• IschaGast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Ik weet het echt niet meer hoor heb op verschillende site gekeken zoals Dpreview etc..... maar kom er gewoon niet uit. Aan de ene kant wil ik die Nikon eigenlijk wel want de zoom en macro functie schijnt wat beter te zijn dan de G3 maar deze is dan wel weer een stuk duurder.

Verder ben ik erg benieuwd welke voor nachtfoto's beter is, dit is iets waar ik eigenlijk niet echt een goed antwoord op kon vinden namelijk.

Is het het prijsverschil tussen de 2 camera's het eigenlijk wel waard :?

Verwijderd

G3 kijk op de website van canon en op het forum, er is gister ook een topic over geweest

• IschaGast
Op de website van Canon en in dit forum heb ik al vele topics bekeken en mijn keuze is er niet echt duidelijker op geworden.

Ik heb nu eindelijk de keuze gemaakt tussen welke 2 camera's ik echt ga kiezen. Nu is alleen de vraag welke camere de medegotters zouden aanraden iedereen en overal zeggen ze namelijk weer wat anders. Op een ander forum zeiden ze namelijk weer dat ik beter de nikon kon nemen mede om zijn vele zoom. Dit is eigenlijk mijn laatste middel en dan ga ik mijn keuze definitief maken.

Verwijderd

Ik ben ook opzoek naar een camera, en na veel overwegingen en recenties te hebben gelezen zou ik voor de g3 gaan,.. samen met een leuke geheugenuitbreiding is dit een top cameratjes,.. Ik heb hem gister ook op GoT aan iemand aangeraden...

• IschaGast
Ik heb nog ff rondgekeken en denk toch dat ik voor de Nikon Coolpix 5700, wat de doorslag geeft is denk ik toch de 8x zoom.

Jammer dat er helaas geen mensen op GOT zijn die de Coolpix 5700 hebben, wat ik zo zag bij cameraoverzicht, zodat die eventuele na- en voordelen kunnen opnoemen.

Verwijderd

Je moet natuurlijk wel rekening houden met de verschillen tussen digital en optical zoom. Vooral als je veel hoge res. afbeeldingen wilt maken. Veel succes met de keuze!!

• IschaGast
Gelukkig is het 8x optical zoom :P

Verwijderd

Das beter,.. Maar ik heb veel positieve reacties gehad over canon,.. dus ik denk dat ik toch voor een canon zal gaan,.. Meer ook voor het merk ;)

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

als je erg veel waarde hecht aan optische zoom en een goede macrofunctie kun je niet om de Nikon 5700 heen in je keuze...

je moet wel bedenken dat deze camera toch een stuk groter en zwaarder is, veel minder accuduur heeft en een paar honderd euro duurder is...

de G3 doet qua beeldkwaliteit niets onder (ondanks de megapixel minder) en ook qua functies zijn ze gelijkwaardig...
de G3 heeft zelfs een snellere lens (f2.0 t.o. F2.8 van de 5700), wat ook zeker een rol hoort te spelen in het uitzoeken van de juiste camera...

de 5700 is merkbaar trager en focust matig in het (schemer) donker, ook heeft de lens van de 5700 nog behoorlijk wat last van schoonheidsfoutjes (barrel distortion, pincushion distortion)

neemt niet weg dat beide camera aanraders zijn, het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat...voor mij woog het voordeel van de dubbele zoomfactor niet op tegen de nadelen...

[ Voor 3% gewijzigd door Mooody op 07-04-2003 12:38 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-03 02:24

Floor-is

5.2

Geen van beiden als ik meneer Askey mag geloven.

