Ik gebruik een MSI K7T Turbo 2 moederbord met een AMD XP 1800+ CPU erop. MSI heeft een handing programmatje waarmee je kan zien hoe heet de CPU en kast is en hoe snel de fans draaien. Nou valt het mij op dat mijn fan steeds langzamer begint te draaien volgens dit programma. Het RPM neemt ongeveer met 50 tot 100 per dag af. Een week geleden zat de RPM volgens het programma nog op 4818 en nu op ~4718 of zelfs lager. De CPU is er echter kouder (???) op geworden. Een week geleden gaf deze nog 53 graden idle aan en nu 49. Kan het zijn dat het programma gewoon raar aan het doen is, of is er wel degelijk iets geks aan de hand met mijn fan? Is er een ander programma om de RPM van een fan te achterhalen?
Meestal is het zo dat als je fan langzamer gaat draaien als je cpu koeler wordt (mits ie temp gestuurd is natuurlijk).
Heb je toevallig de kachel uitgezet dat het koeler is in je kamer?
Heb je toevallig de kachel uitgezet dat het koeler is in je kamer?
Het is wel frisjes hierzo, maar dat komt omdat het raam open staat. Hoe kan ik testen of de fan sneller gaat draaien? Gewoon iets intensiefs doen met de CPU zoals inpakken of encoden naar MP3 van Wave?
Bijvoorbeeld, of doe het raam dicht en voila dan gaat ie zeer waarschijnlijk weer harder, dus niets aan de hand... En minder snelheid is ook minder lawaai
Dus da's alleen maar beter toch?
Ja tenzij da fan kapot is ;p Maar voor 't lawaai hoef ik het niet te doen, want ik heb een 2e fan in de kast gehangen (gewoon voor dat kleine beetje extra) en er zit ook een fan op m'n videokaart.
zo lang de temps in orde zijn zou ik me niet druk maken...
anders ga even benchmarken of draai een cpuburn progje, dan gaat ie waarschijnlijk wel weer meer herrie maken
/edit
bij een AMD systeem raad ik minstens 1 intake fan en 1 outtake fan aan (naast die van de voeding)
anders ga even benchmarken of draai een cpuburn progje, dan gaat ie waarschijnlijk wel weer meer herrie maken
/edit
bij een AMD systeem raad ik minstens 1 intake fan en 1 outtake fan aan (naast die van de voeding)
[ Voor 25% gewijzigd door beschuitfluiter op 04-04-2003 15:50 ]
¯\_(ツ)_/¯
Je kunt inderdaad eens kijken wat er gebeurd als je je cpu gaat stressen. Je kunt hiervoor iets gaan encoden; je kunt ook een stress programma gebruiken zoals bijvoorbeeld de Burn-in wizard van Sisoft Sandra.
Wordt je cpu nu warmer en gaat je koeler sneller draaien is er dus niets aan de hand. Wordt je cpu warmer maar gaat je koeler niet sneller draaien is er dus iets aan de hand met je koeler.
Je zou dan het ding eens schoon kunnen maken en vervolgens weer je cpu stressen en kijken of het geholpen heeft.
Wordt je cpu nu warmer en gaat je koeler sneller draaien is er dus niets aan de hand. Wordt je cpu warmer maar gaat je koeler niet sneller draaien is er dus iets aan de hand met je koeler.
Je zou dan het ding eens schoon kunnen maken en vervolgens weer je cpu stressen en kijken of het geholpen heeft.
"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham
Nou die fan is niet kapot hoor, dan zou ie langzamer gaan draaien en loopt je temp juist op... Dus niets aan de hand, gewoon ff in de gaten houden, ik heb ook als ik de kachel uit heb dat mijn pc 34 graden idle is, maar als ik de kachel wel aan heb dan wordt ie minimaal 36 idle en gaat uiteraard mijn fan ook een stuk harder draaien (van 2300 tpm naar 3000 tpm)
Verwijderd
Uit je post maak ik op dat je je pc nog niet zo lang hebt. Als je je heatsink net op je CPU hebt gemoteerd, dan is de geleiding van de pasta die er tussen zit nog niet optimaal, dit duurt enkele dagen. Na een paar dagen draaien is je cpu dus als het goed is koeler, waardoor je fan-speed afneemt, als die tenminste gekoppeld is aan CPU-temp.
Verwijderd
Waarom????? Mijn AMD 2400+ draait prima met een zalman 6000cu op zijn laagste stand. Ik heb geen flauw idee hoe warm dat ding word, en het intresseert me ook niet. Voor de rest zit er niks bijzonders in dat ding. Dus 2 extra fans maken alleen maar meer geluid maar hebben voor de rest geen enkel nut. Misschien word je processor 2 graden kouder maar wat maakt dat nou uit. Dat ding mag 70 graden worden dus laat hem lekker 70 graden worden.beschuitfluiter schreef op 04 april 2003 @ 15:49:
/edit
Ben m'n CPU nu al 10 min. aan 't stressen, de CPU temp. is 57 graden, maar de RPM komt nie boven de 4717 (en ligt u op 4681). Het ziet er ook niet naar uit dat dit nog veranderd overigens.
Dat verschil zit hem waarschijnlijk in de voeding die niet zo'n heel stabiele 12v geeft. Heb ik ook niks aan de hand.
Verwijderd
mischien zit er wel vuiligheid in waardoor hij stroever gaat draaien...
als ik ooit een pc opknap voor mensen doe ik er altijd ff met een luchtslang wat lucht doorheen jagen (ook door de fans).
tijdens zo'n luchtbad met 8 bar komt er veel aangekoekt vuil los
maar hoezo de proc koeler wordt is in dit geval een raadsel
(als het vuiligheid is)
als ik ooit een pc opknap voor mensen doe ik er altijd ff met een luchtslang wat lucht doorheen jagen (ook door de fans).
tijdens zo'n luchtbad met 8 bar komt er veel aangekoekt vuil los
maar hoezo de proc koeler wordt is in dit geval een raadsel
(als het vuiligheid is)
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2003 16:53 ]
Pagina: 1