto vcd gemaakt en die speelt zonder problemen af op mijn Pioneer DVD speler. Hij maakt geen movies, maar gebruikt de originele bestanden die je op je cd heb gefikt. Verder maakt hij een index die ik vrij nutteloos vindt want je kunt er niks mee behalve doorbladeren. De besturing is ook even uitzoeken hoe het werkt en is een beetje vaag, maar als je dat eenmaal doorhebt is het een ideale manier om je foto's te laten zien.
Hoe dat moet heb ik in de search gevonden. Daar kun je ook vinden hoe je muziek erbij moet plaatsen mocht je dat willen.

[ Voor 8% gewijzigd door NijntjeRocks op 04-04-2003 18:09 ]

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

• jaspov
Zal nero ook eens bekijken. Zou die dan wel stills gebruiken en muziek?

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

hoe dat moet met muziek weet ik niet (ik prefereer me eigen radio voor muziek :P) en de foto's staan gewoon stil aangezien gewoon je jpg wordt gedisplayed.
Elke jpg wordt gezien als aparte track evt. kun je in Nero aangeven hoelang een jpg gedisplayed wordt, in dat geval krijg je een soort slide-show.

[ Voor 34% gewijzigd door NijntjeRocks op 04-04-2003 18:50 ]

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

• jaspov
Ze kunnen fotos weergeven door er filmpies van te maken of gewoon still fotos. Hier vond ik daar meer info over. Het makkelijkste is om er een filmpie van te maken omdat de meeste spelers dat ondersteunen in combinatie met audio. Hij maakt dan eigenlijk gewoon een vcd film, op vcd resolutie (352x288) terwijl vcd ook stilstaande fotos op 704x576 aankan. Ik wil dus hires fotos 704x576 met als het kan audio of een menu. Vcdeasy maakt wel de hires fotos maar zonder audio en menu alleen handmatig.

vond meer info hier:

Many people have been using MPEG video streams in order to get audio on their menus. Low resolution and ugly! You can add audio to high res still menus using my VCD Stills With Audio tutorial.
http://www.geocities.com/mikk999/StillsWithAudio.htm