Toon posts:

Noiseless Connector (RC56) of Zalman fanmate gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aan Zalman liefhebbers,

Heb hier zo'n fijne 6000cu met bracket en 92mm fan van Zalman en wil er één Zalman 92mm fan bij plaatsen.

Met een Zalman fanmate (langzaamste stand) draait diezelfde fan op 1361 RPM.
Ik wil er natuurlijk geen herrie bij dus de Noiseless Connector (RC56), die er standaard bij zit, moet ervoor gaan zorgen dat de nieuwe fan 1361 RPM draait of langzamer natuurlijk. Gaat dit lukken of kan ik er beter een extra fanmate (kost 6 euro) bij kopen?

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
Best de fanmate nemen, je zal er later mischien wel voordeel aan hebben. En die Zalman fan is geen topper, ze is wel stil maar maakt een irritant geluid.

Verwijderd

Topicstarter
jvvv schreef op 04 april 2003 @ 16:19:
En die Zalman fan is geen topper, ze is wel stil maar maakt een irritant geluid.
Mooie paradoxale zin gebruik je.

Hoe bedoel je irritant geluid? Na een langere tijd? Want zoals gezegd ik heb er nu al een en die bevalt uitstekend. Ik hoor echt niets.

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Die fanmate kan niet lager dan 5 Volt doorlaten, als je er 5 instopt komt er gewoon hetzelfde weer uit. (hoe vreemd het ook lijkt, het is zo)

Wat ik heb gedaan is eerst de fanmate met daarachter weer die noiseless weerstand, dat wil wel en nu heb ik m'n cpu-fan op onhoorbaar langzaam draaien.

2 fanmates achterelkaar hangen gaat niet werken, geloof me ik heb het geprobeerd (heb drie van die krengen)

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

Topicstarter
Digital-DNA schreef op 04 April 2003 @ 16:30:
2 fanmates achterelkaar hangen gaat niet werken, geloof me ik heb het geprobeerd (heb drie van die krengen)
Sorry m'n verhaal is niet helemaal duidelijk. Ik wil geen 2 fanmates achterelkaar hangen. Wat ik wil is als volgt:

92 mm fan + fanmate = 1361 RPM Deze constructie heb ik al, maar wil er een fan bij gooien.
Dan krijg ik van de winkel een fan + noiseless connector. De vraag is in hoeveel RPM resulteert dat?

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-02 16:09

Gerco-M

mijn tornado res.

het precieze effect van de noiseless connector (RC 56, 56 Ohm) varieert per fan. In tegenstelling tot de Zalman Fanmate geeft de RC 56 geen vast voltage door maar is dit een weerstand die een variabele spanning opneemt afhankelijk van de stroomsterkte.
Als je volledige specs hebt van je fan (wattage / A's) kan je berekenen hoeveel spanning de RC 56 opneemt en hoeveel je fan dan dus nog krijgt. Als dat 5 V is heb je ook 1361 RPM. Is het minder heb je vanzelfsprekend een lager RPM.

Ik heb ook wat getest met de RC56 en RC100 en kwam met mijn fan (Titan alu 120 mm) tot de volgende getallen:
met de RC 56 krijgt de fan 5.27 V
RC 100, 4.05 V
RC 56 en RC 100 in serie 3.58 V
Ik wilde een 4 V stand en die heb ik dus gevonden. Dan draaien mijn fans onder de 1000 RPM en dan hoor je ze echt praktisch niet meer.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Verwijderd

Topicstarter
Gerco-M schreef op 04 April 2003 @ 18:47:
het precieze effect van de noiseless connector (RC 56, 56 Ohm) varieert per fan. In tegenstelling tot de Zalman Fanmate geeft de RC 56 geen vast voltage door maar is dit een weerstand die een variabele spanning opneemt afhankelijk van de stroomsterkte.
Als je volledige specs hebt van je fan (wattage / A's) kan je berekenen hoeveel spanning de RC 56 opneemt en hoeveel je fan dan dus nog krijgt. Als dat 5 V is heb je ook 1361 RPM. Is het minder heb je vanzelfsprekend een lager RPM.

Ik heb ook wat getest met de RC56 en RC100 en kwam met mijn fan (Titan alu 120 mm) tot de volgende getallen:
met de RC 56 krijgt de fan 5.27 V
RC 100, 4.05 V
RC 56 en RC 100 in serie 3.58 V
Ik wilde een 4 V stand en die heb ik dus gevonden. Dan draaien mijn fans onder de 1000 RPM en dan hoor je ze echt praktisch niet meer.
Kijk daar kan ik wat mee. 56 staat natuurlijk voor 56 Ohm. Even terug denken aan de natuurkunde les (heeeeel lang geleden). Ik ga ermee aan de slag, dank je.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-02 16:09

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik bedenk me net dat je vermogen en stroomsterkte van de fan niet zomaar kan gebruiken voor deze berekening, immers stroomsterkte is evenredig met het voltage wat je de fan geeft. Dus met stroomsterkte / voltage kan je wel de weerstand berekenen, en als je die hebt kan je met de bekende Zalman weerstand van 56 Ohm de spanning berekenen die komt te staan over beide. De totaal spanning is bekend en is 12 V.

Elektronica is niet mijn sterkste kant maar volgens mij klopt bovenstaande wel. Anders mag iemand anders me natuurlijk corrigeren :)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
Die zalman-fan is stil op lage toeren (5v), maar een keer je hoger gaat maakt hij een lage zoem-geluid, mega irritant. Een enermax doet evenveel geluid, maar op een hoge toon. Moeilijk uit te legeen, maar die zalmans zijn vreselijk, akls je ze niet op 5V houdt.

Verwijderd

Topicstarter
jvvv schreef op 04 April 2003 @ 21:57:
Die zalman-fan is stil op lage toeren (5v), maar een keer je hoger gaat maakt hij een lage zoem-geluid, mega irritant. Een enermax doet evenveel geluid, maar op een hoge toon. Moeilijk uit te legeen, maar die zalmans zijn vreselijk, akls je ze niet op 5V houdt.
Oke dan begrijp ik je. Da's heel mooi, want ik was zeker van plan om ze op 5 Volt te houden.
Pagina: 1