Toon posts:

[VB.NET] Welke database?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een windows applicatie ontwikkelen die de gegevens haalt uit een database. Nu wil ik ook dat je vanaf een andere locatie met deze applicatie kan werken maar toch dezelfde database behoudt.
Wat is in deze situatie de beste oplossing qua db?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

D'r is met deze informatie dus helemaal niet zinnigs te vertellen... Je kan bij wijze van spreken van Access tot Oracle nodig hebben, afhankelijk van de kennis in huis, aantal records, grootte van de db, aantal concurrent users, etc.

Andere vraag: Wat denk je zelf en waarom zou je voor die keuze gaan? Welke alternatieven heb je zelf aan gedacht en waarom?

[ Voor 23% gewijzigd door gorgi_19 op 04-04-2003 12:01 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:02
Zie ook de P&W quickstart

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
ik denk zelf aan Access of MS SQL Server. Maar omdat het hier om een andere situatie gaat weet ik niet welke hiervoor het beste in aanmerking komt. Het gaat om een simpele applicatie die niet veel users zal trekken.
Verder ben ik benieuwd waar je de dB het beste kan neerzetten om toch via meerdere locaties deze te benaderen

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

En natuurlijk niet te vergeten is de prijs ook belangrijk. Oracle gebruiken voor een mp3 programma, kan natuurlijk nooit uit.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op 04 April 2003 @ 12:05:
ik denk zelf aan Access of MS SQL Server. Maar omdat het hier om een andere situatie gaat weet ik niet welke hiervoor het beste in aanmerking komt.
Definieer andere situatie? :? En wat alarmnummer zegt: Wat is je budget? Access is relatief goedkoop, maar kan minder concurrent users aan dan SQL Server. Eveneens is de performance en capaciteit minder dan SQL Server.
Het gaat om een simpele applicatie die niet veel users zal trekken.
Niet veel is minder dan 5 concurrent users?
Verder ben ik benieuwd waar je de dB het beste kan neerzetten om toch via meerdere locaties deze te benaderen
Op een 'server', en als je een windows application wil gebruiken, aanspreken via bijvoorbeeld remoting. Alhoewel ik bij deze laatste wel een flink voorbehoud wil maken, aangezien ik in dit gedeelte niet echt thuis ben en anderen hier meer zinnige dingen over kunnen zeggen.

[ Voor 9% gewijzigd door gorgi_19 op 04-04-2003 12:09 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 april 2003 @ 12:05:
ik denk zelf aan Access of MS SQL Server. Maar omdat het hier om een andere situatie gaat weet ik niet welke hiervoor het beste in aanmerking komt. Het gaat om een simpele applicatie die niet veel users zal trekken.
Onlangs is nog MS SQl server in combinatie met MS windows 2000 server als beste uit de test gekomen als db-server omgeving (snelheid, stabiliteit, prijs). Oracle was dan wel sneller, maar veels te duur. dus ik zou voor MS SQL gaan als dat een optie is.

Verwijderd

Ik zou beginnen met de MSDE van Microsoft. Behalve dat deze gratis is, kent deze ook een aantal limieten ten opzichte van de andere SQL Server producten (zie hier voor alle verschillende smaken) maar voor de ontwikkeling en de ingebruikname kan deze voldoen aan jouw eisen.

Wat is de MSDE ? Dat lees je hier.

Mocht het grootschalig worden, dan kan je met een paar simpele handelingen je database verhuizen naar een echte SQL Server 2000.

De MSDE krijg je kado bij Office 2000, XP, VS.NET, Visio en nog wat producten. En anders is deze hier te downloaden.

Ik weet niet wat je ontwikkelomgeving is (Visual Studio.NET ?) maar als dat zo is, dan is connecten naar die database geheel wizard-gestuurd. Tenzij je kiest voor de handmatige (en naar mijn mening betere) benadering.

Als je vragen hebt, ik hoor ze graag!

Verwijderd

Topicstarter
de ontwikkelomgeving is inderdaad Visual Studio .NET. Ik ben erg benieuwd naar hoe je dat handmatig doet! Heb je misschien ook een url van een website met heel veel samples, tutorials e.d. van Visual Studio .NET, want ik ben er pas net mee bezig en wil me heel graag verdiepen in deze stof

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:02
Hoe je dat handmatig doet kan je te weten komen als je je eens verdiept in de System.Data.SqlClient classes van het .NET framework.

Kijk eens naar de SqlConnection, SqlDataReader, SqlDataAdapter en DataSet classes.

URL's van sites kan je vinden dmv gericht te zoeken op Google; je kunt natuurlijk ook altijd een goed boek kopen.

Succes.

[ Voor 23% gewijzigd door whoami op 04-04-2003 12:59 ]

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Ik kan je de boeken van WROX met klem aanbevelen. Deze hebben een prettige schrijfstijl, doen leuke opdrachten die je daarna meteen in de praktijk kan toepassen.

En omdat je het handmatig doet, bouw je meteen ook handige basiskennis op voor ASP.NET (met VB) zodat je als de applicatie web-based moet worden, je al de nodige bagage in huis hebt.

Om te zien welke boeken WROX heeft ga ik meestal gewoon *fysiek* naar Computer Collectief of de plaatselijke GROTE boekhandel.

Mocht je thuis trouwens VB.NET voor thuis legaal willen "HEBBEN", dan is er bij Computer Collectief een leuke aanbieding van 129 euro: VB.NET volledige versie (de IDE dus) + het step-by-step boek. (Microsoft Visual Basic .NET Deluxe Learning Edition met ISBN: 0.7356-1634.5).
Zie Computer Collectief.

Ik vind het step-by-step boek niet zo geweldig, maar als ik heb kado krijg bij VB.NET dan zeg ik daar geen nee tegen.

Ik heb zelf een MSDN Universal abbo maar een ander is er ook altijd blij mee.
Pagina: 1