Minolta Dimage 7Hi, Nikon 5700 of Sony F717 en de 717 wint... Is ook de goeikoopste :)

Toelichting:
Minolta: (PW € 1090,-)
* rare balans van de camera door positie batterij.
* te veel ruis
* lastige instellingen (slechte autofocus ook)
* slechte 'tripod mount' plek
* werkt op AA-batterijen, vrij korte levensduur ook bij gebruik van GP2000
* erg prijzig

Nikon: (PW € 1190,- )
* Wat lensvertekening (barreldistortion) bij wide-angle en telephoto
* Niet goed kleurecht (yellow en magenta)
* Slechte autofocus in situaties met weinig licht
* Batterij niet erg goed
* Kan niet goed om met bepaalde externe flitsers (AF assist/flash zoom)
* Relatief veel ruis vergeleken met F717 van Sony

Sony: (PW € 941,-)
* Memorystick nog maar tot 256MB leverbaar en relatief duur
* Burst niet geweldig
* Wat barreldistortion bij Macro-super-closu-up shots, lens distortion bij Wide-Angle
* TIFF schrijven is bout
* Geen user settings :/

[ Voor 79% gewijzigd door Floor-is op 07-04-2003 12:59 ]

Bericht hierboven

• Mooody

Mooody

elmoody

Floris schreef op 07 April 2003 @ 12:38:
Geen van beiden als ik meneer Askey mag geloven.

Minolta Dimage 7Hi, Nikon 5700 of Sony F717 en de 717 wint... Is ook de goeikoopste :)
leuk verhaal, maar waar is de G3? :)

die is nog eens 200 euro goedkoper dan de Sony, heeft dan niet de superieure beeldkwaliteit (komt er wel dicht in de buurt), maar is wel een stuk kleiner en heeft weer andere voordelen...

maar als ik tussen die 3 camera's die je noemt zou moeten kiezen, zou de keus niet moeilijk zijn, dat wordt de Sony...

[ Voor 81% gewijzigd door Mooody op 07-04-2003 13:08 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Floor-is

Floor-is

5.2

Ik heb de G3 niet meegenomen omdat die 4Mpixels is ipv 5 :)

Ik bedoel: dan kan je de CP4500 ook wel meenemen en de S45 en de S50 en de HP PS 850 bijvoorbeeld. Ik heb het dus even op de 5.0Mpixelers gehouden.

Heb zelf overigens een S45 en wil er een 717 bij voor de wat meer profi dingen.

Bericht hierboven

• Mooody

Mooody

elmoody

Floris schreef op 07 April 2003 @ 13:21:
Ik heb de G3 niet meegenomen omdat die 4Mpixels is ipv 5 :)

Ik bedoel: dan kan je de CP4500 ook wel meenemen en de S45 en de S50 en de HP PS 850 bijvoorbeeld. Ik heb het dus even op de 5.0Mpixelers gehouden.

Heb zelf overigens een S45 en wil er een 717 bij voor de wat meer profi dingen.
tja, het aantal megapixels is een getal dat zeer weinig zegt over de klasse van de camera...vorig jaar 'versloeg' de G2 al bijna elke 5mp camera die toen op de markt was

je hebt een S45 en wil er een 717 bij?
je kan niet echt veel meer instellen op de 717 dan wat met de S45 mogelijk is hoor...
ook qua fotokwaliteit zal het amper te merken zijn, omdat de S45 al ruisarme foto's maakt....die ene megapixels maakt ook relatief zeer weinig uit....

ik zou dan eerder de S45 verkopen, een 2e handse D30 of D60 kopen en sparen voor een super-compacte camera als een Ixus400 ofzo voor vakantiefoto's e.d.

Verwijderd

Floris schreef op 07 April 2003 @ 12:38:
Toelichting:
Minolta: (PW € 1090,-)
* rare balans van de camera door positie batterij.
* te veel ruis
* lastige instellingen (slechte autofocus ook)
* slechte 'tripod mount' plek
* werkt op AA-batterijen, vrij korte levensduur ook bij gebruik van GP2000
* erg prijzig
De balans van de camera zit idd niet in het midden. Er is idd best een bak ruis wanneer je een hogere iso nodig hebt. De tripod mount zit in het midden van de camera, deze had ik liever in het midden van de lenspositie gehad.

