[debian]Minolta printer, cups & lpr

Pagina: 1
Acties:

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-05 10:34

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Wat doet het wel?
De printer (Minolta PagePro 18, laserprinter) an sich print wel (paralle poort doet het goed, een echo naar /dev/lp0 werkt)
Testpagina met cups komt eruit maar met de volgende melding
code:
1
2
3
4
%!PS-Adobe-3.0
                              [{
                    %%BeginFeature: Option1 False
                                                                      %%EndFeature

Ik heb begrepen dat ik dus een filter mis. Ik heb voor de betreffende printer wel een ppd file in de cups/model directory gezet en in /etc/cups/ppd en kan derhalve de printer wel een beetje configgen op de webadmin pagina van cupsys.
Met lprngtool kan ik de printer niet vinden in de lijst en heb bv. PostScript filter geprobeerd zonder een succesvolle pagina onder lprngtool. Ook de Text Only filter levert geen succesvolle tests af (allebei : No way to print this type of input file: "ascii/Postscript").
Mijn printcap file:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
lp18|Minolta PagePro18
:sh\
:sd=/var/spool/lpd/lp18\
:lp=/dev/lp0\
:mx#0mx=0
:af=/var/spool/lpd/lp18\/acct
:ml=0
:lf=/var/spool/lpd/lp18\/log
:cd=/var/spool/lpd/lp18\/
:mx=0

Hoe krijg ik de juiste print filter geinstalleerd en welk progamma (ghostscript, of iets anders) moet ik hiervoor gebruiken?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Ik heb in ieder geval de printer nu wel aan de gang met lprngtool. Daar kan ik een PostScript document uitprinten (de printer driver genomen van HP onder ghostscript: ljet4). Nu moet ik er nog voor zorgen dat de mac's in het netwerk deze printer kunnen benaderen. Ik heb het al opgegeven dit te doen met Netatalk, daar werkt alleen de sharing van, printers worden gewoonweg niet gezien (hoewel ik deze wel in de papd.conf heb aangegeven).
Ook met CUPS is het ellende, de vorige printer die eraan zat werkte perfect met CUPS maar niemand in het netwerk kon printen. CUPS kreeg wel een opdracht binnen maar er werd nooit afgedrukt (de mac's vulden altijd het IP van de server in, de printer zelf werd nooit ergens gezien).

Sinds MAC OSX samba wel ondersteund denk ik erover dan maar via samba het te proberen. Is dat het beste plan? Of heeft er iemand een alternatief?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Okay, nu werkt de printer ook redelijk goed in CUPS. De volgende stap is dus MAc OsX zover te krijgen dat ie over het netwerk de printer herkent en wil gaan printen (via cups). Iemand een idee hoe de Macs ingesteld moeten worden? Wat ik geprobeerd heb is, in de Mac een printer toevoegen met een het ip van de printserver (geen model toegevoegd). Maar ik krijg geen opdracht te zien in de admin page van cups.