Verschillen tussen ethologie en psychologie

Pagina: 1
Acties:
  • 355 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pp_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-11-2021
Ik heb op school een opdracht biologie waarin ik moet uitleggen wat de overeenkomsten en verschillen tussen ethologie en psychologie zijn.

De grootste overeenkomst is natuurlijk dat het beiden over gedrag gaat. Maar aangezien de presentatie zo'n 10 minuten gaat duren heb ik wat meer dan alleen dat nodig.

Misschien dat jullie me verder kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihitsia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-03-2024

nihitsia

The Banana goes on always on

Heeft ethologie niet meer te maken met onderzoek naar gedrag (dan vooral bij dieren). Ik heb dat laatst gehad bij bio. Ethologie werkt met prikkels en motivatie. Is psychologie niet meer gericht op het waarom achter het gedrag?

Gamebak Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
ethologie is onderzoek bij dieren, psychologie is onderzoek bij mensen (voornamelijk, alhoewel psychologie ook wel gebruik maakt van dieren bij diens onderzoeken). Concreet zijn de definities van beiden:

ethologie: de studie van dierlijk gedrag in de natuurlijke omgeving, welke gebruik maakt van evolutionaire aanpassing als diens primaire verklarende principe.

psychologie: de wetenschap van gedrag en de geest

[ Voor 13% gewijzigd door Christiaan op 04-04-2003 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihitsia

nihitsia

Ethologie hoeft niet perse met dieren te zijn. Naar wat ik geleerd heb dan. Bij mensen flikken ze ook nog wel eens stomme geintjes.

Gamebak Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
nihitsia schreef op 04 april 2003 @ 17:25:
Ethologie hoeft niet perse met dieren te zijn. Naar wat ik geleerd heb dan. Bij mensen flikken ze ook nog wel eens stomme geintjes.
Nou, dan weet ik niet waar jouw definitie vandaan komt. Die van mij is afkomstig uit Gray (2002). Om dat te controleren heb ik het ook opgezocht in Gleitman (1986): "A branch of biology that studies animal behaviour under natural conditions.". Hierbij wordt overigens benadrukt dat mensen hierbij niet tot dieren gerekend worden. Dit zijn beide standaardwerken op het gebied van psychologie, en ik neem niet aan dat de definities die zij gebruiken niet kloppen.

De 'geintjes' waar je over spreekt zullen dus ook wel behoren tot een of andere psychologische tak.

[ Voor 12% gewijzigd door Christiaan op 04-04-2003 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihitsia

nihitsia

"naar wat ik heb geleerd" zeg ik dan ook. Zal het maandag nog eens navragen, nou wil ik het weten ook :)

Gamebak Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Mja, hoe je het definieert vind ik nogal een triviale discussie, ik heb overigens het idee dat psychologen daar net iets anders tegenaan kijken dan ethologen zelf. De laatsten zien vaak minder reden om de mens als geval apart te beschouwen dan sommige psychologen, aangezien zij zien dat hun onderzoeksmethoden voor zowel mens als dier opgaan. Er is dan ook zeker een grijs gebied tussen beiden. Vast staat in ieder geval dat het vakgebied "ethologie" niet ophoudt bij dierlijk gedrag, en dat ethologische methoden ook bruikbaar zijn bij mensen. En vaak zijn het dezelfde onderzoekers/onderzoeksgroepen, bijvoorbeeld onderzoekers die dierlijke systemen (apen, maar ook andere zoogdieren en zelfs insecten in bepaalde gevallen) gebruiken als model voor menselijk gedrag, aangezien bij mensen experimenten al snel buiten de ethisch toegestane grenzen vallen. Of je dit ethologie of psychologie wil noemen, mag je van mij zelf weten, dat is een volstrekt oninteressante vraag.
Pagina: 1