Met de autofocus heb ik geen problemen. Verder zou ik niet weten wat er zo lastig is aan de instellingen. De korte levensduur van de batterijen bestempel ik als onzin. Het zijn geen G3 tijden, maar vergeleken met m'n Canon S40 schiet ik niet minder foto's.

Helemaal perfect vind ik de zoeker. Deze is zeer nauwkeurig. Ik hoef zo niet constant het lcd scherm aan te laten staan voor het nemen van foto's. Ideaal in zonnige omstandigheden.

Handig om op te letten bij digitale camera's is imho het gebruik van accu's of oplaadbare penlites. Accu's kunnen misschien wat langer mee maar zijn duurder in de aanschaf. Oplaadbare batterijen worden daarentegen steeds verder ontwikkeld en ook hun laders worden met de dag sneller. Tevens zou je eens zonder stroom komen te zitten. Dan zijn batterijen wat handiger.

Welke je zou moeten kiezen om even bij de oorspronkelijke vraag te blijven: Ik persoonlijk zou voor de Nikon gaan vanwege de zoom. :)

• Floor-is

Floor-is

5.2

Een D30 of D60 zou voor mij eigenlijk de beste oplossing zijn, dat is zeker waar.
De kosten rijzen dan alleen een beetje de pan uit:
* D60 € 1900,-
* Extra batterij € 100,-
* 1x 256 en 1x 512 CF (SanDisk Ultra) € 300,-
* Speedlight € 225,-
* Lenzenset voor wat meer werkmogelijkheden € 500,- (stelpost)
* Tas / koffer € 125,-
* Filters etc € 100,-
--> Totaal € 3250,-

Sony F717 met alles erbij dat ik hebben wil: € 1700,-
Is toch bijna de helft en met mijn huidige salaris is dat nogal even sparen, al helemaal als ik bedenk dat ik een nieuwe TV wil en een huis wil kopen ;)

Op het moment heb ik een S45, best een leuk dingetje, redelijk wat instellingen, maar voor nachtwerk een absolute ramp als je het mij vraagt. Autoinstellingen zijn in de schemering/nacht gewoon niet te doen, alles met de hand doen is wel leuk, daarnaast vind ik de lens niet goed genoeg voor 4Mpixels. (Diafragma te traag bijvoorbeeld: F2.8)

Als ik een S30 had gehad had ik er korter over na hoeven denken hoor :)

Ik maak foto's op houseparties, moeilijke lichtomstandigheden en dus is het diafragma van groot belang, alsmede de hoeveelheid ruis en die is bij de S45 te groot, bij de CP5700 en de 7Hi ook...

<hr>
Om terug te komen op de TS:
Een G3 is echt een fijne cam, hij is een heel stuk goedkoper en als je die Mpixel + de zoom minder boeiend vind: gelijk doen! Kan je voor het verschil mooi CF en een extra batt. kopen, eventueel nog een filtertje :)

[ Voor 11% gewijzigd door Floor-is op 07-04-2003 14:14 ]

Bericht hierboven

• Mooody

Mooody

elmoody

Floris schreef op 07 April 2003 @ 14:11:
Een D30 of D60 zou voor mij eigenlijk de beste oplossing zijn, dat is zeker waar.
De kosten rijzen dan alleen een beetje de pan uit:
* D60 € 1900,-
* Extra batterij € 100,-
* 1x 256 en 1x 512 CF (SanDisk Ultra) € 300,-
* Speedlight € 225,-
* Lenzenset voor wat meer werkmogelijkheden € 500,- (stelpost)
* Tas / koffer € 125,-
* Filters etc € 100,-
--> Totaal € 3250,-
ik had het over een 2e handse D30/D60, die kun je al voor 1500 euro krijgen incl. lens en CF...

incl. extra batterij (mocht dat perse nodig zijn), een tas en wat filters kom je ook op 1700/1800 euro uit...die externe flits komt dan nog wel :)
Ik maak foto's op houseparties, moeilijke lichtomstandigheden en dus is het diafragma van groot belang, alsmede de hoeveelheid ruis en die is bij de S45 te groot, bij de CP5700 en de 7Hi ook...
waarom voor jou geen G3 dan? :)

• Floor-is

Floor-is

5.2

Ik zie geen D30/60 in de V&A :) Dus dan maar nieuwprijs erbij zoeken. Maar ik zal ook eBay en marktplaats enzo eens afstruinen.

De F717 vind ik persoonlijk veel beter dan de G3, omdat ook de G3 niet lekker genoeg werkt in het donker wat mij betreft.

Bericht hierboven

• Mooody

Mooody

elmoody

Floris schreef op 07 April 2003 @ 14:33:
Ik zie geen D30/60 in de V&A :) Dus dan maar nieuwprijs erbij zoeken. Maar ik zal ook eBay en marktplaats enzo eens afstruinen.

De F717 vind ik persoonlijk veel beter dan de G3, omdat ook de G3 niet lekker genoeg werkt in het donker wat mij betreft.
tja, volgens jouw lijstje neem je er toch een externe flits bij dus is dat probleem ook verholpen :)

tip: kijk eens op marktplaats...

[ Voor 5% gewijzigd door Mooody op 07-04-2003 14:36 ]

Verwijderd

Mooooody schreef op 07 April 2003 @ 14:36:
[...]

tja, volgens jouw lijstje neem je er toch een externe flits bij dus is dat probleem ook verholpen :)

tip: kijk eens op marktplaats...
ik ben voor moody

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
Floris schreef op 07 april 2003 @ 14:33:
Die worden ook niet meer gemaakt ;)
Richtprijzen 2dehands:
EOS-D30: € 1100,-
EOS-D60: € 1750,-

De opvolger van de D60 is er ook al, de 10D, en is nu redelijk goed leverbaar. Nieuwprijs van deze camera ligt rond de € 2000,-

• Mooody

Mooody

elmoody

Phreak schreef op 07 april 2003 @ 14:44:
[...]

Richtprijzen 2dehands:

De opvolger van de D60 is er ook al, de 10D, en is nu redelijk goed leverbaar. Nieuwprijs van deze camera ligt rond de € 2000,-
hier is een D60 voor 1350...en er valt nog over te onderhandelen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Mooody op 07-04-2003 14:46 ]

• Daan
Mooooody schreef op 07 April 2003 @ 14:46:
[...]

hier is een D60 voor 1350...en er valt nog over te onderhandelen :)
Dat is geen slechte prijs, maar ik zei ook "richtprijzen". Overigens denk ik dat de prijzen ook nog wel gaan dalen. Zeker nu met de komst van de 10D kan je misschien voor een nieuwe D60 een goede prijs vinden. Konijnenberg heeft 'em in ieder geval al in de 'aanbieding' voor € 1895,-

• Floor-is

Floor-is

5.2

Phreak schreef op 07 april 2003 @ 14:44:
[...]

Richtprijzen 2dehands:

Voor die richtprijs ga ik er niet over nadenken, een gebruikte cam met dus minder/geen garantie voor maar 150 minder dan de nieuwprijs? Doeidoei 2e hands geval.

Euhm D60 of 10Ds, eens kijken: De D60 kost € 1895,- met lens.
De 10Ds kost € 1945,- zonder lens... Hmmm kom ik wel weer veel duurder uit.

Denk niet dat ik zo veel uit wil geven voor iets wat ik weliswaar leuk vind, maar onbetaald doe. (Heb dadelijk ook hypotheek, huis in te richten en mijn andere vaste lasten... Lijkt me niet zo slim om dan zoveel uit te geven)

[Edit] Niet zo'n heel goede prijs hoor! Die € 1350,-
Het is namelijk zonder lens en dat setje bij Konijnenberg is met lens als ik het goed heb begrepen, een losse lens kost al snel € 500,-

[ Voor 10% gewijzigd door Floor-is op 07-04-2003 15:09 ]

Bericht hierboven

• Daan
Die D60 is zonder lens hoor :)
En voor 300,- kan je al een leuk lensje halen.

En je bedoelt denk ik 10D, ipv 10Ds (je bent in de war met de 1Ds?) ;)

[ Voor 79% gewijzigd door Daan op 07-04-2003 15:11 ]

• gvdh81
  • Laatst online: 22-01 09:01

gvdh81

To got or not to got..

ja dat denk ik ook..

about g3:
Ik kan het weten, standaard is dit ding niet geschikt om fotos in een discotheek te maken of zoiets dergelijks.. Daarvoor heb je een speedlight nodig en die kosten gewoon cash..

• Floor-is

Floor-is

5.2

Hmm die SLR's vallen eigenlijk gewoon af, geen centjes voor (over).

Dus voor mij is de F717 de beste keuze denk ik zo.

Xces: flitser heb ik meestal niet nodig, alleen bij partypics en daar ben ik niet bepaald een fan van. (Stand P, Ev -2/3 en Flitser -1 1/3 of 1 2/3).
Op die Sony schijn je dat ook wel redelijk in te kunnen stellen. Maar ik ga meer voor de lichtpics, met flinke lasers enzo.

(Ik spam ff: www.q-dance.nl waar ik mijn foto's voor maak)

Bericht hierboven

• Floor-is

Floor-is

5.2

[ontopic]Hej lui zullen we TS nog wat ruimte geven?[/ontopic]

[ Voor 19% gewijzigd door Floor-is op 07-04-2003 15:27 ]

Bericht hierboven

• Daan
Als je toch foto's maakt voor Q-Dance, waarom kan je de kosten voor een digicam niet bij hun declareren? Dan is de camera weliswaar niet van jezelf, maar je hoeft er in ieder geval niet zelf voor te betalen :)

Edit:
Ik kaap geen topics hier hoor :P Maar je hebt gelijk.

Ik zou voor de G3 gaan i.p.v. de 5700. Een G3 is veel goedkoper en doet weinig onder voor de 5700. Voor het geld wat je bespaart kan je accesoires kopen :)

[ Voor 35% gewijzigd door Daan op 07-04-2003 15:32 ]

• IschaGast
En hoe gaat het met de Nikon Coolpix 5700 :P

• Floor-is

Floor-is

5.2

Die 5700 zou ik niet doen als ik Phil Askey geloven mag, en Steve natuurlijk ;)

Bericht hierboven

• Mooody

Mooody

elmoody

izzii schreef op 07 April 2003 @ 15:29:
En hoe gaat het met de Nikon Coolpix 5700 :P
ik heb net een heel stuk staan bleren over het verschil en de voor -en nadelen...
wel lezen he, doe dit ook niet voor mijn lol :P

• IschaGast
Ik zag het ;) de G3 heeft bij de meeste dan toch de voorkeur ondanks minder pixels en minder zoom.

Ik heb het id dat canon toch zwaar roelt als ik zo de verschillende topics lees. Hoor eigenlijk weinig negatieve dingen over de verschillende canon camera's.

Verwijderd

ik zelf zit tussen dezelfde 2 cams te twijfelen, de G3 of de 5700.... maar mn oog is eigelijk ook gevallen op de Dimage 7i. Deze is stukken goedkoper als de 7Hi, maar wat nu het grote verschil is is me nog niet helemaal duidelijk

Behalve dan dat de 7Hi er van buiten stukken beter uitziet. Maar waarom ie nu zoveel duurder is? (900 ipv 1300)

En met name door de lens van de minolate denk ik dat ik voor die kies, maar echt zeker weet ik het niet. Want de minolta heeft ook een aantal nadelen (zoals de ruis).

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2003 15:44 . Reden: zit ipv zat ]

• Mooody

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op 07 April 2003 @ 15:43:
ik zelf zit tussen dezelfde 2 cams te twijfelen, de G3 of de 5700.... maar mn oog is eigelijk ook gevallen op de Dimage 7i. Deze is stukken goedkoper als de 7Hi, maar wat nu het grote verschil is is me nog niet helemaal duidelijk

Behalve dan dat de 7Hi er van buiten stukken beter uitziet. Maar waarom ie nu zoveel duurder is? (900 ipv 1300)

En met name door de lens van de minolate denk ik dat ik voor die kies, maar echt zeker weet ik het niet. Want de minolta heeft ook een aantal nadelen (zoals de ruis).
de Minolta heeft weinig voordelen (op de goede electr. zoeker na) boven camera's als de F717 en G3...

als je het mij vraagt is zelfde de 7i nog te duur voor wat je ervoor krijgt, maar das maar mijn bescheiden mening :)

• Floor-is

Floor-is

5.2

Euh Minolta was wel de eerste 5.2Mpixel-CCDer en heeft daarom al 3 versies uitgebracht, hoewel het idee goed is, is de uitwerking vooralsnog niet te vergelijken met andere 5Mpixelaars.

Bericht hierboven

• IschaGast
Ruis lijkt mij toch niet zo fijn als je zo'n dure camera koopt.

Het enige nadeel bij de canon camera's wat ik dan kan vinden is de iets mindere macro functie maar ja hoe vaak maak je nou een macro dat valt volgens mij best mee. Dan heb ik liever een iets mindere macro functie dan ruis in mijn foto's :)

Verwijderd

Enige nadeel van de minolta is de ruis in dit geval, al die andere punten zijn grote onzin.
De lens van minolta is gewoon super, van 28 tot 200 zonder echte afwijking.
Bijna geen chromatic-aboration(hoe je het ook schrijft), in tegenstelling tot de sony en de nikon.
Kleur echt, weldegelijk snelle en duidelijke autofocus.
Voor het allround werk komt minolta nog steeds als beste uit de bus.

Dus minolta hoeft niet zo slecht afgeschilderd te worden ... als je niet uit ervaring spreekt.
Het toestel zelf is niet moedersmooiste maar het is wel erg duidelijk en overzichtelijk.

• Mooody

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op 08 April 2003 @ 09:53:
Enige nadeel van de minolta is de ruis in dit geval, al die andere punten zijn grote onzin.
De lens van minolta is gewoon super, van 28 tot 200 zonder echte afwijking.
Bijna geen chromatic-aboration(hoe je het ook schrijft), in tegenstelling tot de sony en de nikon.
Kleur echt, weldegelijk snelle en duidelijke autofocus.
Voor het allround werk komt minolta nog steeds als beste uit de bus.

Dus minolta hoeft niet zo slecht afgeschilderd te worden ... als je niet uit ervaring spreekt.
Het toestel zelf is niet moedersmooiste maar het is wel erg duidelijk en overzichtelijk.
nou...ik heb de Minolta een keer uitgeprobeerd en ik vond 'm merkbaar trager dan de F717 en G3 (Nikon 5700 heb ik nog niet in handen gehad)

de lens is op papier heel goed, dat klopt zeker, alleen jammer dat Minolta er niet uithaalt wat erin zit....misschien idee voor de 8i :)

• mrknowitall
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Floris schreef op 07 april 2003 @ 15:36:
Die 5700 zou ik niet doen als ik Phil Askey geloven mag, en Steve natuurlijk ;)
Dat snap ik niet helemaal :? Conclusie op dpreview : Highly Recommended

Steve (quote over de lens) :
The new 8x Zoom-Nikkor is an excellent piece of glass and gives the user a very wide range of focal lengths from moderate wide angle to super-telephoto. Only the slightest bit of barrel distortion is visible at full wide angle and there's virtually no pin cushioning at the telephoto end.

Of worden ze gesponserd door Nikon ? :P

I heb gekozen voor de Nikon voornamelijk vanwege de extra zoom. Het alternatief voor mij was een S602. Ik ben er nu een beetje mee aan het spelen, mijn fotó's zijn nog lang niet goed genoeg voor het foto-topic. Uiteindelijk zal het voor mij wel een compacte digicam worden en een DSLR, maar dan moeten eerst de prijzen nog maar wat zakken.

One of the animals has left its cage today.

Pagina: 1